MOŽNOSTI ZVÝŠENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI ABSOLVENTŮ ČZU

THE Possibility OF upgrading the competition ability of the graduates on Czech University of Agriculture

Václav Vostrovský

Adresa autora:

Václav Vostrovský, Dr., Ing., ČZU Praha, 165 21 Praha 6 - Suchdol

e-mail: Vostrovsky@pef.czu.cz

Abstrakt:

Příspěvek se zabývá významem předmětu DTP v koncepci výuky vysokoškolské informatiky. Cílem je prokázat opodstatněnost tohoto předmětu a nastínit jeho další rozvoj.

Abstract:

The aim of this contribution is the role of the course of Desk Top Publisching on the concept of informatic education on the university. The target is to demonstrate that the incorporation of this course is well founded any indicate a possible development of this subject.

Klíčová slova:

Manažér, prezentace, počítačová grafika

Key words:

manager, presentation, computer graphics

Současný světový ekonomický vývoj je poznamenán přechodem konkurence v superkonkurenci či hyperkonkurenci. Je logické, že se tento trend nevyhýbá ani oblasti tvorby aplikačního software, v níž velmi často dochází k situacím, kdy k dané problematice existuje určitá množina řešení, která plně tuto problematiku postihuje a je kvalitativně shodná. Takováto řešení si navzájem konkurují a velmi často tak jedinou konkurenční výhodu může představovat prezentační úroveň daného produktu. Tímto termínem označujeme nejen grafickou podobu daného řešení (tzv. přívětivost systému), ale i způsob jeho nabídky na veletrzích, předváděcích akcích atd. formou WWW stránek, poutačů, inzerátů, reklamních letáčků či publikací.

V této souvislosti je třeba mít na zřeteli, že současná epocha je poznamenána rozvírajícími se nůžkami mezi přívalem informací a klesajícím časem k jejich zpracování či rozhodnutí a my hovoříme o tzv. informační společnosti, jejímiž přínosy mimo jiné má být:

· zvýšení informovanosti spotřebitelů,

· zlepšení toku informací a komunikace mezi místy rozhodování a občany.

Z hlediska její realizace jsou důležité i tyto základní kompetence či dovednosti:

1. Získávat, analyzovat a organizovat informace

1. Předávat myšlenky a informace

Z výše uvedeného lze proto vyvodit, že předností bude schopnost informace umět nejen vyhledávat, ale i prezentovat. “Šlehačkou na dortu” takovýchto schopností bude umění prezentovat informace efektivně s cílem zaujmout a přesvědčit potencionálního zákazníka. Lze tedy předpokládat, že takováto dovednost bude představovat nevyužitou příležitost pro uplatnění aktivit řešitelů, neboť jimi prezentovaná řešení velmi často obsahují přemíru grafických informací bez zřetele na pravidlo, že méně je někdy více než hodně. Takovýmto způsobem realizované prezentace porušují tzv. H. Simonovo rozhodovací dogma, podle nějž člověk nabízející svoje aktivity si neuvědomuje, že více poskytovaných informací nemusí vždy znamenat kvalitnější rozhodnutí. Příčinou toho je schopnost lidské mysli přijímat a analyzovat informace jen do určité hranice, je-li tato hranice překročena, všechny analytické nebo heuristické postupy nabízející optimální rozhodnutí selhávají a člověk tak vybírá raději jednodušší řešení, které ve svém důsledku nemusí být nejlepší. Proto takto pojaté prezentace spíše zákazníka odradí než zaujmou přemírou poskytovaných informací.

Znázornění “nasycenosti” a využitelnosti informací člověkem je následující:

Využitelnost informace Práh nasycení

Množství informace

Z výše uvedeného lze tedy vyvodit, že bude žádoucí osvojení tzv. prezentační dovednosti, kterou můžeme definovat následovně:

Typografická prezentační dovednost je množina grafických znalostí a dovedností, včetně výtvarného cítění, umožňujících danému subjektu účinně předvést či prezentovat svůj produkt či aktivitu s cílem zaujmout a přesvědčit daný objekt, jemuž je takováto aktivita určena.

Nyní je třeba si položit otázku, zda má tato problematika dostatečný prostor ve výuce na naší univerzitě. Pro tento účel bude užitečné nejprve skladbu předmětů oboru Informatika rozčlenit do následujících kategorií:

1. předměty zabývající se analýzou řešené problematiky,

1. předměty poskytující dovednosti pro vlastní implementaci daných řešení,

2. předměty zaměřené na prezentaci vytvořených aplikací.

Opodstatněnost takové výukové skladby vyplývá z toho, že kvalita realizované softwarové aplikace je determinována celou řadou odpovídajících aspektů, které pak působí na potencionálního zákazníka či uživatele, a vedou jej ke konečnému rozhodnutí, zda nabízený produkt koupit či nikoliv.

Image1.jpg

zákazník softw. řešení

To ve svém důsledku znamená to, že na daný objekt (tj. na potencionálního zákazníka) působí softwarový produkt nejen kvalitou svého řešení (komplexnost, správnost, optimální činnost atd.), ale i svojí prezentační úrovní. Bohužel velmi často v souladu se rčením “obal prodává zboží” je však zákazníkem nekriticky upřednostňována právě kvalita této stránky (tj. grafická podoba rozhraní, vysoká kvalita prezentace, poutačů či dokumentace). I když většina současných softwarových prostředků poskytuje bohaté možnosti pro kvalitní řešení této stránky vytvářeného produktu, přesto praktická realizace je velmi často dlužna svým možnostem. Na vině zde zůstává řešitelova neznalost grafických aspektů uživatelovy interakce s daným řešením, přičemž fatálně se zde projevuje i nedostatek tvůrčí invence skloubit jednoduché úkony v ucelené typografické řešení. Tyto záležitosti pak představují další důvod pro nepodceňování těchto záležitostí v naší vysokoškolské výuce.

Z našich šetření v této souvislosti vyplývá následující fakt, že absolventi oboru Informatika, pokud zůstávají ve své profesi v menších podnikatelských subjektech, stávají se nejen řešiteli nabízených produktů, ale často i jeho propagátory. To znamená, že jej vlastními silami prezentují a demonstrují na předváděcích akcích, seminářích a informačních veletrzích. Příčinou toho je i to, že se naši studenti stávají zaměstnanci menších podnikatelských subjektů, které velmi často nedisponují dostatkem prostředků, aby si tyto záležitosti objednali u profesionálních firem a musí proto tyto náležitosti řešit ve vlastní režii, tj. vlastními silami. Je logické, že tuto stránku nabízeného produktu pak musí realizovat jeho tvůrci, kteří jsou přirozeně také nejlépe obeznámeni s jeho principy a funkcemi. Oni tedy realizují grafickou podobu upoutávacích panelů, prospektů, vizitek, visaček, brožur, hlavičkových papírů a nabídek ve formě www stránek. Dalším argumentem pro opodstatněnost takovýchto úvah je i to, že existuje na současném trhu práce nemalá poptávka po absolventech informačních oborů na zařazení do profese grafika-operátora s požadovanými znalostmi počítačové typografie, tiskových technik a výtvarným cítěním.

Z výše uvedených argumentů můžeme tedy vyvodit oprávněnost zařazení takového předmětu do skladby vysokoškolské výuky s tím, že jeho zaměření poskytne absolventům potřebné znalosti a dovednosti nutné pro realizaci takovýchto aspektů. Není třeba se přitom omezovat pouze na budoucí absolventy oboru INFO, neboť i ostatní naši absolventi velmi často v praxi musí zajišťovat vlastními silami účinnou prezentaci svých podnikatelských aktivit.V množině předmětů zajišťovaných naší katedrou, tj. Katedrou informačního inženýrství, je prostor pro tyto záležitosti v předmětu DTP- počítačová typografie jehož náplň je následující:

Návrh, kompozice, strukturování prezentace informací

Typografie písma,

Základní pravidla sazby

Skladba dokumentu, kompozice, detail

Teorie barev, barevné modely a barevná harmonie

Strategie tvorby prezentace firmy na Internetu

Začlenění WWW koncepce do firemní prezentace

Matematická teorie počítačové grafiky

Nástroje a postupy tvorby prezentací na WWW

Grafika a multimédia na WWW

Hardware DTP technologií

Software DTP technologií

Prezentační podpora firemních aktivit

Informační systémy a prezentace informací

Jednotná vizuální prezentace firem

Zdrojové prvky prezentace a jejich tvorba

Na závěr lze konstatovat, že by tento předmět neměl postrádat svoji váhu a opodstatněnost ve výuce vysokoškolské informatiky. Bylo by však laciné nárokovat jej formou předmětu povinného, přirozenějším bude, aby si tato problematika našla svoji cestu jako volitelný předmět a sama svým pojetím studenty přilákala či nikoliv.

Použitá literatura

Korcová, Z.: Manažer a počítačová grafika, Agrární perspektivy VII., Sborník prací, Praha 1998

Tothová, D.: Prístup k výchove a vzdelavaniu budúcich manažérov pre informačnú spoločnostˇ, Medzinárodné vedecké dni 98´, Zbornik vedeckých prác z konferencie, Nitra 1998

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info