Spotřeba zmrzliny stoupá, ke světu má však daleko

S příchodem jara vzrůstá spotřeba zmrzliny. Češi jí v posledních letech stále více holdují a ročně za ní podle odhadů utratí více než sedm miliard korun. Současnou spotřebou kolem osmi litrů na hlavu za rok však stále zaostávají za průměrem Evropy. Američané si dopřávají mražené osvěžení dokonce v trojnásobném množství. "Po poklesu spotřeby v první polovině 90. let se tuzemský trh se zmrzlinou postupně stabilizoval a od roku 1997 celková konzumace roste, zejména v posledních čtyřech letech," řekl Martin Hejduk, manažer divize zmrzliny a mražených výrobků společnosti Unilever.

Podle něj je ale spotřeba stále ještě asi 15 procent pod úrovní roku 1989. Některé mrazírenské firmy však zaznamenávají růst. Patří mezi ně například firma Nanuk Zdounky. Jak spočítali její odborníci, nanuků se v průměru na osobu a rok sní necelý litr, což je osmina celkové spotřeby.

"Lidé jsou jednak přes 40 let zvyklí na míši a další nanuky, a potom – mají přesně na obalu deklarované, jaké je složení výrobku. Na tom bude po vstupu do Evropské unie čím dál tím víc záležet," uvedl Jaroslav Pukl, který donedávna působil jako předseda představenstva firmy.

Jelikož nanuky obsahují živočišné i rostlinné produkty, podléhají navíc dvojí kontrole – jak veterinářů, tak státní zemědělské a potravinářské inspekce. To si pochvalují hygienici, protože u zmrzlin v cukrárnách a pojízdných zmrzlinových stáncích je u každého druhu jen označení malinová, vanilková nebo pistáciová, ale složení spotřebitel nevidí.

"Pokud není narušen mrazírenský řetězec a zmrzlina na dřívku nebo v kelímku neroztaje a znovu nezmrzne, není se při její konzumaci čeho bát," uvedl dietolog Jiří Syrový. Potvrdil, že však přísné kontroly jsou na místě hlavně v případech výroby zmrzliny v malých provozovnách. V některých v minulosti docházelo k porušování hygieny i k pozměňování receptury. Přísné postupy státní inspekce však přispěly k tomu, že již vloni byly tyto případy prakticky výjimkou.

Obchodníci se shodují na tom, že v poslední době vzrůstá zájem o rodinné balení . Mezi velmi oblíbené patří polárkové a v poslední době zmrzlinové rolády nebo vaničky s exotickou příchutí. Přestože si obchodníci slibovali, že díky těmto výrobkům rodinného balení se konzum zmrzlin rozloží do celého spektra ročních období, lidé budou zřejmě i nadále konzumovat zmrzlinu sezonně.

Přibližně 60 až 65 procent spotřeby se odehrává v rozmezí čtyř měsíců, od května do srpna. "Soustředění konzumace do relativně krátké části roku, kdy stoupá šestkrát až osmkrát, působí veliké problémy výrobcům i distributorům zmrzliny," řekl Hejduk . "Pro spotřebitele to však přináší příjemné zlevňování," připomněl ekonom Petr Dvořák. Obchodníci se totiž v tomto období snaží dostat ceny co nejníž, aby prodali co nejvíc.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info