Špatné potraviny hlásí lidé desetkrát častěji

Série závažných chyb, které potravinářská inspekce objevila v posledních týdnech v prodejnách českých obchodních řetězců, rozbouřila veřejnost. Lidé hlásí špatné potraviny kontrolorům desetkrát častěji než dosud. „Po zveřejnění šokujících odhalení volají lidé na inspekci desetkrát častěji než dříve,“ potvrdil Právu Jakub Šebesta, šéf Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která zkažené potraviny objevila. Řada lidí přestala potravinám, které se v řetězcích prodávají, věřit a utíká do menších obchodů.

Bojí se nakupovat v supermarketech

„Od minulého týdne nám přibyly desítky zákazníků, kteří se bojí nakupovat v supermarketech, věří, že tady mají nad masem větší kontrolu,“ řekl Právu pracovník obchodu s masem a uzeninami v Nádražní ulici v Brně. Podobně mluví zaměstnanci dalších masen. Šebesta ale tvrdí, že taková koncentrace prohřešků naráz je náhodná. „Kontroly v řetězcích i malých obchodech provádíme celý rok. To, že se takové případy objevily v rozmezí pouze několika týdnů, je shoda okolností,“ řekl Právu a dodal, že lidé nyní upozorňují i na prošlý jogurt v regále.

„Naši inspektoři pak jezdí i k případům, které by si spotřebitel mohl vyřešit sám. A my máme méně prostoru pro kontrolu závažnějších věcí, jako třeba přítomnosti botulinu v dětských přesnídávkách,“ řekl Právu Šebesta. „Když narazím na špatnou zeleninu, vyřeším to s vedením prodejny sám, aniž bych ukazoval, kde pracuji,“ podotkl šéf inspekce s tím, že v místech, kde se denně prodávají desítky tisíc kusů zboží, se chyba s prošlou lhůtou může lehce stát. „Důležité je, aby nebyla úmyslná,“ prohlásil Šebesta.

Hypernova v Táboře zavírat nemusela

Koncem září zavřela SZPI prodejnu Hypernovy v Táboře, protože našla v regálech s potravinami myší trus a myši. Tento případ považuje i samotná SZPI za unikátní. „Takhle velkou prodejnu jsme ještě nezavřeli,“ přiznal Šebesta s tím, že k tomu ale nemuselo dojít. Hypernova mohla podle Šebesty zůstat v provozu, pokud by její vedení ihned reagovalo a zabránilo hlodavcům v přístupu do prodejny. „Naši inspektoři tam byli od března zhruba pětkrát, vedoucí obchodu sice zajistili deratizační firmu, ale příčinu - tedy díry a průduchy, kterými se myši do obchodu dostaly - neodstranili. Laxní přístup je kromě zavření prostor bude stát statisíce korun na pokutách,“ uvedl Šebesta.

Za velký úspěch považuje Šebesta to, že inspektoři odhalili přeznačování potravin a úpravy dat minimální trvanlivosti a použitelnosti v Hypernově v Čestlicích a v Nových Butovicích. „Bylo to složité dokázat, pracovnice obchodů totiž potraviny přeznačovaly už před osmou hodinou ranní, než otevřeli. Navíc bylo těžké je překvapit, protože inspektoři musí kontrolu ohlásit,“ dodal Šebesta.

Ahold se domluvil s inspektory

Chyby v obchodech přiměly vedení společnosti Ahold, která Hypernovu provozuje, k tomu, aby se s inspektory SZPI domluvilo na dalším postupu. „Pokud zjistíme v obchodech Aholdu něco špatného, budeme komunikovat nejenom s vedením konkrétní prodejny, ale i s centrálou firmy,“ vysvětlil Šebesta. Potvrdil, že nejdrsnějším případem, který inspektoři SZPI řešili, je oživování zkažených sýrů a uzenin v prodejně Julius Meinl v Českých Budějovicích. „Jde o doposud nevídané praktiky, které vedly až k zahájení trestního stíhání,“ konstatoval Šebesta.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info