Fondy EU aneb Čas jsou peníze

Ramiro Cibrián Uzal

Koncem dubna Česká republika úspěšně - i když dočasně - uzavřela diskuse o podmínkách využití regionální pomoci Evropské unie Českou republikou po jejím připojení k EU, což by mělo nastat do dvou let. Je to významný mezník a čeští představitelé mohou být oprávněně hrdí na to, čeho dosáhli. Úspěšné završení diskusí o této otázce by ale mělo znamenat spíše začátek než konec. Jestliže má tato země maximálně těžit z výhod, které jí může finanční pomoc z Bruselu přinést, měla by dobře využít zbývajícího času na přípravy.

Regionální pomoc EU je poskytována prostřednictvím tzv. strukturálních fondů. Náležitá příprava je obtížná jak z hlediska vytvoření příslušné organizační infrastruktury, tak i vypracování dobrých projektů. Náležitá příprava vyžaduje čas. V průměru trvá zkušené členské zemi přinejmenším jeden rok, aby s komisí odsouhlasila rámec podpory společenství, tj. všechny programy dohromady spolu s příslušnými finančními alokacemi ze zdrojů EU i jiných.

Česká republika má méně než dva roky na to, aby připravila, naprogramovala a vyjednala podrobnosti týkající se strukturálních fondů. Navíc, vzhledem k tomu, že současný rámcový rozpočet EU vyprší roku 2006, čas nevyužitý na přípravy po roce 2004 bude znamenat peníze ztracené pro realizaci. Je proto zásadní, aby všechny přípravné práce byly provedeny před rokem 2004. Dovolte mi zdůraznit klíčové problémy, které je třeba řešit.

Investice strukturálních fondů se soustřeďují na regiony, které zaostávají z hlediska hospodářského a sociálního vývoje. V České republice bylo identifikováno osm tzv. kohezních regionů, z nichž - kromě Prahy - sedm bude spadat pod strukturální fondy. Dokumenty, které představují rámec podpory společenství, by měly sloužit k tomu, aby ukázaly, jak se navrhovaná finanční opatření vztahují k identifikovaným problémům a jak se vztahují k aktivitám financovaným z jiných zdrojů. Krátce řečeno mají za cíl ukázat, že navrhované aktivity dávají po ekonomické a finanční stránce smysl.

Česká republika již podnikla některé důležité přípravné kroky. Identifikovala kohezní regiony, připravila plán národního rozvoje a jmenovala řídící a platební orgány. Jinými slovy, vláda naznačila, ve kterých oblastech chce mobilizovat financování EU, za co chce tyto peníze vydat a kdo za to bude zodpovědný. Nyní nastal čas vyplnit prázdná místa.

Je nezbytné vykonat ještě hodně práce na institucionální struktuře požadované pro řízení a dohled nad realizací programů a projektů a bude třeba značného úsilí k vytvoření souboru odpovídajících projektů. Efektivní řízení a finanční kontrola by měly být zajištěny jasnou definicí, alokacemi a oddělením funkcí a tím, že tyto funkce budou uspokojivě vykonávány jak v regionech, tak v Praze. Je třeba vymezit a zefektivnit vztahy mezi regiony samotnými a jejich formální vztah k národním ministerstvům.

Avšak možná ještě důležitější než budování institucí pro strukturální fondy je vlastní vývoj projektů. Programy by měly být racionalizovány, aby se snížil počet priorit a byly stanoveny správné nástroje pro jejich řešení. Programy by se měly zaměřit na omezený počet klíčových otázek, jejichž řešení bude mít z dlouhodobé perspektivy významný dopad. Toto by mělo potvrdit jejich nezávislé hodnocení, které by české orgány měly neprodleně zařídit. Je nezbytné, aby po ukončení konzultací bylo příslušným úřadem přijato konečné rozhodnutí o prioritách a aby tento úřad měl dostatečnou pravomoc k prosazení takových rozhodnutí. To je zvláště důležité, pokud si uvědomíme, že peníze z Bruselu musejí odpovídat financování z českých zdrojů. Proto je třeba toto spolufinancování plánovat s velkým předstihem.

Co se týče projektů, bude nutné zabezpečit jejich přiměřenost. Projekty musejí být součástí integrovaného přístupu, a nikoliv odtržené od příbuzných aktivit; je třeba je vytvářet zespoda nahoru, a nikoliv nařizovat seshora, a musejí být náležitě prokonzultovány se všemi zúčastněnými stranami. Projekty musejí pochopitelně respektovat základní pravidla EU, co se týče konkurence, státní pomoci, veřejných zakázek a životního prostředí.

Česká republika dále naléhavě potřebuje přijmout a vyškolit úředníky, kteří budou strukturální fondy řídit. Tato země potřebuje dostatečně kvalifikované lidi, kteří budou umět řídit a kontrolovat přísun miliard eur, přicházejících od platebního orgánu nahoře až po příjemce v té nejmenší vesničce dole. Pokud nebudou včas k dispozici kvalifikovaní pracovníci, nebo pokud nebude možné je udržet, existuje reálné nebezpečí, že se realizace strukturálních fondů zastaví s tím potenciálním důsledkem, že regiony přijdou o kvalitní investice, které tak naléhavě potřebují.

Investiční zdroje, jež by měly být České republice k dispozici po jejím připojení, jsou značné. Ale právě tak značná je práce, kterou je třeba vykonat. Pro kompletní přípravy už zbývá jen 19 měsíců. Česká republika by měla svůj čas dobře využít, protože čas jsou peníze.

Autor je vedoucí delegace Evropské komise v České republice

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info