Program SAPARD

Aktuality Dotazy Obecně Projekty Poradenství Plán rozvoje zemědělství a venkova na období 2000 - 2006 Kompletní znění Plánu naleznete na adrese http://www.mmr.cz Kapitola 4. Přijatelná opatření (ke stažení ve formátu RTF - 1149 KB) Legislativa EU

Aktuality

Aktuální změny a úpravy

· 21.9.2000 proběhlo školení pro poradce - konzultanty

· 27.9.2000 a 5.10.2000 proběhlo školení pro poradce - projektanty

· projekty nad 5 miliónů (bez DPH) se budou předkládat v Praze na regionálním pracovišti

· vznikla nová rubrika "Dotazy"

· v opatření 1.1 Investice do zemědělského majetku byla vypuštěna podpora na klecové chovy nosnic;

· v opatření 1.1 byly upřesněny druhy ovoce a zeleniny, pro které je možno provádět rekonstrukce skladovacích kapacit (ovoce - jablka, hrušky, meruňky, třešně, broskve, švestky, bobuloviny; zelenina - cibule, česnek, rajčata, květák, brokolice, listová zelenina, okurky, chřest, kořenová zelenina, košťálová (stonková) zelenina);

· v opatření 1.2 Zlepšení zpracování a marketingu zemědělských produktů a produktů z ryb bylo vypuštěno podopatření 1.2. podpora marketingu;

· v opatření 1.2 byly maximální předpokládané náklady na realizaci jednoho projektu z původních 10 milionů povýšeny na 20 milionů;

· u ziskových projektů, jejichž celkový finanční rozpočet dosahuje či přesahuje 5 milionů Kč (včetně DPH), musí být kvalifikovanou firmou vypracována feasibility study (studie proveditelnosti);

· projekty pro program SAPARD se budou podávat na příslušném regionálním ÚO MZe na úrovni NUTS II.

Dotazy

Vzhledem k tomu, že se stále "množí" spousta konkrétních dotazů týkajících se problematiky programu SAPARD, vytvořili jsme tuto novou službu. Pokud máte dotaz, na který nenaleznete odpověď na těchto stránkách, zašlete jej prosím na tuto e-mailovou adresu - bila@mze.cz. Budeme se snažit vám v nejbližší době zaslat odpověď na váš e-mail. Nejčastější aktuální dotazy zveřejníme na těchto stránkách. Časté dotazy: 1) Je možné v rámci opatření 1.2 - Zlepšování zpracovávání a marketingu zemědělských produktů a produktů rybolovu, podopatření b - výroba a zpracování regionálních produktů - připravit projekt na výrobu regionálně registrovaného vína? Odpověď: Ne, pravidla pro SAPARD to neumožňují, víno nelze chápat jako regionální produkt. 2) Lze připravit v rámci opatření 1.1 - Investice do zemědělského majetku předložit projekt pro welfare chov králíků? Odpověď: Ne, podpopatření 1.1 a je určeno pouze pro projekty přestavby stájí pro chov skotu a prasat. 3) Připravuji v rámci opatření 1.1 - Investice do zemědělského podniku projekt na rekonstrukci skladu na jablka a skladu na brambory. Chci požádat rovněž o příspěvek na baličku jablek. Je to možné? Odpověď: Projekty mohou zahrnovat rekonstrukce skladů na krátkodobé skladování zvláště meruněk, peckovin, broskví, švestek, bobulovin,krátkodobé skladování zejména rajčat, květáku, brokolice, listové zeleniny, okurek, chřestu, kořenové zeleniny, košťálovin,dlouhodobé skladování jablek a hrušek, dlouhodobé skladování cibule a česneku, a to včetně expediční přípravy. Je tedy možné předložit projekt na rekonstrukci skladu jablek včetně baličky, nikoliv však projekt na rekonstrukci skladu brambor. 4) Byla již započata realizace projektu z důvodu zpoždění oficiálního vyhlášení programu SAPARD, projekt je zcela v souladu s daným opatřením. Je možno nechat si zpětně proplatit část již profinancovaných prostředků? Odpověď: Ne, budou propláceny finanční prostředky vynaložené až po podpisu smlouvy s Agenturou SAPARD. 5) Kdy bude možno předkládat první žádosti s projekty v rámci programu SAPARD? Odpověď: Než bude program SAPARD v ČR oficiálně vyhlášen, musí být nejdříve akreditována Agentura SAPARD a podepsána rámcová dohoda mezi EU a ČR. Datum podávání projektů bude v dostatečném časovém předstihu oznámen - internet, odborný i denní tisk, semináře. 6) Kde a kdy je možno sehnat formuláře? Odpověď: Formuláře bude možno získat po vyhlášení programu SAPARD na všech nynější 64 územních odborech Ministerstva zemědělství a na regionálních pracoviští Ministerstva zemědělství. K dispozici budou také v elektronické podobě na www stránkách MZe i MMR.

Program SAPARD - obecně

· Speciální program pro vstup do EU zaměřený na rozvoj zemědělství a venkova

· Rozdělení podpory pro rozvoj zemědělství a venkova v kandidátských zemích

· Text brožury "Program SAPARD"

· (soubor ke stažení na www. mze.cz ve formátu RTF - 735 KB)

· Změny a opravy v brožurce "Program SAPARD"

Speciální program pro vstup do EU zaměřený na rozvoj zemědělství a venkova

Rozšíření Evropské unie o státy střední a východní Evropy a Kypr představuje historickou příležitost sjednotit celý evropský kontinent mírovou cestou. Tento proces zároveň napomůže rozšíření současného stavu v oblasti práva, stability a prosperity a pozvednutí ekonomické aktivity v celé Evropě. Rozšíření Unie rovněž posílí vliv Evropské unie na světový vývoj. Z historie vývoje vztahů Při pohledu na celkový vývoj vztahů Evropské unie se státy střední a východní Evropy je zřejmá ucelená strategie aktivního přístupu Evropské unie k podpoře těchto zemí. Ihned po pádu Berlínské zdi v listopadu 1989 a po následném pádu komunismu ve střední a východní Evropě zahájila Evropská unie v součinnosti s ostatními západoevropskými státy program PHARE, který v té době sloužil nejen k okamžité pomoci, ale zároveň i jako nástroj podporující modernizaci a restrukturalizaci. V roce 1991 podepsala Evropská unie asociační dohody, obecně známé jako Evropské dohody s Polskem, Maďarskem a Československem (tato dohoda byla upravena po rozdělení státu na Českou republiku a Slovenskou republiku). Evropské dohody podepsalo k roku 1996 všech 11 zemí ucházejících se o členství v Evropské unii. Evropská rada na kodaňském zasedání v roce 1993 vymezila pro členství v Unii pevná kritéria. Žádost o přijetí do Evropské unie podalo deset zemí střední a východní Evropy. Londýnská konference, která se konala v březnu roku 1998, zdůraznila počátek nové fáze vývoje. Byly učiněny další kroky směřující k rozšíření Unie, jež byly v první fázi zaměřeny na screening pokroku kandidujících zemí k přijetí acquis communautaire. Význam zemědělství

1996 zemědělská plocha zemědělská produkce zaměstnanci v zemědělství trh zeměděl. produktů podíl výdajů za potraviny z celkových výdajů (%)

tis. ha % celkem rozloha ECU (mld) % HDP celkem (tis.) % z celkem zaměstn. % celkem vývoz % celkem dovoz

Bulharsko 6,164 55,5 0,9 12,8 769 23,4 18,8 8,0 54

ČR 4,279 54,3 1,2 2,9 211 4,1 5,7 7,5 31

Estonsko 1,450 32,1 0,3 8,0 74 9,2 15,7 15,6 30

Maďarsko 6,184 66,5 2,1 5,8 298 8,2 17,5 5,1 24

Lotyšsko 2,521 39,0 0,3 7,6 208 15,3 16,8 13,4 39

Litva 3,151 48,5 0,5 10,2 398 24,0 13,1 17,1 52

Polsko 18,474 59,1 6,2 5,5 4 130 26,7 11,3 10,7 35

Rumunsko 14,789 62,0 5,3 19,0 3 975 37,3 8,8 7,6 58

Slovensko 2,445 49,9 0,7 4,6 169 6,0 5,4 8,6 35

Slovinsko 0,785 38,7 0,7 4,4 61 6,3 4,2 7,8 23

CEC- 10 60,242 55,9 18,1 6,8 10 293 22,5

EU - 15 135,260 41,8 117,5 1,7 7 514 5,1 7,4 9,6 18

Zdroj (prameny): Situace v zemědělství a její výhledy pro státy střední a východní Evropy, Souhrnná zpráva, pracovní dokument DG VI., červen 1998 ("Agricultural Situation and Prospects in the Central and Eastern European Countries”, Summary Report, DG VI working document, June 1998) *Jak bylo zjištěno z HZP (hrubého zemědělského produktu, přidané hodnoty v zemědělství), Polsko, Maďarsko a Česká republika zahrnují rovněž nápoje a tabák Cíle Kandidátské země si plně uvědomují hloubku všech úkolů, které před nimi leží, a připravují se na plnění závazků spojených se členstvím v Evropské unii. Tak, jak bylo vytýčeno v Agendě 2000, musí tyto státy převzít velké množství legislativních úprav platných pro Evropskou unii (které jsou obecně známy pod pojmem acquis communautaire) tak, aby se byly schopny plně začlenit do vnitřního trhu. V zemědělství to konkrétně znamená, například, sjednocení legislativy v oblasti veterinární a fytosanitární a volného přesunu zvířat a zemědělských produktů. Rozšíření Evropské unie je zároveň historickým mezníkem pro Unii samotnou. Kandidátské země představují zároveň více než 100 miliónů nových spotřebitelů s průměrnou kupní silou zhruba jedné třetiny stávající kupní síly současných členských států Evropské unie. Současně se rozšíří celková rozloha zemědělské půdy určená pro zemědělskou výrobu o jednu polovinu a počet lidí pracujících v zemědělství se zdvojnásobí. Zvýšené úsilí před vstupem Jak již bylo vymezeno v Agendě 2000, v částech, jež jsou zakotveny v Dokumentu pro zemědělskou strategii, vydaném Komisí v prosinci 1995 ("Agricultural Strategy Paper”), navrhla Evropská unie realizovat tzv. "předvstupní” strategii zaměřenou na specifické oblasti dokumentů Společenství (acquis communautaire), ve kterých čekají kandidátské země ještě velké úkoly. Celá strategie se skládá z následujících programů a nástrojů. Program PHARE i nadále zůstává hlavním zdrojem finančních prostředků a odborné podpory pro státy střední a východní Evropy. Cíle programu PHARE byly přepracovány s ohledem na specifické priority kandidátských zemí připravujících se k přistoupení k Unii (viz. rámeček). Kromě toho byl rovněž vypracován Speciální přípravný program (SPP - "Special Preparatory Programme”), který je určen pro přípravu legislativy a administrativy nezbytné pro zavedení strukturálních programů. Mezi rokem 2000 a rokem vstupu do Unie, který je pro jednotlivé státy individuální, a v rámci cílené pomoci poskytované programem PHARE budou zavedeny dva další nástroje: rámcová pomoc pro rozvoj zemědělství a venkova (SAPARD) a nový nástroj určený pro regionální politiku (ISPA - viz. rámeček). Tato předvstupní pomoc bude podporovat projekty, které usnadní kandidátským zemím přípravu k přistoupení k Unii a zároveň seznámí jejich státní orgány a ostatní kompetentní organizace s metodami užívanými pro realizaci podpůrných opatření iniciovaných Společenstvím. Poté, co se kandidátské země připojí k Evropské unii, získají nárok na pomoc Společenství, konkrétně ze strukturálních fondů. Předpokládá se, že členové získají nárok na podporu dle priority Cíle 1 (Objective 1), a nebudou již čerpat pomoc z předvstupních nástrojů. Dále je uveden celkový rozsah finanční podpory před a po vstupu do Evropské unie prostřednictvím škály programů a fondů. Jako součást procesu přibližování byl mezi Komisí a jednotlivými kandidujícími státy vytvořen program nazvaný Partnerství pro vstup 1 (Accession Partnership 1). Každé toto Partnerství mobilizuje všechny formy pomoci Evropské unie každé kandidátské zemi. Tato rámcová soustava zahrnuje podrobné údaje o prioritách pro přijetí acquis communautaire a o finančních zdrojích určených pro tyto účely, zvláště z Programu PHARE. Každá z kandidátských zemí pro splnění svého Partnerství pro vstup připravila vlastní Národní program pro přijetí aquis (NPAA). Tento dokument uvádí konkrétní legislativní, administrativní a operativní úpravy, které je zapotřebí provést před vstupem, a harmonogram jejich plnění. Integrovaný přístup k programu Partnerství a Národním programům bude napomáhat Evropské unii a kandidátským zemím v přípravě na začlenění v duchu partnerské spolupráce.

ISPA: Nástroje určené pro předvstupní fázi pro strukturální politiku Komise navrhla nový nástroj, tzv. "ISPA”, který bude aplikován od roku 2000 do data individuálního přijetí dané země a který je podobný koheznímu fondu (Cohesion Fund) v jeho současné podobě. Každoroční rozpočet ISPA pro období 2000-2006 činit 1 miliardu ECU. Finanční pomoc poskytovaná tímto fondem bude zaměřena na dvě oblasti: na životní prostředí, na pomoc kandidátským zemím naplňovat investiční požadavky potřebné pro přizpůsobení legislativy právu Evropského společenství; na dopravu, která má za cíl zlepšit spojení mezi státy střední a východní Evropy transevropskou sítí a rozšířit ji směrem na východ. Finanční příspěvek ISPA může dosáhnout až 85 % veřejných výdajů.

Speciální program pro vstup do EU, zaměřený na rozvoj zemědělství a venkova (SAPARD) Jak bylo navrženo Evropskou komisí, program SAPARD bude napomáhat kandidátským zemím při řešení konkrétních úkolů při zavádění acquis communautaire vztahujícímu se ke společné zemědělské politice (CAP), strukturálním změnám v jednotlivých zemědělských sektorech a na venkově. Kandidátské země mohou programu SAPARD využívat v časovém rozmezí roku 2000 až 2006, maximálně však do konkrétního data vstupu do Evropské unie. Finanční prostředky Každoročně se z garanční sekce Evropského zemědělského orientačního a garančního fondu (EAGGF) v rámci programu SAPARD vyplatí až 520 milionů EURO. Po vstupu kandidátské země do Evropské unie tento stát získává nárok na poskytnutí finanční pomoci v rámci politiky Společenství, zejména pak ze Strukturálních fondů. Jeho podíl z fondů programu SAPARD bude přenechán zbývajícím kandidujícím státům nacházejícím se do té doby stále ještě v předvstupní fázi.

Program PHARE: nové zaměření V současné době je program PHARE hlavním zdrojem pro finanční a odbornou spolupráci Evropské unie se zeměmi střední a východní Evropy. Program PHARE založený v roce 1989 s cílem podporovat očistné reformy pro politickou a ekonomickou transformaci byl v roce 1996 rozšířen na působnost ve 14 partnerských státech* tohoto regionu. Finanční pomoc poskytovaná prostřednictvím Programu PHARE má spíše podobu grantů než půjček, aby bylo možné zahrnout širokou škálu aktivit. V letech 1989-1997 prokazoval program PHARE trvalou schopnost pružně se přizpůsobit měnícím se prioritám i omezením procesu transformace ve všech partnerských zemích. Úloha programu PHARE se zároveň rozvinula tak, aby program úspěšně udržoval krok s politickým vývojem v jednotlivých zemích. Již deset z partnerských států požádalo o členství v Evropské unii; úlohou Programu PHARE je napomáhat při přípravě těchto států na členství v Evropské unii. Aby bylo možno přeorientovat podporu kandidátským zemím na přípravu na členství do Evropské unie, se zaměřením na klíčové oblasti specifikované ve smlouvě Partnerství pro vstup do Evropské unie, jsou všechny aktivity Programu PHARE soustředěny na dvě prioritní oblasti. První prioritou je podpora orientovaná na administrativní sféru partnerských zemí s cílem získat kapacity pro zavedení a realizaci dokumentů platných pro Společenství, tzv. acquis communautaire. Program PHARE se tudíž soustředí na pomoc národním a regionálním administrativním aparátům, kontrolním a ostatním orgánům seznamovat se postupně se záměry a postupy Společenství a připravovat je na jejich následnou realizaci. Druhou prioritou je napomoci kandidujícím státům oživit jejich průmysl a hlavní infrastrukturu a přiblížit je tak úrovni Společenství prostřednictvím mobilizace nutných investic. Toto úsilí bude zejména věnováno těm oblastem, ve kterých se normy Společenství neustále zpřísňují: jedná se o oblast životního prostředí, dopravy, průmyslových podniků, kvalitativních norem výrobků, pracovních podmínek atd. *Chorvatsko bylo z Programu PHARE vyňato v červenci roku 1995

Rozdělení podpory pro rozvoj zemědělství a venkova v kandidátských zemích Brusel, 20. července 1999

Evropská komise přijala usnesení o rozdělení fondů určených pro předvstupní pomoc pro rozvoj zemědělství a venkova v kandidátských zemích střední a východní Evropy v předvstupním období v souladu s Nařízením Rady (ES) č. 1268/1999 ze dne 21. června 1999 o podpoře Společenství na předvstupní opatření pro zemědělství a rozvoj venkova v kandidátských zemích střední a východní Evropy v předvstupním období.

Toto Nařízení stanoví pro rozdělování finančních prostředků následující objektivní kriteria: počet zemědělců, plocha zemědělské půdy, HDP na obyvatele, kupní sílu a specifickou situaci teritoria. Spolu s přijetím Finančního výhledu pro období 2000-2006 Rada EU v Berlíně rozhodla o přidělení maximální roční částky 520 mil. EURO ( v cenách 1999) pro období sedmi let.

Toto Rozhodnutí tvoří důležitý krok v uplatňování Předvstupní strategie navržené v Agendě 2000 a stanovené v Předvstupním partnerství s kandidátskými zeměmi. Přesné částky ( vyjádřené v cenách roku 1999 ), které budou k dispozici jednotlivým zemím, jsou uvedeny v následující tabulce:

Rozdělení finanční pomoci Evropské unie (EU) mezi jednotlivé země stanovením maximální roční částky v EURO, v cenách roku 1999

PŘÍJEMCI POMOCI

Země Roční částka v EURO (ceny r. 1999)

Bulharsko Česká republika Estonsko Maďarsko Litva Lotyšsko Polsko Rumunsko Slovinsko Slovensko 52 124 000 22 063 000 12 137 000 38 054 000 29 829 000 21 848 000 168 683 000 150 636 000 6 337 000 18 269 000

CELKEM 520 000 000

Kurs Euro/Kč dne 23.5.2000 = 36,40 (ČNB)

Změny a opravy v brožurce "Program SAPARD”

· str. 3, kap. "Co je to Plán rozvoje zemědělství a venkova ČR pro období 2000-2006 (strategie SAPARD)?” - schvalování Plánu EU proběhne 13. září 2000 v Bruselu;

· str. 5, kap. "Kde může žadatel o podporu z programu SAPARD požádat?” - projekty pro program SAPARD se budou podávat na příslušném regionálním ÚO MZe na úrovni NUTS II (Praha, Ústí nad Labem, České Budějovice, Brno, Pardubice, Opava, Olomouc);

· str. 6, kap. "Co je třeba při podání žádostí doložit?” - feasibility study (studie proveditelnosti) je nutno předložit u ziskových projektů, jejichž celkový finanční rozpočet dosahuje či přesahuje 5 milionů Kč (včetně DPH), musí být vypracována kvalifikovanou firmou;

· str. 13, Příloha č.2

· v opatření 1.1 Investice do zemědělského majetku byla vypuštěna podpora na klecové chovy nosnic; (str. 13)

· v opatření 1.1 byly upřesněny druhy ovoce a zeleniny, pro které je možno provádět rekonstrukce skladovacích kapacit (ovoce - jablka, hrušky, meruňky, třešně, broskve, švestky, bobuloviny; zelenina - cibule, česnek, rajčata, květák, brokolice, listová zelenina, okurky, chřest, kořenová zelenina, košťálová (stonková) zelenina); (str. 13)

· v opatření 1.2 byla vypuštěna podpora vytváření informačních systémů pro marketing zemědělských výrobků a produktů z ryb; (str. str. 17)

· v opatření 1.2 byly maximální předpokládané náklady na realizaci jednoho projektu z původních 10 milionů povýšeny na 20 milionů; (str.19)

V Praze dne 28.8.2000

Projekty

· Projekty - obecně

· Modelové projekty

· Posuzování vlivu projektů programu SAPARD na životní prostředí (EIA)

· Úplný seznam oprávněných osob ve smyslu zákona ČNR č. 244/1992 Sb. s osvědčením odborné způsobilosti pro posuzování vlivů na životní prostředí, vydaným MŽP po dohodě s MZ podle vyhlášky MŽP ČR č. 499/1992 Sb. Stav ke dni 27. 4. 2000

Projekty - obecně

Projekty budou předkládány v češtině, každý projekt by měl obsahovat: Zdůvodnění, proč žadatel projekt předkládá (včetně charakteristiky a kvalifikačních předpokladů žadatele) Celkový záměr (čeho chceme projektem dosáhnout či co zlepšit, očekávaný společenský efekt, apod., včetně analýzy charakterizující stávající problémy a potřeby) Umístění projektu Vazba na opatření programu SAPARD a sounáležitost s prioritami vyhlášeného programu i s regionálními a místními strategiemi (uvedenými v Plánu rozvoje venkova) Rozsah a jednotlivé etapy projektu (z hlediska finančního i časového) Finanční plán a navrhovaný způsob financování (včetně analýzy nákladů, zdrojů financování a spolufinancování, apod.) formou finanční tabulky Dosavadní pomoc ze zdrojů EU Stanovení krátkodobých a střednědobých cílů a očekávané přínosy, vč. přesného způsobu jejich vyhodnocování (zvýšení výdělků, zlepšení životního prostředí, apod.) Počet pracovních míst před zahájením projektu a po jeho dokončení Rizika realizace projektu a opatření k účelnosti investic Začlenění programu do celkového rámce, propojení, vazba na další projekty Závazek zahájit projekt ve stanoveném termínu Evropská unie se bude podílet ve značné míře na spolufinancování projektů. Jak uvádí návrh nařízení, u opatření vytvářejících zisk může být projekt spolufinancován z veřejných zdrojů do 50 %, z čehož Evropská unie může uhradit nanejvýš 75%. U neziskových opatření může být spolufinancování z rozpočtu EU až 75%, v některých specifických případech, například u odborné pomoci, dokonce až 100%. Je logické, že předkladatelé projektů musí respektovat přísná pravidla kontroly. Ta stanoví nejen povinnost dlouhodobé přesné evidence všech účtů, stvrzenek a faktur, ale také povinnost prokázat účelné vynaložení prostředků v souladu s právem a stanovenými prioritami Evropské unie. Jaké projekty mají naději na úspěch? V zásadě takové, které napomohou k udržení životaschopné zemědělské komunity, kompenzaci znevýhodnění méně rozvinutých oblastí a zajištění dobrého životního standardu a sociálního složení venkovských oblastí. Ve smyslu znění Nařízení Rady (ES) 1268/99 Sb. o podpoře Společenství pro předvstupní opatření pro rozvoj zemědělství a venkova v žadatelských zemích střední a východní Evropy v předvstupním období a souvisejícího práva ES půjde o projekty, přispívající: k úspoře nákladů a zvyšování efektivnosti farem, jejich reorganizaci a zavádění doplňkových aktivit, ke zpracovávání zemědělských produktů a podpoře služeb pro zemědělské podniky (včetně vzdělávacích projektů) ke zvyšování počtu pracovních příležitostí k ochraně životního prostředí, včetně podpory lepšího využití vedlejších produktů, zvláště recyklace odpadů ke zlepšení hygienických podmínek, zejména potravinářských výrobků ke zlepšení kvality výrobků k podpoře welfare zvířat k uplatnění místní produkce, zejména místních specialit ke stabilní a rovnoměrné produkci a odbytu k podpoře mladých farmářů (včetně vzdělávacích projektů) k dosažení stejných pracovních příležitostí pro muže a ženy Investice, které nelze hradit Z prostředků Evropské unie nelze financovat investice podporující výrobu tzv. citlivých zemědělských komodit (jde o komodity, u nichž již nyní vázne odbyt na domácích i světových trzích), investice do zvyšování skladovacích kapacit, budování chladíren a mrazíren, porážek prasat, skotu, ovcí a drůbeže. I tyto investice však mohou být uplatněny tam, kde bude projekt jednoznačně zaměřen na zvýšení hygienické úrovně, veterinární či fytosanitární opatření, na dosažení výrazně vyšší kvality a respektování welfare zvířat, a kde nebude zvýšena stávající kapacita.

Modelové projekty pro program SAPARD

Modelový projekt pro program Sapard byl vypracován odborem strukturální politiky a ekologie MZe ve spolupráci s firmou Farmtec,a.s.

· SAPARD - projekt

· Název projektu: Výstavba zařízení ke skladování kejdy

· (soubor ke stažení ve formátu EXCEL - 14 kB)

· Modelový projekt pro program SAPARD - firma Místec, s.r.o.

· (soubor ke stažení ve formátu WORD - 302 kB)

projekty k dispozici na www.mze.cz

Posuzování vlivu projektů programu SAPARD na životní prostředí (EIA)

Součástí žádosti o podporu z programu SAPARD je u některých typů projektů posouzení vlivu projektu na životní prostředí podle zákona č. 244/92 Sb. Žadatelům, kteří podávají projekt k níže uvedeným opatřením, doporučujeme, aby si vyžádali rozhodnutí příslušného okresního úřadu, zda se na jejich konkrétní projekt vztahuje povinnost provést toto posouzení.

Uvedená opatření jsou až do konečného schválení Evropskou komisí pracovní verzí.

Opatření: 1.1. Investice do zemědělského majetku

Projekty zaměřené na:

a. Rekonstrukce stájí v souladu s požadavky na welfare

b. Rekonstrukce skladů ovoce a zeleniny

c. Budování skladovacích prostor na vedlejší produkty živočišné výroby

Povinnost provést posouzení vlivu projektu na životní prostředí se podle zákona č. 244/92 Sb. vztahuje například na:

Objekty pro živočišnou výrobu, včetně deponií odpadů pro chov dobytka s kapacitou nad 100 ks, pro chov prasat s kapacitou nad 200 ks, drůbežárny s kapacitou nad 25 000 ks brojlerů nebo 25 000 ks nosnic.

Objekty pro skladování zemědělských produktů s kapacitou nad 20 000 t.

Objekty pro živočišnou výrobu, včetně deponií odpadů pro chov dobytka s kapacitou nad 100 ks, pro chov prasat s kapacitou nad 200 ks, drůbežárny s kapacitou nad 25 000 ks brojlerů nebo 25 000 ks nosnic.

Objekty pro skladování zemědělských produktů s kapacitou nad 20 000 t.

Zásahy do krajiny, které mohou způsobit podstatné změny v biologické rozmanitosti a ve struktuře a funkci ekosystémů.

Opatření: 1.2. Zlepšení zpracování a marketingu zemědělských produktů a ryb

Projekty zaměřené na:

a. Zřizování a modernizaci technologických linek pro zpracování mléka, masa a ryb

b. Zřizování linek pro výrobu a zpracování regionálních produktů

Povinnost provést posouzení vlivu projektu na životní prostředí se podle zákona č. 244/92 Sb. vztahuje například na:

Pivovary, sladovny a výrobny nealkoholických nápojů s kapacitou nad 10 000 hl/rok.

Jatka a masokombináty s kapacitou nad 5 000 t/rok produktů.

Škrobárny s kapacitou nad 50 000 t/rok zpracovaných brambor.

Cukrovary s kapacitou nad 150 000 t/rok zpracované suroviny.

Mrazírenské závody s kapacitou nad 100 000 t/rok mražených výrobků.

Lihovary s kapacitou nad 1000 t/rok.

Tukový průmysl (výroba rostlinných olejů a tuků) a výroba saponátových prostředků s kapacitou nad 20 000 t/rok výrobků.

Mlékárny a výroba mléčných produktů s kapacitou zpracování mléka nad 100 000 t/rok.

Konzervárenské závody s kapacitou nad 100 000 t/rok výrobků.

Opatření: 1.4. Meliorace a pozemkové úpravy

Projekty zaměřené na:

a) Výstavbu a rekonstrukci polních cest

b) Revitalizační opatření pro tvorbu a ochranu krajiny, rozvoj a obnova prvků územních systémů ekologické stability krajiny

Povinnost provést posouzení vlivu projektu na životní prostředí se podle zákona č. 244/92 Sb. vztahuje například na:

Odlesnění pozemku o ploše nad 5 ha.

Meliorační zásahy (odvodnění, protierozní ochrana půd, pozemkové úpravy, lesnicko-technické meliorace) na ploše nad 500 ha.

Meliorační zásahy (odvodnění, závlahy, protierozní ochrana půd, pozemkové úpravy, lesnicko-technické meliorace) na ploše od 10 ha do 500 ha.

Zásahy do krajiny, které mohou způsobit podstatné změny v biologické rozmanitosti a ve struktuře a funkci ekosystémů.

Úpravy vodních toků zásadně měnící charakter toku a ráz krajiny.

Opatření: 2.1. Obnova vesnic a rozvoj infrastruktury na venkově

Projekty zaměřené na:

a. Rekonstrukci, údržbu a obnovu zástavby ve venkovské obci, především objektů v majetku obce a objektů nevyužívaných, k veřejnému využití, pro rozvoj malého a středního podnikání, pro služby cestovního ruchu a jiné veřejné služby, kulturu, školství zdravotnictví a sociální péči, pro společenskou a spolkovou činnost, pro adaptaci pracovních sil na změny na trhu práce, včetně rekvalifikace

b. Zlepšení stavu místních komunikací, zejména ve vazbě na síť komunikací mimo zastavěnou část obce, na síť regionálně významných místních komunikací - cyklotrasy, turistické stezky, síť cest spojující jednotlivé sídelní jednotky, zkracující docházku do škol, do zaměstnání apod.

c. Výstavbu a rekonstrukci místních komunikací a veřejných prostranství zejména ve spojení s jinými infrastrukturními investicemi

d. Rekonstrukci veřejné zeleně v zastavěné části obce, s vazbou na územní systémy ekologické stability

e. Zlepšení zásobování obcí kvalitní pitnou vodou, zlepšením ochrany vodních zdrojů a rozšířením možností pro napojení většího počtu odběratelů, a to jak domácností, tak i veřejných služeb a podnikatelských aktivit

f. Výstavbu, rozšíření a modernizaci čistíren odpadních vod s důrazem na rozšíření počtu napojených zdrojů, a to jak domácností, tak i veřejných služeb a podnikatelských aktivit (s ohledem na charakter vypouštěných odpadních vod a technologické parametry čistírny), včetně rozšíření možností likvidace odpadních vod navážením obsahu jímek

g. Výstavbu, rozšíření a rekonstrukcím kanalizačních sítí a přípojek

h. Propojování kanalizačních soustav do integrovaných systémů likvidace odpadních vod

i. Výstavbu energetických zařízení a rekonstrukci současných zařízení na využívání alternativních energetických zdrojů se zvláštním zřetelem na využívání biomasy produkované zemědělskými subjekty v mikroregionu, a to ve veřejných budovách v majetku obcí, pokud neslouží ke komerční produkci energie, s prokazatelným efektem snížení spotřeby fosilních paliv a snížení emisí látek znečisťujících ovzduší

Povinnost provést posouzení vlivu projektu na životní prostředí se podle zákona č. 244/92 Sb. vztahuje například na:

Zařízení pro odběr vod s ročním objemem odebrané vody na 3 miliony m3.

Čistírny odpadních vod a kanalizace s kapacitou nad 100 000 ekvivalentních obyvatel.

Odkaliště a kalová pole s kapacitou nad 100 000 m3 a další s výškou hráze nad 10 m od základové spáry.

Zařízení pro nakládání s komunálním odpadem s kapacitou 10 000 až 100 000 t/rok.

Elektrárny, další průmyslová zařízení na výrobu elektřiny, páry, horké vody a ostatní zařízení spalující fosilní palivo o instalovaném výkonu od 20 do 100 MWt.

Hydroelektrárny se špičkovým výkonem od 10 do 50 MWe.

Opatření 2.2. Rozvoj a diverzifikace hospodářských činností zajišťujících rozmanitost a alternativní zdroje příjmů

Projekty zaměřené na:

a. Obnovu tradičních řemesel a krajových specialit, jako dalších činností místních zemědělských subjektů i nezemědělských podnikatelů nebo jako nových živností a podnikatelských aktivit subjektů malého a středního podnikání, za předpokladu zajištění odbytu produkce;

b. Rozvoj nezemědělského mikropodnikání, malého a středního podnikání a sektoru řemesel;

c. Rozvoj venkovské turistiky a její koordinaci, zejména agroturistiky, cykloturistiky, rekreačního a rehabilitačního jezdectví, vodní turistiky a sportovního vodáctví, sportovně-rekreačních aktivit apod., integrovaných do produktů cestovního ruchu s potřebnou propagací území, za předpokladu souladu s požadavky ochrany přírody a životního prostředí regionu (ekologicky šetrná turistika);

Povinnost provést posouzení vlivu projektu na životní prostředí se podle Zákona 244/92 Sb. vztahuje například na:

Povrchová úprava kovů o kapacitě od 5 do 10 miliónů m2/rok upravené plochy.

Strojírenská a elektrotechnická výroba s výrobní plochou nad 5000 m2.

Impregnace dřeva při použití toxických chemikálií v množství nad 1000 t/rok.

Výroba dřevovláknitých desek a překližek s kapacitou nad 50 000 m2/rok výrobků.

Výroba nábytku s kapacitou nad 10 000 m3 vstupní suroviny/rok.

Textilní úpravny, barvírny s kapacitou od 10 000 t spotřeby chemikálií/rok.

Koželužny s kapacitou od 50 000 m2/rok zpracované vstupní suroviny.

Výroba skla nebo skelných vláken s kapacitou od 50 000 t/rok.

Použití nebo regenerace znečištěných chlorovaných uhlovodíků v množství nad 10 t/rok.

Polygrafické provozy s kapacitou nad 1 t spotřeby chemikálií/rok.

Kempinky, sportovní a vojenské střelnice ovlivňující zájmy chráněné podle zvláštních předpisů.

Průměrná doba trvání EIA činí 188 dní (u akcií oznámených na úrovní okresních úřadů 154 dní, a u akcií oznámených na úrovni MŽP 241 dní).

Úplný seznam oprávněných osob ve smyslu zákona ČNR č. 244/1992 Sb. s osvědčením odborné způsobilosti pro posuzování vlivů na životní prostředí, vydaným MŽP po dohodě s MZ podle vyhlášky MŽP ČR č. 499/1992 Sb. Stav ke dni 27. 4. 2000

k dispozici na www.mze.cz

Poradenství

Systém poradenství

Systém poradenství

Poradci - konzultanti

Účastníci kurzu absolvovali školení zaměřené na teoretické znalosti v oblasti problematiky strukturálních fondů EU a příprav na program SAPARD v ČR. Po úspěšném vykonání písemné závěrečné zkoušky, získali absolventi "Osvědčení o absolvování kurzu poradců SAPARD pro přípravu České republiky na vstup do Evropské unie”.

· Seznam absolventů, kteří úspěšně složili závěrečný písemný test a mohou tedy aktivně vykonávat funkci poradce - konzultanta v rámci celé ČR

Poradci - projektanti

Účastníci kurzu absolvovali školení zaměřené na teoretické znalosti v oblasti problematiky strukturálních fondů EU a příprav na program SAPARD v ČR včetně zásad projektování. Po úspěšném akreditačním řízení k projektovým činnostem obdrželi "Certifikát o úspěšném absolvování akreditačního řízení k činnostem vztahujícím se k přípravě projektů pro program SAPARD”.

· Seznam poradců, kteří obdrželi od Ministerstva zemědělství certifikát o úspěšném absolvování akreditačního řízení k činnostem vztahujícím se k přípravě projektů pro program SAPARD

Legislativa EU

Nařízení Rady (ES) č. 1268/1999 ze dne 21. června 1999 Nařízení Komise (ES) č. 2759/99 ze dne 22.12.1999 Nařízení Komise (ES) č. 2222/2000 ze dne 7.10.2000

k dispozici na www.mze.cz

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info