Nový zákon o veřejných zakázkách – zásadní podmínka pro čerpání strukturálních fondů EU
02.07.2003 | Euroskop
V referendu o vstupu EU do Evropské Unie dala většina zúčastněných občanů jasně najevo svůj názor na další vývoj naší republiky. Dlouhá cesta příprav by měla vyvrcholit 1.5.2004 naším oficiálním vstupem do spojené Evropy. Celá kampaň organizovaná k referendu byla ze strany eurooptimistů založena na prezentaci výhod, které nám členství přinese, europesimisté se soustředili na zdůrazňování nevýhod a negativních dopadů na životní úroveň obyvatel. Jedním z kladů členství je možnost využití strukturálních fondů a Kohezního fondu, které jsou základním nástrojem k realizaci strukturální politiky EU. Podle dohody s Kodaně budou moci kandidátské země čerpat tyto fondy již od počátku roku 2004. K tomu je však třeba splnit několik základních podmínek: 1) mít zpracované a s EK odsouhlasené programové dokumenty 2) mít vytvořeny všechny legislativní předpoklady pro transparentní a snadno kontrolovatelné postupy nakládání s veřejnými finančními prostředky, včetně pravidel pro zadávání veřejných zakázek odpovídající požadavkům EU 3) dostatečná absorpční kapacita, tj. schopnost české strany zajistit nejméně 25 % podíl z vlastního rozpočtu a dostatek kvalitních projektů 4) dostatečná administrativní kapacita zaručující splnění všech náročných postupů administrace, výběru a hodnocení projektů i postupů spojených s finančními toky od EU až po konečného příjemce. Rádi bychom se v další sérii článků zaměřili na jednotlivé podmínky a připravenost České republiky na jejich splnění. Dnes se budeme podrobněji věnovat problematice veřejných obchodních soutěží, které musí nezbytně předcházet podepsání smlouvy na veřejnou zakázku (tj.každou zakázku, která je i pouze částečně financována z veřejných prostředků) V současné době je jedním z největších problémů včasné přijetí zcela nového zákona o veřejných zakázkách, což je podmínkou pro čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů i Kohézního fondu. Připravovaný zákon, který předkládá Ministerstvo pro místní rozvoj spolu s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže je rozdělen do dvou samostatných zákonů - na zákon o veřejných zakázkách a na zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o veřejných zakázkách. Samotná zákon o veřejných zakázkách bude zcela jiný než současně platný zákon č. 199/1994 Sb. o zadávání veřejných zakázek (ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb). Určitě nebude již obsahovat ustanovení o zvýhodnění domácích firem v soutěži ze zahraničními uchazeči. Jednotlivé veřejné soutěže budou rozděleny podle předmětu, kterého se týkají: služby, dodávky materiálu, technologie, zboží, a dodávky prací, především stavebních. Tyto skupiny se liší výškou hranice ceny zakázky pro stanovení způsobu veřejné soutěže. Dosavadní finanční limit 1 mil. Kč, pod který může zadavatel zadávat své zakázky bez použití zákona, by měl být nově ve výši 2 mil. Kč. Do působnosti zákona bylo nově zařazeno tzv. zcizování nemovitostí a práv s nimi spojených (jedná se o nákup nemovitostí, které pod režim zákona o veřejných zakázkách doposud nespadaly). Návrh zákona, který bude předložen vládě, obsahuje také novou úpravu podmínek zrušení zadávacího řízení, podle nichž by měl zadavatel právo vyhradit si odmítnutí všech nabídek. V zákoně je pamatováno i na složení hodnotící komise, která stanoví přesnější pravidla pro jmenování komisí a jejich jednání. Nová právní úprava předpokládá zjednodušení správního řízení a předpokládá důslednější ověřování postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky v souladu se zákonem. Stejně tak by měla být dána možnost ověřit, zda případný odpůrce, jemuž zakázka nebyla přidělena, měl reálnou možnost zakázku získat.Přijetí zákona harmonizovaného s legislativou EU založeného na transparentnosti a zamezení skryté diskriminace jako zásadní podmínky pro čerpání prostředků ze strukturálních a Kohezního fondu EU, je mimořádně důležité a zpoždění jeho přijetí Parlamentem by mohlo vážně ohrozit zahájení čerpání těchto zdrojů. Transparency International ČR (nevládní nezisková organizace založená v ČR v roce 1998 zaměřená na problematiku korupce a vytváření protikorupčních programů, , pobočka mezinárodní organizace stejného jména - http://www.transparency.cz, http://www.transparency.org) označila jako nejzávažnější problémy při zadávání veřejných zakázek:- nekonkrétné definice předmětu zakázky- účelové rozdělování ucelené zakázky na několik kontraktů s cílem vyhnout se veřejné soutěži nebo použít jednodušší postup- zneužívání zákonných výjimek umožňujících organizovat soutěže s omezeným počtem účastníků - nedostatky v evidenci o vyhlašování výběrových řízení a oznamování jeho výsledků- nerespektování výsledků soutěže a udělování zakázky firmám, které se neumístili na prvním místě- vzájemné vztahy mezi zadavatelem zakázky a účastníkem soutěžeTyto nedostatky jsou pozůstatkem minulé doby a jsou způsobeny různými vzájemnými vztahy a lobbystickými zájmy na všech politických a ekonomických úrovních. Rovněž nevůle po důsledném uplatňování zákona a kontrole všech etap výběrového řízení způsobuje často nespravedlivé a neprůhledné rozdělování veřejných prostředků. Všichni víme o nejrůznějších případech překročení tohoto zákona a také i to, že tyto případy se přes to, že na ně různé organizace nebo tisk opakovaně upozornily, neřešily a viníci nebyli žádným způsobem postiženi. Současná vláda si jako jeden ze svých programových cílů stanovila i boj s korupcí. Jak ukazuje naše mezinárodní hodnocení je situace u nás spíše špatná a prostředky použité v tomto boji se ukazují jako velmi málo účinné. Tento stav by nám mohl v budoucí době ve vztahu k EU způsobit vážné problémy. To je důvodem proč vláda hledá nové cesty jak korupci omezit. Jedním z myšlenek, jejíž realizace by k tomu měla přispět je vytvoření speciální agentury, která by jako jediná soustřeďovala zadávání veřejných zakázek pro celou státní správu. Cílem tohoto kroku je zprůhlednění celého procesu cestou důsledného zveřejňování všech uzavřených smluv i způsob jmenování komisí, které o výběru dodavatele rozhodují. Návrh předložený vládní koalicí je však zatím jen velmi syrový a základní východiska nejsou ještě zcela přesně definována. V případě, že agentura vznikne bude zajišťovat organizaci veřejných zakázek pro státní správu. Podnikatelé, firmy a zřejmě i nevládní neziskové organizace si však budou v případě použití veřejných prostředků získaných ze strukturálních fondů organizovat výběrová řízení nadále sami nebo si za tím účelem sjednat asistenci odborné firmy. Veškerá zodpovědnost za správnou organizaci veřejné soutěže na dodávky pro realizaci projektů spolufinancovaných ze zdrojů EU zůstane na nich. O tom jak důležitou etapou při realizaci projektu je veřejná soutěž jsme se přesvědčili v předvstupním programu SAPARD i Phare. V Evropské unii patří průhlednost nakládání s veřejnými prostředky a důsledná kontrola všech etap jejich použití k zásadním principům. Sebemenší chybička při zadávání a vyhodnocování veřejných soutěží a následném vynakládání veřejných prostředků může způsobit, že konečný příjemce musí na konci realizace projetu po provedené závěrečné kontrole prostředky získané z veřejných zdrojů vrátit. A to může být pro řadu subjektů, ať už měst nebo obcí i podnikatelů a neziskových organizací velmi nepříjemné, v některých případech až likvidační. Proto je nutné správné organizaci veřejných soutěží věnovat mimořádnou pozornost, zejména i proto, že tato skutečnost se kontroluje až v závěru projektu, kdy už v žádném případě není čas na nápravu. Pro orientaci a vytvoření určitého uceleného obrazu o zajištění veřejných soutěží pro financování projektů spolufinancovaných z prostředků EU v závěru našeho článku přinášíme stručný přehled platných pravidel:Striktně jsou rozlišeny jednotlivé kategorie pro zadávání veřejných zakázek. Pro příslušné kategorie jsou stanoveny pro jednotlivé typy veřejných soutěží různé maximální finanční limity nebo rozmezí.Kategorie: dodávky služeb (služby), dodávky materiálu, strojů a zařízení, technologie, zboží (dodávky) a dodávky prací, zejména stavebních (práce).Finanční limity pro stanovení typu veřejné soutěže pro jednotlivé kategorie:V případě, že cena veřejné zakázky nepřesáhne 5 000 EUR, se veřejná soutěž u žádné kategorie nevyžaduje a stačí jediná nabídka, která odpovídá cenám v místě i čase běžným.Přesáhne-li cena tuto hranici potom pro jednotlivé kategorie platí:SLUŽBY:do 200 000 EUR: zjednodušený postup s oslovením nejméně tří zájemcůnad 200 000 EUR: mezinárodní omezená veřejná obchodní soutěž s oslovením 4-8 zájemcůDODÁVKYdo 30 000 EUR: zjednodušený postup s oslovením nejméně tří zájemců30 000 - 150 000 EUR: místní (ČR) neomezená veřejná obchodní soutěž nad 150 000 EUR: mezinárodní (EU) neomezená veřejná obchodní soutěž PRÁCEdo 300 000 EUR: zjednodušený postup s oslovením nejméně tří zájemců300 000 – 5 000 000 EUR: místní (ČR) neomezená veřejná obchodní soutěž nad 5 000 000 EUR: : mezinárodní (EU) neomezená veřejná obchodní soutěž Podrobnosti můžete najít na oficiálních stránkách EU: http://www.europa.eu.int/comm/europeaid/tender/gestion/mi/nrp_en.pdf.
Další články v kategorii Zemědělství
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)
- Tento legendární stroj měnil venkov: Příběh nejrozšířenějšího traktoru Evropy (23.12.2025)
- Letos se objevilo ve velkochovech deset ohnisek ptačí chřipky, stejně jako loni (22.12.2025)
- Uhlíkově negativní zemědělství: Jak ho můžeme dosáhnout v českých podmínkách? (22.12.2025)
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)
- V Bruselu protestují tisíce zemědělců proti zemědělské politice EU (19.12.2025)

Tweet



