MÍSTO FADN V INFORMAČNÍM SYSTÉMU EU A JEHO VÝZNAM
24.09.1999 | Odborné konference
The position of FADN in information system of EU and its significance
Jindra Mašterová, , Marta Radová
Adresa autora:
Ing. Jindra Mašterová, CSc., Katedra ekonomiky a financí, ZF JčU České Budějovice
Ing. Marta Radová, Katedra ekonomiky a financí, ZF JčU České Budějovice
Anotace:
Faremní účetní datová síť (FADN, fr. RICA) Evropské Unie, ustanovená poskytovat služby Společné zemědělské politice (CAP) je součástí zdroje hospodářských dat pro zemědělství a to na mikroekonomické úrovni, kontrolovaná Commission Directorate - General for Agricultural, DG (VI). Mnoho států poskytlo již sebraná data ze svých národních přehledů. FADN byl vytvořen jako roční přehled dat s cíli: mikroekonomická data jsou data účetní, přehled je harmonizován a představuje agroekonomickou realitu. Hlavními klienty FADN jsou např. EUROSTAT, ministerstva, jednotky řídící zemědělské trhy, regionální politika, Dvůr Auditorů, banky, ale také sami zemědělci a další. Data jsou sbírana pomocí dotazníkům farem.
Summary:
The EU´s Farm Accountancy Data Network (FADN, RICA), set up to service the CAP, and is the part of economic date for the Agriculture on microeconomic level supervised by the Commission`s Directorate - General for Agricultural, DG (VI). The potential for collecting data on pluriactivity and non-farm incomes through its Farm return is examined. A Number States are found to already collect such data within national surveys. The FADN was created as an annual sample survey with the aims to get: the microeconomic dates. These are accounting data, the survey of data is harmonised, and representative of agri-economic reality. The main clients of FADN are e.g. EUROSTAT, ministries, units managing the different agricultural markets, regional policy, Court of Auditors, banks, but as well the farmers and others.
Klíčová slova:
FADN, faremní příjmy, faremní dotazník, EUROSTAT
Key words:
FADN, farm incomes, farm return, EUROSTAT
Vznik a účel FADN
Společná zemědělská politika (CAP - Common Agriculture Politic) nastartovala svou činnost již v roce 1957. Evropská komise měla zapotřebí evidovat ekonomickou situaci nejen po obecnější makroekonomické linii, ale i po linii konkrétní reality týkající se farmářů pracujících na svých hospodářstvích, jejich celkových příjmů.
Zlepšení důchodové situace farmářů a jejich rodiny zůstává hlavním a naléhavým úkolem řízení politiky EU ve sféře zemědělství a rurálních oblastech. Budiž zdůrazněno, že to je primárně proto, že politici stále ještě nemají potřebný přístup k nezbytným mikroekonomickým datům pro formulace, monitorování a zavádění účinných politik a dat týkajících se času farmářů a jejich rodin strávených jinými ziskovými aktivitami a příjmů generovaných z takových aktivit, které mohou zahrnovat příjmy získávané mimo faremní podnikání, ze zaměstnání mimo farem.
Příjem zemědělských domácností prezentovaný pouze v makroekonomických dimenzích skrývá důležité mikroekonomické rozdíly mezi zemědělskými domácnostmi. Tyto rozdíly musí však být brány v úvahu a popsány, protože účinná politika může být zajištěna právě pouze prostřednictvím znalostí rozdílných rysů jednotlivých farem a rodin.
Z tohoto důvodu byl vytvořen informační účetní systém (FADN), tzn. zřízena síť pro sběr a zpracování potřebných účetních údajů zemědělských podniků. FADN (The Farm Accountancy Data Network) byla tak založena pro potřeby CAP 1965 (Concil Regulation 79/65 EEC), účelem se stalo sbírat potřebná data.
FADN, jako harmonizovaný systém pro sběr z ročních statistik týkajících se plurálních aktivit a zjišťování nefaremních příjmů farmářských domácností, měl při svém vzniku dva hlavní cíle:
a. Prvním cílem bylo přispět získanými statistickými informacemi o faremních domácnostech tak, aby se zlepšila formulace zemědělské a rurální politiky, znalosti o příjmu farmářů ve Společenství celkem, a to zejména pro kalkulaci výše podpory a cílení pomoci. Mohou pak být zavedena opatření, která zabrání nerovnováze.
b. Dalším cílem bylo přispět statistickými informacemi nezbytnými pro uskutečnění náležité ekonomické analýzy efektů změn v podpoře politiky CAP, když její reformy mají obě jak strukturální tak i sociální implikaci.
Uvedené cíle byly a jsou i nadále postupně rozšiřovány a upřesňovány.
Uživatelé, klienti
Hlavní klienti FADN se nacházejí v rámci vlastní instituce. Předním uživatelem databáze FADN jsou instituce EU, zvláště pak Evropská komise, ale i např. Dvůr auditorů, instituce zodpovědné za řízení Společné organizace trhu (Common Organization of the Markets), a to např. pro obiloviny, hovězí, telecí maso, mléko, pro rozvoj venkova a další účely.
Výsledky však slouží také dalším externím institucím např. pro výroční politické zprávy, výzkumné zprávy atp. Každoročně jednotka DG VI - A3 reaguje na požadavky získání informací přicházejících z veřejných a privátních organizací jako jsou Ministerstvo zemědělství v různých členských státech, univerzity a národní výzkumné instituce, profesní instituce reprezentující zemědělské výrobce, (např. CODA na evropské úrovni), banky, poradní společnosti. Data jsou aktualizována 2x za rok spolu s odhadem předpovědí, analyzována a použita i k hodnocení navržených politik.
Statistický úřad EUROSTAT, který disponuje dalšími daty zemědělských organizací a je k DG VI externí, užívá data FADN zejména v rámci jednotky A1 - Ekonomické analýzy a Forwardové studie.
FADN jako informační zdroj
Evropské společenství hodnotí ekonomickou situaci v zemědělství dvěma způsoby: na úrovni makroekonomické a mikroekonomické. Na makroekonomické úrovni jsou především vedeny systémy povětšinou organizací EUROSTATEM, např. Farm Structure Surveys (FSS) (přehled o strukturách farem) a Economic Accounts for Agriculture EAA (účetnictví pro zemědělství), zpracovávané v rámci národních makroekonomických účtů EUROSTATU a národní sítě účetních informací.
Odlišnosti FADN od EUROSTATU vycházejí především z faktu, že FADN byl zřízen pro získávání informací z mikroekonomické úrovně a současně FADN tak představuje jedinou harmonizovanou databázi provozovatelů zemědělských podniků v EU. Nakládá s každou zemí jako s jednou obrovskou národní farmou a uvažuje i celkový výstup zemědělských komodit. Údaje vycházejí většinou z dat o příjmech i z dat o částkách týkajících se vlastní spotřeby.
Zprávy z prostředí FADN mají různé výstupy: monitorují situaci v zemi, informují politickou sféru a všechny zainteresované akcionáře o skutečné situaci v zemědělství.
FADN byl vytvořen jako přehled mikroekonomických dat za jeden hospodářský rok. Jako předpoklady odpovídajícího fungování FADN bylo stanoveno, že:
1. Mikroekonomická data jsou data účetní
2. Zjišťování (přehled) je harmonizováno
3. Zjišťování je reprezentováno agroekonomickou realitou
Právě využití FADN jako informačního nástroje pro řízení a hodnocení politiky je považováno za velmi přínosné, jak ve směru potřeb řídících institucí, tak zpětně k informování farem.
To dovoluje: a) jednak vysoká flexibilita FADN, která je klíčem přínosu
b)jednak dlouhodobá analýza časových řad umožňující odhadnout dlouhodobé trendy a provádět simulaci časových řad
FADN databáze je vystavěna na datech vztažených k individuálnímu zemědělskému holdingu. Vzhledem k typům a počtu proměnných sebraných pro každý holding, je možné:
· analyzovat výsledky a situaci zvláštních typů holdingů ve specifických zónách
· analyzovat distribuci a trendy těchto holdingů týkající se specifických indikátorů (např. příjem, výrobní náklady, marže, strukturální proměnné atp.)
· vyhotovit propočet na požádání, při užití stanovených indikátorů (např. nákladů na produkci na ha-1, subvence, příjem atp.)
Při zahrnutí dat za několik let, databáze FADN může zabezpečit podklady v čase i pro analýzy specifických parametrů a je-li to zapotřebí, pomoci definovat trendy a provádět simulace.
Mimo to, že FADN je na makroekonomické úrovni tedy doplňkem makroekonomického přístupu např. EUROSTATU, harmonizace údajů získaných na bázi FADN:
a. umožňuje provádět srovnávací analýzu na evropské úrovni
b. pracuje se základními elementy informací
c. dle požadavků je možno reflektovat zpracování dat z hlediska regionů, (např. z hlediska geografického se zřetelem na ohrožené a horské oblasti), ale i z hlediska specializace odvětví, resp. výrobního zaměření a velikosti farmy, dle požadavků zpracování i analýzy ad hoc (náklady na tvorbu modelů, odhadů výrobní marže, výrobní marže vyžadují zvláštní modely odhadu
d. je podkladem pro řízení
Ţ pro řídící a rozhodovací funkce institucí zabývající se řízením a hodnocením
- ex post: odhad vlivu politických řídících opatření
· ex ante odhad kompenzačních vyrovnávacích plateb, tzn. změny v rozdělování (zisků a ztrát), příjmu, odhad vlivu cenových snížení, vliv strukturálních intervenčních podnětů. (např. ve vinicích a sadech)
Ţ pro testovací farmy jako zpětná informace probíhající zejména ve směrech
- zintezivnění produkce
· ochrany životního prostředí
Sběr dat
Pro základ mikroekonomického zjišťování bylo rozhodnuto užít již existující data několika členských států. Proto jako způsob zjišťování byla vystavěna síť národních institucí sbírající účetní data od farem.
V každém členském státě je tzv. Liasion agency, tzn. instituce zodpovědná za sběr a přenos dat Komisi. Může jí být státní či soukromá instituce, univerzity apod. Zastoupení Liasion Agencies různých členských států vytvářejí FADN Community Commitee. Toto je přímo zahrnuto v definicích legislativy týkající se řízení sítě. Činnost organizace provází kontrola FK. Kontrola FK (Commission Regulation 2237/77 EEC), která určuje, která data mohou být sbírána individuelně podnikatelskými farmami pro přenos do Bruselu.
Ve smyslu uvedených vymezených směrů musí zúčastněné instituce zajistit aktuální tok dat.
Informace sbírané pro každou testovací farmu se týkají přibližně 100 proměnných. Ty referují o:
1. datech, struktuře, fyzikálních parametrech, např. lokaci, plochách plodin, počtu dobytka, pracovních silách atp.
2. datech ze sféry ekonomiky, jako je hodnota produkce různých plodin, zásob, prodeje a nákupu, výrobních nákladech, majetku - aktiva, jmění (kapitál), kvóty produkce a podpory, vč. spjatých s aplikací opatření CAP
3. příjmu z nefaremních činností
Pokrytí sítě
FADN je výhradní harmonizovaný systém pokrývající sítí celou EU.1
Přehled "univers" FADN pokrývá jenom část "univers" zemědělských holdingů v Unii, prováděného institucí FSS (organizovaného EUROSTATEM). A to holdingy mající nebo převyšující minimální ekonomickou velikost, holdingy s méně než 1 ha, jestliže tržní určitá proporce jejich výstupu nebo produkce je vyšší než minimální objem produkce.
Na úrovni členských států se sbírají údaje prostřednictvím dotazníků pro farmáře (Farm return), do nichž jsou data zaznamenávána v závislosti na společné definici a pravidlech. Ta jsou nepostradatelná vzhledem k rozdílnosti mezi národními dotazníky (questionaire) s ohledem na položky zahrnuté do obsahu a užité definice.
Nyní po připojení naposled přijatých zemí, se FADN data týkají 99 regionů EU (tzn vč. Rakouska. Finska, Švédska - ty celkem obsahují 8 regionů). Tato harmonizace dovoluje srovnávat analýzy na evropské úrovni.
Typologie zaměření a velikost podniku
Typologie společenství farem:
· je míněna tak, aby dovolila uniformní klasifikaci podniků v EU
· je společná FADN i FSS
· je založena na dvou klasifikačních kriteriích
A ® typy farmaření
B ® ekonomické velikosti
ad A:
Typ farmaření (the type of farming of a holding) je určen relativním příspěvkem (na úhradu) různých podniků k celkovému StGM holdingu (standardnímu příspěvku na úhradu).
· Společenství typologií farem identifikuje 17 základních principů farmaření
· Základní typy farmaření jsou dále děleny do 50 zvláštních typů
· Jsou zde subdivize (podčlenění) v počtu32, které se těchto zvláštních typů týkají.
Základní typové jednotky zemědělských podniků, jejich zaměření
Kód | Název základní typové jednotky | Vymezení relativního podílu odvětví na podnikovém celkovém příspěvku na úhradu |
11 | Obilnářská specializace | Obiloviny se podílejí více jak ze 2/3 na podnikovém celkovém příspěvku na úhradu (SGM) Farm total SGM |
12 | Zaměření na hlavní polní plodiny | Hlavní plodiny tvoří více jak 2/3 podnikového SGM Hlavní plodiny bez obilí nejsou větší 2/3 podnikového SGM |
60 | Zaměření na kombinované plodiny | Hlavni plodiny se podílejí v intervalu 1/3 až 2/3 podnikového SGM, nebo Zahradnictví se podílí na podnikovém SGM vintervalu 1/3 až 2/3, nebo Trvalé kultury jsou větší než 1/3 podnikového SGM a v kombinaci s loukami a pastvou dobytka nejsou větší než 2/3 podnikového SGM a chov zvířat závislých na spotřebě jadrných krmiv není větší než 1/3 podnikového SGM |
20 | Specializace na zahradnictví | Zahradnictví tvoří více jak 2/3 podnikového SGM |
31 | Specializace na vinohradnictví | Produkce z vinohradű je větší než 2l3 podnikového SGM |
32 | Specializace na ovoce a citrusové plody | Produkce ovoce, citrusových a bobulových plodů je větší než 2/3 podnikového SGM |
33 | Specializace na olivy | Produkce oliv je větší než 2/3 podnikového SGM |
34 | Zaměření na různé trvalé plodiny | Celkové trvalé plodiny jsou větší než 2/3 podnikového SGM s výjimkou vinohradů, ovoce a citrusových plodů a oliv |
41 | Specializace na produkci mléka | Mléčný skot tvoří více jak 2/3 produkce podnikového SGM a dojnice tvoří více jak 2/3 produkce mléčného skotu |
43 | Specializace na hovězí dobytek (chov dobytka a výkrm) | Chov celkově hovězí dobytek je vyšší než 2/3 podnikového SGM, chov dojnic je větší než 1/10 podnikového SGM, ale nesplňuje podmínku specializace na produkci mléka |
44 | Specializace na ovce, kozy a dobytek na pastvě | Pasoucí se dobytek je zastoupen více než 2/3 na podnikovém SGM, ale podíl hovězího dobytka není větší než 2/3 podnikového SGM |
50 | Specializace na zvírata závislá Na spotřebě jadmých krmiv | Prasata a drůbež jsou větší nez 2/3 podnikového SGM |
71 | Kombinovaný dobytek, hlavně dobytek na pastvě | Produkce hovězího dobytka je vintervalu 1/3 až 2/3 podnikového SGM, žádná jiná aktivita není však větší než 1/3 podnikového SGM |
72 | Kombinovaný dobytek hlavně zvířata závislá na spotřebě jadrných krmiv | Zvířata závislá na spotřebě jadmých krmiv jsou v intervalu 1/3 až 2/3 podnikového SGM, Hlavní plodiny nejsou větší než 1/3 podnikového SGM, zahradnictví není větší než 1/3 podnikového SGM, trvalé plodiny nejsou větší než 1/3 podnikového SGM |
81 | Kombinace polních plodin a dobytka na pastvě | Hlavní plodiny představují více než 1/3 podnikového SGM a pastva dobytka představuje více než 1/3 podnikového SGM |
82 | Kombinace plodin a dobytka | Hlavní plodiny představují více než 1/3 podnikového SGM a zvířata závislá na spotřebě jadrných krmiv více jak 1/3 podnikového SGM |
Pro účely FADN je užito přestrukturování jako standardní výsledky. Podmínky, spadající pod kódy 11, 12, 60 jsou podniky hospodařící na o.p., kód 31 je zahradnictví atp.
ad B:
Ekonomická velikost podniku je determinována na základě celkového standardního příspěvku na úhradu (Standard total Gross margin) podniku a je vyjádřena ukazateli v evropských jednotkách velikosti (European Size Units - (ESU)).
Evropská jednotka velikosti podniku (ESU) je pak definována konstantním objemem příspěvku na úhradu v ECU v podniku. Běžně je jedna ESU ekvivalentní 1 200 ECU StGM). Za určitý čas se velikost evropské jednotky upravuje podle míry inflace.
Kategorizace zemědělských podnikű podle velikosti
Třída | Počet evropských jednotek velikost podniku | Velikosti podniku (ESU) | ||||
I. | - | - | ESU | < | 2 | velmi malé podniky |
II. | 2 | <= | ESU | < | 4 | - |
III. | 4 | <= | ESU | < | 6 | malé podniky |
IV. | 6 | <= | ESU | < | 8 | - |
V. | 8 | <= | ESU | < | 12 | středně malé podniky |
VI. | 12 | <= | ESU | < | 16 | - |
VII. | 16 | <= | ESU | < | 40 | středně velké podniky |
VIII. | 40 | <= | ESU | < | 100 | velké podniky |
IX. | 100 | <= | ESU | - | - | velmi velké podniky |
Literatura:
Prozatím je možno získat podklady v instituci EC, Directorate general for agriculture VI.A.3 a na stránkách internetu
European Commission - The Farm Accountancy Data Network (FADN), Components of the Information System, 1996
European Commission - The Farm Accountancy Data Network (FADN), An Information System for Management of the Common Agricultural Policy, 1996
Income statistics for the agricultural household sector, EUROSTAT Brusel, Luxemburk 1996
Materiály Evropské Unie
Další články v kategorii Zemědělství
- Aktuální plochy chmelnic v České republice (06.05.2024)
- Hladík není proti výstavbě dostupného bydlení na zemědělské půdě (06.05.2024)
- Udržitelným farmařením vstříc lepší budoucnosti. Maďarská rodina se snaží žít soběstačně (06.05.2024)
- Účinnost přípravků proti škůdcům klesá, uvedl výzkumník (04.05.2024)
- Agrární komora chce kvůli mrazům peníze také pro pěstitele zeleniny či brambor (03.05.2024)
- Zpráva o erozi: Bahna z polí ubylo, ale farmářům se musí utáhnout šrouby (03.05.2024)
- Sněmovna schválila vyšší ochranu nejlepší zemědělské půdy (03.05.2024)
- Vinaři nepožadují po státu kompenzace za škody způsobené mrazy (03.05.2024)
- Agrární komora příští týden rozhodne o uspořádání protestů 22. května v Praze (02.05.2024)
- Musíme podpořit spotřebu biopotravin, apelují některé organizace (02.05.2024)