Program Marketing provází velký zájem

Předpokladem podnikatelského úspěchu je kvalitní výrobek nabízený za konkurenceschopnou cenu. Za takovým produktem by však měla stát i dobrá prodejní podpora. Tou se zabývá progam OPPP Marketing. Právě na tu se zaměřil program Marketing Operačního programu průmysl a podnikání (OPPP). Program má přispět k rozvoji aktivit malých a středních podnikatelů na zahraničních trzích a zvýšit exportní příležitosti.

Tento dotační titul je mezi podnikateli oblíbený. Po Rozvoji jde o druhý nejžádanější program z OPPP. K 26. dubnu bylo podle statistiky zveřejněné na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu podáno 141 žádostí. Celkem 46 žadatelům byla již dotace udělena, devět žádostí bylo odmítnuto.

Program umožňuje úspěšným žadatelům uhradit náklady na získávání marketinkových informací souvisejících se vstupem na zahraniční trhy. Podporuje se také tvorba studií vstupu na hraniční trhy a dalších materiálů, vytváření propagačních materiálů (včetně elektronických), včetně prezentací na zahraničních veletrzích a výstavách.

Pro malé firmy

O dotace z tohoto programu se mohou ucházet firmy, jejichž export v posledních třech letech přesáhl roční objem pět miliónů korun a které zároveň hodlají rozšířit marketinkové aktivity v současném či novém exportním teritoriu. Podpora je určena malým a středním podnikatelům. Tedy firmám, které nezaměstnávají více než 250 zaměstnanců a jejichž aktiva nepřesahují korunový ekvivalent částky 43 miliónů eur nebo jejichž obrat za poslední rok nepřekročil 50 miliónů eur.

Žadatel musí být právnickou osobou s oprávněním k podnikání na území České republiky a přitom působí ve vymezených oblastech. Jedná se například o zpracovatelský průmysl, stavebnictví, obchod či činnosti v oblasti nemovitostí a pronájmu a podobně. Zájemce nesmí mít ke dni registrace žádné dluhy vůči státním institucím.

Dotaci mohou firmy získat jen, pokud mají přijatelný projekt. Podmínkou je jeho realizace na území České republiky, s výjimkou území hlavního města Prahy. Místo realizace je v tomto případě totožné se sídlem firmy, takže se do programu Marketing nemohou hlásit pražské podniky. Výjimkou jsou ty, jejichž vývozní činnost je spojena s výrobou a službami realizovanými mimo Prahu. Žádosti o dotaci je možné podávat v regionálních kancelářích agentury CzechInvest. Přitom uspějí pouze projekty, které budou mít jednoznačně popsán reálný exportní záměr s jasnými cíli.

Kolik je možné získat

Výše dotace může činit od 100 tisíc korun do jednoho miliónu korun, poskytuje se až na 46 procent uznatelných nákladů. V praxi firmy peníze obdrží až po realizaci svých exportních záměrů, musí však následně předložit příslušné doklady ke schválení uznatelnosti nákladů. Nejvíce prostředků, téměř 80 procent, je zatím z hlediska uznatelných nákladů programu Marketing požadováno na veletrhy v zahraničí a na tvorbu propagace, méně pak připadá na čerpání dotace na pořízení exportních informací a na cizojazyčný rozvoj internetu.

Uznatelné náklady

Co vše lze zahrnout mezi uznatelné náklady, se zvlášť určuje pro tři samostatné oblasti. Tou první je získávání marketinkových informací. Půjde nejčastěji o průzkumy, pořízení adresářů a obchodních kontaktů, podmínek tendrů, statistik, odborných článků a dalších informačních materiálů potřebných k rozhodnutí o vstupu na zahraniční trh. Samostatným blokem uznatelných nákladů jsou marketinkové informace o podmínkách na zahraničním trhu. Mezi uznatelné náklady zde patří pořízení základních údajů o ekonomice a její konjunkturní situaci, zahraničním obchodě a vývoji v jednotlivých sektorech, zjišťování distribučních sítí - hlavních dovozců a producentů, průzkum konkurence v určitém oboru, segmentace trhu, zjišťování případných bariér vstupu a podmínek pro dovoz českého zboží či služeb na zahraniční trh.

Dotaci mohou podnikatelé využít i na pořízení propagačních materiálů do zahraničí. Například na letáky, brožury, inzeráty či pozvánky v cizích jazycích. Přijatelné jsou i výdaje na tvorbu cizojazyčné verze internetových stránek. Významným druhem uznatelných nákladů je účast na zahraničních výstavách a veletrzích. Může jít například o pronájem, zřízení a provoz stánku na určité výstavě či veletrhu. Náklady se ale musí vždy vztahovat ke konkrétní akci.

Detailní znění programu naleznete na stránkách www.czechtrade.cz a www.mpo.cz.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info