Poláci začínají více pít víno, šanci mají moravští vinařidnes 9:41
24.04.2007 | Denik.cz
Pití vína přestává být v Polsku výsadou znalců. Jeho spotřeba se zvyšuje, objevují se vinotéky a vinárny. Šanci tak mají moravští vinaři, kteří začínají na polský trh expandovat. Poláci si loni koupili vína za 1,77 miliardy zlotých (asi 13 miliard korun), což je meziročně o 13 procent více.
Polsko zaujímá jedno z posledních míst v Evropské unii ve spotřebě vína na osobu, ročně jsou to asi dva litry. Průměrný Čech vypije za rok asi 17 litrů vína a evropský průměr se pohybuje od 25 do 32 litrů.
Doposud bylo víno v Polsku nápojem pro výjimečné příležitosti. Jeho konzumenty byla úzce vymezená skupina znalců, lidí vzdělaných a movitých. "V poslední době však zejména ve velkých městech zavládla móda pít víno, a to hlavně mezi mladými lidmi," řekl Claudius Hilla ze společnosti Ambra, jedné z vinařských firem, která působí v Polsku. Poláci loni koupili 160 milionů lahví vína, což je o deset procent více než v roce 2005.
V polských hypermarketech lze koupit značky z celého světa. Přibývá firem, které víno prodávají přes internet. Protože však kultura pití vína se v zemi teprve tvoří, není jeho koupě levnou záležitostí. Lahev dobrého vína stojí stejně jako lahev luxusní vodky, okolo 40 zlotých (asi 300 korun).
V restauracích za dvě deci zaplatí zákazník od 14 do 25 zlotých (100 až 185 korun), nabídka je přitom omezena na červené a bílé.
Poláci chtějí více vědět o víně. Roste počet cestovních kanceláří, které nabízejí výlety do vinic. "Obyčejně připravujeme cesty pro 20 až 30 osob, ale těch, kteří by chtěli jet, je značně více než míst," uvedla Maria Wierczyńská z Wine Express Limited z Gdaňsku.
Nejznámější značkou v Polsku je bulharská Sophia. Roste prodej vín z Chile a Spojených států. Domácí vína prakticky neexistují. V Polsku je nyní asi 155 hektarů vinic, a to zejména na západě země v okolí městečka Zielona Góra. Ve vinařství pracuje zhruba 1900 osob.
S rostoucí spotřebou se otevírají v Polsku možnosti pro české a moravské vinaře. Polsko, které má 38 milionů obyvatel, jako čistý importér je podle vinařů perspektivním trhem. "I kdyby spotřeba vína vzrostla jen o jeden litr, znamená to možnost prodeje asi 350.000 hektolitrů vína. To je téměř polovina celé produkce České republiky," uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
Výhodou českých vývozců je malá dopravní vzdálenost a to, že řada Poláků zná Moravu, protože přes ní míří na dovolenou na jih Evropy. Při obchodování s Polskem lze navíc navázat na historické tradice obchodu s vínem mezi oběma státy.
Vinařské firmy v Polsku přiznávají, že by bylo jednodušší propagovat víno, kdyby neexistoval zákaz jeho reklamy v televizi. Problémem podle českých vinařů může být to, že na rozdíl od ČR je v Polsku víno kvůli spotřební dani kolkováno. Dovozci tak musí spolupracovat s místním distributorem, který jim posílá kolky na lahve s vínem pro polský trh.
Další články v kategorii Zemědělství
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Regenerativní zemědělství se po letech pokusů i praxe jeví jako možné a vhodné (11.12.2025)
- Ministerstvo zemědělství vyhlásilo výsledky veřejné soutěže programu na podporu aplikovaného výzkumu ZEMĚ II (11.12.2025)
- Zemědělci by mohli nově řešit i větrnou erozi, MŽP připravilo novelu vyhlášky (10.12.2025)
- Podcast | Šebek: Nelžeme si do kapsy, že nová vláda bude podporovat malé a lokální farmy (10.12.2025)
- Agrostroj Pelhřimov se loni dostal do ztráty, chystá závod v USA (10.12.2025)
- Dohoda o NGT umožní rychlejší vývoj plodin odolných vůči klimatu (10.12.2025)
- Chlebovické brambory – Farma Libora Janečky – vítěz soutěže Farma roku 2025 (10.12.2025)

Tweet



