Potravináři zamíří na východ

Recept špičkových zpracovatelů na úspěch v EU: zesílit, zaměřit se na Rusko a až potom na západ.

Mlékárny Madeta, konzervárny Hamé a Kostelecké uzeniny mají před vstupem do Evropské unie hodně společného. Firmy jsou v Česku jedničkami ve svých oborech, patří zatím do českých rukou a v přípravách na rozšířený trh unie investovaly miliardy korun. Ač tyto firmy nejsou nijak propojeny, názory jejich šéfů na perspektivy ve společenství se nápadně shodují.

Posílit domácí pozice

»Nejprve musíme zesílit, to znamená zvýšit podíl na trhu, obrat; a tím si zajistit pozici vůči zostřené konkurenci v tuzemsku,« říká ve shodě se svými kolegy Leoš Novotný, ředitel Hamé.

Jeho firma měla loni obrat 3,3 miliardy korun, během několika let se chce vyšplhat na zhruba deset miliard. »To je asi potřebná hranice, aby nás nemohli položit velcí zahraniční konkurenti. Pak už by se jim nevyplatilo investovat do konkurenčního boje na reklamní kampaně a dočasné snižování cen, protože bychom to vydrželi,« vysvětluje Novotný.

Na podobnou úroveň jako Hamé chce tržby zvýšit i Jan Boček, předseda představenstva Kosteleckých uzenin. »Spolu s dalšími firmami, jež patří do masné výroby Agrofertu, bychom měli dělat ročně obrat kolem dvanácti miliard korun,« říká.

Ředitel Madety Milan Teplý svoji metu pro obrat neurčuje, ale souhlasí se základním krokem firem. »Chceme být v první řadě silným středoevropským hráčem,« říká šéf společnosti, jejíž roční obrat se už teď pohybuje kolem šesti miliard korun.

Investice stály miliardy

Letos Madeta vynaloží na investice, spojené hlavně s modernizací výroby, asi 270 miliónů korun. »Loni to bylo 180 miliónů, po sedm let předtím jsme ročně investovali asi 120 miliónů korun,« shrnuje Teplý.

Hamé vydalo jen během let 1999 až 2003 asi 1,2 miliardy korun na investice, do nichž počítá jak třeba koupi značky kečupů Otma, tak peníze na splnění hygienických norem unie. Kostelecké uzeniny celkem investovaly asi 2,2 miliardy.

Ačkoliv firmy díky investicím mají technologie na to, aby výrobky uplatnily na západoevropských trzích, první kroky po vstupu do EU stejně zaměří spíš na východ. Západu se vyhnout nechtějí, ale tímto směrem plánují jen velmi opatrně.

»Odbyt se nám nabízí hlavně na východě, i když třeba zkoušíme export sýrů do Bavorska,« říká Teplý »Západní trhy si ohlídají tamní výrobci i obchodníci,« míní šéf Madety, jenž o rozšíření unie hovoří jako o »vstupu do ráje« - ovšem s naprosto zřetelnou ironií.

»Český trh je plný, šance pro nás je v Rusku. Samozřejmě to budeme stále víc zkoušet i na západ, ale to je až další krok,« říká o strategii Hamé Novotný.

Shoda mezi řediteli potravinářských firem už tak zcela neplatí při úvaze, zda chtějí udržet firmu českou, nebo ji přece jen prodat nadnárodním koncernům.

»Pokud budu živ, bude Madeta česká,« dušuje se Teplý, jenž připouští, že mlékárny »přes různé firmy« v podstatě majetkově ovládá. Také Boček tvrdí, že Kostelec vůbec o prodeji cizincům neuvažuje. »Jsem pragmatik. Když přijde dobrá nabídka, zvážím ji,« říká však Novotný, jenž je i rozhodujícím vlastníkem Hamé. Zdůrazňuje však, že zatím o prodeji konkrétně neuvažuje.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info