Na geneticky upravené kukuřici hynou housenky, napsal Nature

Právo 24.5.1999

Na geneticky upravené kukurici hynou housenky, napsal Nature

EK proto zastavila její schvalování

BRUSEL (AP, lan) - Evropská komise pozastavila ve ctvrtek povolovací rízení pro používání geneticky upravené kukurice v Evrope. Rozhodla tak poté, co americký casopis Nature zverejnil vedeckou informaci, že motýlí housenky na listech mutované kukurice ve znacném množství hynou.

Podle Nature vedci zjistili, že na listech rostlin geneticky modifikovaných, zejména je-li na nich vrstva pylu, housenky motýla, žijícího v kukuricných oblastech USA, se méne vyživují, pomaleji se vyvíjejí a casteji hynou ve srovnání s housenkami na neupravených rostlinách nebo listech bez pylu.

Odborníci z Cornwellovy univerzity v New Yorku srovnali pri svých laboratorních pokusech, které zatím ješte nebyly overeny ve volné prírode, pusobení normálního pylu a pylu z kukurice, jejíž odolnost byla zvýšena genem bakterie Bacillus thuringiensis (Bt). Dospeli k záveru, že zrejme vinou tohoto toxického genu se modifikované plodiny staly motýlum osudnými. Pobyt na nich prežila jen o neco víc než polovina housenek. Jak muže tento gen prostrednictvím kukurice pusobit na cloveka, se zatím presne neví.

Evropská komise pod tlakem vývozcu z USA už povolila pestování dvou druhu modifikované kukurice ze satby firem Monsanto a Novartis. Ale zatím se jí v EU vyselo velmi málo, uvedl mluvcí EK Peter Jogensen. Zduraznil také, že jde jen o pozastavení rízení, komise nechce delat ukvapené závery. Nicméne: "Nejde o okamžité nebezpecí, musíme ale dbát na prevenci," rekl.