Spotřebitelé preferují domácí potraviny

Výsledky ankety, která proběhla v květnu na internetovém serveru iDNES, stejně jako průzkumy trhu prováděné společnostmi TNS Factum a Marktest prokazují, že spotřebitelé v ČR dávají přednost kvalitním českým potravinám. Informovala o tom dnes Pavla Židlická z agentura Ogilvy Public Relations.

Z výsledků ankety na iDNES vyplývá, že pro naše spotřebitele je podpora kvalitních tuzemských potravin velmi důležitá. V otázce, zda má ČR stejně jako jiné evropské země podporovat kvalitní tuzemské potraviny, dalo své ano 1040 hlasujících, zatímco pouhých 24 lidí bylo opačného názoru. Jak vyplynulo z dalších dotazů, lidé sami se chtějí svým výběrem při nákupu aktivně zapojit do jejich podpory.

Při rozhodování o nákupu potravin hraje nejdůležitější roli kvalita (u 67% hlasujících), až poté cena (u 23% hlasujících) a nakonec konkrétní výrobce (u 10% hlasujících). V poslední otázce ankety si každý mohl zvolit výrobky, které by on sám označil známkou jedinečné kvality. Přes nejrůznější pochoutky z hospůdky jako např. utopenci, tlačenka s cibulí a nakládaný hermelín se zde objevují i konkrétní výrobky od různých značek piva, přes jihočeské jogurty, tavené sýry z Želetavy až po chléb Šumava.

"Z výzkumů provedených za poslední dva roky vyplývá, že již neplatí - co je zahraniční, to je lepší, ale české výrobky jsou vnímány jako důležitá součást celkové nabídky s výraznými preferencemi v některých oblastech", říká Jitka Vysekalová, předsedkyně poradního sboru TNS Factum. Srovnání údajů za poslední dva roky ukazuje, že stále zůstávají vysoké preference českých výrobků v oblasti piva, vína, potravin a nealkoholických nápojů a převažují i v ostatních kategoriích sledovaných komodit kromě spotřební elektroniky.

Zajímavé jsou rovněž důvody vedoucí k preferenci českých nebo zahraničních výrobků. V roce 1993 to byla jednoznačně cena, která vedla ke koupi našeho zboží, a jen u menší části populace hrála roli znalost výrobce, tradice a dobrá zkušenost s výrobkem. Z výsledků dalších šetření můžeme usuzovat na určitý "návrat" českých spotřebitelů k tradicím a pocit podpory českých výrobců.

Spotřebitelé také postupně přicházeli k přesvědčení, že české zboží ve většině případů překračuje, nebo je minimálně stejně kvalitní jako zahraniční výrobky. Cena přestala být jediným důvodem preference našich produktů. Tyto postoje se vykrystalizovaly již v průběhu devadesátých let, v poslední době nedochází k převratným změnám. "Hlavními důvody pro preferenci českých produktů je v současné době především zvyk, podpora českých výrobců a srovnatelná kvalita se zahraničními produkty", dodává Vysekalová.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info