Čechům sladké vážně chutná

Na "něco sladkého" dostane alespoň občas chuť snad každý. Češi, Moravané a Slezané jsou však v posledních letech stále vybíravější. Častěji než po jakékoliv sladkosti sahají po čokoládě. "Větší zájem o čokoládu znamená, že ji lidé spíše vnímají jako opravdovou pochoutku a bonbóny více jako prostředek k osvěžení," soudí Martin Walter ze společnosti Nestlé Česko, která vyrábí mimo jiné cukrovinky Orion. Ekonom Pavel Holý přičítá rostoucí oblibu čokolády i šíři sortimentu. "K mání byly dříve jeden, dva druhy čokoládových tyčinek.

Dnes se jich o mlsný jazýček zákazníků uchází několikanásobně víc, sortiment se stále doplňuje. Na trhu jsou i čokolády a čokoládové výrobky exotických příchutí, lákajících k ochutnání," míní Holý.

Průzkumy však potvrzují, že čeští spotřebitelé jsou spíše konzervativní a jejich chutě se příliš nemění. Tradičně například dávají přednost mléčné čokoládě, které se sní v tabulkách asi třikrát víc než hořké. Stejně tradičně vedou mezi přísadami různé oříšky. Raritou českého trhu pak je relativně vysoká spotřeba čokolády na vaření, která obsahuje více kakaa než mléčná a již lidé často konzumují přímo. "Možná je to jen zvyk. Dříve stála čokoláda na vaření méně, hospodyňky ji měly stále doma, a tak byla i k mlsání po ruce," zauvažoval Holý.

I přes růst spotřeby však Češi k přeborníkům jako jedlíci čokolády rozhodně nepatří. Mezi ně naopak výzkumná organizace Datamonitor řadí Iry a Brity, Rakušany a Švýcary, kteří jí snědí za rok proti Čechům více než dvojnásobek. "Zvyklosti se ale mění. I nás bombardují reklamy hlásající, že hlad nejlépe zažene čokoládová tyčinka. Spotřeba určitě dál poroste," věří Holý.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info