Petr Zgarba: Je snad každá podpora od Satana?

Občas mi někteří lidé tvrdí, že je to pro politika spíše nevýhoda, ale mám docela dobrou paměť. Velmi dobře si proto vzpomínám, jak vášnivě byli kritizováni moji předchůdci ve funkci ministra zemědělství za to, že nedostatečně podporují naše potraviny. Že se je málo snažili zvýhodnit proti konkurenci valící se zvenčí.

Salónní ultraliberálové

Připadá mi proto celkem zábavné, mám-li být pro změnu já kritizován za to, že podporu domácích potravin považuji za prioritu, která vyžaduje přednostní úsilí úředníků i peníze z veřejných rozpočtů. Taková kritika zazněla v Hospodářských novinách minulý týden několikrát (naposledy Šílený sen jedné lobby, HN 29. července).

Zejména Potravinářská komora jakožto zástupce zpracovatelů, ale i mnozí novináři zdůrazňovali ještě před vstupem do Evropské unie, že Česká republika nemá vypracovaný systém podpory domácích potravin, že je tím výrazně znevýhodněna nejen proti zemím jako Rakousko, Německo či Francie, ale i proti zemím nově přistupujícím. Sousední Polsko a Maďarsko si totiž systém podpory vytvořily dávno před vstupem do EU.

Argumenty odpůrců podpory domácích zemědělských a potravinářských produktů vycházejí ze stále stejné logiky. Ultraliberální pohled salónních ekonomů vnímá jakoukoli deformaci trhu jako zlo. Za největšího Satana přitom tito kritici považují narušení čistého trhu ze strany státu, tedy jakoukoli národní podporu. V duchu této logiky je pak podpora zemědělců, potravinářů nebo jejich produktů například v komentáři Martina Denemarka v HN označena jako omezování práva volby spotřebitelů a sociální inženýrství.

Značka Klasa je služba

Přitom potraviny označené touto značkou kvality nejsou pro spotřebitele zbytečnou reklamou, ba ani omezením. Na rozdíl od čistě komerční reklamy výrobce jsou pro tuzemské zákazníky především dobrou službou.

Upozorňují totiž na vybranou společnost domácích potravin, které jsou zárukou kvality, neboť splňují nadstandardní kritéria a jsou pod výraznější a pravidelnou kontrolou dozorových orgánů. Počet spotřebitelů vyhledávajících tuzemské potraviny roste a věřím, že poroste dále a rychleji. Právě pro ně je značka Klasa tím pravým poutačem.Jestliže domácí potraviny podporuje celá Evropská unie, včetně -- i naší pravicí uznávané -- Velké Británii nebo Irska, je nezbytné, abychom to dělali také. Jde o legální nástroj ke zviditelnění tuzemských potravin.

Nakonec, když o tom tak přemýšlím, je mi vlastně milejší taková kritika než slyšet, že naše kvalitní a chutné potraviny vyklízejí trh, a stát s tím nic nedělá. Autor je ministrem zemědělství ČR

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info