Týden v Evropě 15. - 21. 7. 2002

Image1.jpg

Týden v Evropě 15. - 21. 7. 2002

Stručné zprávy z EU

Práce na dálku: nová dohoda znamená dobré zprávy pro pracovníky i podniky, uvádí Komise

Evropská komise uvítala dohodu, která asi 4,5 mil. zaměstnanců pracujících mimo pracoviště zabezpečí vetší pracovní jistotu a zároveň zachová podnikatelskou flexibilitu. Dohoda byla podepsána v Bruselu na evropské úrovni mezi zástupci zaměstnavatelů a odborů.

Komisařka pro zaměstnanost a sociální záležitosti Anna Diamantopoulou prohlásila: “Dohoda znamená významný milník. Tato iniciativa přinese výhody nejen pracovníkům a podnikům, ale je zároveň první evropskou dohodou realizovanou přímo sociálními partnery. Dokládá, že evropský sociální dialog dozrál.”

Dohodu podepsaly tyto organizace: ETUC, UNICE/UEAPME a CEEP. Dohoda definuje práci mimo pracoviště a na evropské úrovni stanoví obecný rámec pracovních podmínek zaměstnanců pracujících mimo pracoviště. Bere na vědomí, že těmto pracovníkům se dostává obecné ochrany zaručené zaměstnancům pracujícím v prostorách zaměstnavatele, a zdůrazňuje sedm klíčových oblastí, v nichž je třeba vzít v úvahu konkrétní specifika televizní práce. Dohoda má být realizována do tří let od data uzavření. O její realizaci budou informovat členské organizace. Na základě zpráv z jednotlivých zemí bude do čtyř let od podpisu vypracována celoevropská zpráva o její realizaci.

[Podkladový text IP/02/1057]

Komise a ESA zahajují konzultace o globálním družicovém monitoringu životního prostředí a bezpečnosti

Komisař pro vědu a výzkum Philippe Busquin a generální ředitel Evropské kosmické agentury (ESA) Antonio Rodotŕ v Bruselu oficiálně zahájili proces rozsáhlých konzultací všech zainteresovaných stran, změřený na vymezení evropských potřeb posílení globálního družicového monitoringu životního prostředí a bezpečnosti (projekt GMES). Družice jsou schopny Evropské unii pomáhat při sledování změn klimatu, řešení mezinárodních krizí a přírodních katastrof. 250 účastníků zastupujících uživatele, dodavatele a výzkumná pracoviště se zabývalo řešením zásadních možností jak do roku 2008 zmodernizovat a posílit kapacity Evropy v oblasti globálního monitoringu. Propojením kosmických, pozemních a leteckých technologií má projekt GEMS za cíl sjednotit evropské aktivity v oblasti družicového pozorování a dálkového snímání Země. Účelem projektu GEMS je lépe využít stávající a plánované kapacity a infrastrukturu Evropy a vypracovat mechanizmy ke zkvalitnění sběru a šíření informací. Údaje z družice ENVISAT a dalších kosmických, pozemních, leteckých a námořních pozorovacích systémů umožní evropským výzkumníkům, soukromým společnostem a orgánům veřejné správy kvalitněji sledovat znečištění životního prostředí, reagovat na neočekávané události, zlepšit přeshraniční reakci na katastrofy, sledovat pohyb uprchlíků, usnadnit rozdělování pomoci a podpořit mírové sbory působící mimo Evropu.

[Podkladový text IP/02/1055]

Komise schválila komplexní reformu pravidel hospodářské soutěže v oblasti prodeje a servisu automobilů

Evropská komise schválila náročnou, ale vyváženou reformu pravidel hospodářské soutěže pro oblast motorových vozidel. Cílem nového nařízení je napravit problémy s hospodářskou soutěží, identifikované ve vyhodnocení Komise z roku 2000 a týkající se současného režimu hospodářské soutěže. Jeho záměrem je posílit hospodářskou soutěž a přinést hmatatelné výhody evropským spotřebitelům v oblasti prodeje a servisu motorových vozidel. Nařízením se otevře cesta k většímu využití nových distribučních metod, např. prodeje přes Internet. Povede k silnější soutěži mezi prodejci, významně zjednoduší přeshraniční nákup nových vozidel a posílí cenovou konkurenci. Zlepší se informovanost spotřebitelů, usnadní se porovnání vozidel a souvisejících služeb nabízených prodejci. Vlastníci vozidel budou mít snazší přístupu k poprodejnímu servisu, možná i za nižší ceny. Zároveň bude v plném rozsahu zachována kvalita servisu a oprav vozidel. Nové nařízení nabývá platnosti dne 1. října 2002 a zakotvuje jednoleté přechodné období, jež umožní přizpůsobení stávajících smluvních vztahů novým podmínkám. Zvláštní delší přechodné období do 30. září 2005 se vztahuje na postupné rušení smluvních ustanovení vymezujících konkrétní místa působení subjektů v tomto oboru.

[Podkladový text IP/02/1073]

Více pracovních míst po celé Evropě: Komise vítá vyhodnocení Evropské strategie zaměstnanosti

Zlepšení ve fungování pracovních trhů v EU pomohla po celé Evropě vytvořit více pracovních míst. K tomuto závěru dospělo pětileté vyhodnocení Evropské strategie zaměstnanosti (EES), které v souhrnné podobě schválila Komise ve svém sdělení. Strategie byla zahájena na summitu o zaměstnanosti, který se konal v Lucembursku téměř před pěti lety s cílem zahájit boj proti nezaměstnanosti. Vyhodnocení se zabývá výkonností pracovního trhu za uplynulých pět let a předkládá možné směry budoucí podoby EES. Poslouží jako vstup do politických diskusí o budoucnosti strategie, což dále povede k návrhu Komise na přijetí nové generace Hlavních linií zaměstnanosti. Hodnocení vypracovaly členské státy společně s Komisí, jako podklad využily hodnotící studie vypracované jednotlivými zeměmi.

Další informace na:

http://europa.eu.int/comm/employment_social/news/2002/may/eval_en.html

http://europa.eu.int/comm/employment_social/news/2002/may/communication_en.html

[Podkladový text IP/02/1067]

Komise navrhuje oživení spolupráce s rozvojovými zeměmi v oblasti energetiky

Summit o trvale udržitelném rozvoji bude v Johannesburgu zahájen již za několik týdnů. V této souvislosti Komise předložila konkrétní doporučení k oživení spolupráce s rozvojovými zeměmi v oblasti energetiky. Základem těchto návrhů je Energetická iniciativa EU, která bude představena v Johannesburgu. “Energetika byla dlouho zanedbávána, jak v mezinárodním měřítku, tak i v rámci politiky rozvojové pomoci Společenství a je naléhavě třeba jí v rámci rozvojové spolupráce EU zajistit takové místo, které zohlední její ústřední úlohu ve všech třech dimenzích trvale udržitelného rozvoje: ekonomická dimenze zajištění zásobování energiemi, sociální dimenze boje proti chudobě a dimenze ochrany životního prostředí,” uvedla Loyola de Palacio, místopředsedkyně Komise odpovědná za energetiku a dopravu. “Spotřeba energií v Africe vychází hlavně z palivového dřeva, které se sbírá ručně a přepravuje na stále větší vzdálenosti, což přispívá k odlesnění, rozšiřování pouští a chudobě. Nebudou-li vypracovány nákladově efektivní alternativy, bude energetika představovat významnou brzdu hospodářského růstu a udržitelného rozvoje Afriky,” dodal komisař pro rozvoj Poul Nielson.

[Podkladový text IP/02/1075]

Hospodářské řízení v rozšířené Evropě: Předseda Prodi jmenoval studijní skupinu na vysoké úrovni

Předseda Evropské komise Romano Prodi se rozhodl jmenovat studijní skupinu na vysoké úrovni, jejímž úkolem je inventarizovat všechny hospodářské nástroje, které v současné době existují na evropské úrovni, a posoudit jejich vhodnost jako instrumentů hospodářského řízení v souvislosti s rozšířením EU. Skupina také posoudí, zda je k zajištění růstu, stability a soudržnosti změnit politickou strategii. Předseda Prodi skupinu požádal, aby zprávu dokončila do jara roku 2003. Při vypracování zprávy bude skupině pomáhat skupina politických poradců Komise.

[Podkladový text IP/02/1101]

Zprávy Eurostatu

Červen 2002: meziroční inflace v eurozóně se snížila na 1,8 %; v EU15 na 1,6 %

Meziroční inflace v eurozóně poklesla z květnových 2 % na 1,8 % v červnu 2002, uvádí Eurostat. Před rokem činila míra inflace 3,0 %. Meziroční inflace v EU15 poklesla z květnových 1,8 % na 1,6 % v červnu 2002, před rokem činila 2,8 %. Nejvyšší roční míra inflace byla v červnu zaznamenána v Irsku (4,5 %), Nizozemsku (3,9 %) a Řecku (3,6 %); nejnižší hlásí Velká Británie (0,6 %), Německo (0,7 %) a Belgie (0,8 %).

[Podkladový text STAT/02/84]

Zaměstnanost v EU v roce 2000: dočasná práce v EU - ze zaměstnanců 15 % žen a 13 % mužů, více než polovině dočasných zaměstnanců je méně než 30 let

V roce 2000 mělo v EU 14,5 % zaměstnaných žen a 12,5 % zaměstnaných mužů dočasná zaměstnání. Nejrozšířenější bylo dočasné zaměstnání ve Španělsku, kde 34,6 % žen a 30,7 % mužů mělo pracovní smlouvu na dobu určitou, po něm následovalo Portugalsko (22,7 % žen a 18,4 % mužů) a Finsko (20,9 % a 14,5 %). Naproti tomu v Lucembursku jen 4,4 % žen a 2,7 % mužů mělo dočasná zaměstnání, v Irsku 5,9 % resp. 3,6 %.

Podíl zaměstnaných žen v dočasném zaměstnání byl vyšší ve všech členských tátech EU: největší rozdíl mezi muži a ženami byl zaznamenán ve Finsku (ženy 20,9 %, muži 14,5 %), Nizozemsku (17,1 % a 11,3 %) a Belgii (12,1 % a 6,6 %), nejnižší v Německu (13,1 % a 12,5 %) a Rakousku (8,4 % a 7,6 %).

[Podkladový text STAT/02/86]

Zprávy o rozšíření

Margot Wallströmová na neformálním zasedání Rady pro životní prostředí v dánském Sonderborgu

Komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová se zúčastnila neformálního zasedání Rady pro životní prostředí, které se konalo v dánském Sonderborgu. Těžištěm jednání byly přípravy na Světový summit o trvale udržitelném rozvoji. Komisařka Wallströmová trvala na významu zajištění předního místa problematiky životního prostředí v pořadu jednání summitu. Mezi hlavní cíle, které EU v oblasti ochrany životního prostředí sleduje, budou na jednání v Johannesburgu patřit: (a) desetiletý program trvale udržitelné produkce a spotřeby, (b) zastavení a posléze obrat v poklesu biodiverzity, (c) opatření na řešení nebezpečných chemických látek, (d) jasný cíl a harmonogram pro zajištění dodávek čisté pitné vody a hygieny chudým na celém světě, (e) cíl a opatření k zajištění vyššího využití obnovitelných zdrojů energie. Komisařka Wallströmová poznamenala: “Z posledních mezinárodních konzultací na vysoké úrovni vyplynulo všeobecné odhodlání uvést přípravy na světový summit opět do pohybu. To je povzbuzující a tuto dynamiku musíme nyní udržet. Johannesburg není jen o životním prostředí - agenda ochrany životního prostředí je ústřední složkou našeho úsilí o prosazování celosvětového trvale udržitelného rozvoje a přikročení od slov k činům,” a dodala: ”Musíme nadále prosazovat jednoznačné cíle a časové rámce, za něž bude možno učinit politiky odpovědnými. Budeme také muset znovu zopakovat ujištění o nejlepších způsobech nasměrování prostředků k dosažení těchto cílů.”

Neformální zasedání Rady se podrobně zabývalo tím, jak by EU mohla v Johannesburgu co nejúčinněji dosáhnout svých cílů v oblasti ochrany životního prostředí.

Verheugen vyzývá Poláky, aby si sami vytvářeli svou budoucnost

V razantním útoku na podle jeho názoru mylné představy panující ve Varšavě komisař pro rozšíření Günter Verheugen vyvrátil řadu argumentů, které v Polsku opakovaně zaznívají, a jednoznačně a explicitně vyslovil, jak moc již nyní Polsko z procesu přistoupení získává a jaké další výhody členstvím ještě získá.

Prohlásil, že v přímém důsledku polského členství v EU dojde k významnému zvýšení příjmů v zemědělství. Největší a nejefektivnější zemědělská hospodářství budou začleněna již od počátku do evropské zemědělské politiky a ihned budou mít větší příjmy. Mnoho malých a velmi malých hospodářství, jejichž majitelé vyrábějí jen pro vlastní potřeby, budou mít vůbec poprvé stabilní příjmy, což je povzbudí k přijetí restrukturalizačních opatření, která podle něj potřebují a která jsou tak jak tak, s nebo bez EU, zcela nevyhnutelná. Uvedl, že přímá podpora příjmům zajistí sociálně snesitelnější průběh změn.

Odmítl myšlenku, že s polskými zemědělci se zachází hůře než s jejich protějšky v EU. “Právě naopak: od prvního dne se na organizaci trhů budou vztahovat stejné podmínky. Polsko dostává na rozvoj venkova více peněz než současné členské státy. Přímá podpora příjmů polských zemědělců se zvýší z 25 % na 100 % během deseti let. Za tu dobu dosáhne průměrný příděl polským zemědělcům 60 % evropského průměru. Porovnáte-li toto číslo 60 % s významně nižšími náklady v Polsku a s významně vyšší kupní silou eura v Polsku oproti např. Dánsku, jsou na tom polští zemědělci vlastně lépe než jejich protějšky v dnešní EU. To je ten takzvaný nerovný přístup.”

Verheugenův popis reality obešel obvyklejší diplomatické vyjadřování užívané při těchto příležitostech. “Domnívá se snad někdo, že nové generace mladých Poláků se spokojí se zoufalými životními podmínkami na miniaturních záhumencích této země?” zeptal se. Pokračoval tím, že uvedl seznam všech výhod, které pro Polsko poplynou z postoje EU k zemědělské pomoci: nové příležitosti na venkově, kvalitnější infrastruktura, vzdělání a odborná příprava, investice do tvorby pracovních míst.

Aby si posluchači význam jeho slov opravdu uvědomili, načrtl komisař scénář opačný, tj. Polsko do EU nevstoupí. “Předvídatelný výsledek by byla vážná hospodářská krize, která by v lepším případě musela být řešena zvenčí masivní pomocí, ale za podmínek diktovaných zvenku. V horším případě by však spolu s hospodářstvím by zkolabovala i demokracie. Jaký by pak byl smysl všeho toho dlouhého, vytrvalého a odvážného snažení?”

Komisař nenabídl žádné bianco záruky úspěšného výsledku. Polsko si však podle něj musí ujasnit jednu věc: “Integrace Polska do EU není politická přátelská službička, ale vychází z výkonnosti celé země. Znamená to, že tam, kde jsou nedostatky, by Polsko mělo otevřeně a energicky pracovat na jejich překonání. Polsko to dluží samo sobě a také silné Evropě. A dovolte mi zcela upřímně říci, že Polsko má stále ještě spoustu práce před sebou.”

Komisař se však také pokusil uvolnit napětí v souvislosti s nadcházející závěrečnou fází vyjednávání a svým posluchačům v Polsku připomněl, že mezi EU a kandidátskými zeměmi, včetně Polska, existuje shoda v mnoha základních bodech závěrečného účtu: Agenda 2000 zůstává v platnosti a dohody je třeba dosáhnout v limitech daných tímto finančním rámcem, nové členské státy by neměly do EU vstupovat jako netto přispěvatelé, ale měly by dostávat alespoň stejné netto částky, jaké dostávaly v době před přistoupením, obě strany se shodují v tom, že vyjednávání se vedou o integraci v plném rozsahu, nikoliv o částečném členství - což si podle komisaře obě strany vykládají tak, že pro jednotlivé země budou zapotřebí nadnárodní pravidla. “Za předpokladu dostatečné pružnosti a politického pragmatizmu budou nalezena přiměřená řešení,” uzavřel.

Harmonogram předsednictví EU pro další jednání

Dánské předsednictví předpokládá vstupní jednání na úrovni náměstků (tj. hlavních vyjednavačů kandidátských zemí a stálých představitelů v EU) ve dnech 29. a 30. července a na ministerské úrovni na okraj jednání ministrů zahraničí zemí EU během zářijového, říjnového a prosincového (závěrečná jednání) zasedání v rámci Rady pro všeobecné záležitosti a Rady pro vnější vztahy. K zajištění úzkého kontaktu s Evropským parlamentem se dánský premiér ve své funkci předsedy Evropské rady zúčastní zvláštní diskuse s EP a představiteli kandidátských zemí dne 19. listopadu, aby předložil aktuální informace o závěrečné fázi vyjednávání.

Viz webové stránky předsednictví http://www.eu2002.dk/main/

Kandidáti se také již setkávají s příštím předsednictvím

Příští předsednictví EU, Řecko, již také projednává své plány s kandidátskými zeměmi. Náměstek řeckého ministra zahraničí Anastassios Giannitsis, který má na starosti záležitosti EU, se setkal k rozhovorům s lotyšským ministrem zahraničních věcí Indulisem Berzinsem (během své návštěvy Lotyšska dne 1. července). Hovořili o vyjednáváních o zemědělství a o prioritách řeckého předsednictví, které zahajuje činnost dne 1. ledna 2003. Giannitsis uvedl, že Řecko podporuje uzavření vstupních jednání s kandidáty do konce letošního roku, a zdůraznil řeckou podporu “vyváženému řešení” v otázkách zemědělství. Předpokládá, že během řeckého předsednictví dojde k podpisu smlouvy o přistoupení k EU.

Konvent se otevřel mladým myšlenkám

Červencové zasedání Evropského konventu bylo označeno jako poslední stadium “naslouchací fáze” konventu. Zabývalo se dvěma hlavními tématy. Zaprvé toto zasedání znamenalo konec týdenního Konventu mládeže, na němž se sešlo na 210 mladých lidí ve věku od 18 do 25 let, aby diskutovali o budoucnosti Evropy. Díky tomu, že každý člen Konventu vybral jednoho účastníka - a Hana Sedláčková z ČR byla jednou ze čtyř účastníků vybraných Komisí - se Konventu mladých zúčastnily kandidátské země v silném zastoupení. Z jeho závěrů vyplývá touha po energické a efektivní unii se silnými institucemi na úrovni EU. Jeden tón nesouladu však zazněl, když skupina 50 mladých účastníků vyvěsila protest proti podle jejich názoru neexistenci reálné reprezentativnosti Konventu mládeže a proti šíření “starých myšlenek” během konventu.

Zbytek zasedání byl věnován diskusi o zahraniční a bezpečnostní politice a obraně. Na těchto otázkách začnou v září pracovat dvě nové pracovní skupiny, přičemž další nové skupiny se budou zabývat spravedlností a vnitrem a otázkami zjednodušení. Z podrobné debaty vyplynula nejenom silná touha po tom, aby EU hrála podstatně významnější úlohu ve světě, ale také rozdílné postoje k tomu, jak toho dosáhnout ve skutečnosti. Někteří představitelé kandidátských zemí, jako např. Alojz Peterle a Juraj Migaš, podpořili návrhy na podřízení zahraniční politiky tradičnímu způsobu rozhodování v EU, jiní však, např. Danuta Hübnerová, prosazovali směs mezivládní a komunitární metody. Stejná témata se objevila během diskusí o obraně, ale projevil se také velký zájem o větší koordinaci ve zbrojním průmyslu. Konvent nyní jednání přerušil až do září, ale v mezidobí se ještě sejde řada pracovních skupin.

Informační centrum Evropské unie při Delegaci Evropské komise v České republice

European Union Information Centre of the Delegation of the European Commission to the Czech Republic

Rytířská 31, 110 00 Praha 1, Česká republika

Tel.: (+420 2) 216 10 142 Fax: (+420 2) 216 10 144

e-mail: info@iceu.czhttp://www.evropska-unie.cz

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info