Konkurence se zostřila, domácí vinaři odolali

Víno po vstupu Česka do Evropské unie zlevnilo jen mírně, tuzemskému trhu stále dominují moravští producenti.

Více než dva a půl měsíce od vstupu země do Evropské unie vládnou tuzemskému trhu s vínem moravská vína. A to i přes zvýšenou konkurenci ze zahraničí.

Na trhu se sice objevila rozšířená nabídka vín jak ze západní Evropy, tak například z Bulharska, Rumunska nebo ze zámoří, ale obchodníci potvrzují, že na odbyt jdou stále nejvíc tuzemská vína.

»Cena vína šla sice dolů, ale rozhodně ne tak výrazně, jak se očekávalo. Na odbyt jdou nejvíce vína mezi sedmdesáti až sto korunami. Vína od moravských producentů se prodávají velmi dobře, dokonce ještě o trochu víc než před vstupem do unie,« uvedl obchodník s vínem Karel Živný.

To potvrzuje také průzkum, který si zadala největší tuzemská vinařská firma, skupina Bohemia Sekt. Ze šesti set padesáti sedmi respondentů sedmdesát čtyři procent označilo česká a moravská vína za stejně kvalitní jako vína ze zahraničí. A vína z Moravy získala nejlepší známku, hned po vínu z Francie.

Podobná situace přitom byla na trhu s vínem i v Rakousku, a to v době, kdy tato země vstoupila do unie. I když dovoz vína vzrostl téměř dvojnásobně, Rakušané si svou pozici na trhu udrželi. Rostl totiž také jejich vývoz, ten se zvýšil za šest let dvaapůlkrát, na dvě stě šedesát tisíc hektolitrů.

Tuzemští vinaři si nyní chtějí upevnit svou pozici na domácím trhu. Velké firmy bojují především o podíl v sortimentu nejprodávanějších vín v cenách kolem sedmdesáti korun. Jednička na trhu, Bohemia Sekt, začíná do obchodů v této kategorii dodávat svou novou řadu Chateau Bzenec, dvojka Soare zase sází na značku Víno Valtice. A známý vinař Miloš Michlovský prodává svá vína s pomocí distribuční sítě největší likérky v zemi, plzeňského Stocku. Ve velkých prodejnách je tak už nyní k dostání Michlovského Král vinohradu za necelých sedmdesát korun.

Dovozci se nyní soustřeďují především na restaurace a vína vyšší kategorie. Právě na restaurace a hotely se s podporou svého marketinkového fondu chtějí zaměřit především rakouští vinaři.

»Už jsem měl několik nabídek od rakouských vinařů na dodávku vín do restaurace, jsou za poměrně atraktivních podmínek. Ale i moravští vinaři se snaží a nabízejí velmi dobré vína i podmínky,« řekl Oldřich Škrášek, který vlastní několik restaurací na jihu Moravy.

Obavy ze zahraniční konkurence mají ale nyní pěstitelé hroznů. »Z jihu Evropy jsou pěstitelé schopni nabídnout hrozny levnější s vyšším obsahem přírodního cukru. Z toho máme trochu obavy,« uvedl František Terfilík, starosta Novosedel, obce s největší rozlohou vinohradů v zemi.

V Česku už sedm let roste v průměru o tři až pět procent ročně spotřeba vína - lidé v tuzemsku nyní vypijí téměř sedmnáct litrů na osobu. Oproti okolním zemím je to však stále málo. V Rakousku i v Německu spotřeba přesahuje třicet litrů na hlavu, Slováci zkonzumují více než dvacet litrů.

Image1.jpg

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info