Aktuální stav přípravy ČR na vstup do EU v oblasti zemědělství

Aktuální stav prípravy CR na vstup do Evropské unie v oblasti zemedelství

I. Historie

Evropská dohoda CR/ES

Prvními dohodami mezi Ceskou republikou a Evropskými spolecenstvími byly Dohoda o obchodu, obchodní a hospodárské spolupráci podepsaná 7.kvetna 1990 a Prozatímní dohoda mezi Spolecenstvími a CSFR, která vstoupila v platnost 1.brezna 1992.

Rozdelení CSFR zastavilo ratifikaci Evropské dohody podepsané s CSFR dne 16.prosince 1991 a vyvolalo potrebu uzavrít samostatnou Evropskou dohodu s CR a SR. Evropská dohoda s CR byla podepsána dne 4.ríjna 1993 a vstoupila v platnost dne 1.února 1995. Cílem Evropské dohody je integrace CR do Evropské unie. Evropská dohoda pokrývá prakticky všechna témata, jimiž se zabývá Smlouva o Evropském spolecenství (tzv. Rímská) a Smlouva o Evropské unii (tzv. Maastrichtská).

Již v den podepsání Evropské dohody bylo zrejmé, že budou muset být zapocaty práce na její novelizaci. Tato novelizace byla provedena formou Protokolu k Evropské dohode. Duvodem této novelizace byl vstup Rakouska , Finska a Švédska do Evropské unie dnem 1.ledna1995 a mezinárodní závazky vyplývající ze záveru Uruguayského kola GATT/WTO pro EU i pro CR.

Jednání o obsahu Protokolu byla ukoncena v breznu 1996 a návrh Protokolu byl technicky parafován (tzv. konzervace obsahu) obema smluvními stranami dne 24.ledna 1997 v Praze. Od té doby rešila EU na své strane otázky procedurálního postupu schvalování Protokolu (Evropská dohoda CR/EU byla schvalována parlamenty jednotlivých clenských státu EU, tj. i jakákoli její úprava podléhala schvalování parlamenty clenských zemí). Na jare letošního roku Evropská komise vyjmula obchodní otázky Evropské dohody z procedury schvalování v parlamentech clenských zemí a pravomoci parlamentu byly preneseny na Radu EU. V souladu s tímto záverem vláda Ceské republiky schválila dne 10.6.1998 ceský alternát Protokolu. Za Radu EU byl Protokol podepsán 26.10.1998, za CR byl vládou poveren podepsáním Protokolu velvyslanec Ceské republiky pri Evropské unii Josef Kreuter, který Protokol dne 27.10.1998 podepsal. Tímto bylo umožneno, aby Protokol k Evropské dohode CR/ES v souladu se svým clánkem 7 vstoupil dne 1.12.1998 v platnost a stal se tak nedílnou soucástí Evropské dohody CR/ES.

Rozsah preferencí na vzájemnou obchodní výmenu urcitých zemedelských a zpracovaných zemedelských výrobku dané Protokolem, jak v celních sazbách v rámci prístupového množství dovozu, tak preference v celních sazbách bez omezení množství dovozu v podstate vyjadruje tradicní skladbu agrárních výrobku, které byly vzájemne dojednány již v Prozatímní dohode CSFR/EU z roku 1991.

Protokol oproti uvedené Evropské dohode CR/ES obsahuje 9 nových preferencí pro EU (tj. pro sušené mléko, brambory ostatní (konzumní), rajcata cerstvá, kokosový surový olej, ostatní surový olej, lnený surový olej, ostatní tuhé rostlinné oleje, živocišné tuky a oleje, rostlinné tuky a oleje) vyplývajících z bilaterálních smluv s Rakouskem, Finskem a Švédskem a ze záveru Uruguayského kola GATT/WTO.

Z hlediska zemedelství a potravinárského prumyslu je duležitá pasáž týkající se vytvárení zóny volného obchodu (vzájemné poskytování celních úlev v rámci kvót nebo bez nich na vybrané výrobky), harmonizace legislativy v oblasti veterinární, fytosanitární a potravinárské legislativy a další oblasti spolecné pro všechny hospodárské resorty (napr. pomoc pri privatizaci, restrukturalizaci, vede a technice a pod).

Evropská dohoda zustává až do vstupu CR do Unie základním dokumentem upravujícím vztahy CR a EU v predvstupním období.

Úprava vzájemných celních koncesí na vybrané výrobky v oblasti zemedelsko-potravinárské je platná až do roku 2000.

Agenda 2000 - Posudek na CR

CR podala prihlášku na prijetí do Unie v lednu 1996. Podle bežné procedury pro prijímání nových clenských zemí následovalo vyjádrení Komise (Posudek), v nemž se Komise vyjadruje ke zpusobilosti dané zeme stát se clenem EU ( cervenec 1997) .Tento posudek je soucástí dalšího významného dokumentu zvaného Agenda 2000. Agenda 2000 byla schválena Radou ministru v cervenci 1997. Obecne bylo konstatováno, že CR se muže stát clenem, pokud splní požadavky specifikované v Posudku.

Z hlediska zemedelství bylo konstatováno, že pres pokrok, který byl ucinen pri prijímání standardu Bílé knihy, je treba vyvinout zvláštní úsilí v oblasti veterinární a fytosanitární, posílit správní struktury k implementaci Spolecné zemedelské politiky a pokracovat v další restrukturalizaci zemedelsko-potravinárského komplexu s cílem zlepšit jeho konkurencní schopnost.

Lucemburský sumit z prosince 1997 rozhodl, že koncem brezna 1998 budou otevrena jednání se všemi deseti kandidátskými zememi, ale s peti zememi budou zahájeny negociace v dubnu 1998.

II. Organizacní zajištení prípravy na vstup v CR

V roce 1994 byl ustaven Výbor vlády pro evropskou integraci (VVEI) a Pracovní výbor pro provádení Evropské dohody (PVED). Výbor vlády a pracovní výbor se puvodne zabýval jen otázkami spojenými s provádením Asociacní (Evropské) dohody, po podání žádosti o vstup CR v lednu 1996 se zacaly oba výbory zabývat všemi otázkami spojenými s budoucím vstupem. Podáním prihlášky do Evropské unie tak CR vstoupila do "prednegociacního" stadia.

V dubnu 1996 rozeslala Komise všem uchazecským zemím Dotazník, který mel sloužit k tomu, aby Komise získala predstavu o zpusobilosti dané zeme k budoucímu vstupu do EU. Vyplnený dotazník byl ceskou stranou predán Komisi v cervnu 1996.

V prosinci 1996 bylo Vládním výborem rozhodnuto , že "každý orgán ústrední správy zpracuje pozicní dokument, v nemž vyhodnotí postoj CR k prevzetí príslušné cásti acquis communautaire (soubor práva ES), která se dotýká kompetence, sverené tomuto resortu zákonem."

V cervenci 1997 byl Komisí predán Posudek na CR jako reakce na zaslaný Dotazník.

V druhé polovine roku 1997 byl sestaven Negociacní tým pro jednání s EU , v jehož cele stojí predstavitel MZV a cleny jsou zástupci jednotlivých rezortu.

III. Aktuální stav prípravy CR na vstup do EU v oblasti zemedelství v pololetí roku 1999

Období po screeningu

Období od roku 1997, zejména od pololetí roku 1998, bylo zamereno na intenzivní analytické porovnání legislativy zemí Evropské unie s platnými právními akty Ceské republiky predevším v oblastech komoditních a prurezových . V rámci kapitoly 7 - zemedelství a 8 - rybolov bylo tímto zpusobem k 15. cervnu 1999 provereno na screeningových jednáních v Bruselu približne 95 % právních aktu EU. Byly posouzeny z hlediska implementace do právního rádu Ceské republiky.

Z celkového poctu 31 legislativních kapitol je kapitola 7 - zemedelství nejsložitejší oblastí. Závažnost problému nespocívá pouze v poctu právních aktu, ale predevším v jejich implementacní složitosti. Zdaleka ne všechna narízení bude nutno prevzít do právního rádu CR v predvstupním období. Je treba se soustredit pouze na ty právní akty, které deklarují vybudování administrativních struktur v celé šíri tak, aby CR byla schopna prijímat, rozdelovat a kontrolovat financní prostredky v rámci Spolecné zemedelské politiky (SZP) EU.

Ackoliv by bylo predcasné hodnotit dosud uzavrená jednání, mužeme konstatovat, že screening probehl bez problému a že ceská strana byla dobre pripravena. V prubehu jednání se neobjevila žádná sporná oblast , která by komplikovala vstup naší republiky do EU. Ve dvou prípadech bude potrebné diskutovat o prechodných opatreních (derogacích).

Pozicní dokument

Vždy po ukoncení screeningu dané oblasti je zpracováván dílcí pozicní dokument. Tento materiál obsahuje jednak úkoly, které v rámci screeeningu kandidátská zeme prijala a dále predbežnou definici pozice, kterou bude nutno hájit.

O podobe konecné verze "Pozicního dokumentu" se v soucasné dobe diskutuje a jedná.

Predvstupní strategie

Uzavrením screeningových jednání se završila první fáze predvstupního procesu, který se tak dostal do kvalitativne i kvantitativne vyšší úrovne, vycházející z obecne vyšší míry poznání dané problematiky, zkušeností a požadavku, kladených na tento proces.

Do této doby byla zpracována rada dokumentu, které v uplynulém období vznikly do jisté míry nezávisle na sobe. Byl to napríklad Národní program pro prijetí acquis, Koncepce agrární politiky, Návrh plánu rozvoje venkova, Sektorová cást národního rozvojového plánu a jiné.

Tyto skutecnosti si vynutily potrebu sjednotit všechny dokumenty a materiály do tak zvané "Predvstupní strategie" pro sektor zemedelství na období do vstupu CR do EU.

Pracovní obsah této nové strategie vychází ze stávající struktury pracovních skupin v rámci zahranicní sekce Ministerstva zemedelství CR. Narustající požadavky však nutí nejen rozšírit pocet pracovních skupin o nové, predevším horizontální oblasti prurezového charakteru, ale i aktualizovat odborné obsazení stávajících skupin. Materiál "Predvstupní strategie" si dává rovnež za cíl efektivní zapojení regionu do predvstupového procesu spolu s fungující koordinací postupu a cinností Ministerstva zemedelství CR s partnerskými rezorty.

Spolu s puvodními pracovními skupinami je ustaveno celkem 19 pracovních skupin pro prípravu strategie (nove ustavené jsou oznaceny+):

Komoditní pracovní skupiny:

· Cukr, líh

· Chmel, pradné rostliny, osiva , tabák

· Obiloviny, olejniny a bramborový škrob

· Víno

· Zelenina, ovoce a brambory

· Mléko a výrobky z mléka, hovezí maso

· Ovce, kozy

· Veprové maso, drubež a vejce

· Ryby, zver a zbývající živocišné komodity +

Prurezové pracovní skupiny:

· Fytosanitární podmínky +

· Zooveterinární podmínky +

· Lesy

· Puda +

· Voda a vodní hospodárství +

· Životní prostredí

· Strukturální politika, program rozvoje venkova

· Platební agentura a verifikace plateb +

· Statistika, úcetnictví, agromonetární systémy, monitoring, informacní systémy

· Výzkum, vzdelávání a poradenství +

Pracovními výstupy v rámci této aktualizované struktury budou jednak materiály požadované ze strany Evropské komise a rovnež podklady k jednání s EK tak, aby si ceské zemedelství zachovalo dustojné postavení v okamžiku vstupu do EU a aby bylo rovnež schopno odolat konkurencními tlaku po vstupu.

Co je možno ocekávat v následujícím období v predvstupním procesu

Od 1.7.1999 se pro druhé pololetí ujalo predsednictví Evropské unie Finsko. Na summitu hlavních vyjednavacu zemí 5 + 1 v Talinu ve dnech 11. až 12.6.1999 prednesli predstavitelé Finska nekolik hlavních tezí, které považují za priority po dobu svého predsednictví:

· urychlení procesu rozšírení Evropské unie,

· otevrení dalších kapitol (vcetne zemedelství),

· nestanovit termín vstupu kandidátských zemí do otevrení všech projednávaných kapitol,

· možnost prizvání do první vlny další kandidátské zeme na summitu ve finských Helsinkách,

· diferenciace prístupu k jednotlivým kandidátským zemím v prubehu jednání.

Twinning

Ve dnech 25. a 26.6.1999 probehl na pude MZe CR úvodní "workshop" projektu Twinning. Jde o první poradenskou jednotku tohoto zamerení u nás. Je založena na permanentním kontaktu odborníku z clenských státu EU a zástupcu príslušného resortu v CR. Již z názvu a obsahu projektu vyplývá, že rozhodující cásti, ovlivnující kvalitu a vcasnost implementace evropských norem do institucí a administrativy v resortu zemedelství jsou jišteny "dvojcaty" - temi, kdo radí a pomáhají a temi, kdo prijímají.

Cílem projektu je pomoc Ceské republice pri osvojování práva EU v oblasti Spolecné zemedelské politiky, zejména jde o to:

· upravit vnitrní organizaci ceského ministerstva zemedelství podle standartu EU,

· zrídit intervencní agenturu, která bude schopna jak administrovat, tak financne zajištovat a kontrolovat regulacní opatrení Spolecné zemedelské politiky,

· pripravit se a pokrocit ve vclenování evropského práva, predstavujícího základ Spolecné zemedelské politiky, zejména v implementaci všech odpovídajících institucí, institutu, obslužných režimu a systému, vyplývajících ze Spolecné zemedelské politiky,

· navrhnout vhodný tržní informacní systém, který by umožnil shromaždovat a šírit spolehlivé a aktuální informace.

Dlouhodobým expertem pro Ministerstvo zemedelství CR bude pan Dr. D. Goeman ze Spolkové republiky Nemecko s težištem cinnosti v legislativní oblasti a zrízení potrebných institucí. Paní M. A. G. Jourdierová z Francie bude pusobit pri tvorbe fungujícího tržního informacního systému. Vedle dvou hlavních tématických okruhu (ustavení a zahájení cinnosti intervencní instituce a postupné zmeny struktury ministerstva zemedelství), bude možno po dobu pusobení tohoto projektu organizovat krátkodobé bilaterální kontakty na rešení aktuálních otázek. Pujde napríklad o školení vedoucích pracovníku Státního fondu tržní regulace a ostatních intervencních organizací. Velký duraz je kladen nejen na odbornou, ale i na jazykovou prípravu domácích expertu, stejne jako presun težište administrativních prací do financních kontrol a dozoru.

Celý projekt Twinning bude financován ze zdroju EU v rámci programu Phare a je na nej vycleneno 750 000 EUR. Program byl zahájen letos v kvetnu jako v první zemi strední a východní Evropy. Pokud jde o vládní organizace, je rovnež Ministerstvo zemedelství CR prvním rezortem, kde bude pusobit.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info