Obor zpracování masa v Německu: jaký byl rok 2004? (hodnocení představitelů oboru)

Přestože se v uplynulém roce zvýšily porážky jatečných prasat na 46,9 milionů kusů (rok 2003: 45,3 miliony) a stejný vývoj byl zaznamenán u jatečného skotu (3,7 milionu vs. 3,6 mil. v roce 2003), projevil se v celé Evropě nedostatek masa a došlo ke značnému zvýšení cen. Příčinou byla vysoká poptávka v nových členských zemích EU a Ruska, a to zejména po určitých druzích výrobních mas (vepřové boky, sádlo). Obor zpracování masa se dostal do problému s výnosy. Nelehká situace nastala i v jatečnictví - ceny masa se zvedly, enormně se však zdražila i jatečná zvířata.

Spokojenost mohla být s úrovní konzumace masa - vloni zůstala na hodnotách předešlého roku (61,3 kg/osobu v roce 2004 vs. 61,5 kg v roce 2003). Cena vepřového masa se zvýšila, jeho spotřeba zůstala meziročně konstantní (39,5 kg). Rovněž tak v případě hovězího masa (8,8 kg) a drůbeže (10,9 kg). Zajímavý trend se objevil v oblasti privátních nákupů domácností. Statistika odhalila 4%ní pokles nákupu výsekového masa v podobě anatomických částí, avšak naproti tomu se o 8% zvýšil nákup mletého masa. Důvodem je až agresivní nabídka ze strany maloobchodu a také možnost jednoduché přesto však variabilní kuchyňské úpravy mletého masa. Nákupní zvyklosti spotřebitelů se v průběhu uplynulých let změnily i oblasti čerstvého masa. Prodej baleného masa se zvýšil z 22% v roce 1999 na loňských 39%. Stejně tak se snížil podíl zboží v obslužných úsecích ze 75% na 57%. Rozhodující vliv na tento trend má nástup diskontních prodejen, jejichž tržní podíl vzrostl ze 13% v roce 2003 na 15,7% (v oblasti prodeje čerstvého masa) vloni.

Stejný posun lze vidět i v oblasti masných výrobků. Podíl balených uzenin se zvýšil z 57,8% v roce 2003 na 60,2% v roce 2004. I zde je patrná úloha diskontních řetězců - jejich tržní podíl se posunul na 41% celkového prodaného množství. V budoucnu se postavení diskontních prodejen ještě více posílí.V roce 2005 počítají v Německu s poklesem početních stavů skotu o 7%, naopak ceny se zvýší podle kategorií o 10 - 17%. Ruku v ruce s touto situací se zvýší dovoz hovězího masa. V oblasti domácího trhu je německý masný průmysl plně konkurenceschopný a vykazuje značný exportní potenciál. V tomto směru se klade velký důraz na politické aktivity, resp. vyjednávání na vládní úrovni. Např. s Čínou a jinými asijskými zeměmi je třeba uzavřít veterinární dohody na státní úrovni.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info