NÁVRH STANDARDU PRO PŘEDMĚT INFORMATIKA

Propose of Standard for course unit Informatics

Zdeněk Havlíček, Eva Jablonská, Jitka Štěpánová, Jiří Vaněk

Adresa autora:

Zdeněk Havlíček, Doc. Ing. CSc., KIT ČZU Praha, havlicek@pef.czu.cz

Eva Jablonská, RNDr. CSc., KIT ČZU Praha, jablonska@pef.czu.cz

Jitka Štěpánová, Ing., KIT ČZU Praha, stepanova@pef.czu.cz

Jiří Vaněk, Ing., KIT ČZU Praha, vanek@pef.czu.cz

Anotace:

Z rozhodnutí Asociace děkanů ekonomických fakult o tvorbě standardů bylo navrženo připravit také standard pro předmět Informatika. V článku jsou uvedeny některé části návrhu, který připravil kolektiv KIT PEF ČZU.

Summary:

Association of Deans of Economic Faculties proposes to prepare standards for a course unit Informatics. Some parts of the proposal prepared at the Department of Information Technologies are presented.

Klíčová slova :

informatika, vzdělávání, standardy

Key words :

informatics, education, standards

Katedra informačních technologií PEF ČZU celoškolsky garantuje a zajišťuje výuku informatiky na ČZU. Výuka základů informatiky - předmět Informatika - je realizována v prvních ročnících studia na všech fakultách ČZU. Výuka je standardně organizována jako blok dvou navazujících semestrálních předmětů Informatika I a Informatika II.

V akademickém roce 1998/1999 byla zajištěna výuka předmětu Informatika celkem pro více než 80 studijních skupin. Kromě studentů prezenčního studia katedra organizuje i výuku pro posluchače distančního (kombinovaného) studia.

V tabulce je uveden přehled výuky informatických disciplin na PEF ve studijním magisterském programu Ekonomika a management - obor Provoz a ekonomika (PaE):.

Semestrální povinné předměty

Informatika I.

ZS

I. ročník

Informatika II.

LS

I. ročník

Informační systémy

LS

III. ročník

-

Specializované předměty

Informatika a její aplikace

-

Komplexní volitelný předmět SZZ

- Informatika pro manažery I.

ZS

IV. ročník

- Informatika pro manažery II.

LS

IV. ročník

- Podnikové informační systémy

ZS

V. ročník

- DTP

LS

V. ročník

Studenti si dále mohou volit další předměty z nabídky (např. Počítačové sítě, Algoritmizace, Programování, atd.).

Předmět Informatika (Informatika I. a Informatika II.) sjednocuje a zvyšuje znalosti posluchačů na úroveň, která je nezbytná pro efektivní využívání výpočetní techniky, zejména s ohledem na používané technické a programové vybavení ČZU, vybavení jiných vysokých škol u nás i v zahraničí a praxi. Důraz je kladen na kvalifikovaný uživatelský přístup k vyučované problematice tak, aby bylo především možné efektivní využití výpočetní techniky v následných odborných předmětech, případně aby další navazující odborné předměty mohly rozvíjet počítačově specializované znalosti. Osnovy jsou důsledně orientovány na výuku principů (např. operačních systémů, sítí, databází, atd.). Nejsou tedy zaměřeny pouze na výuku jednotlivých programových produktů. Principy jsou vždy demonstrovány na aktuální verzi (v dané době) příslušného programového produktu. Tím je docíleno dlouhodobé aktuálnosti osnov bez ohledu na rychlý sled, ve kterém se objevují nové softwarové produkty a jejich verze.

Všechna cvičení probíhají v laboratořích výpočetní techniky na osobních počítačích v lokálním a síťovém režimu. Tato výuka probíhá formou řízené samostatné práce na základě studijních materiálů dostupných na síti. Podmínkou ukončení předmětu je udělení zápočtu na základě individuálně zpracovaných komplexních úloh. Předmět je ukončen zkouškou, která je kombinovaného typu - písemná (resp. pomocí počítače) a ústní část.

Základní okruhy výuky

I. semestr

1. Informace a informační systémy 2 hodiny

2. Technické vybavení počítačů, principy, vývoj 6 hodin

architektura počítače, operační paměť, adresování, procesory, připojení periferií, vnější paměti (disky...), tiskárny, ostatní vstupní/výstupní zařízení, klasifikace počítačů, kategorie osobních počítačů, vybavení ČZU

3. Programové vybavení počítačů 16 hodin

přehled programového vybavení, kategorie softwaru, stručná charakteristika některých kategorií (textové editory, databázové programy, programovací jazyky, programování, viry, antivirový software, tabulkové programy, ostatní SW (ekonomický a účetní software, celopodnikové informační systémy, groupware))

systémové programové vybavení (operační systémy počítačů, přehled operačních systémů (operační systém MS-DOS a jeho nadstavby, Windows 9x, Windows NT, UNIX))

4. Práce s tabulkovým programem 10 hodin

standardní a formátovací operace s tabulkou, absolutní a relativní adresování, vzorce, funkce (matematické včetně maticových, logické, finanční, datumové, statistické), tvorba grafů, práce se seznamy (kontingenční tabulka, databázové operace)

5. Počítačové sítě 6 hodin

základní pojmy, klasifikace sítí, protokoly, topologie a přístupové metody, technické zabezpečení sítí, zabezpečení dat v síti, prostředky propojování sítí, síťové operační systémy (práce v prostředí systému Novell Netware)

6. Služby Internetu 8 hodin

přehled služeb Internetu, prohlížeče webových stránek, adresní systémy na Internetu, IP adresy, správa domén, vyhledávání na Internetu, poskytovatelé připojení, podmínky, VAN sítě a EDI (elektronická výměna dat), elektronický obchod, datové prvky jako základ EDI zpráv, EDI - záležitost technologická, ekonomická, organizační, legislativní

7. Právo a informatika 2 hodiny

8. Bezpečnost v informačních systémech 4 hodiny

II. semestr

9. Textové editory 14 hodin

kódování češtiny, správa dokumentů, pravidla pro psaní textu, základy formátování odstavců, odstavcové styly, šablony, nadpisové styly, jejich význam při generování obsahu, formátování aktuálního odstavce (vybraných odstavců) pomocí pravítka, tabulátory jako součást stylu, uživatelské šablony, co se ukládá do šablon (sada stylů, makra, grafika z autotextu, upravená menu, přiřazení “horkých” kláves, konstantní texty, obrázky a pole), tvorba uživatelské šablony, možnosti kopírování stylů, maker, automatického textu (Organizátor), prostředky pro vkládání grafiky (i jinak formátovaného textu) do dokumentu, rámy, obtékání textu kolem rámu, textová pole, vrstvy dokumentu, práce s osnovou, práce s dlouhými dokumenty, tabulky, makra, hromadná korespondence (Mail Merge), OLE 2

10. Datové struktury 4 hodiny

jednoduché typy dat, strukturované typy dat, způsob ukládání jednotlivých typů dat

11. Databáze 20 hodin

vývoj databázové technologie, požadavky na databázový systém, databázové modely (síťový, hierarchický, relační, objektový model), pojmový aparát používaný v relačním databázovém modelu (typy entit, atributy, klíče, kardinalita, hodnotová doména, konceptuální model), datové a funkční modelování (E-R modely, příklady), fáze návrhu databáze, operace relační algebry, normalizace tabulek, normální formy

dotazovací jazyk SQL (příkaz SELECT, jeho volitelné části, agregační funkce, příklady, vnořování příkazů SELECT, ostatní příkazy -pro aktualizaci dat, manipulaci s daty, pro definici uživatelských práv přístupu k relacím)

relační databázový model - založení databáze (metadata, typy dat v databázi, nestrukturované typy dat (BLOB)), import a připojení dat do tabulek, spojování tabulek, relace, typy spojení, dotazy, typy dotazů, tabulka QBE, odpovídající příkazy jazyka SQL, výrazy, parametry a funkce v dotazech, formulářích a sestavách, formuláře, různé pohledy na formulář, tisková sestava, seskupování dat v sestavách, podstata a význam indexování

12. Základy algoritmizace 4 hodiny

13. Vývoj aplikací 12 hodin

dávkové soubory, skripty, tvorba aplikací

Předpokládané dovednosti, získané na střední škole

Na začátku loňského akademického roku (1998/1999) byla již potřetí uspořádána mezi studenty I. ročníku ČZU anonymní dotazníková akce, při které jsme zjišťovali, jaké jsou jejich znalosti z informatiky při vstupu na vysokou školu a dále některé další doplňující informace, které by měly sloužit jako podklad pro inovaci především u předmětu Informatika (330 až 500 dotazníků). Standardy pro jednotlivé typy středních škol, ve kterých je uvedeno, co by měli jejich absolventi znát sice existují (viz [1]), skutečné znalosti jsou však značně odlišné (viz [2] a [3]). Např. v roce 1998/99 ještě 4% dotazovaných studentů (v roce 1997/98 dokonce 15%) uvedla, že vůbec neumějí komunikovat s počítačem.

Domníváme se, že by studenti měli po absolvování střední školy znát

o základní ovládání PC - standard Windows9x

o základní funkce textových editorů

o základní funkce tabulkových procesorů

o základní služby Internetu

Standardní dovednosti získávané na fakultě

Vzhledem k situaci uvedené v předcházejícím bodě je cílem výuky v předmětu Informatika

· sjednocení a značné prohloubení znalostí a dovedností ze střední školy

· zvládnutí teoretických principů pro základní orientaci v problematice informačních technologií a jejich předpokládaného vývoje (ne pouze ovládání konkrétního programového produktu)

· možnost využití těchto dovedností v navazujících odborných předmětech

· zvládnutí práce v prostředí lokální sítě

Dovednosti nadstandardní

· podrobné zvládnutí speciálních funkcí pro navazující odborné předměty (např. maticový počet, statistické a finanční funkce v tabulkovém procesoru)

· hlubší znalosti práce s Internetem (např. tvorba WWW stránek, složitější podmínky pro vyhledávání)

· práce v heterogenním síťovém prostředí - seznámení s dalším grafickým uživatelským rozhraním jiného operačního systému

· práce s nelokalizovanými verzemi programového vybavení

Co je vhodné standardizovat a co ne?

Domníváme se, že vzhledem k rychlému rozvoji IT by bylo vhodné standardizovat pouze základní okruhy výuky.

Budoucí výuka v oblasti “Informatika”

· další posílení samostatné práce

· posílení výuky algoritmizace a tvorby aplikací (např. tvorba dávkových souborů a skriptů, aplikace v prostředí Visual Basic)

· spolupráce s učiteli předmětu Informatika ostatních ekonomických fakult na přípravě literatury (skript, učebnic)

· posílení komunikace v angličtině

· využívání nelokalizovaných verzí SW

Tento návrh bude postupně porovnáván s návrhy jiných vysokých škol a konkrétní náplň výuky bude orientována dle nově vzniklého standardu.

Literatura :

1. Minařík I., Toman P.: Informatika versus školy, Softwarové noviny 9/1998, s. 24-36

2. Brechlerová D., Jablonská E.: Zhodnocení výuky informatiky na středních školách u studentů ČZU Praha, Pedagogický software 98, České Budějovice, 1998

3. Brechlerová D., Jablonská E.: (Je) Na co navazovat při výuce informatiky na VŠ ?, Studnice, 1999, článek ve sborník

4. Vaněk, J., Šilerová, E.,: Výuka informatiky na ČZU v Praze, Sborník příspěvků Informatika II Brno 1998, s 118-120, ISBN 80-85615-73-8

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info