Ekologičtější vozidla: Komise zahájila konzultace o přísnějších emisních limitech

Cílem předlohy souboru opatření, které Evropská komise hodlá zavést do konce roku 2005, je snížit emise u nových a lehkých užitkových vozidel. Než přijme konečné znění návrhu „Euro 5“, vyzývá Komise zainteresované strany, aby jí k dané předloze sdělily své připomínky. Návrh Komise významně přispěje k dalšímu zlepšení kvality ovzduší v Evropě. Podle tohoto návrhu by se emise pevných částic z vozidel s dieselovým motorem snížily o 80 % a emise oxidů dusíku (NOx) o 20 %.

Na základě navrhovaných přísnějších norem by byly do automobilů s dieselovým motorem namontovány filtry pevných částic. U automobilů s benzínovým motorem Komise navrhuje snížit emise NOx a uhlovodíků o 25 %. Nové limity Euro 5 by mohly vstoupit v platnost nejdříve v polovině roku 2008. Konečný návrh může být pozměněn v závislosti na výsledku konzultací.

Místopředseda Komise Günter Verheugen prohlásil: „Naše plány jsou ambiciózní, ale reálné. Nové emisní limity otevřou cestu k ekologičtějším vozidlům. To je dobré pro zdraví našich občanů i pro životní prostředí. Průmysl získá jasnou představu a čas připravit se na výrobu ekologických, vysoce kvalitních vozidel, aniž by byla ohrožena jeho konkurenceschopnost. Je to jediný způsob, jak v budoucnosti dosáhnout úspěchu. Nyní je i na ostatních, aby se k tomu vyjádřili.”

V předloze návrhu normy Euro 5 jsou stanovena společná pravidla EU pro konstrukci motorových vozidel v souvislosti s emisemi látek znečišťujících ovzduší, a to jak pevných částic, tak oxidů dusíku, zejména u vozidel s dieselovým motorem.

Hlavní prvky konzultací:

· 80% snížení emisí pevných částic u vozidel s dieselovým motorem na 5 mg/km ve srovnání s limitem 25 mg/km, který se od ledna 2005 podle normy „Euro 4“ stal povinným pro nově schválené typy vozidel,

· 20% snížení emisí oxidů dusíků (NOx) u vozidel s dieselovým motorem,

· 25% snížení emisí NOx i uhlovodíků u vozidel s benzínovým motorem,

· zavedení emisního limitu pro pevné částice u vozidel s benzínovým motorem, která využívají technologii spalování přímo vstřikované chudé směsi,

· prodloužení doby, po kterou se musí výrobci zaručit za funkčnost zařízení pro kontrolu emisí, jakými jsou katalyzátory a lapače pevných částic.

· Osobní vozidla o hmotnosti nad 2500 kg, jako jsou např. sportovně užitková vozidla, již nebudou moci využívat méně náročné emisní normy pro lehká užitková vozidla.

· Lhůta pro provedení je 18 měsíců po vstupu v platnost nařízení pro nově schválené typy vozidel a 36 měsíců pro ostatní.

Emisní limity pevných částic a NOx u automobilů s dieselovým motorem

 

Pevné částice (mg/km)

NOx (mg/km)

Euro 3 (2000 – 31.12.2004)

50

500

Euro 4 (od 1.1.2005)

25

250

Euro 5 – předloha návrhu

5

200

Emise uhlovodíků a NOx u automobilů s benzínovým motorem

 

Uhlovodíky (mg/km)

NOx (mg/km)

Euro 3 (2000 – 2005)

200

150

Euro 4 (od 2005)

100

80

Euro 5 – předloha návrhu

75

60

Předloha návrhu a popis konzultace

Své komentáře mohou zainteresované strany zasílat elektronickou poštou po dobu osmi následujících týdnů na adresu: entr-euro5@cec.eu.int.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info