Databáze EU pro usnadnění vývozu na trhy třetích zemí.

Českým producentům a obchodníkům, vyvážejícím zemědělské výrobky a potraviny do třetích zemí, se nabízí možnost využití internetové databáze EU s názvem „Market Access Database“, vytvořené pro usnadnění vývozu z členských zemí EU do třetích zemí. Databáze využívaná již řadou institucí a vývozních podniků ČR je velmi užitečná. V porovnání s jinými světovými databázovými systémy pro usnadnění mezinárodního obchodu má výhodu v tom, že je založena na specifikaci a využití konkrétních vztahů EU se třetími zeměmi.

Co je Databáze přístupu na trh ?

Databázi týkající se přístupu na trh považuje EU za jeden z nejdůležitějších operačních nástrojů své strategie přístupu na trhy, protože podporuje soustavnou třísměrnou výměnu informací mezi institucemi EU, členskými státy a evropskými obchodníky.

Strategie přístupu na trh je klíčovým pilířem obchodní politiky EU, jejímž cílem je odstraňovat nebo omezovat překážky obchodu, kterým mohou čelit evropští obchodníci zbožím a službami.

Databáze přístupu na trh je bezplatná, je interaktivní a snadno se používá.Zahrnuje:

· Informace o přístupech na trh ve třetích zemích.

· Systematickou reakci Evropské komise na stížností obchodníků, kteří se setkají při vývozech do třetích zemí s nějakými překážkami obchodu.

· Databáze také zveřejňuje, do jaké míry obchodní partneři EU respektují svá mezinárodní pravidla.

· Databáze zajišťuje inputy při definování zájmů EU pokud jde o cíle její obchodní politiky ( např. v rámci multilaterálního kola jednání Doha nebo dalších, např. jednání s MERCOSUREM).

1. Jak může Strategie přístupu na trh pomoci ?

Strategie přístupu na trh může pomoci takto:

· Poskytuje základní informace obchodníkům o podmínkách vývozu a investování v klíčových třetích zemích.

· Reaguje na stížnosti, které byly získány od obchodníků o překážkách obchodu ve třetích zemích, ať už ve WTO nebo při bilaterálních konsultacích. Databáze zahrnuje aktualizované seznamy podstatného počtu specifických bariér obchodu, které nahlásili obchodníci.

· Zajišťuje, že obchodní partneři skutečně plní své mezinárodní závazky.

· Přispívá k vytváření vhodného rámce pro mezinárodní obchod zvláště v kontextu nových jednání ve WTO nebo bilaterálních obchodních ujednání EU.

2. Co obsahuje Databáze přístupu na trh ?

Při otevření databáze se objeví pět hesel:

· Sektorové a obchodní bariéry.

· Aplikovaná cla.

· Průvodce vývozce dovozními podmínkami.

· Databáze statistiky.

· Databáze informací z oblasti sanitární a fytosanitární.

· Studie.

Sektorové a obchodní bariéry

Při otevření se objeví tři možnosti, jak identifikovat bariéry obchodu:hledat podle země nebo sektoru nebo podle příslušného opatření.V seznamu figuruje 90 zemí (mimo členské země EU).

V informacích je zachycen základní přehled obchodních vztahů dané země s EU a pak nástroje obchodu, jako jsou cla, kvóty, dovozní restrikce, zákazy dovozu, netarifní překážky, ev. vývozní opatření.

Aplikovaná cla

V této databázi lze najít celní sazby na výrobek a zemi. Celní sazba se vyhledává buď podle celního kódu harmonizovaného systému nebo slovním popisem.

Průvodce vývozce dovozními podmínkami

Zde si vývozce zjistí vše o postupech a dokumentech nutných při dovozu daného výrobku do dané země . Stačí znát celní kód výrobku nebo je možné použít popis výrobku slovně.

Statistická databáze

V této části databáze lze zjistit vzájemnou výměnu mezi EU a danou zemí, pokud jde o jednotlivé výrobky ( v hodnotě zboží). Stačí opět uvést celní kód výrobku nebo jeho slovní popis.

Databáze informací z oblasti sanitární a fytosanitární

Databáze zahrnuje informace o opatřeních v rámci jednotlivých zemí a podle produktů, včetně jejich řešení a další informace.

Studie

Uvádějí se studie, které se týkají obchodních záležitostí zemí nebo regionů s akcentem na identifikaci možných překážek obchodu (WTO, rozbor obchodu MERCOSURU a pod).

3. Jak může obchodník sám působit na identifikaci překážek vývozu a jejich odstranění ?

Pokud obchodník narazí na nějakou překážku obchodu, může tuto informaci podat přímo prostřednictvím internetového vstupu na Direktorát obchodu Evropské komise. Direktorát může zajistit, aby:

· tato nová překážka byla zařazena do Databáze přístupu na trh,

· se problém řádně zanalyzoval,

· se určil příslušný způsob akce na její odstranění.

K tomu Direktorát obchodu potřebuje od obchodníka vědět:O jakou překážku se jedná ( pokud není zařazena do databáze). Jakou informaci by obchodník ještě potřeboval, aby bylo možné zavést do Databáze překážku.Informace od obchodníků by měla být dosti podrobná, pokud možno včetně ekonomického dopadu, aby Direktorát mohl formulovat kroky, jak situaci rektifikovat.

Direktorát dále sděluje, že podrobnosti, které se týkají firmy nebudou sdělovány, aniž by firma k tomu sama dala svolení a citlivé obchodní informace budou chráněny. Direktorát bude dále pracovat na sdělené informaci a bude informovat o dalším vývoji.

4. Jak může EU eliminovat obchodní bariéry ?

Po hloubkové analýze každé specifické překážky obchodu (tato analýza zahrnuje jak vlastní účinek, tak i hospodářský dopad) Komise definuje příslušnou strategii zaměřenou na odstranění překážky. Pro tyto účely se mohou využít následující kroky:

· Nařízení o obchodních překážkách.

· Řešení sporů v rámci WTO.

· Jednání o vstupu do WTO.

· Jednání EU týkající se rozšíření.

· Implementace existujících bilaterálních dohod.

· Vyjednávání nových dohod o volném obchodě.

· Ostatní obchodní konsultace.

5. Elektronická adresa pro Databázi přístupu na trh:

http://mkaccdb.eu.int/

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info