Evropská integrace Ovocnářství-Vinohradnictví-Zelinářství 5/1999

EVROPSKÁ INTEGRACE

OVOCNÁRSTVÍ-VINOHRADNICTVÍ-ZELINÁRSTVÍ-BRAMBORÁRSTVÍ OKRASNÉ ZAHRADNICTVÍ - VCELARSTVÍ - HEDVÁBNICTVÍ

KORENINOVÉ A LÉCIVÉ ROSTLINY

CERSTVÉ A ZPRACOVANÉ VÝROBKY - VINARSTVÍ

ORGANIZACE A SESKUPENÍ VÝROBCU A JEJICH SDRUŽENÍ

V ZEMEDELSTVÍ

Rocník : 3 Císlo : 5 4.1.1999

Nekolik pohledu na problematiku jablek v EU

Prezentováno na pracovním setkání zástupcu tržních pestitelských organizací, které se konalo 10.7.1998 v Praze.

Arnold Sweep, prezident COPA/COGECA

Pracovní skupina ovoce-zelenina

Hlavní okruhy prednášky

1. Výroba jablek a obchodování s nimi na svetové úrovni a v rámci EU

2. Soucasná situace na trhu s jablky a nekolik postrehu o jejich nahraditelnosti a otázkách možností odrud

3. Nekteré aspekty politiky EU týkající se jablek

Svetová produkce jablek /x 1 000 000 tun/

87/88 92/93 95/96 2000/odhad/

EU 8,6 10,9 8,0 9,5

Str.a V. Evropa,Turecko 5,5 6,2 5,5 6,0

Sev. Amerika 5,3 5,4 5,8 6,2

Japonsko 1,0 1,0 1,0 1,0

Cína 3,4 4,3 11,1 14,0

Jižní polokoule 2,8 3,6 3,8 4,3

Celkem 26,6 31,4 35,2* 40,0

* z cehož 9% vyvezeno - zejména z EU, Sev. a Již. Ameriky

Produkce jablek v EU /x 1 000 tun/

1990 1992 1995 1997*

Celkem 7140 9085 7258 6762

Z toho

Itálie 2071 2368 1889 1790

Francie 1915 2344 1980 1870

Nemecko** 903 1108 572 715

Španelsko 643 1005 779 822

Nizozemí 431 640 595 405

Belgie 229 482 508 292

Rakousko 79 86 128 147

* odhad k 1.8.1997

** vcetne domácích zahrad

Dovoz jablek z jižní polokoule do EU

/x 1 000 000 tun/*

1987 0,7

1991 0,7

1993 0,5

1994 0,6 1,0**

1995 0,7 1,2**

1996 0,75 1,2**

* Cástecne reexportováno do Východní Evropy

** Celkový vývoz z jižní polokoule

Vývoz jablek do nekterých jihovýchodních zemí Asie /x 1 000 tun/

1991 1995

Thajsko 19 60

Singapur 33 48

Malajsie 27 57

Hongkong 57 90

Indonésie 5 65

Filipíny 19 44

Hlavní dodavatelé jablek na jihovýchodoasijské trhy /x 1 000 tun/

1991 1995

USA 98 196

Nový Zéland 14 44

Francie* 1,5 36

Austrálie 15 24

Kanada 6 17

Cína 6 16

Chile 12 11

Jižní Korea 0,6 2

* exportní odškodnení - refundace

Hnací síly globalizace obchodu s cerstvými produkty

· spotrebitelé po celém svete vyžadují celorocní široký sortiment kvalitní cerstvé produkce /a to i mimo sezónu/

· prechodný propad produkce zpusobený nepríznivými klimatickými podmínkami

· oblasti s nižšími produkcními náklady se snaží rozširovat svou výrobu i trhy

· nové tržní koncepce a inovace výroby

Úspechy techto hybných sil v globalizaci obchodu

· zvyšování prosperity a kupní síly spotrebitelu

· lidstvo se stává multikulturní smesicí a spolecností pohybující se po celém svete

· zdokonalení výrobní kvality a prodloužení trvanlivosti produkce

· zlepšování dodavatelsko - odberatelských vztahu a klimatizace behem uskladnení a prepravy /nižší produkcní náklady a príhodnejší výrobní podmínky jsou stále více urcujícími výhodami v konkurencním boji/

· výzkum pestitelských postupu, rízení produkce a marketing jsou již globalizovány

EU - vývoz jablek vcetne reexportu

/x 1 000 tun/

1994* 1995** 1996**

EU/15/ celkem 1885 2330 2222

Z toho v rámci EU 1646 1905 1735

ven z EU*** 239 425 487

* EU se 12 cleny

** z cehož ze trí nove príchozích clenu:

1995… 47

1996… 45

***z toho do bývalého SSSR:

1994… 43

1995… 162

1996… 242

Produkce jablek v EU /x 1 000 tun/

1995 1996 1997*

Celkem 7258 7467 6762

Z toho:

Golden Delicious 2785 2803 2629

Red Delicious 790 835 703

Jonagold 791 600 549

Granny Smith 394 440 412

Gala 202 337 368

Elstar 335 334 238

Morgenduft 178 200 211

Coxova 184 197 161

Gloster 96 187 143

* odhad za 1.8.1997

Menící se preference u odrud jablek

Na úrovni spotrebitele

Rostoucí životní úroven zpusobuje poptávku po vyšší kvalite zboží /s vyššími cenami/:

· trvanlivost

· konzistence

· vzhled

· chut a vune

· štavnatost

· ruznorodost v chuti a barve

Na úrovni maloobchodníku

· trvanlivost

· vzhled

· minimálne 3 mesícní nepretržitá dostupnost

Záver: rychlé zmeny v oblíbenosti odrud, k nimž prispívá také šlechtení nových odrud zpetne podnecované temito zmenami

Vývoj ve spotrebe jablek

· Presné údaje o spotrebe nejsou k dispozici.

· Všeobecný názor: konzumace ovoce v Evrope klesá pomalu, ale soustavne kvuli rostoucí spotrebe zákusku a sladkostí.

· Podíl jablek na celkové spotrebe ovoce klesá zejména v letním období kdy jsou jablka vystavena konkurenci stále širšího sortimentu letního ovoce (jahod, hroznového vína, broskví, nektarinek a vodních melounu) a banánu v lepší kvalite a vyrovnané trvalejší dostupnosti na trhu.

· Dusledky pro jablecný sektor: podpora jednotlivých odrud, zlepšování kvality širšího sortimentu skladovatelných odrud.

Politika EU týkající se jablecného sektoru

Nová organizace trhu pro ovoce a zeleninu

· podpora vybraných rídících aktivit v rámci organizací výrobcu

· vnejší zásahy - intervence

· dovozní cla

· exportní refundace (netýká se Ceské republiky)

· pruvodní listy, doložky a dovozní licence

Dovozní cla uvalovaná EU v roce 1998 na jablka pocházející ze tretích zemí

(dohoda GATT: rocní pokles do roku 2001)

Období Hodnota cla Predepsaná vstupní cena*

1.1.-31.3. 6,0% 59,8 ECU

1.4.-30.6. 3,0% 59,8 ECU

1.7.-31.7. 2,0% 47,7 ECU

1.8.-31.12. 10,7% 47,7 ECU

* Pri poklesu skutecné vstupní ceny pod predepsanou vstupní cenu následují zvláštní opatrení v podobe dodatecného cla vymereného na základe objemu dovezeného zboží.

Hrozby a príležitosti produkce jablek a hrušek v rámci EU

· spotreba ovoce na obyvatele je v EU vyrovnaná

· jablka a hrušky se na poklesu spotreby ovoce podílejí nepatrne, ale soustavne

· méne než 50% produkce EU (v ruzných clenských zemích 15-85%) je kooperativne umístováno na trh

· dovoz ze tretích zemí je méne omezován (globalizace mezinárodního obchodu s ovocem a zeleninou)

Výsledným efektem je tlak na pestitelské ceny.

Cíle nové Spolecné organizace trhu

· omezení podpory v oblastech s previsem nabídky a relativne vysokými intervencními cenami (soustavný tlak na pestitelské ceny, nákladné pro plátce daní v EU)

· výkonnejší obchodní politika - napríklad sladení nabídky a poptávky (objem, kvalita, služby)

· výroba ohleduplnejší k životnímu prostredí

· nárust spotreby (kvalita, podpora a propagace)

· zavádení nových narízení na základe dohod WTO týkajících se exportu do a importu ze tretích zemí a adaptace pestitelu na následky techto predpisu

EU - Financní podpora ( 50% výdaju) za úcelem:

· shromaždování informací o výrobních možnostech a kapacitách a predpovedi budoucí nabídky

· koncentrace nabídky

· marketing a prodej

· výroba citlivá k životnímu prostredí

· zdokonalování výrobní kvality (vcetne výzkumu)

· zvyšování tržní hodnoty produkce

· nezávadnost výrobku (ochrana spotrebitele, fytosanitární opatrení)

· propagace na úrovni spotrebitele

Snižování financní podpory vydávané EU na intervence

- pokles intervencních cen (ECU/100kg)

1995/96 1997/98 2002/03

13,3 10,7 8,8

- omezení v rocním objemu

1997/98 méne než 50% rocní produkce

2002/03 méne než 8,5% rocní produkce

_________________________________________________________________________

Evropská integrace - Ovocnárství, vinohradnictví, zelinárství, bramborárství, okrasné zahradnictví, vcelarství, hedvábnictví, koreninové a lécivé rostliny, cerstvé a zpracované výrobky, vinarství. Organizace a seskupení výrobcu a jejich sdružení v zemedelství.

- Informacní obežník

Vydává : Pracovní skupina pro ovoce, zeleninu a brambory a Pracovní skupina pro víno,

Odbor evropské integrace, MZeCR, Tešnov 17, 117 05 Praha 1

Redakce : Ing. Jaroslav Zíka, tel. 02/21812933, fax 02/21812970, e-mail Zika@mze.cz

Doc. Ing. Jirí Hodis, CSc. 02/21812170, fax 02/21812970 (vinarství)

Pro vnitrní potrebu Pracovní skupiny pro ovoce, zeleninu a brambory, Pracovní skupiny pro víno a další zájemce

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info