Evropský spotřebitel chce mít jistotu

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA)

Situace: Potravinová politika musí vytvářet takové podmínky, aby měli spotřebitelé dobrý důvod důvěřovat potravinám, které konzumují. Ti, kdo rozhodují o potravinové politice, budou čelit v příštích letech mnoha výzvám včetně otázek souvisejících s rozšířením. EFSA umožní, jak doufáme, EU řešit otázky kolem potravin účinněji. Jeho úkol bude velmi komplexní, ale potenciálně velmi hodnotný, pokud bude zaručeno nezávislé, transparentní a odpovědné vědecké poradenství, založené na nejnovějších vědeckých poznatcích. Úspěch úřadu bude záležet na uznání veřejnosti, že pracuje otevřeně, transparentně a zapojuje spotřebitele do všech oblastí své činnosti.

Naše požadavky: BEUC uvítal skutečnost, že Bílá kniha o bezpečnosti potravin stanoví, že evropský potravní řetězec musí být legislativně ošetřen v celé své délce – od farmy až na talíř. Pouze takovýto integrovaný přístup povede k důsledné, účinné a dynamické potravinové politice v Evropě. Vytvoření EFSA je důležitým krokem k zajištění toho, že bezpečnost potravin bude v rukou vědců a ne výrobců, a že veřejnost bude informována o potenciálních rizicích v potravním řetězci. BEUC doufá, že nový ředitel Podger zajistí, aby úřad reagoval na podněty spotřebitelů. Nicméně si nejsme jisti, zda Rada vybrala do Řídícího výboru EFSA správné osoby s ohledem na reprezentaci všech příslušných zájmů. EFSA bude odpovědný za hodnocení rizik, přičemž management rizik bude v pravomoci Evropské komise, Parlamentu a členských států EU. Nezbytná je interakce mezi těmito subjekty a schopnost EFSA jednat z vlastní iniciativy a identifikovat nové oblasti činnosti. Je také důležité, aby výměna informací o rizicích byla obousměrnou výměnou názorů mezi hodnotiteli rizik, manažery rizik a všemi zainteresovanými stranami včetně spotřebitelů. Obáváme se, že jelikož dosud nebylo rozhodnuto o konečném umístění vedení úřadu, nábor zaměstnanců se zpozdí, což oddálí zahájení činnosti úřadu. BEUC se těší na transparentní činnost úřadu a je připraven poskytnout mu spotřebitelskou expertízu.

Geneticky modifikované organizmy (GMO)

Situace: Návrhy Komise o autorizaci, sledování a značení GMO v potravinách a krmivech nás posouvají mnohem blíž k tomu, aby spotřebitelé získali možnost, která jim dříve byla odepřena, tj. možnost vybrat si, zda budou či nebudou konzumovat potraviny a potravinové přísady odvozené z GMO. Abychom byli konkrétní, podle nás zájmům spotřebitelů poslouží:

· zavedení stejných zákonných požadavků na potraviny a krmiva;

· rozšíření formálního oznamovacího postupu o proceduru úplného zhodnocení rizika;

· značení derivátů (např. cukru z GMO cukrové řepy) bez ohledu na přítomnost DNA či proteinů z GMO;

· systém vysledování, který je klíčový pro stažení produktů v případě ohrožení lidského zdraví nebo životního prostředí a též pro kontrolu a ověřování informací vyznačených na produktech.

Potěšilo nás, že ministři zemědělství a životního prostředí dosáhli politické shody, která tyto zásadní požadavky zohlednila. Nyní doufáme, že zohlední také zájmy spotřebitelů v této oblasti po druhém čtení v Evropském parlamentu v červenci.

Naše požadavky: Je třeba zachovat klíčová práva spotřebitelů na informace a na výběr. Značení „neobsahuje GMO“ je zavádějící, protože riziko nahodilé kontaminace nelze nikdy zcela vyloučit. Členové BEUC jsou zneklidněni technicky nevyhnutelnou čili „nahodilou“ kontaminací nepovolenými GMO a rádi by viděli, že:

· jsou podniknuty všechny příslušné kroky na zabránění kontaminace s využitím dobrých zemědělských postupů;

· je pečlivě řešena otázka koexistence různých zemědělských systémů;

· výrobky jsou předmětem procedur analýzy pozitivního rizika;

· jsou přijata vhodná rozhodnutí v rámci řízení rizika, která zohledňují ostatní legitimní faktory;

· jsou vyvíjeny ověřené testovací a vzorkovací metody;

· je dostupný vhodný referenční materiál, který napomáhá hodnocení rizika.

Stejnou péči je třeba věnovat dovozu, protože je nemožné ho kontrolovat z hlediska nahodilé kontaminace, když není dostupný vhodný referenční materiál. Pokud jde o nahodilou kontaminaci schválenými GMO, je třeba uplatnit nejnižší možný práh a jeho úroveň je třeba nepřetržitě sledovat. Ačkoli to není součástí navrhované legislativy, dělá nám starosti legislativa o osivu, která je základem pro koexistenci různých výrobních metod u potravin, jako jsou výroba z GMO, tradiční zemědělství, umožňující náhodnou kontaminaci GMO, a organické farmářství, u nějž je aplikace genetických úprav zákonem zakázána. BEUC chce spotřebitelům zajistit výběr mezi potravinami vyrobenými z GMO, tradičním zemědělstvím a organickou výrobou. Je důležité vynaložit maximální úsilí na udržení koexistence různých výrobních systémů a manažeři rizika by měli navrhnout rozumná praktická řešení. Je třeba co nejdříve zavést pravidla a pokyny pro koexistenci, aby byla do budoucna zajištěna spotřebitelům možnost volby.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info