Obchod s květinami na internetu

Informace pro zahradnictví (Agroweb) 8/1999

Obchod s kvetinami na internetu

Jaké možnosti nabízí internet pri prodeji kvetin? S kterými otázkami se zabývá pracovní skupina na ústavu ekonomiky zahradnické Technické univerzity v Mnichove- -Weihestephanu? Odpovedí jsou dva clánky. Na jedné strane stojí prodejci regionálního velkoobchodu se dvema formami odbytu - prímého odbytu v tržnici a prodeje po telefonu s následnou dodávkou a na strane druhé jsou to pak kvetinové síne, prímo zásilková zahradnictví a zahradnická centra.

V USA vedla internetová technologie k tomu, že tradicní odbytové systémy nejen kvetinárských komodit se behem velmi krátkého období zcela zmenily:

Velkoobchodník kupuje prevážne rezané kvetiny jen kliknutím myší prímo v Kolumbii nebo Ekvádoru.

Malí obchodníci opet objednávají prímo v rozvozovém centru v Miami (srovnatelný význam má holandský veiling).

Obzvlášte této branži vzdálené zpusoby prodeje, jako jsou cerpací stanice nebo prodejci pri cestách, žádají svoje zboží pres internet. Hery Winogronnd, prezident spolecnosti Great Lakes Floral Service Inc. ve Wisconsinu, prosazuje toto razantní rešení, které vychází z úvahy, že hlavními aktéry v obchodu s kvetinami jsou pestitelé, spotrebitelé a ten, kdo toto prázdné místo mezi nimi preklene, ten získává.

Kvuli dostatku informací na internetu je urcite problematické, jak zajistit, aby vlastní nabídka upoutala potencionálního zákazníka. Proto se rozvinuly a stále se vyvíjejí pro kvetinárský odbyt koncepty a systémy, jež by co možná nejefektivneji koordinovaly nabídku a odbyt.

Aktivity, které se v sektoru prodeje a na to navazujícího internetu odvíjejí, je možné rozdelit do oblasti systému zprostredkování datových údaju a do systému rízení ve smyslu shromaždování a kategorizace údaju.

Logistika

Internet se muže využít pro logistiku, pro nákup a prodej. Rozhodující pro logistiku je pokud možno shodné prevzetí dat vlastního podnikatelského software, což umožnuje standardní prenosový formát. Na základe potreb obchodníku s kvetinami vytvoril FDI - Standard - Kvetiny, který se postupne prosazuje a jehož duležitou položkou je vkládání textových informací na obrazovku. Software od firmy GreenSystems (http://home.pi.net/greensys) nabízí speciální moduly vhodne upravené pro stupne obchodování.

Nákup

Internet se dá dnes využít k dobrému informacnímu vybavení pro úcely nákupu. Na internetových stránkách je možné srovnat nabídku velkovýrobcu. Zde zmínený Flowerweb uvádí mnohocetné nabídky a odkazy v kategoriích "Kvetiny", "Cibulové kvetiny", "Velkoochod" a muže rovnež realizovat objednávky zboží.

Budoucnost nákupu kvetin je možné ukázat ve firme Zurel (http://www.zurel.nl/deutsch), která na internetu prezentuje nárocné technologie. Podnikatel nabízí svým zákazníkum, že internetem se všechno "zrychlí, zjednoduší a vede k nízkým nákladum". Zájemci pak musí prostrednictvím elektronické pošty navázat spojení s podnikatelem. Poté obdrží prístupovou kartu a heslo pro vstup do uzavreného okruhu potreb. Takto lze uzavrít behem hodiny aktuální nabídky a objednávky.

Dalším príkladem je spolecnost OZ Group (www.ozgroup.com), která je jedním z nejvetších vývozních a dovozních podnikatelských subjektu v oblasti rezaných kvetin a hrnkových kultur. I zde obdrží zákazníci po registraci prístup k omezenému uživatelskému okruhu. Zvláštností je on-line zpracování objednávek mimo prostredí internetu. Tento prístup provázejí technické problémy spojené se znacným kolísáním komunikacní propustnosti síte internet a zároven urychluje príjem objednávek. Nabízený objednávkový prehled OZ Group se predem zpracuje of-line a stisknutím tlacítka nebo kliknutím myší se následne odešle. Drahé on-line casy se výrazne zkracují také u jiných systému. Tento systém se urcite snaží o silnou vazbu na zákazníka. Naopak urcitým zpomalením je instalování aktuálního souboru OZ Group na pocítacích zákazníka.

Prodej

Zásadne je využití internetu možné ve všech fázích prodeje, jenž se delí na prípravnou, provádecí a záverecnou fázi. Pritom se rozlišuje informacní nabídka a objednávková cást. Informacní pripravenost muže být pasivní (zrízení WWW stránek) ve forme všeobecné prístupnosti oboru nebo jako nabídka uzavreného uživatelského okruhu. Dodatecne mohou zákazníci prostrednictvím elektronické pošty obdržet graficky usporádané informace (tzv. Newsletters), ve kterých pak zahradnické prodejní retezce uvádí do kvetinového EDI standardu i svoje rozvozce.

Pro regionální velkoobchod se rovnež nabízí možnost preskocit všechny obchodní stupne a navázat obchodní vztahy prímo s výrobcem. Príkladem jednoduché prezentace s podnikatelskými informacemi a kontaktní údaje jsou firmy Holland Bloemen Export (www.hbe.nl) a Blomenveiling Holland (www.flowerweb.nl/bvh/engels.html). Nabízejí rovnež další zprostredkovatelské adresy.

Sjednocená datová banka

Je príkladem nákupu a prodeje prostrednictvím internetu pro hrnkové kvetiny v celé Evrope v systému on-line. Nabídky produktu, vcetne aktuálních obrázku, jsou uvádeny prostrednictvím WWW stránek. Nabízející má právo prístupu na svoje vlastní nabídkové stránky a musí se o ne starat a jsou pro nej bezplatné. Úhrada je provádena zákazníkem, jenž krome pevného obnosu (momentálne 3 760 US dolaru / rok) musí pri každé objednávce zaplatit predem stanovený poplatek.

Zprostredkovatelský systém nabízí dodatecné podpory pri cenovém vývoji, kontrole kvality a logistických službách, který se vyvíjí v provozních centrech celé Evropy. Výši poplatku odvozuje sjednocená datová banka ze strany poptávky, zejména regionálních velko- obchodu a drobných obchodníku s velkým objemem objedná- vek. Iniciátory tohoto vývoje jsou holandští velkoobchodníci, kterí reprezentují asi 20 % holandského obchodu.

SourceCentral

Je druhým zájemcem o zprostredkování obchodu s pusobištem v USA a Kanade (www.sourcecentral.com).

Spolecnost má predstavovat virtuální obchodní místo pro výrobce nebo velkoobchod pusobící na nabídkové strane velkoobchodu nebo drobného prodeje a na strane poptávky. Obdobne jako holandský systém je založen na datových údajích a omezeném uživatelském okruhu. Zvlášt zajímavé je to, že zákazníci jsou rozdeleni do segmentu podle kritéria rozdílných cenových hladin a každá zákaznická skupina je pro jinou skupinu zakryta. V systému SourceCentral je objednávka on-line prostrednictvím kreditních karet a potvrzuje se pomocí elektronické pošty. Zkušební a autorizovaná služba pro kreditní karty s možností využití obrazu a statistik, vycházející ze znalosti vstupních dat, je další vymožeností této spolecnosti.

Do konce brezna 1998 byl založen bezplatný vstup do datového souboru, avšak v budoucnu se mají podílníci na provozu cástecne financne podílet.

FlowerNet

Od ledna 1998 nabízí v Nemecku FlowerNet (www.flowernet.de) svoje zprostredkovatelské služby pro rezané kvetiny jako prostredník mezi velkoobchodem a kvetinovými odbornými obchody. Obdobne jako SourceCentral vkládají velkoobchodníci svoji nabídku prostrednictvím modemu do databáze, jež pak slouží potrebám jednotlivých obchodníku. Predem se musí z obou partnerských stran vyjasnit platební modus a podmínky dodávky. Nezbytný software dostanou odborné obchody bezplatne. Pro velkoobchod, který služby financne prebírá, jsou další služby, jako je potvrzení smluv, financní vyúctování, statistiky zákazníku, potvrzování zboží, saldo obalu a zjednodušení dotací a platební podmínky, další záteží.

Vedle kontrolního systému má FlowerNet další funkci v otevrenosti, na což navazuje získávání zákazníku. Je otázkou, do jaké míry je drahý, to se v tomto systému neukáže prímo pres internet, nýbrž prostrednictvím centrály v Berlíne, která je ohlašovacím místem.

Velkoobchod bez prostredníka

Mnoho velkoobchodu nejde cestou zprostredkovatelského systému, ale vzájemným vyrovnáním, což jim prináší možnost zduraznit svoji individualitu a vlastní profil. Dále uvedu pet vybraných príkladu v oblasti prodeje:

Príkladem vzestupu internetového prodeje je zrízení internetové stránky. Výrobce a velkoobchodník DosOsos (www.dososos.com) sídlí v Kalifornii. Vedle jednoduchého podnikatelského schématu denne nabízí aktuální internetovou cenovou listinu a mnohé produkty jsou obrazove zprostredkovány.

Objednávání a platba se už pak nedeje prostrednictvím internetu, ale pres vlastní faxovou linku, jejíž náklady nese zrizovací firma.

Pozitivní prezentaci na internetu má firma Straker et Straker (www.bloomtycoons.com) ve Vancouveru (Kanada), s prehledným uvedením nabídky. Krome krátkého podnikatelského popisu rezaných kvetin má na svojí WWW stránce pro svoje zákazníky radu upoutávek na komodity, jimiž prevyšuje konkurenci. Dále v kategorii "FLORIST SURVIVAL TIPS" objasnuje hospodárské základy pro obchod s kvetinami.

Podle vlastních údaju je Delaware Valley Wholesale Florist (www.dvwf.com) nejvetším velkoobchodníkem s kvetinami v USA. Ve svém profesionálne sestaveném internetovém vstupu nabízí podnikatel informace o sobe, o svých produktech a o vedlejších výkonech, jako je napr. zasilatelská služba. Zákazníci jsou žádáni o vyplnení letácku, v nichž se uvede firemní a odbytový profil. Za zaznamenání stojí i jejich nevtíravá integrovaná reklama.

V Zeilu am Main má sídlo firma Mainflora (www.mainflo-ra.com), což je velkoobchodní spolecnost sestavená z velkoobchodníku s rezanými kvetinami, hrnkovými rostlinami a floristickými potrebami. Ve své internetové prezentaci se krátce predstavuje, uvádí kontaktní adresy a nabízí uzavrený zákaznický okruh, který je prístupný jen se znalostí hesla a uživatelského oznacení. Obsahuje i službu, ve které zákazníkum nabízí vyznacení nejkratší dopravní vzdálenosti.

Od brezna 1997 je na internetu zastoupena UGA (Unie zahradnických odbytových trhu - www.uga.de). Krome obligatorních informací o podnikání nabízí i prístup do obchodnického fóra prostrednictvím uživatelského okruhu. Od založení svých WWW stránek není tato kategorie aktivní. Dlouhé cekací doby jsou hodnoceny vyslovene kriticky, nebot potenciální zákazník je po nekolika marných hledáních v tomto novém médiu odrazen.

Prof. dr. agr. et habil. Ulrich R. Orth, Zahradnická fakulta MZLU, Lednice na Morave

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info