Nákupy v hypermarketech jsou stále oblíbenější
22.12.1999 | Právo
Právo 22.12.1999
Nákupy v hypermarketech jsou stále oblíbenější
Zuzana Holoubková
Velkoprodejny preferuje 16 % lidí
(návštěvnost v %)
menší samoobsluha 32
supermarket 23
hypermarket 16
diskontní prodejna 15
pultová prodejna potravin 10
jinde 3
Pramen: Incoma GfK Praha
Více než 16 procent českých domácností jezdí za nákupy potravin a zboží denní potřeby do hypermarketů. Ještě v loňském roce to byla pouhá 4 procenta.
"V supermarketech dnes nakupuje 23 procent dotázaných, zatímco v loňském roce to bylo ještě 30 procent. Patnáct procent domácností dává přednost nákupu v diskontních prodejnách, zatímco loni to bylo 13 procent a v roce 1997 pouhých devět procent domácností," řekl Právu Tomáš Drtina z agentury Incoma. Výzkum domácností ukazuje, že úbytek zákazníků zaznamenaly i obchodní domy.
"Zatímco koncem roku 1998 bylo v České republice pětadvacet hypermarketů, do dneška se jejich počet zdvojnásobil, a do dvou let by jich měla přibýt další stovka," uvedl Ladislav Šípek ze Svazu obchodu ČR. Supermarkety zůstávají podle něj nejdůležitějším místem pro nákup hlavně v centrech, zatímco obchody Jednota využívají občané v menších obcích a na vesnici.
S výsledky výzkumu souhlasí i sami obchodníci. "Máme nyní 105 prodejen, loni jich bylo 111," řekl Právu marketingový ředitel firmy Julius Meinl Praha Tomáš Fiala. Hodně podle něj záleží na jejich umístění. "V centrech měst jsou stabilní, když jsou ale poblíž velkoplošných prodejen, jejich význam klesá a musíme je přesunout," připustil.
Dokonce i pražskému obchodnímu domu Kotva letos klesají tržby. Za celý rok vykáže asi 1,1 miliardy korun tržeb, zatímco loni to bylo 1,8 miliardy. "Je to tím, že vedení firmy řadu prodejních ploch pronajalo jiným obchodníkům a také růstem konkurence velkoplošných prodejen," potvrdila tisková mluvčí Kotvy Pavlína Megová.
České maloobchodní firmy se strácejí ze žebříčku
Naopak společnost Makro, která provozuje velkoplošná nákupní střediska pro podnikatele, počítá podle manažera pro vnější vztahy Miroslava Kajňáka s meziročním zvýšením tržeb o 5,9 miliardy na hranici 19 miliard. Vyšší tržby předpokládá také největší maloobchodní řetězec, společnost Ahold Czech Republic vlastnící tři hypermarkety a síť supermarketů.
Mezi nejvýznamnější maloobchodní firmy patří Makro, Ahold, Rewe, Delvita, Julius Meinl, Globus, Kaufland, Plus Discount a Tesco. České obchodní firmy se z předních pozic žebříčku maloobchodních firem letos vytratily, zůstal pouze velkoobchod Geco Tabak.
Sortiment a velikost prodejen
Typ prodejny Prodejní plocha Sortiment
Hypermarkety 2500 a více m2 Plnosortimentní s vysokým podílem nepotravin
Obchodní domy různá Převažuje nepotravinářský sortiment
Potraviny soustředěny ve vlastní samoobsluze
Supermarkety 400-2500m2 Převaha potravin, drogerie, kosmetika
Pramen: Mag Consulting
Další články v kategorii Zemědělství
- Co chybí ministerským návrhům pro další kolo PRV? Důslednější snaha o naplnění vládního programu (20.05.2024)
- Nová studie našla ve více než polovině vzorků spermatu vysoké množství herbicidu glyfosátu (20.05.2024)
- Zemědělství provází člověka tisíce let, je to základní činnost, říká Petr Foukal (20.05.2024)
- Protest zemědělců příští týden nebude, organizátoři ho posunuli na 4. června (20.05.2024)
- Dvacet let FADN v ČR – sítě, která přesnými resortními daty pomáhá rozvoji našeho zemědělství (20.05.2024)
- Zemědělci rozhodnou, zda stejně jako odboráři zruší demonstraci v Praze (17.05.2024)
- Exportní konzultace s agrárními a ekonomickými diplomaty dne 27. června 2024 v PVA Expo Praha – Letňany (17.05.2024)
- Mimořádná opatření proti šíření verticiliového vadnutí chmele v ČR (17.05.2024)
- Po jahodách na poli u Olomouce se jen zaprášilo, musí dozrát další (17.05.2024)
- Zemědělství je moderní a atraktivní obor, proto pro něj motivujeme mladé (17.05.2024)