Evropská integrace Ovocnářství-Vinohradnictví-Zelinářství 7/1999

EVROPSKÁ INTEGRACE

OVOCNÁRSTVÍ-VINOHRADNICTVÍ-ZELINÁRSTVÍ-BRAMBORÁRSTVÍ OKRASNÉ ZAHRADNICTVÍ - VCELARSTVÍ - HEDVÁBNICTVÍ

KORENINOVÉ A LÉCIVÉ ROSTLINY

CERSTVÉ A ZPRACOVANÉ VÝROBKY - VINARSTVÍ

ORGANIZACE A SESKUPENÍ VÝROBCU A JEJICH SDRUŽENÍ V ZEMEDELSTVÍ

Rocník : 3 Císlo : 7 4.1.1999

Pusobení poradenské služby v zelinárství

Záverecná zpráva

Zpracoval : Ing. Vít Horsák; koordinátor

Listopad 1998, Lednice na Morave

1. Úvod

Na potrebe terénního poradenství pro pestitele zeleniny se v breznu 1997 shodly Zelinárská unie Cech a Moravy, holandská vláda zastoupená firmou Cebeco International Project a MZe CR. V témž mesíci byly podepsány smlouvy, které zajištují organizacní strukturu a financování terénní poradenské služby. Zelinárská unie Cech a Moravy (dále ZUCM) se v nich zavazuje za daných podmínek zrídit a provozovat tuto poradenskou službu na území Moravy a to na základe projektu, vypracovaného holandskou poradenskou firmou DLV.

Cílem zrízení poradenské služby bylo poskytovat pestitelum zeleniny informace ze všech oblastí zelinárství, které by jim pomohly zlepšit jejich konkurenceschopnost na trhu .

2. Zahájení cinnosti

Jednotliví poradci byli ve shode s holandskou stranou vybíráni na základe konkurzu, publikovaném v místních i celostátních periodikách. Z nekolika kandidátu byli vybráni nejvhodnejší, kvalifikovaní odborníci se znalostí cizích jazyku a schopností komunikace. Výber byl vždy potvrzen holandskou stranou.

Poradenská služba zacala pracovat velmi brzy po podpisu smluv - od 1.5.1997 byl zamestnán první poradce a zároven koordinátor celé služby ing. Vít Horsák, pusobící v okresech Breclav, Hodonín (cást), Brno-venkov a Prostejov. Byla zrízena centrální kancelár v Lednici na Morave. Od 1.5. také nastoupil ing. Zdenek Peza a to do okresu Hodonín (cást), Uherské Hradište, Kromeríž, Zlín. Od 1.6.1997 potom ing. Roman Kalmus na okrese Znojmo a Brno venkov (cást).

Ke konci roku 1997 zacalo být zrejmé, že rozpocet dovolí zamestnání ctvrtého poradce. Proces rozšírení na další oblasti, který byl puvodním projektem navržen do vzdálenejšího termínu se tak podarilo realizovat podstatne dríve a za velmi výhodných ekonomických podmínek. Ing. Ivo Kaderábek byl zamestnán od 1.11.1997 a jeho regionem se staly okresy Litomerice, Melník a Nymburk.

Všechna pracovište byla vybavena pocítacovou a telekomunikacní technikou, základním nábytkem a ostatními potrebami.

První a základní cinností bylo vyhledávání pestitelu, zjištování rozsahu ploch jednotlivých zelenin, úroven pestování, vybavení farem a shromaždování ostatních dat jednotlivých firem a podnikatelu. Toto bylo mnohdy pomerne obtížné, nebot rada zejména menších pestitelu není nikde organizována, poprípade jsou vedeni jako SHR bez další specifikace.

Tato podrobná inventarizace byla naprosto nutným krokem k vytvorení základního prehledu poradce i pestitele o sobe navzájem a její uskutecnení by bez terénní práce, osobního prístupu a vytvárení užších kontaktu s pestiteli bylo naprosto neproveditelné. Pestitelé byli postupne seznamováni s tím, co jim muže poradenská služba prinést a pouze asi 5% pestitelu neprojevilo zájem o pravidelné návštevy poradcu. U vetšiny probíhala spolupráce dobre od samého zacátku. Celkove se dá ríci, že poradenská služba byla pestiteli prijata kladne a její využívání se postupem casu stalo bežné.

Svuj prínos mohli poradci ukázat už po nekolika týdnech, kdy zpracovali podrobné prehledy výmer jednotlivých druhu zeleniny ve svých regionech i v celé oblasti pokryté jejich cinností. Tyto mohou sloužit v dalších letech ke zjištování rozdílu výmer jednotlivých zelenin, prípadné korekci pestitelských ploch a tím stabilnejšímu odbytování. Je nutné dodat, že zjištené výmery se velmi podstatne lišily od údaju Ceského statistického úradu a to v nekterých zeleninách a nekterých oblastech i rádove. Tyto údaje tedy mohou sloužit i k podstatne lepšímu prehledu o zelinárství v Ceské republice jako celku a napomoci úcelnejšímu smerování podpurných prostredku,

3. Zpusob a forma poskytování poradenství

Základem je individuální terénní poradenství, tedy návštevy u pestitelu, prohlídka porostu i farem, konzultace.

Tato forma dosud naprosto prevažuje, a to hlavne kvuli nezbytné potrebe poznávání prícin jednotlivých problému a jejich rešení na míste. V prumeru vykoná jeden poradce za den 5-6 návštev, což pri níže uvedených poctech pestitelu znamená, že poradce navštíví pestitele v prumeru 1x za 5 týdnu.

Asi po šesti mesících existence se rada pestitelu zacala obracet telefonicky se svými aktuálními problémy, proto byly až dva dny v týdnu vycleneny na návštevy techto pestitelu.

Tab.1. Prehled poctu pestitelu a výmery zeleniny u jednotlivých poradcu

Poradce Ing. Horsák Ing. Peza Ing. Kalmus Ing. Kaderábek Celkem

Pocet pravidelne

navštevovaných

pestitelu v roce

1997 82 65 79 -- 226

Výmera 1886 1044 984 3914

Pocet pravidelne

navštevovaných

pestitelu v roce

1998 72 48 75 84 279

Výmera 1530 1100 1178 4688 8496

Pocet kontaktovaných

pestitelu celkem 86 69 84 178 417

Výmera zeleniny

celkem (ha) 2167 1172 1247 6016 10602

doba jedné návštevy 60 - 90 min

doba prejezdu /den 120 - 180 min

prumerný pocet návštev za den 5 - 6

pocet návštev u jednoho pestitele za rok celkem 10 - 12

prumerný pocet návštev za rok 850

Skupinové poradenství (semináre, prednášky apod.) zatím témer nebylo uskutecnováno, a to jednak kvuli malé zkušenosti poradcu s tímto zpusobem poradenské cinnosti, jednak kvuli získávání duvery pestitelu osobním kontaktem. Také prezentace v masmédiích byla pomerne skromná.

Zmenšující se pocet klientu je dán nekolika faktory:

- poradci sami zužují okruh pestitelu (podle zájmu pestitele, spolupráce, požadavku), ponevadž puvodní pocet klientu nedovoloval dostatecne systematický prístup. Výše zmínený pocet návštev byl pro vetšinu pestitelu nízký.

- nekolik pestitelu ukoncilo cinnost v zelinárství

- nekolik pestitelu si neprálo, aby je poradce nadále navštevoval

- nekterí pestitelé jsou natolik specializováni, popr. výroba je natolik mechanizována, že se spíše podobá rostlinné výrobe, stará se o ni specialista a poradenská služba nebyla efektivní

ZUCM odhaduje, že poradenská služba pokrývá asi 50% ploch i pestitelu. K tomu je ovšem nutné dodat, že region v Severních Cechách je neprimerene velký a jeden clovek ho nemuže dlouhodobe efektivne zvládat.

4. Hlavní oblasti požadovaných informací

4.1. Ochrana rostlin

Tvorí stále nejvetší cást pracovní náplne. Je to nejvíce promenlivý faktor ovlivnující pestování a je proto nutné pricházet s operativními a stále novými informacemi. Poradci diagnostikují škodlivé cinitele a doporucují pestitelum nejvhodnejší prípravky a dobu aplikace pro daný okamžik. Díky rozmístení poradcu na pomerne velkém území je možné vcas reagovat na infekcní tlak chorob a škudcu (napr. plísne bramborové na bramborech a rajcatech, plísne okurkové atd.) a pomocí preventivních ošetrení usporit pestitelum financní prostredky a ulehcit životnímu prostredí pri zbytecných aplikacích a na druhé strane dosáhnout maximálního výnosu pri co nejnižších nákladech.

Ekonomický prínos. Prumerné náklady na ochranu 1 ha zeleniny jsou približne 8.000 Kc vcetne aplikace. Potom na výše uvedené výmere jsou celkové náklady na ochranu ve výši asi 85 mil. Kc . Pokud bychom predpokládali, že poradenská služba prinese úsporu 10%, jedná se o 8,5 mil Kc /rok.

4.2. Výživa a rostlin

Výživa rostlin je v soucasnosti velmi podcenována a proto její zlepšení muže znamenat velmi rychlé zlepšení výsledku pestitele. Nekterí pestitelé se ve výžive neorientují vubec, nekterí mají povšechné znalosti z rostlinné výroby a rada z nich tvrdí, že nemá na hnojení dostatek financních zdroju, pricemž si neuvedomují že se pohybují v bludném kruhu. Pudní rozbory jsou zajištovány do jednoho týdne pres zemedelské laboratore. K nim je vždy zpracován posudek s návrhem hnojení, vetšinou alespon ve dvou variantách. Návrhy vždy vychází aktuální nabídky hnojiv v regionu a potreby dané plodiny. Ke konci lonského roku byli poradci vybaveni prenosnými merícími prístroji, které umožnují velmi rychlé a dostatecne presné reflektometrické stanovení minerálního N v pude. Tato služba se setkala s obrovským zájmem pestitelu, nebot práve N rozhoduje o výši výnosu a je v pude velmi nestabilní. Za rok 1998 bylo provedeno více než 800 stanovení a zájem o tuto službu stále roste. Na základe výsledku techto stanovení je možno konstatovat, že hnojení N je nedostatecné ( napr. více než polovina vzorku mela obsah N nižší, než nejnižší doporucovanou zásobu behem celého roku).

Ekonomický prínos. Zvýšením dávek hnojiv na optimální míru je velmi rychle možno dosáhnout podstatne vyšších výnosu, lepšího zdravotního stavu a tím i vyšších tržeb pestitelu. Pri nákladech asi o 4.000 Kc /ha vyšší je možné dosáhnout asi o 20% vyšší výnos. Pri prumerné tržbe 130.000 Kc /ha se tedy jedná asi o 20.000 Kc navíc. Pokud by byl tento efekt dosažen na 1/3 ploch jedná se navýšení tržeb o 60 mil. Kc .

4.3 Výber vhodných odrud

Po roce 1989 se pocet u nás povolených odrud nekolikanásobne zvýšil (napr. cibule - z 8 na 68, mrkev z 10 na 104 atd. Vzhledem k tomu, že ÚKZUZ prestal u zelenin provádet zkoušky na výnosové vlastnosti, má pestitel velmi omezené možnosti zjistit pravdivé informace o té které odrude.

Ekonomický prínos. Náklady na vetšinu zahranicních osiv se pohybují od 5.000 - 15.000 Kc/ha, ale mohou dosáhnout i 30.000 Kc. Mnoho odrud není vhodných pro naše klimatické podmínky a pestitel tedy nekdy investuje mnoho a získává velmi málo. Efekt výberu vhodné odrudy vetšinou neznamená prímou úsporu nákladu, ale velmi významne se projevuje pri zhodnocování produkce. Napr. výnosový potenciál je u nekterých hybridních odrud vyšší až o 30%. Tento efekt se dá dosáhnout asi na 10% ploch, tzn. zvýšení tržeb asi o 30 mil Kc .

4.4 Závlaha

Další intenzifikacní faktor, zejména v podmínkách jižní Moravy. Poradci doporucují typ závlah vhodný pro jednotlivé plodiny. Tri poradci jsou vybaveni prenosnými tenzometry, které umožnují pomocí sádrových blocku uložených v pude urcit stupen pudní nasycenosti vodou a na základe techto výsledku doporucit množství a termín závlahy. Efekt je možno opet odvozovat ze zvýšení výnosu a kvality produkce.

4.5 Technologie.

V poslední dobe pribývá požadavku na zpracování kompletních technologií pro dané podmínky - sestavení osevních postupu, návrhy skladování, vytápení, sklízení, poskliznové úpravy apod.

4.6. Odbyt

Pestitelé se na poradce casto obracejí se žádostí o pomoc pri prodeji svých výrobku. Plnení techto požadavku je však velmi obtížné a vyžaduje komplexnejší rešení. Težko se však darí nekteré pestitele presvedcovat, že o prodejnosti jejich zboží se nerozhoduje až na podzim, ale už pri setí, hnojení ochrane atd.

4.7. Zprostredkování služeb a kontaktu

Pro radu menších pestitelu je zajištováno setí presnými secími stroji a další nárocné operace drahými stroji ve spolupráci s podniky, které tuto techniku vlastní, informace o pracovních silách atd.

4.8. Informacní systém

Je zatím poslední aktivitou. Rada pestitelu má jako jediný zdroj informací o vývoji odbytových cen své obchodní partnery, kterí této neinformovanosti dovedou velmi dobre využívat. Proto poradenská služba zacala shromaždovat vlastní informace o odbytových cenách. Pestitelé jsou ochotni poradcum poskytnout informace nejen o cenách ale i o množství prodaném za uplynulý týden a predpoklad o sklizni na týden príští. To umožnuje nejen stanovení váženého prumeru, ale i pomerne dobre predpokládat cenový vývoj v nejbližším období. V tom se zásadne liší od všech ostatních dostupných informacních systému. Ceník je zasílán jedenkrát týdne zainteresovaným pestitelum faxem, popr. elektronickou poštou, což je další výhodou oproti ostatním systémum - jednak je podstatne rychlejší, ale i lacinejší. Data jsou velmi rychle zpracována ve všech regionech, na jednom míste zkompletována a e-mailem rozeslána zpet poradcum, kterí je odfaxují jednotlivým pestitelum.

Zatím druhou cástí informacního systému je predpoved srážek, zasílaná stejným zpusobem. Tato predpoved výrazne usnadnuje organizaci práce, aplikaci pesticidu a pomáhala také pri sklizni v letošním nesmírne nepríznivém podzimu. Ohlas a zájem pestitelu o tyto služby je pres krátký a víceméne zkušební provoz veliký - obe cásti jsou zasílány témer 100 pestitelum.

Dosavadní zkušenosti však ukazují, že tato služba je financne i casove príliš nárocná aby mohla být financována ze zdroju vyclenených poradenským kroužkum. Bude tedy nutné hledat jiné zdroje financování.

Výše uvedené oblasti nejsou vycerpávající. Množství a záber žádaných informací je velmi široký . Nezanedbatelným prínosem je také lepší komunikace pestitelu v daném regionu mezi sebou, uvedomování si sounáležitosti a hledání spolecných východisek pro spolecné problémy.

5. Zdroje informací a spolupracující organizace

5.1 DLV

Nizozemská firma s dlouholetými zkušenostmi v oblasti zelinárského poradenství, vypracovala projekt, podle kterého se poradenská služba zrizovala. Dle zmíneného projektu také provádela školení poradcu. To probehlo v celkem 7 týdnech, z toho jeden v Holandsku, ostatní v Lednici na Morave. Náplní týdne v Holandsku bylo zejména seznámení se s organizací poradenské služby a výzkumu v Nizozemí a návštevy farem pod vedením nizozemského pracovníka. Výhrady byly pouze k zamerení navštevovaných pestitelu - bylo znacne odlišné od zamerení pestitelu v CR. Školení v Lednici na Morave bylo potom zamereno zejména na:

- sber dat

- komunikativní dovednosti

- ekonomiku pestování

- ochranu hlavních druhu zeleniny pred škodlivými ciniteli

- výživu hlavních druhu zeleniny

- zásady poskytování skupinového poradenství

- individuální návštevy pestitelu za úcasti nizozemského pracovníka

Kontakty s DLV stále pokracují, probíhají obcasné výmeny informací, týkající se hlavne ochrany rostlin.

Nebyly realizovány preklady prírucek pro jednotlivé plodiny z holandštiny a to pro vysokou financní nárocnost a znacnou odlišnost místních podmínek.

5.2 SRS

Státní rostlinolékarská správa je vzhledem k tomu, že ochrana rostlin je velmi významnou cástí poradenské služby, patrne nejcastejším partnerem a zdrojem informací. Konzultace probíhají zejména s lokálními pracovníky SRS. Poradenská služba byla také požádána, aby se její pracovníci stali cleny expertní skupiny pro rešení problematiky výskytu virové žluté mozaiky cukety (ZYMV), která zpusobuje v posledních dvou letech pestitelum nemalé škody. Poradci se rešení této problematiky aktivne úcastní.

5.3 ÚKZÚZ

Poradenská služba využívá zejména odrudové zkušebnictví a informacní systém ÚKZÚZ.

Pracovníci jednotlivých odrudových zkušeben umožnili poradcum získávat potrebné nezávislé informace o nových i starších odrudách. Na druhou stranu poradenská služba vypracovala návrh pro odbor agrochemie, pudy a výživy rostlin, v nemž doporucuje stanovení nekterých mikroprvku pro potreby zelinárské praxe.

5.4 Zahradnická fakulta MZLU Lednice na Morave

Poradenská služba udržuje pravidelný kontakt s pracovníky katedry zelinárství. Konkrétní spolupráce již byla zapocata, napr. na návrzích témat pro diplomové práce, rešení problematiky ZYMV apod. Pracovník zelinárské katedry Dr. Robert Pokluda, se zúcastnil nekolika týdnu školení, vcetne týdne v Nizozemí. Dlouhodobejší spolupráce by mohla být zapocata na základe návrhu p. Jose Hendrikse (DLV) který vznikl po rozhovoru s p. dekanem Rajnochem a Dr. Pokludou v polovine letošního roku.

6. Záver

V príštím období muže být poradenská služba cástecne financována z dotacního titulu MZe 9.B. a poradenství, formou poradenských kroužku. Tento systém predpokládá úhradu minimálne 20% vynaložených nákladu ze strany pestitelu. Snad nejlepším hodnocením poradenské služby je fakt, že pestitelé jsou ochotni za její rady platit. Je ovšem nadmíru jasné, že participace pestitelu musí být postupná a že to znamená omezení poctu navštevovaných pestitelu. První dva roky prokázaly potrebnost poradenství v zelinárství a prinesly první zkušenosti. Bylo by dobré na tyto zkušenosti navázat pri další pomoci ceským zelinárum.

__________________________________________________________________________________

Evropská integrace - Ovocnárství, vinohradnictví, zelinárství, bramborárství, okrasné zahradnictví, vcelarství, hedvábnictví, koreninové a lécivé rostliny, cerstvé a zpracované výrobky, vinarství. Organizace a seskupení výrobcu a jejich sdružení v zemedelství.

- Informacní obežník

Vydává : Pracovní skupina pro ovoce, zeleninu a brambory a Pracovní skupina pro víno,

Odbor evropské integrace, MZeCR, Tešnov 17, 117 05 Praha 1

Redakce : Ing. Jaroslav Zíka, tel. 02/21812933, fax 02/21812970, e-mail Zika@mze.cz

Doc. Ing. Jirí Hodis, CSc. 02/21812170, fax 02/21812970 (vinarství)

Pro vnitrní potrebu Pracovní skupiny pro ovoce, zeleninu a brambory, Pracovní skupiny pro víno a další zájemce

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info