Češi změnili nákupní zvyklosti, více dbají na kvalitu

Životní styl se od pádu totality zcela proměnil. Češi se nechali ovlivnit světovými trendy a zkoušejí žít zdravě.

Kupní síla Čechů roste a supermarketům a hypermarketům se hromadí tržby. Široký sortiment zboží a přijatelné ceny totiž spolehlivě vyprazdňují peněženky. ˝V prvních letech po sametové revoluci se zákazníci soustředili především na sortiment. Široká nabídka zboží po letech, kdy se spousta věcí nedala sehnat, byla jedním z nejdůležitějších faktorů výběru prodejny,˝ vysvětlila Katrin Petrikovitsová ze společnosti Delvita. Důležitým faktorem ovšem zůstala cena. S rozvojem konkurence prodejních sítí a zvětšováním kupní síly si zákazníci začali vybírat nejen podle ceny, ale také kvality zboží. Příchod recese v roce 1997 ale tento vývoj zbrzdil a obrátil zákazníka opět k ceně jako prvotnímu faktoru výběru prodejny.

Kurs koruny držel nízké ceny

˝V poslední době se trh začíná segmentovat. Zákazníci o vyšší kupní síle si vybírají prodejny, které prodávají kvalitnější zboží a mají příjemnější prostředí, zákazníci o nižší kupní síle však nadále zůstávají u prodejen, které nabízejí nejnižší ceny, byť za nízkou kvalitu,˝ dodala Petrikovitsová. ˝Změny v kupní síle posuzujeme na základě údajů o ročních obratech,˝ uvedla společnost Ogilvy Public Relation mediálně zastupující řetězec hypermarketů Tesco. Ten v době svého nástupu na český trh v roce 1996 operoval se šesti obchodními domy a dosáhl tržby 3 927 050 korun. Do loňského roku se počet provozoven sice zdvojnásobil, ale tržby se vyhouply na téměř čtyřnásobek. Rostoucí kupní sílu si pochvalují také představitelé řetězců Carrefour. ˝Tento růst je dozajista ovlivněný příchodem distribučních řetězců, čímž došlo k posílení konkurenčního prostředí v oblasti obchodu,˝ říká tisková mluvčí hypermarketů Carrefour Jana Havlíčková. Podle Havlíčkové se do vyšší kupní síly pozitivně promítla také nízká inflace i vyšší valorizace platů. ˝Příznivě ovlivňuje cenu dováženého zboží také koruna, která na zahraničních trzích v poslední době posílila,˝ vysvětlila Havlíčková. ˝Se změnou životního stylu a zvyšující se životní úrovní souvisí nakupování více spotřebního zboží, elektroniky a značkových oděvů,˝ shrnuli zástupci Teska. Změna způsobu života se projevila i na výběru potravin. Zákazníci mají zájem především o čerstvé zboží - například čerstvé mléko preferují před trvanlivým a o hotová jídla či polotovary, například instantní polévky. ˝Projevují se i trendy zdravé výživy. Klesá prodej hovězího ve prospěch drůbeže a v poslední době je zřejmý i velký nárůst zájmu o ovoce a zeleninu,˝ uvedla Petrikovitsová. Díky dioxinovým aférám a strachu z ˝nemoci šílených krav˝ stoupá také odbyt potravin se zárukou vyšší kvality třeba i na úkor ceny. Požadovat v obchodě nezávadné bio výrobky tak není dneska nic výjimečného.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info