Evropská unie mění pokuty za znečištění moří
16.07.2005 | ÚZPI
Evropská unie přijala nové opatření, které by mělo pomoci snížit znečištění moří pocházející z lodní dopravy. Podařilo se tak konečně rozhýbat jednání se třemi dopravními velmocemi operujícími ve Středozemním moři. Řecko, Malta a Kypr doposud novou dohodu blokovaly. K dohodě došlo až poté, co se zástupci všech pětadvaceti zemí EU rozhodli z dokumentu vyřadit část o vězeňských trestech pro kapitány lodí, které způsobí ropné skvrny. Navzdory tomu chápe Evropská unie nový dokument jako úspěch.
„Musíme bojovat proti nezákonnému vypouštění látek do vody a závažným nehodám způsobeným nedbalostí ve všech mořích EU,“ prohlásil komisař pro dopravu Jacques Barrot. Evropská komise se snažila zavést nová pravidla pro provoz dopravních lodí od nehody tankeru Prestige u španělského pobřeží v roce 2002, kdy se do vody dostalo přes 64 000 tun ropy. Podle EK se do Středozemního moře dostane každý rok kolem 150 000 tun ropy v důsledku úniků surovin z lodí. Ale navzdory ekologickým škodám způsobeným znečištěním z plavidel se dohodu o přísnějším trestání nehod nedařilo sjednat kvůli odporu Řecka, Malty a Kypru.
Řecké společnosti totiž vlastní velkou část evropské lodní flotily, Malta a Kypr sice hrají výrazně menší roli, ale tyto tři země dohromady byly největším odpůrcem původního návrhu. Jejich argumentem bylo, že v případě přijetí přísnějších podmínek, by došlo k výraznému ekonomickému propadu. Podle nových pravidel mohou země Evropské unie pokutovat vlastníky lodí až do výše 1,5 milionu euro v případě, že znečištění způsobí „závažné a rozsáhlé poškození kvality vody“, poškodí zdraví zvířat a rostlin, nebo způsobí zranění lidí. Menší rozsah poškození může být potrestán pokutou od 150 000 do 300 000 euro a společnost provozující plavidlo může přijít o obchodní licenci, nebo o finance pocházející z veřejných rozpočtů.
Rozhodnutí Evropské unie také znamená, že zodpovědnost za ekologické škody nezůstává jen na kapitánech lodí a vlastnících plavidel, ale rozšiřuje se i na společnosti, které si objednávají přepravu, nebo na organizace, které vydaly plavidlům certifikát o provozu, jestliže kvůli jejich nedbalosti dojde k závažnému poškození ekologie.
Další články v kategorii Zemědělství
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Regenerativní zemědělství se po letech pokusů i praxe jeví jako možné a vhodné (11.12.2025)
- Ministerstvo zemědělství vyhlásilo výsledky veřejné soutěže programu na podporu aplikovaného výzkumu ZEMĚ II (11.12.2025)
- Zemědělci by mohli nově řešit i větrnou erozi, MŽP připravilo novelu vyhlášky (10.12.2025)
- Podcast | Šebek: Nelžeme si do kapsy, že nová vláda bude podporovat malé a lokální farmy (10.12.2025)
- Agrostroj Pelhřimov se loni dostal do ztráty, chystá závod v USA (10.12.2025)
- Dohoda o NGT umožní rychlejší vývoj plodin odolných vůči klimatu (10.12.2025)
- Chlebovické brambory – Farma Libora Janečky – vítěz soutěže Farma roku 2025 (10.12.2025)

Tweet



