Dobojováno. Aerolinky musí platit emise
20.12.2006 | Aktuálně.cz
EU definitivně zahrnula leteckou dopravu do svého boje proti znečišťování životního prostředí. Doteď měly aerolinky tak trochu výsadní postavení. Přestože patří k znečišťovatelům, jejichž podíl roste nejvyšším tempem, stály mimo hlavní zájem bruselských úředníků. Zatímco evropští energetici a průmyslníci musí nakupovat a obchodovat s povolenkami na vypouštění emisí, letadla zatím své emise vypouštěla bez sankcí. Tomu ale bude konec od roku 2011. Stejně jako ostatní znečišťovatelé, i aerolinky budou muset svůj "hřích" splácet pomocí obchodovatelných povolenek.
Zapojí se všichni
První rok se bude příkaz týkat jen vnitroevropských letů, další rok se budou muset normou řídit i lety mimo EU. "Ten, kdo letí z Londýna do New Yorku a zpět, vytvoří zhruba stejné množství emisí jako průměrný obyvatel EU při vytápění svého domu v celém roce," uvedla komise ve svém vysvětlení, proč je nutné regulovat emise vypouštěné leteckým průmyslem.
Systém obchodování s emisními povolenkami je klíčovým nástrojem Evropské unie ke splnění závazků z Kjótského protokolu o snížení emisí skleníkových plynů. Systém stanovuje emisní limity velkým znečišťovatelům, jako jsou elektrárny a ropné rafinerie.
Podniky, které znečišťují méně, mohou v rámci tohoto systému přebytečné povolenky prodat firmám, jež kvóty překračují. Obchodování s povolenkami v EU začalo v úvodu loňského roku. Systém však zatím nezahrnuje leteckou přepravu, která je rostoucím zdrojem znečištění, píše agentura Reuters.
Zdraží, neví o kolik
Asociace evropských leteckých společností (AEA) uvedla, že její členové budou pravděpodobně muset povolenky dokupovat, protože limity pro leteckou přepravu budou příliš přísné. "Bude to břemeno a mohlo by to být těžké břemeno," řekla mluvčí AEA Francoise Humbertová. Dodala, že aerolinie nebudou moci vzhledem k silně konkurenčnímu prostředí přenést všechny dodatečné náklady na cestující. Mezi členy asociace patří rovněž České aerolinie.
Komise předpokládá, že ceny letenek na menší vzdálenosti do roku 2020 v důsledku zařazení letecké přepravy do systému emisních povolenek stoupnou o 1,8 až 9 eur, tedy 50 až 250 korun. "Očekává se, že jakýkoli nárůst nákladů související s tímto systémem bude omezený a výrazně nižší než nárůst způsobený změnami cen ropy v posledních letech," zdůraznila komise.
Další články v kategorii Zemědělství
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)
- V Bruselu protestují tisíce zemědělců proti zemědělské politice EU (19.12.2025)
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Itálie a Francie jsou proti rychlému schválení a podpisu dohody Mercosur (18.12.2025)
- Čí zájmy hájí premiér Babiš na jednání Evropské rady k rozpočtu? Naší země, nebo svého agroholdingu? (18.12.2025)
- Evropský parlament schválil odklad nařízení o odlesňování o další rok (18.12.2025)
- Řečtí zemědělci pokračují v blokádách i po příslibu více peněz (18.12.2025)

Tweet



