Státní podnik Lesy České republiky je moderní prosperující firmou

Státní podnik Lesy České republiky je po deseti letech existence moderní prosperující firmou

Státní podnik Lesy České republiky (LČR) vstoupil v tomto roce do druhého desetiletí své existence. Podařilo se mu vyrovnat s obtížnými úkoly převzetí majetku postupně zanikajících krajských podniků státních lesů odstraněním negativních důsledků předchozích způsobů hospodaření jak v odborné tak i v ekonomické oblasti a vypořádat drtivou většinu restitučních nároků oprávněných osob.

Systematickou prací zaměstnanců podniku a využitím nejmodernějších metod obhospodařování lesa se zaměřením na uplatňování zásad trvalé udržitelnosti se postupně začal zlepšovat stav lesa a kvalita prováděných prací. LČR od svého založení hospodaří se ziskem, proto se v roce 1994 zřekly státních dotací na provozní činnost. Podnik přitom investuje značné prostředky do rozvoje infrastruktury, informačních technologií i do vzdělávání zaměstnanců. Jako jediný subjekt v ČR zavedl vnitřní kvalifikaci pro odborné lesní hospodáře. Desítky milionů korun vynakládá na podporu veřejných funkcí lesa, ochranu životního prostředí a na osvětu veřejnosti.

Za uplynulých deset let se výrazně změnil pohled veřejnosti na LČR. Podařilo se obnovit důvěru našich občanů v lesnický stav. Nejnovější průzkum veřejného mínění ukazuje, že 70 % občanů ví, kdo se stará o státní lesy, 60 % je názoru, že stát by si měl své lesy ponechat, a stejný počet si myslí, že ve státních lesích se nehospodaří špatně. LČR požívají vysokou prestiž mezi ostatními evropskými lesními podniky, které hospodaří na státních majetcích.

Dlouhodobě dobré hospodářské výsledky podniku se promítly i do jeho ratingového ohodnocení. Pro rok 2001 Czech RATING Agency, a. s., udělila LČR dlouhodobý CRA Rating na úrovni Baa+/czAaa, což je nejvyšší hodnota ratingu, kterou může získat podnikatelský subjekt registrovaný v ČR.

Výsledky hospodaření LČR:

LČR plní, ve srovnání s jinými firmami, mimořádnou úlohu: Jeho hlavním cílem je v souladu s dokumentem "Zásady státní lesnické politiky" přijatým vládou ČR v roce 1994 vytvářet optimální vztah mezi plněním všech funkcí lesů a tržním ekonomickým prostředím a zajistit při tom trvalou produkci kvalitní dřevní hmoty při respektování a rozvíjení environmentálních funkcí lesů. Výnosy z těžby a prodeje dřeva podnik reinvestuje jak do obnovy lesních porostů tak i do udržení a rozvoje mimoprodukčních funkcí lesa. Výsledky hospodaření LČR je proto možno hodnotit pouze komplexně jako jednotu standardních ekonomických ukazatelů a souboru kriterií dokumentujících výsledky hospodaření státního podniku v oblasti rozvoje mimoprodukčních funkcí lesa.

Obecné údaje:

LČR hospodaří na 1405 tis. ha státních lesních pozemků (to je více než 50 % lesních pozemků v ČR) a spravují přibližně 20 000 km drobných vodních toků. Kromě obhospodařování státního lesa byly LČR pověřeny okresními úřady zajistit výkon lesním zákonem dané funkce odborného lesního hospodáře pro jiné vlastníky na výměře 282 784 ha.

Organizačně jsou LČR rozčleněny v rámci území celé republiky do 17 oblastních inspektorátů, 85 lesních správ a 6 oblastních správ toků. Součástí jejich organizační struktury je i 1 semenářský a 5 lesních závodů. Pro přípravu a realizaci lesnicko-ekologických projektů spolufinancovaných Evropskou Komisí v rámci programu příhraniční spolupráce PHARE (CBC PHARE) zřídily LČR "Agenturu projektů obnovy lesa". LČR zaměstnávají téměř 3600 zaměstnanců, z nichž 36,1 % má vysokoškolské a 55,7 % středoškolské vzdělání. Průměrný měsíční výdělek dosáhl v roce 2001 úrovně 14 740 Kč.

Lesnické hospodaření:

Lesnické hospodaření LČR nadále pokračovalo v souladu se státní lesnickou politikou v nastoupené změně způsobu hospodaření směrem k zásadám trvalé udržitelnosti. Hospodaření LČR podle principů trvale udržitelného obhospodařování lesů na jednotlivých lesních hospodářských celcích je každoročně předmětem posouzení Národním certifikačním střediskem Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů v Brandýse nad Labem (NCS). K 31. 12. 2001 obdržely LČR certifikační list, potvrzující trvale udržitelné hospodaření v lesích, pro 84 lesních hospodářských celků.

V porovnání s rokem 1995 se podařilo téměř o 45 % zmenšit rozsah holin. Pokles holiny z těžby odráží změnu způsobu hospodaření a zvyšující se podíl přirozené obnovy lesa prováděné pod matečným porostem. Zlepšila se druhová skladba poměru jehličnatých a listnatých dřevin (v roce 2001 - 38,6 % podílu listnáčů). Celkově dosahované procento melioračních a zpevňujících dřevin (MZD) odpovídá zásadám státní lesnické politiky (v roce 2001 - 44,55 % MZD - 38,6 % listnáčů, 5,9 % jedle). Trvale roste podíl přirozené obnovy lesa (v roce 1995 - 7,5 % … v roce 2001 - 23,4 % z celkové obnovy), která přispívá jak ke zvyšování stability lesního ekosystému, tak i ke snižování celkových nákladů lesního hospodaření. Důraz na naplnění náročných kriterií nové ČSN 482115 u smluvních partnerů LČR přispěl ke klesajícímu trendu nezdaru umělé obnovy (v roce 1995 dosahoval nezdar zalesnění 4,28 ha na 1000 ha lesa a v roce 2001 činil již jen 1,16 ha).

V polovině roku 2000 byla uzavřena s Vládou ČR a fondem PHARE smlouva na projekt "Řízení grantového programu Fond obnovy lesa.V průběhu roku 2001 bylo v rámci této smlouvy realizováno 60 lesnických projektů v celkovém finančním objemu 3,305 mil. EUR, z toho příspěvek PHARE činil 2,451 mil. EUR (tj. 74,16 %). Projekty byly lokalizovány v příhraniční oblasti se Spolkovou republikou Německo, od Jizerských hor po Šumavu. U organizačních jednotek LČR z toho bylo 31 projektů v celkovém objemu 2,554 mil. EUR, z toho příspěvek PHARE 1,894 mil. EUR. Dále bylo 25 projektů u měst a obcí, 2 projekty u národních parků a 2 projekty u Vojenských lesů a statků, s. p.. Většina projektů byla zaměřena na obnovu lesa, s cílem zvýšit jeho biodiverzitu a stabilitu, zejména v imisních oblastech. Dále se jednalo o rekonstrukce a opravy lesních přístupových cest, často s multifunkčním efektem (cyklostrasy, turistické stezky atd.).

V roce 2001 LČR vytěžily celkem 6,9 mil. m3 dřeva, z toho těžba mýtní 4 mil. m3 a těžba předmýtní 1,7 mil. m3. Při celkové výměře porostní půdy spravované LČR (1 370 910 ha) to představuje výši těžby 5 m3/ha, tedy setrvalý trend. Porovnáme-li výši těžby na 1 ha v roce 2000 v ČR (5,48 m3) s výší těžby u lesů spravovaných LČR (4,92 m3) můžeme konstatovat, že u LČR je těžba nižší přibližně o 10 %.

Výše nahodilé těžby v roce 2001 opět poklesla a činila pouhých 17,5 % těžby celkové (v roce 1993 - 76,4 %, 1995 - 57,9 %, 1998 - 28,9 %). Tyto příznivé výsledky jsou důkazem, že to podnik s výše uvedenou změnou obhospodaření jemu svěřených lesů myslí vážně.

Přesto i nadále musíme v lesích počítat s určitými škodami. Největší škody na lesních porostech v roce 2001 způsobily především silný vítr, sucho, sníh a námrazy (celkem 864 tis. m3 nahodilých těžeb). Těžby v důsledku vlivu exhalací dosáhly výše 22 tis. m3.

Mezi biologickými škůdci působí nejvyšší škody lýkožrout (v loňském roce bylo asanováno celkem 31,6 tis. m3 napadeného dřeva). Značné problémy i nadále působí stále přemnožená spárkatá zvěř, která za období od 1. 7. 2000 do 30. 6. 2001 způsobila (zničením, okusem a loupáním) přímé škody přesahující 18 mil. Kč.

Výrazným problémem je v opavsko-ostravské oblasti hynutí oslabených smrkových porostů vlivem akutního rozvoje václavky. Výměra smrkových porostů s příznaky žloutnutí dosáhla v roce 2001 rozsahu 15 500 ha.

Poškozování lesů imisemi je neustále aktuálním problémem, zvláště pak v oblastech, které se dlouhodobě nacházely pod velkým imisním tlakem. Podle závěrů některých studií hodnoty depozičních toků síry, ale i dusíku, jsou na mnohých místech naší republiky tak velké, že dochází k překračování dlouhodobých kritických dávek depozic obou sloučenin (síra 11 kg/ha/rok, dusík 15 kg/ha/rok) a tím k prohlubování acidifikace lesních půd. Škody vyčíslované podle platných legislativních norem značně překračují hodnotu 100 mil. korun za rok. Největší objem škod je situován do oblasti tří krušnohorských lesních správ - Horní Blatná, Klášterec nad Ohří a Litvínov, na kterých je vyčísleno téměř 60 % všech imisních škod.

Naplňování veřejného zájmu:

LČR věnují mimořádnou pozornost řízenému rozvoji mimoprodukčních funkcí lesa. Významně tomu napomáhá jak trvale pozitivní ekonomická bilance podniku tak i fakt, že hospodaří na dostatečně velkém a přírodními podmínkami rozmanitém území České republiky. Ve své činnosti LČR vycházejí z koncepčních dokumentů, které definují jejich hlavní úkoly v této oblasti: "Lesnická politika LČR" (1996), "Program trvale udržitelného hospodaření v lesích" (1997), "Program 2000 - zajištění cílů veřejného zájmu u LČR" (1999, 2000), "Koncepce zachování a reprodukce genových zdrojů lesních dřevin pro období 2000-2009" (2000) a "Hospodářská úprava lesů" (2001).

V rámci Programu 2000 byly v roce 2001 provedeny práce v hodnotě 22,863 mil. Kč. Rozhodující část finančních prostředků byla věnována zlepšení podmínek pro plnění rekreačních funkcí lesů. Na úpravu cyklotras bylo vynaloženo 388 tis. Kč. Pro odpočinek turistů bylo vybudováno nebo upraveno 551 odpočinkových míst za 9,2 mil. Kč. Na 37 místech vznikla odstavná parkoviště pro návštěvníky lesa v hodnotě 1,087 mil. Kč. Upraveno nebo nově vybudováno bylo 262 lesních studánek za 4,498 mil. Kč. Dále bylo rekonstruováno 34 památných objektů v lesích za 1,552 mil. Kč. Na 85 lokalitách byly potlačeny invazní rostliny za 1,434 mil. Kč. Na podporu ohrožených druhů živočichů bylo vynaloženo 253 tis. Kč.

Kromě aktivit, které vyplývají z realizace Programu 2000, byly LČR zapojeny v roce 2001 také do programů a projektů, podporovaných státem formou dotací. Z prostředků, kterými MZe ČR podporuje formou příspěvků činnosti ve veřejném zájmu bylo čerpáno na:

· podporu ohrožených druhů zvěře (tetřev, bílý jelen, koza bezoárová) 742 tis. Kč

· výstavbu a údržbu cest v pásmech hygienické ochrany vodních zdrojů 11,182 mil. Kč

LČR se zapojily také do realizace programů MŽP. Jedná se zejména o "Program revitalizace říčních systémů" a "Program péče o krajinu" (u prvního ze jmenovaných programů čerpaly v loňském roce (3 akce) celkem 2 983 tis. Kč a u druhého (108 akcí) celkem 6 351 tis. Kč.

Z "Programu stabilizace lesa v Jizerských horách a na Ještědu" LČR čerpaly 3,904 mil. Kč.

Vodní hospodářství:

Celkové výdaje LČR do vodního hospodářství činily v loňském roce 325 mil. Kč. Z toho investice ve výši 162,2 mil. Kč byly zaměřeny zejména na výstavbu a rekonstrukci objektů hrazení bystřin převážně v povodněmi zasažených oblastech, kde se projevila nutnost a oprávněnost realizace těchto staveb jako opatření omezující účinky povodní. Na opravu a údržbu základních prostředků hrazení bystřin ve správě LČR bylo vynaloženo 162,8 mil. Kč.

Obnova vlastnických a užívacích vztahů:

Obnova vlastnických a užívacích práv k pozemkům vychází ze zákona č. 229/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Po deseti letech jeho účinnosti bylo z celkově uplatněných nároků na vrácení vlastnických práv ve více než 50 tis. případech (355 tis. ha) dokončeno pravomocně správní řízení u pozemkových úřadů nebo soudní řízení s kladným výsledkem pro oprávněné osoby ve více než 46 tis. případech (290 tis. ha). Rozdíl mezi výše uvedenými čísly tvoří z více než poloviny případy, kdy nárok neodpovídá zákonným podmínkám. Přibližně 1,8 tis. případů je dosud v řešení jak pozemkovými úřady a soudy, tak příslušnými pracovišti podniku.

Z cca 136 tis. případů žádostí o obnovu užívacích práv zbývá vyřídit necelých 4 tis. případů, kde je nutno nejprve dokončit řízení o dědictví nebo dořešit spoluvlastnické podíly.

Mimo jednání o vrácení vlastnických a užívacích práv podle restitučních zákonů probíhají sporná řízení před soudy, spočívající podle názoru žalobců v neoprávněné konfiskaci majetku po 2. světové válce, tedy žaloby vlastnické povahy. Jde o poměrně rozsáhlé výměry lesní půdy a s nimi souvisejících věcí.

Samostatnou kapitolou je tzv. církevní majetek, dotýkající se u LČR zejména lesní půdy o výměře téměř 190 tis. ha a řady staveb s lesy souvisejícími. Převody těchto věcí jsou do doby vydání zvláštního zákona vyloučeny. Obhospodařování je prováděno LČR v souladu s obecně závaznými předpisy.

Po 1. 7. 2000, kdy nabyl účinnosti zákon č. 114/2000 Sb., došlo k odstranění řady sporů, vyplývajících z nepřesností a nejednoznačnosti předchozí zákonné úpravy. Z toho vyplynuly zvýšené nároky obcí, jde především o tzv. přídělové lesy, tj. o lesy zkonfiskované po 2. světové válce původním vlastníkům a přidělené obcím. Nároky obcí jsou, pokud odpovídají zákonu, bez prodlení uspokojovány. Spory, které dosud přetrvávají, spočívají v nedostatcích administrativní povahy z dob před více než padesáti roky a nedávají LČR jistotu pro vydání bez rozhodnutí soudy. Právně neujasněné zůstávají záležitosti lesních družstev obcí. Platná legislativa dosud neumožňuje vrácení vlastnických práv k lesním pozemkům, jež jim byly odňaty začátkem 60. let min. století.

Objem uplatněných restitučních náhrad podle zák. č. 229/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů představuje cca 381 mil. Kč při počtu 21 534 případů. K 31. 12. 2001 bylo uzavřeno 9 101 dohod o vypořádání restitučních náhrad, což představuje objem náhrad ve výši 319 064 tis. Kč.

Ekonomika LČR:

K 31. 12. 2001 měla aktiva LČR hodnotu 65,6 mld. Kč. Stálá aktiva představovala 60,9 mld. Kč, z toho 53,7 mld. Kč tvořila hodnota pozemků, převážně lesních. Hodnota pozemků se snížila o 0,96 mld. Kč, jejich podíl na celkové bilanční sumě trvale mírně klesá a k 31. 12. 2001 činil 81,8 % (v roce 2000 82,7 %, v roce 1995 86,4 %). Celková bilanční suma podniku se snížila o 434 mil. Kč (tj. 0,7 %); bilanční suma očištěná o hodnotu pozemků vzrostla v roce 2001 o 4,6 %.

Hodnota vlastního kapitálu se snížila o 0,4 %. Důvodem snížení je vydávání majetku z titulu restitucí a náhrad, zejména lesních pozemků vedených na kapitálových fondech. Základní kapitál se však vlivem převzetí provozních budov od Pozemkového fondu ČR zvýšil o 3,4 %. V roce 2001 došlo ke snížení objemu rezerv, zejména pak rezervy na pěstební činnost o 3,8 %. Důvodem je klesající objem nákladů na pěstební činnost.

Oproti roku 2000 došlo k meziročnímu poklesu nákladů o 13,7 %. Na poklesu nákladů se hlavní měrou podílí utlumení aktivní správy volných finančních zdrojů. Pokles provozních nákladů o 3,2 % je způsoben dalším snížením tvorby rezervy na pěstební činnost, snížením objemu prodávaného či směňovaného dlouhodobého majetku a snížením objemu prováděné pěstební činnosti i oprav a údržeb dlouhodobého majetku. Naopak mzdové náklady vzrostly o 3,7 %.

Objem výnosů v roce 2001 poklesl meziročně o 13,2 %. Stejně jako u nákladů byl tento pokles ovlivněn utlumením aktivní správy finančních prostředků. Pokles provozních výnosů je způsoben především snížením tržeb z prodej a směn dlouhodobého majetku. Tržby z prodeje dříví oproti roku 2000 mírně vzrostly.

Hospodářské výsledky (HV) s výjimkou provozního hospodářského výsledku vykazují oproti roku 2000 mírný pokles. Na absolutní výši HV se pozitivně promítlo ve výnosech snížení

zákonných rezerv o 98 mil. Kč. Výnosy z provozní činnosti poklesly o 202 mil. Kč a vrátily se na úroveň roku 1999. Náklady provozní činnosti poklesly o 145,8 mil. Kč. Na poklesu provozního HV bez rezerv o 56 mil. Kč se téměř 120 mil. Kč podílí snížení HV z prodeje, resp. směn dlouhodobého majetku a zásob. Dosažené výsledky pak lze vzhledem ke komplikující se situaci v dřevozpracujícím průmyslu hodnotit pozitivně. Ekonomická situace podniku je stabilní.

Vybrané provozně ekonomické ukazatele LČR:

Období 1996 1997 1998 1999 2000 2001

Výměra lesních pozemků (tis. ha) 1 500 1 472 1 461 1 462 1 432 1 405

Porostní plocha (tis ha) 1 467 1 446 1 435 1 424 1 391 1 371

Těžba (tis. m3) 7 594 7 197 7 017 6 903 6 843 6 933

Obnova lesa (ha) 17 823 13 896 13 986 13 492 12 858 12 338

Výchova mladých lesních porostů (ha) 64 769 61 116 57 794 56 126 52 928 51 375

Výnosy celkem (mil Kč) 8 672 8 315 9 266 14 178 16 994 14 738

Výnosy z provozní činnosti (mil Kč) 8 543 8 154 8 236 8 247 8 250 8 022

Náklady celkem (mil Kč) 8 561 8 191 8 865 13 600 16 390 14 143

Náklady provozní činnosti (mil Kč) 8 512 5 153 7 746 7 682 7 525 7 283

Osobní náklady (mil. Kč) 837 767 799 830 851 883

Přidaná hodnota (mil. Kč) 1 223 1 244 1 539 1 411 1 745 1 899

HV po zdanění (mil. Kč) 111 124 401 579 604 595

Bilanční suma (mil. Kč) 65 823 65 299 65 325 66 495 66 078 65 640

Stálá aktiva (mil. Kč) 63 092 62 150 61 601 62 842 61 929 60 926

Oběžná aktiva (mil. Kč) 2 706 3 091 3 689 3 573 4 047 4 654

Vlastní kapitál (tis. Kč) 63 080 62 181 61 894 63 352 62 823 62 549

Cizí zdroje (mil. Kč) 2 698 3 025 3 382 3 096 3 197 3 019

Cash flow z prov. činn. (mil. Kč) 151 1 031 1 471 1 159 694 2 154

Cash flow z inv. činn. (mil. Kč) -418 -307 -692 -970 -654 -574

Počet zaměstnanců 5 471 4 392 4 041 3 935 3 748 3 588

Údaje uvedené v tiskové zprávě jsou předběžné - nejsou definitivně potvrzeny auditorem

Tisk

Další články v kategorii Venkov

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info