Reklamu čekají přísnější pravidla

MF Dnes 16.2.2000

Reklamu cekají prísnejší pravidla

Zákon zakáže propagaci tabákových výrobku

Praha - Urostlí dobrodruzi lákající ke koupi cigaret, deti prohlašující, že bez nejnovejšího výrobku inzerující firmy nemá smysl žít - to vše do dvou let zrejme zmizí z poulicních poutacu, pláten kin, televizní obrazovky ci stránek novin a casopisu. Tabákové koncerny, výrobci alkoholu a léku navíc budou muset oželet nejruznejší spotrebitelské souteže. A o pár let pozdeji si pak filmové festivaly ci sportovní klání budou muset hledat sponzory jinde než mezi cigaretovými firmami. Ministerstvo prumyslu a obchodu se totiž rozhodlo sladit naše zákony s normami Evropské unie a vypracovalo novelu zákona o regulaci reklamy. V breznu se jím bude zabývat vláda, v cervnu se dostane na stul poslancu. "Ve všech oblastech nasloucháme Evropské unii, postupujeme tak, jak nám to ukládají její direktivy," oduvodnil rozsáhlé zmeny reditel Petr Kroupa z ministerstva obchodu a prumyslu. Zkrátka ovšem neprijdou jen výrobci tabáku, opatrnejší budou muset být i tvurci ostatních reklam. Zákon zakáže zneužívat detské duverivosti a nezkušenosti ci deti zobrazovat v nebezpecných situacích. To by postihlo napríklad známou televizní reklamu výrobce automobilu Peugeot, v níž nákladní vuz ohrožuje malé devcátko. Reklama na alkohol zase nebude smet vyvolávat dojem, že je napríklad sklenicka whisky zárukou dobré kariéry ci úspechu u opacného pohlaví. Živnostenské úrady navíc dostanou do rukou novou zbran: budou moci narídit okamžité stažení do doby, než se o tom, zda porušuje zákon, rozhodne ve správním rízení. Reklamním agenturám se návrh novely pochopitelne nelíbí. "Problém je, že jsme papežštejší než papež. Co se v unii pouze doporucuje nebo na co mají jednotlivé zeme výjimky, my hned nakazujeme ci zakazujeme," tvrdí Jirí Mikeš z Asociace reklamních agentur. Podle odhadu asociace reklamní trh prijde zákazem tabákové reklamy rocne o pul miliardy korun. Reditel Rady pro reklamu Juraj Podkonický v zásade není proti obmene zákona o regulaci reklamy starého pet let, který vznikal s problémy a nevyvaroval se chyb. "Evropa ke zprísnení smeruje, ale není duvod predbíhat, do unie jsme ješte nevstoupili," podotýká Podkonický. Nad dodržováním nových predpisu budou i nadále bdít živnostenské úrady. Na otázku, zda budou jejich pracovníci schopni odborne rozlišovat, zda urcitá reklama treba nevyvolává u detí pocit viny, že ignorují reklamní výzvu, Kroupa odpovedel: "To bude vždy problematické. Úrady si mohou vyžádat vždy expertizu od nás nebo od Rady pro reklamu a na jejím základe pak zahájí správní rízení." Nezmenena zustává také financní sankce za porušování zákona ve výši do dvou milionu.

TABÁK: ÚPLNÝ ZÁKAZ

Úplný zákaz ceká reklamu na cigarety a jiné tabákové výrobky. Do roku 2006, stejne jako v zemích Evropské unie, by mel podle Petra Kroupy z ministerstva prumyslu a obchodu tento druh propagace zmizet nejen z poulicních plakátu, filmových pláten, ale i z vozu automobilových závodníku. O významný príjem ze sponzoringu tak prijdou i poradatelé nejruznejších akcí, napríklad Filmový festival v Karlových Varech, jehož jedním z hlavních partneru je tabáková firma Philip Morris. Ani hosteska ve firemních barvách nebude moci lidem pri nákupu v supermarketu nabízet vzorek cigaret. Reklama zustane povolena jen ve specializovaných prodejnách a odborných publikacích. "Príjmy od tabákových firem tvorí až petinu našeho rozpoctu. To není tak dramatické jako v zahranicí, ale i tak se bez techto penez težko obejdeme," ríká generální sekretár Federace automobilového sportu Radovan Novák. Pro billboardové agentury predstavuje propagace tabáku až tricet procent príjmu, pro kina pak až ctyricet. "Casto to byla až polovina všech našich príjmu z reklamy. Budeme se muset snažit získat jiné inzerenty a omezit plánované investice, napríklad do lepší zvukové aparatury," povzdechl si Bohdan Pícha, majitel spolecnosti Multikino 93 provozující ctyri pražská kina. Kroupa pripouští, že kvuli množícím se protestum možná i v Evropské unii samé pristoupí ke zmírnení opatrení. Napríklad nemecký stát se kvuli zákazu sponzoringu obrátil na evropský soud, závody Formule 1 usilují o výjimku. "Obdobný spor má i Británie a nelze vyloucit, že soud dojde k záveru, že se obcanum upírá právo na informace. Rada méne vzdelaných lidí si naopak bez reklamy a jejího povinného upozornení o škodlivosti není tohoto nebezpecí vubec vedoma," upozornil Miroslav Ševcík z Liberálního institutu.

REKLAMA NESMÍ MÁST

Basketbalová hvezda Michael Jordan pred lety v USA úcinkovala v reklame na drahou sportovní obuv. Nekteré deti z chudších rodin se dopustily menších krádeží, tolik po botách toužily. Následná vlna kritiky zpusobila, že reklamní šot nahradil jiný, v nemž Jordan sedí ve školní lavici s detmi a nabádá je pomocí sloganu: Nebud hloupý, uc se. Podle dosavadní ceské legislativy by první zmínený šot byl v porádku, novela zákona o regulaci reklamy však neco takového už netoleruje. Reklama nesmí u detí vyvolávat pocit ménecennosti a nejistoty, pokud príslušnou hracku mít nebudou. Reklama by také podle ní nemela posílat deti do neznámých míst ci ponoukat je k rozhovoru s neznámými lidmi. S casovým omezením ci zákazem vystupování detí v reklame se nepocítá. Juraj Podkonický si však nedokáže prestavit, jak bude státní orgán, tedy živnostenský úrad, rešit napríklad otázku, zda je reklama prátelská a spravedlivá. "Tuto oblast už ctyri roky v témer stejném znení ošetruje náš etický kodex. Toto je presne místo pro samoregulaci. Stejne to dopadne tak, že úrady budou žádat stanoviska od nás ci jiných odborníku," tvrdí Podkonický.

LÉKY: STOP SOUTEŽÍM

Zrejme nejvetší balík zmen potkal reklamu na léky a léciva. Zakazuje se napríklad reklama na léky, které jsou plne hrazeny ze zdravotního pojištení, podobne jako je už nyní zakázáno propagovat léky pouze na predpis. Tyto druhy reklamy jsou povoleny pouze pro odborníky jen v odborných publikacích. Zduraznování lécivých úcinku je povoleno jen v prípade léciv, která jsou registrovaná. Takže nejruznejší caje ci jiné prípravky se nebudou moci propagovat tvrzením, že vylepší zdraví. Úplný zákaz pak potkal spotrebitelské souteže. "To je diskriminující opatrení ve srovnání s ostatními kategoriemi zboží. Evropská direktiva týkající se práve léku nijak neomezuje ani nezakazuje spotrebitelské souteže, jsme tedy opet zbytecne daleko prísnejší," míní Marta Váchová z Mezinárodní asociace farmaceutických spolecností.

JOHANNA GROHOVÁ, TOMÁŠ VENTURA

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info