Dopis PK ČR ministru Palasovi
06.11.2003 | Agris
Vážený pane ministře,
dovolte mi, abych se zmínil o některých problémech, které souvisí s opožděným vydáním vyhlášek k veterinárnímu zákonu a jejich zkrácenému a urychlenému projednávání.
PKČR chápe nutnost co nejrychlejšího projednání a vydání chybějících vyhlášek a je ochotna vzít na vědomí, že do vyhlášek nemohou být promítnuty veškeré naše připomínky, za předpokladu, že ihned po vydání těchto vyhlášek se dodatečně projednají veškeré připomínky a provedou potřebné úpravy.
Chtěli bychom však upozornit na skutečnost, že nové vyhlášky k veterinárnímu zákonu jsou pro uživatele značně matoucí, nerespektují stávající legislativu z oblasti potravin ( kam bezesporu spadají i potraviny živočišného původu ) a v mnoha případech překračují i dané kompetence. Veterinární vyhlášky opakují celé pasáže stávajících předpisů jak k zákonu o veřejném zdraví, tak i k zákonu o potravinách. Např. mikrobiologické požadavky, které jsou stanoveny pro potraviny i suroviny vyhláškou č. 294/1997 Sb., o mikrobiologických požadavcích na potraviny, způsob jejich kontroly a hodnocení, způsob odběru vzorků ve znění vyhlášky č. 91/1999 Sb. stanovuje i vyhláška č. 202/2003 o veterinárních požadavcích.. Dále jsou ve veterinárních předpisech stanoveny i požadavky pro které nejsou žádná zmocnění z veterinárního zákona. Jako příklad lze uvést požadavky na výrobky přicházejících do styku s potravinami, nebo na metody zkoušení. Tím, že jsou mnohdy odlišně na několika místech stanoveny požadavky pro potraviny, kam nezbytně patří i potraviny živočišného původu, dochází k různým výkladům už tak velmi složité právní úpravy v této oblasti. Jako další příklad lze uvést rozdílnou definici správné hygienické a výrobní praxe ve vyhlášce č.196/2002 Sb. k zákonu o potravinách a chystané veterinární vyhlášce. Dalším vážným problémem je vztažení pojmu region na správní jednotku kraj. Důsledky této formulace pro zpracovatelský průmysl by mohly být v některých případech přímo katastrofální, neboť by to znamenalo omezení volného pohybu zboží na území ČR.
Uvedli jsme pouze některé z problémů, kterých je ve skutečnosti ještě daleko více.
Protože rozdílná formulace stejných pojmů v zákoně o potravinách a veterinárním zákoně nebo jeho vyhláškách by mohla být chápána jako nedostatečná implementace ACQUIS a vést k problémům s EK, považujeme urychlené projednání těchto rozdílností za nezbytně nutné.
Na urychleném dopracování vyhlášek budeme samozřejmě aktivně spolupracovat tak, aby zmíněné rozdílnosti byly co nejdříve odstraněny.
Ing. Jaroslav Camplík, prezident PK ČR
Další články v kategorii Zemědělství
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)
- Tento legendární stroj měnil venkov: Příběh nejrozšířenějšího traktoru Evropy (23.12.2025)
- Letos se objevilo ve velkochovech deset ohnisek ptačí chřipky, stejně jako loni (22.12.2025)
- Uhlíkově negativní zemědělství: Jak ho můžeme dosáhnout v českých podmínkách? (22.12.2025)
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)
- V Bruselu protestují tisíce zemědělců proti zemědělské politice EU (19.12.2025)

Tweet



