Na rekordní spotřebě českého piva se výrazně podílejí turisté

LN 9.11.1999

Na rekordní spotrebe ceského piva se výrazne podílejí turisté

PRAHA - V pití piva jsou Ceši stále nejvetšími preborníky na svete. Každý obcan Ceské republiky vcetne kojencu a duchodcu vypije rocne zhruba 160 litru piva, tedy 320 pullitru. Druhá Spolková republika Nemecko za námi zaostává o celých šedesát vrchovatých pullitrových sklenic. Ceská nadvláda však nemusí trvat vecne. Odborníci z pivovarnictví totiž tvrdí, že 160 litru je v podstate maximální dosažitelná hranice, která bude dále spíše klesat. "Letos pravdepodobne spotreba piva v Ceské republice klesne. 160 litru je už opravdu strop," ríká Antonín Kratochvíle z Ceského svazu pivovaru a sladoven. Spotrebu piva na hlavu navíc podle nej zkresluje fakt, že mnoho piva v CR vypijí turisté, kterí do Cech casto jezdí jenom kvuli pivu. "Pokoušeli jsme se tento objem vyjádrit a došli jsme k záveru, že to ceskou spotrebu piva na hlavu sníží zhruba o deset litru," vysvetluje Kratochvíle. Cestovní ruch má vliv na spotrebu i v jiných zemích. Stací pripomenout nejvetší spolkovou zemi Bavorsko, kam rocne jenom kvuli pivu prijíždejí miliony lidí. Podobná je situace v Irsku, kde se spotreba piva na hlavu v posledních deseti letech zvýšila o neuveritelných 30 litru. "I tady je to do velké míry dáno turistikou," potvrzuje Kratochvíle príciny "irského pivního boomu".

Budweiser vede

A jakého piva se ve svete vypije nejvíce? Zcela suverénní jednickou je americký Budweiser (vyrábí ho Anheuser - Busch) s témer 50 miliony hektolitru za rok. I druhé místo patrí znacce Budweiser; jeho "odtucnené" verze Bud Light se loni vypilo 27 milionu hektolitru. Tretí nejoblíbenejší znackou na svete byla loni Brahma Chopp. Tohoto piva, které vyrábí brazilský pivovar Compahnia Cervejaria Brahma v soucasnosti pátý nejvetší pivovar sveta se loni uvarilo jen o šest milionu hektolitru méne než "lehkého" Budweiseru. Z evropských znacek se do první svetové desítky dostal jen Heineken. Touto znackou bylo loni oznaceno približne 19 milionu hektolitru piva, což pro nizozemský Heineken, známý svou typicky zelenou etiketou, znamenalo až deváté místo. Na první pohled slabé výsledky evropských znacek ve svetové spotrebe piva mají podle odborníku jasnou prícinu. Evropská nabídka je co do chuti a znacek daleko rozmanitejší než na americkém kontinentu, kde vládne mnohem vetší uniformita.

pf

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info