EU - šance nebo riziko pro zemědělství a potravinářství ČR

Vystoupení ministra zemědělství Jana Fencla na konferenci která se uskutečnila za spoluúčasti státního tajemníka pro evropské záležitosti, náměstka ministra zahraničních věcí Pavla Teličky, dne 5. března, 2002 v BrněV lednu 2000 byla vládou schválena Koncepce agrární politiky na období před vstupem ČR do EU. Hlavním posláním Koncepce bylo zajištění stability podnikatelského prostředí, definování národních zájmů ČR z hlediska budoucího vstupu do EU, poskytnutí věcného podkladu pro negociace s EU a informování širší veřejností o společenské prospěšnosti celého agrárního sektoru ČR ve světle deklarování podpory integračního procesu.

Státy se společnou zemědělskou politikou

Image1.jpg

(stávající EU, kandidátské země, ostatní)

Má-li se hodnotit nadcházející období v kontextu úkolů, které zemědělství před vstupem do EU čekají, jako jeden z nejtěžších úkolů se jeví dokončení restrukturalizace zpracovatelského průmyslu.

Pokud jde o vlastní vyjednávání v Kapitole 7 - Zemědělství, byl zpracován jako podklad k vyjednávání a EU předán Poziční dokument, v němž byly uvedeny požadavky ČR na přechodná období, požadavky na přidělení kvót a plateb a byl dán zároveň příslib, že Česká republika bude dnem vstupu schopna aplikovat "acquis" v oblasti zemědělství, venkovského rozvoje, lesního hospodářství a rybolovu. Poziční dokument je postupně zpřesňován zpracováváním dodatečných informací.Příklady kvót, limitů, nároků na přímé platby:

Referenční období

Požadavek

Návrh Evropské unie

Plodiny pěstované na orné půdě

2 407 377 ha

2 221 800 ha

Kvóty na škrob

45 000 tun

17 000 tun

Kvóty na cukr

505 000 tun

445 200 tun

Kvóty na mléko

3,1 mil. tun

2 502 600 tun

Speciální prémie na skot

305 tis. ks býků a volů

231 600 ks býků a volů

Prémie na krávy bez tržní produkce mléka

230 tis. kusů

90 100 kusů

Porážkové prémie

530 tis. kusů, 11 tis. kusů na telata

424 900 kusů

Prémie na bahnice

130 tis. kusů

56 700 kusů

Integrace České republiky by pro EU neměla být problémem, těžkou kapitolu zemědělství nevyjímaje. V transformačním procesu po r. 1989 došlo vlivem radikálního uvolnění cen, k široké a velmi jednostranné liberalizaci zahraničního obchodu, k procesu rychlé privatizace a změny daňového systému, k podstatnému zeštíhlení zemědělství. Objem produkce se snížil téměř o 30 % a ze zemědělských podniků odešlo více než 60 % pracovníků. Současným 1,5 % podílem zemědělské výroby na HDP a podílem 3,41 % na celkové zaměstnanosti jsme na úrovni vyspělých zemí. Dotační politika je v České republice mnohem více nakloněna podporám mimoprodukčních funkcí v poměru k přímým podporám oproti stávajícímu stavu v Evropské unii. Vývoj evropské Společné zemědělské politiky však ukazuje na sbližování koncepcí.České zemědělství a potravinářství prochází v současnosti výraznými změnami, neboť se zavádí nové principy, mechanismy a instituce SZP a dalších složek "acquis". Byl zahájen systém regulace trhu mléka a cukru v souladu se systémy platnými v EU. Pro tyto účely byla založena instituce Státního zemědělského intervenčního fondu.Pozornost je věnována modernizaci podniků a diverzifikaci zemědělství do nepotravinářského užití produkce a dalších, i nezemědělských činností. Evropský model zemědělství je chápán v úzkém propojení agrárního sektoru s osudem českého venkova. V tomto směru byla očekávána podpora v rámci programu SAPARD, která se však zdaleka nepřibližuje původní ambici. Význam tohoto programu spočívá více v "poznávání a učení se" nakládání s prostředky ze strukturálních fondů EU.

Problematika pro níž lze uplatnit projekty z programu SAPARD

· Investice do zemědělského majetku

· Zlepšování zpracování a marketingu zemědělských produktů a produktů rybolovu

· Zlepšování struktur pro kontrolu kvality, pro kvalitu potravin a ochranu spotřebitele

· Maliorace a pozemkové úpravy

· Obnova a rozvoj vesnic a venkovské infrastruktury

· Rozvoj a diverzifikace hospodářských činností, zajišťujících rozmanitost činností a alternativní zdroje přijmů

· Technická pomoc

· Metody zemědělské produkce určené k ochraně životního prostředí a zachování krajiny

· Zlepšování profesního vzdělávání

Realizace Koncepce agrární politiky probíhá za významných omezení a bariér, které je nutno respektovat a překonávat. Již nyní se ve vzájemném obchodu musíme vyrovnávat s tím, že máme obecně mnohem nižší podporu v zemědělství a výrazně nižší ochranu trhu pro potraviny.

Příklady přímích plateb v EU

Platby na plochu

Podpory v EU v Kč (EURO = 32 Kč)

Současný stav v ČR (Kč)

Obiloviny, olejniny

8416

600

Proteinové plodiny

9696

600

Len

5120

7000

Jateční skot

2560

0

Býci

6720

0

Krávy bez tržní produkce mléka

6400

3000 - 7000

Ovce - bahnice

672

1500

Z podkladů OECD plyne, že v České republice je celní ochrana zemědělských a potravinářských produktů v průměru 3 x nižší, než v Evropské unii. Stejný zdroj uvádí odhad produkčních podpor na ha zemědělské půdy v České republice 130 USD a v Evropské unii 655 USD. Nerovné podmínky se promítají do asymetrie agrárního obchodu s EU, i když přijatá "dvounulová varianta" a její další rozšiřování mohou okrajově ke snižování této asymetrie zajisté přispět (okrajově z toho důvodu, že "dvounulová varianta" se vyhýbá citlivým komoditám, na které EU poskytuje masivní platby na plochu.Přechodná období, které požaduje ČR po vstupu:

1. Právo na opětovnou výsadbu vinic

2. Přechodné období na dosažení plné harmonizace hygienických parametrů ČR a ES

3. Přechodné období na používání klecových systémů pro chov nosnic, které pouze nepatrně nesplňují požadavky na výšku klecí

4. Podmíněné přechodné období na vybudování šesti pohraničních veterinárních stanic načesko-slovenské hranici

Hlavní rizika vstupu do EU na straně ČRZákladním ekonomickým rizikem při vstupu do EU je stále ještě nízká úroveň konkurenceschopnosti české ekonomiky. K reálné konvergenci bude nutné dostatečně dlouhé adaptační období k překlenutí rozdílu mezi ČR a vyspělými státy EU. V tomto období, následujícím po vstupu do EU, musí rovněž dojít k vyrovnání mnohonásobných mzdových rozdílů, jinak bude levná pracovní síla bránit nutnému procesu náhrady živé práce a zároveň deformovat trh práce v EU (Není náhodou, že se vyspělé země EU brání průniku levné pracovní síly do svých ekonomik).Příprava a vstup do EU - implementace komunitárního právního řádu a plné působení tržních sil uvnitř Unie - vyvolá fázi zvýšení nákladů podnikové sféry a tlak na zvýšení cenových hladin. Jde zej. o implementaci standardů EU v sociální politice, v bezpečnosti a ochraně při práci, v životním prostředí, v oblasti nepřímých daní, v oblasti zdraví a pohodlí zvířat a v odpadovém hospodářství.Nejvýznamnější vliv však bude mít zvýšení cen potravin v důsledku přijetí společné zemědělské politiky při odstranění netarifních překážek obchodu uvnitř Unie a přechodu na tržní ceny zemědělských výrobků, určované producenty dosavadních členských států. Nahromaděný potenciál cenového růstu je podle současných propočtů zhruba 40-45 % do roku 2005.Přizpůsobení cen potravin může proběhnout buď postupně již v období před vstupem - působením cílené zemědělské politiky jej lze rozložit do několika let - anebo jednorázově, v průběhu jednoho až dvou let po vstupu. První scénář je zakomponovaný v agrární koncepci a umožnil by plynulejší přizpůsobení zemědělských výrobců. Zvýšil by však míru celkové inflace před vstupem, kdy zároveň probíhají deregulace - náprava cen nepotravinářského zboží a zejména služeb. Růst spotřebitelských cen v první polovině dekády by se pohyboval mezi 5 až 6,5 %, poté by rychle klesl na úroveň 3 - 4 %.Druhý scénář s jednorázovým dopadem zvýšených cen potravin po vstupu by umožnil udržovat v předchozím období celkovou míru inflace i při probíhajících deregulacích na úrovni kolem 4,5 až 5 %, avšak jednorázový dopad v prvých dvou letech po vstupu by znamenal vzestup cen potravin o více než 12 % ročně a celkové míry inflace na veličinu kolem 6,5 %.V souvislosti s vývojem cen zemědělské produkce je nutno zvažovat i další vývoj cen zemědělské půdy, který se také v ceně zemědělských výrobců musí projevit, minimálně jako poplatek za pronájem, neboť většina hospodaří i na pronajaté půdě.Z tohoto vyplývají argumenty pro žádost ČR o přechodné období týkající se nákupu zem. půdy zahraničními osobami, neboť při rozdílu cen by mohlo dojít k nepřehledným spekulacím s půdou s přímým dopadem na základy zemědělské výroby, často na nejlepších půdách. Nepochybně růst cen půdy, který vstup do EU přinese, bude muset mít svůj odraz v úrovni nákladů výrobců, kteří jako nájemci - zejména v místech s poptávkou po půdě - budou muset zvýšit nájemné na úroveň výnosu jiného, peněžního, kapitálu. Posun ceny nájemného bude pravděpodobně regionálně velmi proměnlivý.Silné stránky zemědělství a potravinářství ČR

· Dokončená restrukturalizace zemědělství ČR v porovnání s ostatními kandidátskými zeměmi (Odliv 2/3 pracovníků ze zemědělství, snížení rozměru o 1/3, srovnatelný podíl zemědělství na HDP - 1,5% a zaměstnanosti s EU - 3,41%)

· Ucelená půdní držba + koncentrace výroby (průměrná výměra na farmu 135 ha x EU 40 ha)

· Nižší náklady (nájem, energie)

· Soběstačnost a předpoklad pro vyrovnanou bilanci agrárního a zahraničního obchodu u většiny komodit mírného pásma (řepka, obiloviny, cukr, ovoce mírného pásma)

Slabé stránky zemědělství a potravinářství ČR

· Kumulovaná zadluženost (40 mld. Kč) vzniklá z transformace a nesystémové ag. politiky předchozích vlád => zem. podniky mají vyšší úvěrové zatížení za vyšší úrok v porovnání s podniky v EU

· Nestabilizovaná vlastnická struktura a malá koncentrace výroby potravinářských podniků => nedostatek kapitálu pro nezbytnou modernizaci, pro efektivní marketing, apod.

· Nízká kapitálová vybavenost zemědělských a potravinářských podniků

· Nerovné postavení zemědělců na trhu (nízká míra sdružování zemědělců)

Příležitosti českého zemědělství a potravinářství při vstupu do EU

· Otevření trhu s 380 mil. spotřebiteli

· Konec nerovné soutěže podnikatelů podporovaných různě silnými rozpočty

· Šance pro solidní podnikatele založit dlouhodobé dodavatelskoodběratelské vztahy

· Získání účinné ochrany trhu EU proti sebevnucování dovozům z nečlenských zemí EU

· Urychlení rozvoje regionů s HDP pod 75% průměru EU (po vzoru Irska), v ČR jsou pod uvedenou úrovní všechny regiony kromě Prahy

Rizika pro české zemědělství a potravinářství vyplívající ze vstupu do EU

· Snížení rozsahu zemědělské a potravinářské výroby v ČR

· Skupování půdy v ČR občany EU v důsledku jejich vyšší kupní síly

· Uzavření až 1/3 podniků zpracovávajících živočišné produkty, důsledek harmonizace s vetrinárními a hygienickými standarty => sociální problém

· Agresivní obsazování trhu zahraničními výrobky v době krátce po vstupu => využití náhlé zmšny tržních podmínek v ČR

Uvedené argumenty jsou zřetelným zdůvodněním toho, proč ČR má zájem o vstup do EU v co možná nejkratším termínu, ale vyplývá z nich i to, že stejný zájem by měl být na straně EU. Pokud EU nechce v budoucnu plýtvat finančními prostředky, měla by se držet obecně platného pravidla, že prevence je vždy méně náročná než léčba.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info