Pivovarů začíná po útlumu opět přibývat

Nově vznikající pivovarnické společnosti může ohrozit nedostatek finančních prostředků na reklamu a marketing.

Období snižování počtu tuzemských průmyslových pivovarů podle vývoje za posledních několik měsíců skončilo. Výrobců piva začalo pomalu přibývat, a to nejen v oblasti mikropivovarů.

"Prostor pro přežití nově vznikajících subjektů na trhu určitě je. Záleží ale na mnoha okolnostech, nejen finančních. Důležité je například to, jak daleko je výrobce od velkého města, tedy i od síly významných hráčů," míní předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Podle něj se tak mimo jiné potvrzuje skutečnost, že se hlavní tuzemské pivovary vědomě nesnaží své menší konkurenty likvidovat. "Není to boj někoho proti někomu, ale všech proti všem. Všichni používají stejné metody," tvrdí Veselý.

Jedním z producentů, kteří se snaží obnovit svou činnost, je Pivovar Rakovník. Ten nyní provozuje společnost Czech Brewery-Rakovník, jež odkoupila nemovitý majetek od Pivovarů Bohemia Praha a movitý od konkursního správce předešlého vlastníka. "Zatím jsme stále v rekonstrukci, s výrobou po pěti letech začneme zhruba v polovině letošního roku," informovala ředitelka podniku Alena Mildorfová. Rakovnická společnost hodlá posléze většinu produkce umístit na kanadském trhu, protože investor celého projektu pochází z této severoamerické země. "Ze začátku chceme prodávat i v tuzemsku, aby se o nás zákazníci vůbec dozvěděli," řekla Mildorfová. Pokud bude zájem, je podnik schopen ročně vyrobit až 200 tisíc hektolitrů.

Dalším příkladem je Pivovar Kácov, který s výjimkou dvou let nevařil pivo od roku 1957. "Rozmýšlel jsem se mezi Dobruškou a Kácovem. V tuzemsku existuje mnoho pivovarů, jejichž provoz lze obnovit," uvedl ředitel kácovského podniku David Hořejší.

Podle informací Hospodářských novin se rovněž v nejbližší době chystá rozjezd pivovaru v Kostelci nad Černými lesy.

Případný úspěch nově vznikajících výrobců může ohrozit především nedostatek finančních prostředků. "Dávám šanci spíše mi-kropivovarům, které mohou spoléhat na lokální patriotismus. Ti větší to budou mít v současnosti složité především v oblasti marketingu," podotýká mluvčí humpoleckého pivovaru Bernard Zdeněk Mikulášek. "Z hlediska marketingu nemají příliš co nabídnout. Měly by se například soustředit na turistický ruch či vyrábět pivní speciality," tvrdí o nově vznikajících subjektech Veselý.

Šéf kácovského pivovaru ale oponuje tím, že výhodou malých producentů je individuální přístup k zákazníkům. "Hostinský má šanci přímo jednat s vedením firmy, na rozdíl od velkých pivovarů, které reprezentuje obchodní zástupce," uvedl Hořejší.

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info