Inspektorka: Vstupem do EU problémy zákazníků nezmizí

Přestože termín referenda o vstupu do Evropské unie se blíží a propagační kampaň vrcholí, zájem dozvědět se, co nás v unii čeká, má jen malý počet lidí. Na besedu o Evropské unii s ředitelkou České obchodní inspekce v Pardubicích Miroslavou Chmelíkovou nepřišel kromě novinářů nikdo. Přitom právě spotřebitelská problematika se každého týká mnohem osobněji než většina jiných unijních záležitostí. "Lidé se o otázky Evropské unie nezajímají. Neuvědomují si, že se to týká každého z nás. Je to stejné jako v naší běžné praxi, každý se na nás obrací, až když je v průšvihu. Svá práva a povinnosti by měli lidé znát, my to za ně nevyřešíme," říká Chmelíková.Podle ní je v západní Evropě mnohem vyšší právní povědomí o zákaznické legislativě. "Unie si spotřebitele hýčká, navíc tam funguje mnoho nevládních organizací na jejich ochranu. Firmy velmi zvažují, jestli se s nimi mají pustit do soudního sporu. U nás o zákonných možnostech mnoho nevědí zákazníci, ale ani podnikatelé, a málokdo má také zájem se v této oblasti vzdělávat," konstatovala Chmelíková.Ředitelka pardubické pobočky České obchodní inspekce tvrdí, že české zákony hájící ochranu spotřebitelů se již pod tlakem vstupou do unie hodně přiblížily evropským. "Přijali jsme normy upravující například dvouletou záruční dobu, nepřiměřené smluvní podmínky při podomním prodeji a reklamních zájezdech nebo omezení srovnávací a kamavé reklamy. Zbývá nám ještě dořešit zákony v cenové oblasti. Výrobci budou muset třeba na obalech uvádět cenu za jednotku množství v litrech nebo kilogramech," vysvětluje Chmelíková.Ani v Evropské unii ale stát zákazníkům nezaručí, že jim ze strany obchodníků nic nehrozí. "Tam se už ale umějí účinně bránit a my se to budeme muset také naučit," míní ředitelka pardubických kontrolorů.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info