O problémech dotační politiky v Českém rozhlase
16.02.2005 | Agris
Rozpory a nelogičnosti v zemědělské politice ČR jsou námětem hodinové diskuse v pořadu Českého rozhlasu 2 – stanice Praha, ve středu 16. února od 16.00 do 17.00 hodin. Diskutovat budou ředitelka Okresní agrární komory Havlíčkův Brod Marie Brodinová, která také vypracovala soubor bodů, které by bylo třeba podle jejího názoru ve prospěch podnikatelské zemědělské veřejnosti řešit, a jehož přehled je součástí této zprávy. Partnerem jí bude a na možné dotazy posluchačů bude odpovídat také předseda zemědělského výboru parlamentu Ladislav Skopal.
Rozpory v zemědělské politice ČR:
1) V Kodani byly 16. 12. 2002 vyjednány, (kvótami stanoveny) rozměry českého zemědělství. Vyjednané podmínky byly předloženy zemědělcům jako vítězství, které následně sama vláda po vstupu do EU nechce dodržovat. Stanovené finanční limity koofinancování ze státního rozpočtu nejsou naplněny (HRDP, OP a jednotná platba TOP-UP). Došlo k časovému zpoždění, neboť nebyly okamžitě zahájeny kroky MZe k naplnění a realizaci přijaté vstupní smlouvy. Ke krácení mléčných kvót o 8,95 % bylo přistoupeno až v dubnu 2004 - po realizaci obchodů s kvótou. Pracně byla rozdělena prémiová práva na KBTPM, ovce a kozy (jen na rok), dnes jsou zrušena. Evropské předpisy nejsou přebírány komplexně, většinou se z nich vybere jen část, která se více či méně hodí v zájmu různých účelů. Ušní známky zvířat, jejich změny a povinnost přeznačování zvířat museli zemědělci provést v krátkém čase. Přestože EU nevyžaduje povinnost vést podvojné účetnictví (účetnictví), v rámci podpory OP se dlouho striktně požadovalo.
2) V rámci rozvoje venkova HRDP ( předpis ES č. 1257/1999) hradí EU svým zemědělcům (EU 15) v horších oblastech (LFA) újmu v rozmezí stanoveného limitu 750 až 6000,- Kč/ha na veškerou ZP, která je stanovena dle porovnání tržeb oblastí LFA k produkčním oblastem, za účelem dorovnání příjmu zemědělců, aby i v horších oblastech zemědělci hospodařili (jakási diferenciální renta EU). V ČR je dorovnávána tato újma jen na TTP ve vyšší sazbě (asi o 1000,- Kč), je ale komplikována dalšími podmínkami stanovenými nad rámec předpisu EU, a díky tomu nemohou všichni zemědělci tuto podporu čerpat (koofinancovaní z EU 80%, z ČR 20%), ač hospodaří v oblastech LFA (podmínka splnění VDJ/ha).
3) ČR a MZE chce, aby došlo ke zvýšení zatravnění, avšak podmiňuje hospodaření na TTP mnoha podmínkami, které jsou neekonomické a nestimulují zemědělce k zatravňování:
Pokud má být v ČR více TTP a travní hmoty, musí být také více skotu. Mléčný je omezen kvótami, pasoucí se není podporován. Co tedy mají zemědělci dělat s travní hmotou, pokud nebudou mít skot? Likvidovat ji jako odpad? Vysoké sankce při změně TTP na OP oproti ELPISU – ztráta dotací vyplývající ze zákona o zemědělství (vlastníci by měli asi souhlasit se zatravněním). Změna na TTP přitom znamená snížení hodnoty půdy, což není zanedbatelné.
Podmínka celofaremního zapojení všech TTP (zařazení) do agroenvironmentálních opatření, jinak žádná dotace na TTP z AEO (louky 1920,-Kč/ha, pastvina 2890,-Kč/ha). Louky se nesmí na podzim přepást po poslední seči, musí se 2x ročně posekat a odklidit v návaznosti na nitrátovou směrnici (9 měsíců může být hmota - kompost na jednom místě), což může být problém, pokud chybí skot. TTP se při zatravňování (a dotační podpoře 7265,- Kč/ha - 5 let) musí zakládat jedině bez podsevu uznaným osivem, pokud bude moci být použit podsev uvažuje se o snížení platby o – 1800,- Kč. U pastvy je splnění podmínek 0,5 až 1 VDJ/ha (bude 0,5 až 1,25 VDJ/ha) v návaznosti na jejich přepočítací koeficienty, nízké zatížení, například na Vysočině těžko splnitelné vzhledem k držbě půdy. Podpora na VDJ dle návrhu TOP-UP pro rok 2005 klesne z 850,- Kč na „do“ 545,- Kč, což je nízká sazba při zrušení prémií na KBTPM, ovce a kozy přesto, že je v rámci této podpory stanovena nově platba také na TTP ve výši do 1933,- Kč/ha. Je toto deklarovaná podpora skotu na TTP?
4) Producenti mléka v ČR nedostanou za rok 2005 žádnou podporu na mléko (jen asi 20 mil. Kč rozpočtených na půdu v rámci SAPS), které je v rámci EU 15 vysoce dotováno (na každý litr v kvótovém roce 2005/06 asi 70 hal a v roce 2006/07 asi 1,10 Kč). Mohou konkurovat čeští zemědělci v této vysoce dotované komoditě producentům EU 15, když tato podpora zároveň znamená snižování výkupních cen mléka? Propočet porovnání: Při 100 ks a dojivosti asi 6 800 litrů /rok a kus je to podpora zemědělce EU 15 ve výši 516.000,- Kč/ rok + další podpory. V ČR při stejné dojivosti a předpokladu 100 ks VDJ/ 100 ha (se zatížením 1 VDJ/ha a na Vysočině při 20% TTP = 20 ha z celkových 100 ha ZP ) 93.000,- Kč + další podpory.
5) Intervenční nákup obilovin doposud nesplnil očekávání zemědělců. Sklady jsou zaplněny obilím obchodníků, nikoliv zemědělců, kteří doufali, že dodají intervenční obilí do intervenčních skladů, které bude včas vyvezeno. Doufali, že obdrží včas finanční prostředky ve výši intervenční ceny za svoje nabídnuté obilí.
6) Přechod Státní rostlinolékařské správy (SRS) z financování státu na financování zemědělci v rámci vydaného sazebníku a provádění soustavné rostlinolékařské kontroly. Pravděpodobně zde se uspoří peníze, které chybí v rozpočtu MZE na dorovnání dotací zemědělců v rámci přímých plateb.
7) Ponechání volného obchodu nekalé konkurenci v ČR, dlouhodobé prodávání potravin hluboko pod nákladovou úrovní.
8) V rámci bezpečných potravin a přehnaných hygienických opatření museli před vstupem do EU naši zpracovatelé splnit přísné požadavky, které je vyčerpaly finančně a dnes nebudou schopni odolávat cenovému tlaku obchodních řetězců - neobstojí s cenou pod výrobními náklady, což může znamenat jejich likvidaci a následně likvidaci zemědělců a obsazení potravinářských podniků a půdy jinými majiteli.
9) Smršť stále nových a nových zákonů, vyhlášek a NV, které se stále mění a jsou přijímány bez diskuse se zemědělskou veřejností, jejichž připomínky nejsou dostatečně zohledněny v nových předpisech a brány v potaz, ač se jich dotýkají a musí je plnit.
10) Neúcta úředníků před těmi, kteří tvoří HDP, produkují a vyrábí. Všichni úředníci okamžitě vyžadují plnění všech nových, stále se měnících předpisů a zákonů. Při zjištění nedostatků hned předepisují sankce, přičemž je nezajímají další povinnosti kontrolovaných subjektů.
Zpracovala: Marie Brodinová, Okresní agrární komora Havlíčkův Brod
Další články v kategorii Zemědělství
- Babiš vloží Agrofert do fondu RSVP Trust (23.12.2025)
- Tento legendární stroj měnil venkov: Příběh nejrozšířenějšího traktoru Evropy (23.12.2025)
- Letos se objevilo ve velkochovech deset ohnisek ptačí chřipky, stejně jako loni (22.12.2025)
- Uhlíkově negativní zemědělství: Jak ho můžeme dosáhnout v českých podmínkách? (22.12.2025)
- Ve velkochovu slepic na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili ptačí chřipku (21.12.2025)
- Ve Stálkách na Znojemsku postaví zemědělci šest nových hal pro chov brojlerů (19.12.2025)
- Dohoda EU s Mercosurem o obchodu se odkládá na leden, uvedla von der Leyenová (19.12.2025)
- Německo a Španělsko vyzvaly lídry EU k podpoře dohody s Mercosurem (19.12.2025)
- Opakované demonstrace zemědělcům dobré jméno neudělají (19.12.2025)
- V Bruselu protestují tisíce zemědělců proti zemědělské politice EU (19.12.2025)

Tweet



