Inspekce: Jsme pro jasnější pravidla

Česká obchodní inspekce letos kontrolovala kromě Carrefouru také ostatní největší obchodní řetězce. Šlo o Baumax, Globus, Hypernovu, Interspar, Kaufland, Lidl, Penny Market, Tesco a ostatní. Celkem to bylo 193 provozoven. A v 37 případech jsme zjistili při prodeji takové jednání, které lze bez problémů postihnout podle zákona o ochraně spotřebitele. Jde o neseznámení spotřebitelů s cenou, předražení výrobků a nesprávné účtování nebo nesplnění informačních povinností vůči zákazníkovi. Dále jsme zakázali prodej výrobků v hodnotě přes 324 tisíc korun a některé řetězce čeká ještě správní řízení.

Při kontrolách jsme porovnávali nabídku zboží v letácích a skutečnou nabídku výrobků se slevou. Ze 7101 porovnávaných druhů zboží nebylo v prodeji 379 druhů. Setkávali jsme se přitom se zásadním problémem stanovení hranice mezi "korektní" a "klamavou" reklamou.

Kdy reklama klame?

Reklama, probíhající před samotným prodejem nabídkovými letáky mimo prodejnu, se obtížně posuzuje jako porušení současných zákonů. Takto problematické byly případy, kdy část výrobků uvedených v reklamních letácích do některých prodejen nebyla dodána vůbec, s vysvětlující poznámkou: "Negarantujeme, že uvedená nabídka zboží je ve všech hypermarketech".Takový postup přitom veřejnost vnímala v drtivé většině vůči sobě jako klamavé jednání, neboť poznámka bývá uváděna snadno přehlédnutelným způsobem, drobným písmem někde na zadních stranách letáků.

Obchodní zákoník sice například stanoví, že klamavým je i údaj sám o sobě pravdivý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl, ale v praxi taková definice při podobných vysvětlujících poznámkách řetězců stěží postačuje k naplnění podstaty klamavé reklamy.Jen málo odlišné jsou situace, kdy byly výrobky dány do prodejen pouze v malém množství, rychle se vyprodaly a v době kontroly už na prodejnách nebyly. Zde používají řetězce obdobné zdůvodnění. Snadno přehlédnutelným způsobem drobným písmem poznamenávají na zadních stranách letáků: Nabídka zboží jen do vyprodání zásob. Před zákazníkem bývá přitom v letácích zatajována velmi podstatná informace o tom, jaká ta zásoba je.

Německo je přísnější

V dnešní době vyspělých informačních technologií nemůže být přitom pro obchodní řetězec žádným zásadním problémem informovat i o velikosti zásoby, kterou dává do výprodeje. Řetězcům to však žádný zákon neukládá.

V Německu je takovéto jednání snadno postižitelné zákonem proti nekalé soutěži. Ten stanoví, že reklamou nabízené zboží musí být k dispozici v dostatečném množství k uspokojení očekávané poptávky, za přiměřenou se považuje zpravidla zásoba na dva dny. Námitka, že podobné úpravy by příliš omezovaly svobodu podnikání, neobstojí, neboť i německá úprava umožňuje menší zásobu takto nabízeného zboží, ale ukládá, že tato menší zásoba musí být odůvodnitelná.Jednoznačnější úprava, obdobná německému nebo jinému modelu, by podnikání nijak podstatně neomezila, ale nastolila by jasnější pravidla chránící více spotřebitele.V kontrolách budeme nadále pokračovat v rozsahu, který bude vyžadovat ochrana spotřebitelů, jejichž zájmy zastupujeme.

Autor je ředitelem České obchodní inspekce

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info