Reakce Ministerstva zemědělství ČR na Pravidelnou hodnotící zprávu Evropské komise pro rok 2002
22.10.2002 | MZe ČR
1. Oblasti uvedené v Souhrnu zbývajících úkolů
o Státní zemědělský intervenční fond
EK - Administrativní struktury potřebné k implementaci obchodních mechanismů Společenství jsou částečně připraveny, ale musí být dokončeny.MZe (reakce) - Právní rámec je připraven jako součást novely Zákona o SZIF, která je nyní projednávána v PS Parlamentu. Z hlediska implementace pracuje na přípravě mezirezortní skupina složená ze zástupců SZIF, GŘ cel a MZe. Na SZIF je implementací pověřen zatím 1 pracovník, postupně se počítá s rozšířením na oddělení/odbor. Využívat se bude asistence zahraničních odborníků v rámci PHARE programu-light twinning a spolupráce s partnerskou organizací AMA v Rakousku. Obchodní mechanismy, tj. vývozní a dovozní licence, vývozní subvence a kauce budou součástí celkové akreditace SZIF jako platební agentury pro intervenční operace a zmíněné mechanismy. S touto akreditací se počítá v roce 2003.
EK - SZIF nemá v současné době přesnou podobu intervenčních agentur EU a musí být s cílem pokrýt všechny nástroje Společných tržních nařízení zdokonalenMZe - Pokud jde o již zmíněnou novelu Zákona o SZIF, ta vytvoří právní rámec pro platební/intervenční agenturu, která bude mít shodnou podobu s odpovídajícími agenturami EU. Z hlediska vlastní administrace (implementace) nástrojů společných tržních opatření se jednotlivé postupy nyní připravují, SZIF rozšiřuje počty pracovníků a stejně jako v předchozím bodě má již založeny požadavky na zahraniční odborníky v rámci light twinningu a spolupráce s platební agenturou Rakouska AMA.
EK - NTIS musí být vylepšen a integrován za účelem splnění požadavků Společenství založených na monitoringu a předávání zpráv o cenáchMZe - NTIS, resp. TIS je ve stavu, kdy dochází k určitým úpravám dosavadního systému, a to zejména po stránce technologické. Odpovědný pracovník se v současné době účastní semináře v SRN. Na základě získaných zkušeností bude vypracován harmonogram dalších nutných kroků.
o IACS (Integrovaný administrativní a kontrolní systém)
EK - Práce na vytvoření IACS, registr půdy a právní základ pro identifikaci a registraci zvířat jsou z velké části hotovy, je třeba vytvořit integrovaný systém.
MZe - Vývoj IACS bude dokončen v plánovaném termínu, tj. 31.12.2002. K tomuto datu bude MZe také předána kompletní finální dokumentace ke všem částem systému - administrativní a kontrolní modul, externí a interní registry. Postup implementace je závislý na dodávkách HW a SW a jejich instalaci na MZe v odboru statistických a informačních služeb. Celoplošná implementace systému je rovněž závislá na vybudování a zprovoznění VPN (Virtual private network - virtuální soukromá síť - propojení regionálních pracovišť s NUTS a IACS MZe). Podle stavu rozpracovanosti k 15.10.2002 lze předpokládat její dokončení v 1. čtvrtletí r. 2003.
Novela zákona o zemědělství předpokládá účinnost od 1.4.2003. Od tohoto data v rozmezí dalších 6 měsíců (plus 2 x 60 dní -prvních 60 dní je prostor pro ohlašování zemědělců, dalších 60 dní je počítáno pro zpracování na MZe a pro vyrozumění zemědělcům) bude evidence půdy, resp. Registr produkčních bloků po právní stránce spuštěn a naplněn verifikovanými daty. Tuto akci lze považovat za celoplošný test registrace do systému a aktualizace registru půdy (LPIS).
Celoplošné testování systému IACS od příjmu žádostí přes jejich kontrolu a vydání rozhodnutí o přiznané výši podpory u vybraných titulů přímých plateb může pak navazovat na předchozí ohlášení a aktualizaci tj. od 1.8.2003.
o FADN (Účetní síť zemědělských dat)
EK - FADN je podle existujících šetření pouze v částečném souladu s acquis.
MZe - Hodnotící zpráva nereflektuje přesně stav implementace FADN k datu vydání zprávy ani k počátku roku 2002. V září 2001 byl ukončen projekt PHARE CZ 9809-02-01 zaměřený na harmonizaci sítě FADN s legislativou ES. Výsledkem tohoto projektu byla mimo jiné plná harmonizace šetření FADN CZ s požadavky EU. Kompatibilita systému FADN CZ s požadavky ES byla ověřena předáním dat za ČR pracovišti DG VI - FADN v požadovaném formátu a struktuře.
Šetření hospodářských výsledků zemědělských podniků za účetní rok 2001, které proběhlo v březnu 2002, bylo již plně kompatibilní s metodikou a legislativou ES.Implementace systému FADN CZ ještě není dokončena v několika oblastech, které nejsou ve zprávě zmiňovány. Pro informaci lze uvést:
· v rámci legislativního zajištění tohoto systému v právním systému ČR je připravena současně s novelou zemědělského zákona příslušná vyhláška týkající se obsahu šetření v síti FADN. Předpokládá se její vydání nejpozději v roce 2003;
· v institucionální sféře je nutné vytvořit Národní komisi FADN. Dle technických adaptací bude třeba tuto komisi ustavit nejpozději do 6 měsíců po vstupu ČR do EU. Účelné však bude komisi vytvořit dříve pro podporu fungování tohoto systému.
EK - Je potřeba zajistit sběr dat a administrativní kapacity v souladu s požadavky Evropského společenství
MZe - Do konce roku 2001 bylo kapacitně posíleno pracoviště FADN-VÚZE na úroveň zaručující fungování systému (nárůst 8 pracovníků). V roce 2001 a následně v roce 2002 došlo k navýšení finančních prostředků na tento systém z Národního programu na úroveň odpovídající potřebám tohoto systému.
Systém není dosud plně dokončen z hlediska počtu zemědělských podniků, které jsou do sítě zahrnuty. Do konce roku 2002 bude upřesněn tzv. plán výběru podniků zpracovaný na základě Agrocenzu 2000, jenž stanoví definitivní počet a strukturu souboru podniků tohoto systému. Předpokládá se, že v průběhu roku 2003 dojde k dosažení stavu dle tohoto plánu. Oproti stávajícímu počtu 1500 podniků této sítě může dojít k rozšíření souboru max. o 200 podniků. Lze proto i současný stav považovat za dostatečně reprezentativní pro hodnocení zemědělských podniků ČR.
EK - Spolupráce na výměně dat musí být rovněž zajištěna
MZe - Ze zprávy EK není zcela jasný smysl hodnocení a vazba na FADN. Je-li míněna výměna a poskytování dat s orgány EK, potom pokud se týká FADN, probíhají intenzivní pracovní kontakty s pracovištěm DG VI - FADN i v této oblasti. Jak bylo již uvedeno, v roce 2001 bylo úspěšně ověřeno předání dat FADN CZ v požadovaném formátu tomuto pracovišti. V letošním roce byly již předány tomuto pracovišti výsledky šetření v síti FADN CZ za rok 2001 a budou publikovány ve zprávách EU.
o ryby
EK - V oblasti rybolovu nebylo dosaženo žádného vývoje co se týče řízení zdrojů ryb, inspekce a kontroly dovozu
MZe - V rámci přípravy zákona o rybářství, jehož platnost je očekávána v 08/2003 je navržen systém regulace a kontrolních mechanizmů pro dovozy, případně tranzit mořských ryb a mořských živočichů tak, aby respektoval příslušné předpisy ES dozoru (součinnost celní správy, státní veterinární správy).
EK - V oblasti rybolovu by měl být zlepšen systém kontrol dovozů ryb a k tomu ustanovený dobře fungující monitorovací systém pro kontroly zdrojů a dovozů ryb; rovněž by měla být vylepšena spolupráce a koordinace mezi jednotlivými zodpovědnými úřady
MZe - Stávající monitorovací systém může být doplněn až po nabytí platnosti nařízení a rozhodnutí ES na našem území. Prozatím jsou otázky dozoru nad dovozy ryb a mořských živočichů řešeny v návrhu zákona o rybářství s tím, že dohled zajišťují orgány celní správy, a dozor pak zabezpečuje MZe zejména prostřednictvím orgánů SVS ČR. Konkrétní spolupráce mezi jednotlivými odpovědnými orgány pak bude prováděna na základě nově přijatých platných předpisů (zákon o rybářství aj.).
EK - Nedošlo k žádnému posunu ohledně vybudování samostatného oddělení pro ryby na MZe
Mze - Samostatné oddělení pro ryby prozatím nebylo ustaveno. V termínu červenec 2003 se připravuje zřízení průřezově zaměřeného oddělení zabývajícího se Společnou rybářskou politikou ES. Počet pracovníků zmíněného oddělení není dosud stanoven, v rámci přípravných jednání bude upřesněn na základě povinností definovaných v předpisech ES a v návaznosti na stávající začlenění jednotlivých odborníků z nynějších oddělení do oddělení pro ryby v rámci MZe.
o veterinární záležitosti
EK - Významný pokrok je potřeba udělat v otázce pohraniční veterinární stanice Praha-Ruzyně; stanice musí být dokončena, vhodně vybavena a personál vyškolen v souladu s procedurami hraničních kontrol.
MZe - Výstavba PVS Praha - Ruzyně se připravuje v rámci projektu Phare. V 1. čtvrtletí roku 2002 byla Delegaci EK předložena tendrová dokumentace na výstavbu PVS Ruzyně, nyní probíhá komentář projektové a tendrové dokumentace. Dle platné projektové fiše a jejího harmonogramu bude tender započat ve IV. čtvrtletí roku 2002. S výstavbou PVS Praha - Ruzyně se pak začne ve II. čtvrtletí roku 2003 a vše by mělo být ukončeno ve IV. čtvrtletí roku 2003. Nejprve proběhne výstavba PVS, kterou má na starosti Česká správa letišť; posléze bude PVS vybavena a personál PVS vyškolen (zodpovědnost Státní veterinární správy).
1. Oblasti neuvedené v Souhrnu zbývajících úkolů
o cukr
EK -Byl vytvořen systém produkčních kvót cukru, ale je potřeba jej sladit s acquis.
MZe - Organizace trhu s cukrem v ES je uplatňována pomocí nařízení Rady či Komise neboli přímo aplikovatelnými předpisy, které budou automaticky platit na území ČR dnem vstupu. ČR však v předvstupní době připraví právní zázemí pro přechod z předvstupního systému produkčních kvót cukru na systém EU. Toto právní opatření bude spočívat v přijetí novely nařízení vlády č. 114/2001 Sb., případně v přijetí zcela nového nařízení vlády.Právní rámec pro přechod bude připraven v průběhu roku 2003. Stane se tak na základě vývoje relevantních právních předpisů v ES, v souvislosti s klíčovou novelou zákona o SZIF a v souladu s výší vyjednané národní produkční kvóty.
o mléko
EK - Byl vytvořen systém produkčních kvót na mléko, který je částečně v souladu s požadavky Společenství, ale je potřeba jej doladit.
MZe - Je pravdou, že v současné době platné nařízení vlády týkající se produkčních kvót zasahuje svým hospodářským rokem i do období plánovaného členství ČR v EU a že by tato skutečnost měla být řešena.
MZe předpokládá, že ČR bude umožněno ze strany EU nechat doběhnout kvótový rok 2003/2004 do 31. 3. 2004 dle českého systému. S ohledem na tento termín se připraví příslušná právní opatření (novela nařízení vlády č. 445/2002 Sb., a operační postupy v rámci akreditace). Pokud to nebude možné, ČR bude připravena kompletně převzít acquis ES týkající se této záležitosti již od 1. 1. 2004.
o politika kvality
EK - Kontrolní mechanismy v oblasti politiky kvality jsou z části v souladu s acquis, ale musí být plně doharmonizovány.
MZe - Zákon č. 452/2001Sb. je dle důvodové zprávy plně harmonizován s dosud platným Nařízením Rady ES č. 2081/92. Novela tohoto NR zatím nebyla schválena a je to otázkou dalšího vývoje. Výše zmíněným zákonem byla kontrolním orgánem zmocněna Česká zemědělská potravinářská inspekce (ČZPI). MZe není známo, o jakou formu harmonizace se ve zprávě jedná. Pokud nebude k dispozici jasnější specifikace, nelze s tvrzením souhlasit.
o ekologické zemědělství
EK - Administrativní struktury v oblasti ekologického zemědělství jsou částečně připraveny, ale musí být dokončeny
MZe - Administrativní struktury v oblasti ekologického zemědělství jsou od nabytí účinnosti zákona č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství a o změně zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, tj. od 1.1.2001 dokončeny a jsou plně kompatibilní s nařízením Rady 2092/91/EEC. Prakticky to znamená, že není třeba ani nic "dokončovat" a tudíž ani novelizovat příslušný zákon. Nelze tedy souhlasit s tvrzením Evropské komise, uvedeným v Hodnotící zprávě 2002.
Poznámka: Důkazem toho je, že ČR byla zařazena na seznam třetích zemí pro vývoz bioproduktů a biopotravin rostlinného původu do zemí EU (nařízení Komise č. 548/2000/EEC), později bylo toto povolení pro vývoz do EU rozšířeno o bioprodukty a biopotraviny živočišného původu (nařízení Komise č. 2589/2001/EEC). ČR by nemohla dostat povolení pro vývoz bioproduktů a biopotravin do EU, aniž by neměla vybudovány administrativní struktury v oblasti ekologického zemědělství.
o ovoce a zelenina - producentská organizace
EK - Kontrolní procedury a uznávání producentských organizací v oblasti ovoce a zeleniny musí být dále harmonizovány
MZe - Záležitosti organizací producentů v sektoru ovoce a zeleniny upravuje k dnešnímu dni 37 jednotlivých právních předpisů ES. Jedná se o nařízení Rady a Komise, které budou po našem přijetí závazné, aniž by musely být zabudovány do našich právních předpisů. Jednotlivé záležitosti kontrolních procedur a uznávání producentských organizací jsou v těchto nařízeních tak detailně popsány, že lze podle nich postupovat bez dalších národních právních předpisů. Tuto záležitost nyní upřesňujeme s nizozemskou a německou stranou. Základním opatřením, který posune implementaci v oblasti producentských organizací, bude novela zákona o SZIF, resp. doprovodná novela zákona o zemědělství, která v §2a a 2b dává SZIFu kompetenci k provádění kontrol v oblasti tržních organizací
· Společnou organizací trhu s ovocem a zeleninou
· Společnou organizací trhu s banány
· Společnou organizací trhu se zpracovaným ovocem a zeleninou.
Předpokládáme, že uznáváním producentských organizací bude pověřeno Ministerstvo zemědělství - Úsek zemědělské výroby.
o speciální plodiny
EK - Je potřeba dokončit implementaci tržních opatření v oblasti speciálních plodin.
MZe - V prvé řadě je potřeba dobudovat platební agenturu (APA), která bude administrovat přímé platby, tedy i platby v oblasti speciálních plodin (chmel, víno, přadné rostliny, osiva a sušená píce).Dalším nezbytným opatřením je registrace kontraktů na prodej chmele, které jsou zmíněny i v "Hodnotící zprávě". Opožděná příprava novely zákona o SZIF způsobila, že tyto činnosti nemohly být směrovány ve smyslu připravené novely. Mechanismus je ale nastartován a jeho spuštění se předpokládá v souvislosti s nabytím účinnosti novely zákona o SZIF.Třetím problémem je uznávání producentských organizací. Podmínky pro uznávání jsou v právních předpisech EU specifikovány naprosto jednoznačně a vzhledem k malému rozsahu této činnosti u komodity chmel i k nutnosti komunikovat s profesními organizacemi (vč. posouzení této otázky Komoditní radou pro chmel) předpokládáme, že tato činnost bude zabezpečována přímo úsekem zemědělské výroby ministerstva. Uznání producentské organizace (nebo producentských organizací) bude provedeno včas před přístupem ČR k EU a vzhledem k výše uvedenému nevyžaduje časový harmonogram.Posledním problémem je zabezpečení podmínek (certifikace) pro uvádění chmele do oběhu. Tato otázka bude řešena novelou zákona č. 97/96 Sb., která se v současné době připravuje.
EK - V oblasti vína musí být dokončeno dostatečné propojení mezi katastrem a registrem vinic
MZe - Registr vinic v ČR je plně funkční a splňuje požadavky acquis, tj. není to oblast, která by nebyla v souladu. Propojení mezi katastrem a registrem je potřebné pro stálé vylepšování získaných údajů pro účely proplácení plateb a kontroly. Nyní probíhá propojování dat ze systému evidence půdy podle IACS do registru vinic. Většina členských států EU tuto fázi ještě nemá dokončenu a stále na ní pracují (např. Rakousko). Kompletní propojení bude zajištěno, jakmile bude plně fungovat systém IACS.
o živočišný rizikový materiál
EK - Z hlediska zacházení s živočišnými odpady musí závody s nízkorizikovým materiálem dokončit harmonizaci s acquis. U zvláště rizikového materiálu je potřeba zajistit odstranění páteře a kadaveru z krmného řetězce.
MZe - Pokud se týká harmonizace s předpisy ES u závodů s nízkorizikovým materiálem jsme v souladu s acquis.
K otázce zařazení páteře mezi tzv. specifikovaný rizikový materiál uvádíme:Podle vývoje současné situace lze předpokládat, že ČR (podle přílohy II. - stanovení statusu BSE kapitoly C nařízení 999/2001) by byla zařazeni do kategorie 4 - "země nebo oblast s nízkým výskytem BSE", kde figurují země s výskytem minimálně jednoho domácího případu na milion kusů a maximálně 100 případů na milion kusů v populaci hovězího dobytka staršího 24 měsíců (za období posledních 12 měsíců). Bude-li tomu tak, je možné konstatovat, že stávající výčet části těl zvířat a jiných odpadů živočišného původu, které jsou nebezpečné z hlediska přenosu BSE, tj. specifikovaný rizikový materiál, závazný v České republice, odpovídá požadavkům EU pro tuto kategorii.
V případě, že bude Česká republika zařazena do kategorie, ve které bude povinnost odstraňovat hovězí páteře, tak jak to vyžaduje shora uvedená legislativa EU, má připravenu legislativní cestu jak rychle a operativně zahrnout do stávajícího výčtu části těl i páteř kromě ocasních obratlů a příčných výběžků bederních obratlů, ale včetně ganglií dorsálních kořenů skotu staršího 12 měsíců a okruží skotu všech věkových kategorií tak, aby bylo možné dosáhnout plné kompatibility. Stávající veterinární legislativa umožňuje, aby ve Věstníku MZe bylo v případě potřeby zveřejněno, že mezi SRM patří i páteř kromě ocasních obratlů a příčných výběžků bederních obratlů, ale včetně ganglií dorsálních kořenů skotu staršího 12 měsíců a okruží skotu všech věkových kategorií. Vyloučení kadáverů při výrobě masokostní moučky bude obsaženo v novele vyhlášky č. 451/2000 s účinností od 1. 7. 2003.
Ve věci zákazu využívání mrtvých těl zvířat - kadáverů jako součásti krmiv je možno uvést, že je v současné době připravována novela vyhlášky č.451/2000 Sb., kterou se provádí zákon o krmivech, ve znění pozdějších předpisů, (probíhá vnější připomínkové řízení) v níž se zakazuje používat k výrobě masokostních mouček těl uhynulých zvířat, tak jak je uvedeno v Rozhodnutí Komise 2001/25/EC. Předpokládáme, že uvedený zákaz vstoupí v platnost 30.6.2003.
o veterinární záležitosti
EK - Novela veterinárního zákona musí být přijata
MZe - Předpokládané datum účinnosti novely veterinárního zákona (1. 4. 2003) bylo stanoveno usnesením vlády ČR ze dne 19. 12. 2001 č. 1355 o Plánu legislativních prací vlády na rok 2002.
Vládní návrh zákona je v současné době projednáván Parlamentem České republiky. Platnosti a účinnosti zákon nabude po schválení Parlamentem ČR a podpisu prezidentem republiky.
Prováděcí vyhlášky upravující konkrétní požadavky a postupy, obecně zakotvené v ustanoveních veterinárního zákona, nabudou účinnosti ve stejném termínu jako veterinární zákon. Výjimkou budou vyhlášky vydané k provedení těch ustanovení veterinárního zákona, jejichž účinnost byla odložena až na den vstupu smlouvy o přistoupení České republiky do Evropské unie v platnost. Konkrétně se jedná o úpravu veterinárních podmínek obchodování se zvířaty a živočišnými produkty v rámci Evropské unie.
Celou oblast veterinární péče, jak ji znají a upravují předpisy Evropských společenství, upravují dále zákon na ochranu zvířat proti týrání a plemenářský zákon, jejichž novelizace je v současné době připravována Ministerstvem zemědělství ČR.
EK - Pokud jde o veterinární kontroly na vnitřním trhu musí být systém kontrol během transportu zvířat a kontrol v místech dodání zharmonizován.
MZe - Transport zvířat bude řešen novelou zákona na ochranu zvířat proti týrání, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství, a která by měla být harmonizována.Ostatní kontroly prováděné na základě veterinárního zákona budou harmonizovány novelou veterinárního zákona. Ustanovení ohledně kontrol v místě určení budou v souladu s acquis dnem přijetí novely veterinárního zákona a nabudou účinnosti dnem přistoupení ČR k EU.
EK - Celkový systém financování veterinárních kontrol musí být dále sladěn s acquis
MZe - Přijetím novely veterinárního zákona a prováděcích předpisů. Systém veterinárních kontrol bude odpovídat relevantním předpisům EU.
EK - Inspekce na hranicích a dovozní kontroly musí být zesíleny a sladěny s požadavky acquis
MZe - Legislativně budou hraniční inspekce v souladu s acquis dnem přijetí novely veterinárního zákona. Příslušná ustanovení veterinárního zákona upravující tuto problematiku nabudou účinnosti dnem přistoupení ČR k EU.
EK - V oblasti výživy zvířat zbývá plně zharmonizovat zejména část acquis týkající se TSE (transimisivní spongiformní encefalopatie)
MZe - Harmonizace bude dosaženo novelou vyhlášky 451/2000 k zákonu o krmivech s datem od 1. 7. 2003, která bude obsahovat vyloučení kadáverů při výrobě masokostní moučky.
EK - V oblasti zpracovatelských podniků musí ČR kontrolovat plány na modernizaci podniků tak, aby byly v souladu s acquis
MZe - Provádí se měsíční kontrola a průběžná pasportizace těchto závodů. Tento systém kontrol bude i nadále pokračovat.
EK - Ne všechny potravinářské zpracovatelské podniky (zpracovávající produkty živočišného původu) jsou plně v souladu s hygienickými požadavky EU a požadavky na ochranu veřejného zdraví; důraz je kladen na věrohodnost klasifikačního zařazení podniků a na to, zda je dobře odhadnuto, kolik nedostatků je potřeba odstranit
MZe - Tento problém se týká celkem 2 928 podniků. Klasifikační zařazení podniků prověřují pracovníci krajských oddělení SVS. Pokud se týče odhadu nákladů na odstranění nedostatků v potravinářských podnicích, byly v ČR zpracovány odborné studie, které se snažily odhadnout, kolik bude třeba vynaložit prostředků na odstranění nedostatků. Odhadovaná částka, potřebná na modernizaci zpracovatelských podniků z oblasti zpracování živočišných produktů činí asi 1 miliardu Kč ročně do roku 2004.
EK - Podstatného úsilí musí být dosaženo k zajištění právního základu z hlediska implementace acquis v oblasti hygieny
MZe - Právního rámce na úseku hygieny bude dosaženo přijetím novely veterinárního zákona a prováděcích vyhlášek s předpokládanou účinností od 1. 4. 2003. Hygiena potravin je dále upravována zákonem o potravinách, který je v gesci MZe a MZ.
EK - Ze strany EK bude požadována zpráva o modernizaci zpracovatelských podniků; silný monitoring SVS bude v tomto ohledu potřeba
MZE - Podklady pro zprávu jsou na SVS k dispozici. Podniky v přechodném období zpracovaly plány modernizace až do roku 2006, a které při jejich dodržení zabezpečí splnění požadavků ES. S těmito plány jsou seznámeni pracovníci SVS a také příslušných OVS, kterým přísluší kontrola. Kontrola v oblasti modernizace je již několik let zajištěna a to pravidelným hodnocením stavu provozu a kontrolou dodržování závazných pokynů vydaných k nápravě stavu. V souladu s veterinárními předpisy probíhají kontroly zpracovatelských podniků průběžně.
o potravinářství
EK - U komodit živočišného původu musí být dokončena právní úprava stanovující kvalitu a obchodní standardy
MZe - Pokud jde novou legislativou ES, není dosud zapracována právní úprava v oblasti drůbežího masa a vajec. Základní předpisy jsou plně převzaty do české legislativy, zapracování nových předpisů ES do české legislativy je otázkou roku 2003. Tyto nové předpisy nabudou účinnosti nejpozději k 1.1. 2004.
EK - Je třeba zavést on-line spojení informační sítě mezi ČZPI a GŘC
MZe - Budování komunikačních systémů v ČZPI pokračuje jako dlouhodobá koncepce, která je rozčleněna do několika úrovní a jim odpovídajících etap. V první etapě bude od 1.1.2003 zahájeno fungování on-line komunikace v rámci ČZPI, které umožní operativní spojení jednotlivých složek ČZPI. Základem budou přenosné počítače a mobilní telefony, které umožní zpracování a odesílání dat z terénu (v rámci kontrolní činnosti). Další etapou realizace bude vytvoření společně sdílené databáze údajů pro všechny orgány dozoru nad potravinami, které je připravováno v rámci projektu Phare pro ČZPI. Poslední etapou pak bude zapojení dozorových orgánů do Systému rychlé výstrahy EU před nebezpečnými potravinami, které nastane před vstupem do EU nebo současně s ním. V rámci fungování tohoto systému bude zajištěno on-line spojení mezi jednotlivými příslušnými institucemi.
1. Ostatní připomínky k Pravidelné hodnotící zprávě EK 2002
Strukturální politika a rozvoj venkova
· Část Progress since the last Regular Report - Horizontal Issue - 1.odstavec doporučujeme doplnit větu "The SAPARD Agency …structural measures incl. accompanying measures…"
SAPARD Agentura bude mít na starosti jak SOP tak HRDP (tj. i doprovodná opatření).
· část "Horizontal issue", 7. odstavec: doporučujeme zrušit a část informace přesunout do části "Rural development and forestry. Znamená to, že za větu "Work on the …" se vloží věta " The ministry of Agriculture has prepared and communicated widely Code of Good Farming Practice".
Důvod: informace o Kodexu zásad správné zemědělské praxe se nevztahuje na problematiku "organic farming", vztahuje se k jednomu z doprovodných opatření HRDP, tj. agroenvironmentální opatření!
Údaje o agrárním zahraničním obchodu ČR
V Kapitole - 7, str.66, odst. 3 je agrární ZO definován (dle vysvětlivky pod čarou) v souladu s WTO, tzn. podle "Zemědělské dohody" z Marakeše. Definice AZO je odlišná od pojetí ČR. V ČR je AZO chápán jako obchod se zbožím nomenklaturně vymezeným kapitolami 1 až 24 Celní nomenklatury, resp. Celního sazebníku. Diference mezi hodnotou vývozu v české determinaci AZO a pojetím EU (výše uvedeným) byla v r. 2000 odhadem více než 1,5 mld. Kč. Znamená to, že u obratu AZO je tento rozdíl (v závislosti na zbožové struktuře dovozu a vývozu daného roku) zhruba trojnásobný. Podle našeho odhadu může být v některých letech diference mezi česky definovaným AZO a AZO pojatým podle WTO i více než 10 %. Údaje o AZO uváděné Evropskou Komisí lze proto obtížně srovnávat s informacemi z českých zdrojů.
Dominantní postavení vína a octa v importu EU z ČR ?
Dominantní importní komoditou EU z ČR uváděnou v Kapitole - 7, na str. 66, odst. 3 není víno a ocet, ale pivo.
Další články v kategorii Zemědělství
- Itálie a Francie jsou proti rychlému schválení a podpisu dohody Mercosur (18.12.2025)
- Čí zájmy hájí premiér Babiš na jednání Evropské rady k rozpočtu? Naší země, nebo svého agroholdingu? (18.12.2025)
- Evropský parlament schválil odklad nařízení o odlesňování o další rok (18.12.2025)
- Řečtí zemědělci pokračují v blokádách i po příslibu více peněz (18.12.2025)
- Česko rozšiřuje plochy ekologického zemědělství. Bio obiloviny a tradiční odrůdy nabývají na oblibě (18.12.2025)
- Důslednější ochranu zvířat před týráním mají zajistit přísnější pravidla (17.12.2025)
- Důvody k optimismu pro sedláky z rodinných farem existují i v nepříznivých časech (17.12.2025)
- Zemědělská a plastikářská firma Patria Kobylí loni snížila ztrátu na 4,7 mil. (17.12.2025)
- Český vědec, který vrátil vědě vůni bylin. Roman Pavela získal prestižní světové ocenění ScholarGPS (17.12.2025)
- Šebestyán vidí jako prioritu úpravu zemědělského rozpočtu, má ho za podhodnocený (17.12.2025)

Tweet



