Sójový chléb může redukovat riziko rakoviny prostaty
06.01.2005 | ÚZPI
Chléb s vysokým obsahem sóji může redukovat, podle závěrů nejnovější australské studie, hladinu markeru rakoviny prostaty PSA (prostatický specifický antigen). Hladina PSA se běžně používá při vyšetřování rakoviny prostaty a sledování průběhu choroby po jejím diagnostikování. Výsledky studie podporují epidemiologické důkazy naznačující, že sója snižuje riziko vzniku a progrese rakoviny prostaty. Rakovina prostaty je v současné době druhou nejčastější příčinou úmrtí na rakovinu u mužů a postihuje každoročně na světě více než 500 000 osob.
V rámci výzkumu, který byl prováděn na australské Monash University za podpory společností George Weston Foods byly sledovány účinky speciálně vyrobeného chleba obsahujícího 50 g tepelně opracované sójové krupice a 20 g lněného semínka. Skupina 29 mužů s diagnostikovanou rakovinou prostaty a plánovanou radikální prostatektomií dostávala namátkově denně čtyři krajíčky chleba bohatého na sóju, resp. s obsahem sóji a lněného semínka, resp. normálního pšeničného chleba. Denní strava obsahující sóju ovlivňovala u pacientů příznivě hladinu PSA již po jednom měsíci. Přídavek sóji ve stravě způsobil u mužů s rakovinou prostaty 13% pokles celkové hladiny PSA. Výzkum poskytl další důkazy podporující výsledky epidemiologických studií, konstatující, že u populace mužů, konzumujících stravu s vysokým obsahem fytoestrogenů se riziko vzniku a progrese rakoviny prostaty snižuje, což je rovněž příznivým signálem pro výrobce potravin s přídavkem sóji.
Podle společnosti Mintel bylo v první polovině roku 2000 uvedeno v USA na trh téměř 500 nových výrobků se sójovým proteinem. Sójové ingredience se ve zvýšené míře začínají používat také v Evropě. Počátkem roku 2004 uvedla společnost Allied Bakeries na trh v Británii chléb obohacený sójou, určený pro spotřebitele, kteří potřebují snížit hladinu cholesterolu a zlepšit zdraví srdce.
Další články v kategorii Zemědělství
- Co rozhoduje o kvalitě kompostu? Výzkumníci ukazují, jak z bioodpadu vytěžit maximum (12.06.2026)
- Sněmovní jednání svolané opozicí k dotacím Agrofertu skončilo bez výsledku (12.06.2026)
- Vědci testují nový způsob ochrany rajčat před bakteriemi pomocí virů (12.06.2026)
- ASZ ČR a SVTA požadují splnitelná pravidla pro ubytování na rodinných farmách v rámci agroturistiky (12.06.2026)
- Zemědělci letos podali 30.684 žádostí o evropské dotace, podobně jako loni (11.06.2026)
- Ve sněmovně proběhl seminář na téma ekologického zemědělství (11.06.2026)
- Šebestyán: Komunikace EU se zemědělským fondem o Agrofertu je bezproblémová (11.06.2026)
- Velká vinařství zkouší se změnami v konzumaci bojovat i vínem v plechovkách (10.06.2026)
- Na jahody si letos kvůli chladnému počasí počkáme, říká farmář. Cenu nemění (10.06.2026)
- MZe nyní pracuje s více variantami předkupního práva na zemědělskou půdu (10.06.2026)

Tweet



