Legislativní návrhy Agendy 2000

Polní plodiny:

Intervencní cena pro obiloviny - snížena o 20 % najednou k r. 2000, prímé platby vzrostou z 54 ECU na 66 ECU. Prímé platby na olejniny a nepradný len zustanou na stejné úrovni.

Proteinové plodiny - príplatek 6,5 ECU/t, celkem 72,5 ECU/t. Silážní kukurice - nadále v režimu prímých plateb.

Hovezí maso:

tržní podpora - snížena o 30% ve trech krocích, pocátek 1.7. rokem 2000, od 1.7. r. 2002 bude soucasný intervencní systém nahrazen institutem " soukromého skladování".

Prímé platby vzrostou u býku a KBTPM. Budou zavedeny nové prímé platby pro dojené krávy. Kapitacní platby (úroven r. 2002) 220 ECU býci, 170 ECU volci, 180 ECU KBTPM a 35 ECU pro dojené krávy. Základem bude predreformní úroven této podpory + 50% hodnoty prémie.

Záverem je uvedena rekapitulace soucasných kapitacních plateb u skotu. Regionální strop cástky na prémie zustává na úrovni 1997 - 98.

Mléko:

návrh na redukci intervencní ceny másla a SOM mléka o 15%. Cástka pro prímou podporu výrobcu bude založena na poctu " prémiových jednotek". Prímá platba na prémiovou jednotku bude rozdelena na základní platbu 100 ECU/jednotku a na 45 ECU/jednotku dle ustanovení clenského státu.

Mlécná kvóta:

tendence udržet institut kvóty do r. 2006. Návrh principu, odvádet do národní rezervy clenského státu urcité % mlécné kvóty z každého prevodu ( nájem aj.)

Produkty z oblasti Stredomorí:

revize návrhu o olivovém oleji ( následuje za tabákem), návrh na úpravu režimu vína - do cervna. 1998.

Rozvoj venkova:

bude financován z EAGGF z jeho Orientacní a Garancní sekce. Rozvoj LFA ( oblasti méne vhodné pro zemedelskou výrobu ) a celého venkovského prostoru je rešen programy v rámci cílu " Objektiv 1 a 2".

Horizontální opatrení:

zlepšení aspektu životního prostredí, týkajících se podpurných programu trhu. Byl vytvoren fond z redukcí podpurných ( intervencních ) aktivit.

Strukturální fondy a Kohezní fond:

realizace programu r. 2000 - 2006, se rídí tremi hlavními principy :

prijetí nového všeobecného narízení o aplikaci fondu ( nahradí 2 stávající narízení) nové vertikální narízení pro všechny fondy - *) ERDF,ESF,FIFG,EAGGF revize narízení o Kohezním fondu

Tri úkoly pro budoucnost:

priorita - oblasti s nižším rozvojem než 75% HDP/na obyvatele ( prumerné úrovne ES) podpora ekonomické a sociální premeny oblastí s velkými strukturálními rozdíly (18% populace EU) sociální fond bude reformován ve smyslu podpory zamestnanosti

Iniciativy Spolecenství:

pocet programu bude redukován z 13 na 3:

nadnárodní pohyb na hranicích a meziregionální spolupráce rozvoj venkova boj se všemi formami diskriminace a podpora stejného prístupu k zamestnanosti

Implementace ( provedení, realizace)

vyjasnení míry odpovednosti a posílení procesu decentralizace pruhlednost aktivit, hodnocení a úcinná kontrola

Zjednodušení financního managementu:

posílení role venkova ve strukturální politice, formou malých grantu nestátním institucím rozpoctové závazky uzavírat automaticky do zac. následujícího roku s tolerancí 10% programového rozpoctu pravidla pro vybrané nákladové položky ve smyslu zjednodušení agendy

Zefektivnení nákladu:

Komise podrží 10% Strukturálních fondu v rezerve, která bude rozpuštena po hodnocení strednedobých plánu (aktivit)

Kohezní fond:

Kohezní fond bude zachován ( konecný pocet zmen bude stanoven v narízení pro KF)

Predvstupní nástroje v zemedelství:

nástroj pro strukturální politiku *) ( ISPA) PHARE program - v jeho aktivitách se bude pokracovat EAGGF

Financní perspektivy a meziinstitucionální dohoda:

Komise zachová limit vlastních zdroju na úrovni 1,27 % HNP pro období 2000 - 2006

Smernice pro zemedelství:

rozpoctové limity jsou stanoveny v " smernici pro zemedelství". Tento limit vzroste každorocne o 1,9 % z 45,2 mld. EUR v r. 1999 na 51,6 EUR

v r. 2006 (v cenách r. 1999). Zahrnuje standardní podpory trhu

a kompenzacní platby. Déle zahrnuje:

sektor chovu ryb veterinární a fytosanitární sektor komponenty v rámci predvstupní strategie

Strukturální proces - koncentrace:

v období let 2000 - 2006 bude prideleno pro strukturální operace

247 mld. EUR.

Vnitrní politika - rustová oblast:

duraz na politiku zamestnanosti

Nový duraz na síte transevropské dopravy *) (TEN):

pro vetší soudržnost cl. státu a jednotlivých regionu je navržen systém TEN vcetne nových linek do státu SVE. Komise stanoví nový právní základ pro podporu TEN.

Administrativa - pomalu rostoucí oblast:

prumerné tempo rustu administrativních výdaju je 1,7 % /rok v období 2000 - 2006, v r. 2006 náklady budou cinit 5,300 mil. EUR

Nové clenské státy - náklady související se vstupem:

zemedelství - 1 600 mil. EUR v r. 2000 a 3 400 mil. EUR v r. 2006 strukturální aspekty - 3 750 mil. EUR (2002), 12 800 mil. EUR (2006) vnitrní politika - prumer 800 mil. EUR/rok administrativa - prumer 400 mil. EUR/rok

Meziinstitucionální dohoda: Komise navrhuje dohodu o rozpoctové disciplíne:

prijetí dohody o nové rozpoctové disciplíne mezi Parlamentem, Radou

a Komisí. Financní perspektiva je soucástí této dohody.

Garancní fond - pojistka úverové stability, méne požadavku na zdroje:

zajištení efektivní ochrany rozpoctu ES.

*) ERDF - Evropský fond regionálního rozvoje

ESF - Evropský sociální fond

FIFG - Financní nástroj pro rízení sektoru rybárství

EAGGF - Evropský zemedelský rídící a garancní fond

ISPA - Nástroj pro predvstupní strukturální politiku

TEN - Síte trans - evropské dopravy

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info