Přijdou vietnamské supermarkety

Na tuzemském maloobchodním trhu se má objevit nový dravý hráč. Podle Czech Business Weekly chtějí vietnamší obchodníci zformovat dva nové řetězce a prodávat hlavně v menších městech. „Zatím jsem neslyšel, že by se něco takového formovalo, ale není to špatná myšlenka,“ uvedl pro Deník Michal Ševera ze společnosti Incoma Research.

Bývalý předseda Asociace vietnamských podnikatelů Nguyen Duong pro Czech Business Weekly uvedl, že nové řetězce budou soutěžit se supermarkety i s běžnými obchody smíšeným zbožím. Duong předpokládá, že nové řetězce v rukou Vietnamců začnou fungovat už v nejbližších letech. Záměrem je provozovat řetězce obchodů o rozloze 300 až 1000 metrů čtverečních. Obchody budou stát v malých městech s více než pěti tisíci obyvatel. Právě do malých měst v současnosti míří i velké řetězce a diskontní prodejny.

Bližší informace o novém konkurentovi na maloobchodní scéně podle Duonga nelze poskytnout, protože Vietnamci zatím testují trh a hledají nejvhodnější lokality. Na chystanou expanzi vietnamských obchodníků ale upozorňují i české zdroje. Například viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka pro Czech Business Weekly uvedl, že Vietnamci v menších městech kupují volné prostory k podnikání od českého řetězce Jednota, který má po celé zemi na 3600 obchodů.

Otázka je, co vietnamské řetězce udělají s tuzemským maloobchodním trhem. „Narazí na nezávislé české obchodníky, spotřební družstva a obchodní aliance. Právě aliance jsou už dnes významné firmy se stovkami prodejen,“ konstatoval pro Deník Ševera. Podle něho záleží na schopnosti Vietnamců investovat do sítě. „Stojí to dost peněz,“ podotkl Ševera.

Juračka upozornil na to, že se Vietnamci začínají profesionalizovat a zřejmě nebudou jen stánkovými prodejci. Zatímco v Praze mnoho Vietnamců provozuje malé obchody smíšeným zbožím, v menších městech se věnují prodeji elektroniky, oděvů a bot. Juračka tvrdí, že Vietnamci nyní obchodům smíšeného zboží nekonkuruj. „Toto mírumilovné soužití se ale může už brzy změnit,“ varoval Juračka.

Vietnamci chtějí budovat vlastní sítě obchodů v době, kdy na českém trhu hlavně mezi diskontními prodejnami a hypermarkety zuří cenová válka o zákazníky. Pozici v Česku proto v posledních letech ztrácejí řetězce supermarketů, které jsou z trhu vytlačovány právě diskonty a hypermarkety.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info