ASZ ČR jednala s ministrem zemědělství o sledování majetkové propojenosti

V polovině dubna měli zástupci Asociace soukromého zemědělství ČR možnost se opět pracovně setkat s ministrem zemědělství Markem Výborným. Jednání bylo věnováno dalším důležitým změnám, které byly slíbeny ve vládním prohlášení a jež by mohly podstatně přispět ke zlepšení pravidel distribuce podpor, které do zemědělství jdou. Především šlo o téma zavedení sledování majetkové propojenosti příjemců dotací a zastropování všech typů dotací. Předseda ASZ ČR Jaroslav Šebek a místopředsedové ASZ ČR Jan Štefl a Jan Staněk projednali i řadů dalších důležitých momentů, které mohou pomoci agrárnímu sektoru a které tato selská organizace dlouhodobě prosazuje s argumenty založenými na datech.

ASZ ČR vytrvale upozorňuje, že je v zájmu naprosté většiny zemědělců, ale především i celé společnosti zajistit takové podmínky, aby stát přesně věděl, komu skutečně veřejné peníze vyplácí a mohl podle toho určovat priority své dotační strategie a maximalizovat jejich veřejný přínos a především přínos pro daného zemědělce a jeho okolí. Účinné zajištění sledování majetkové propojenosti firem, kterou po nás požaduje zavést i Evropská komise, je základním prostředkem k transparentnímu vyplácení dotací, s čímž ministr Výborný plně souhlasil. Dle svých slov ale předpokládá, že k tomu bude také, například z důvodu předcházení možným právním sporům ze strany zástupců propojených subjektů, pravděpodobně nutné vytvořit zvláštní datové aplikace, které budou schopné spolehlivě prověřit majetkovou strukturu žadatelů o dotace, přičemž tyto IT systémy by zřejmě mohla mít na starosti digitální agentura. ASZ ČR však také souběžně konzultuje současný právní i technologický stav a na základě toho ministrovi zemědělství navrhla prověřit využití nejprve již existujících možností, u kterých lze mít za to, že jsou ve vzájemném využití zcela dostatečné ke zjišťování potřebných údajů a není třeba celý problém řešit pravděpodobně velmi nákladnou a zdlouhavou cestou založenou na zavádění nových rejstříků či databází.

Podle názoru zástupců ASZ ČR lze již dnes poměrně dobře a spolehlivě s využitím veřejných rejstříků, jako je rejstřík skutečných vlastníků podle zákona o evidenci skutečných majitelů, živnostenský a obchodní rejstřík, rejstřík firem, data z dalších ministerstev a SZIF nebo katastr nemovitostí, a s pomocí dalších nástrojů pro interaktivní vizualizaci dat analyzovat vazby mezi subjekty a jednoznačně určit, kdo je skutečným koncovým příjemcem dotace. Takováto činnost je běžná pro znalého analytika pracujícího s podobnými nástroji, který má k dispozici potřebná data. Současně má vedení ASZ ČR za to, že je třeba přizpůsobit princip vyplácení dotací tak, aby byly poskytovány prostě pouze tam, kde není žádných pochybností o majetkových vazbách a tuto odpovědnost budou mít primárně žadatelé, kteří musí nahlásit statusové informace o svých skutečných vlastnících a o tom, zda míra majetkového propojení přesahuje stanovené úrovně pro dotační nárok. Stručně řečeno - musí tedy jít o princip „platím tam, kam vidím“ a musí definitivně padnout dosud uplatňovaná falešná spravedlnost, že všechny zemědělské podniky jako třeba obrovské holdingy, nezemědělské korporáty vlastnící nějaké zemědělské podniky, či podniky sídlící mimo prostor EU, apod. musí mít nárok na všechny podpory.

Stát by měl z těchto dat o majetkových vazbách, které budou směřovat na konkrétní rodná čísla, vycházet a měl by je ověřovat a v případě zjištění nesouladu by takovým subjektům v rámci sankčního systému zastavil veškeré dotace i do budoucna. V zásadě nejde o nic nového, protože určitá forma tohoto prediktivního řešení se využívá u žádostí u PGRLF či v části dotací z PRV a od loňského roku již i u části přímých plateb. Systém těchto navazujících kroků by měl být funkčním a v podstatě okamžitým řešení, které by jednak využívalo již vytvořených systémů a dostupných softwarových nástrojů, dále by nezvyšoval administrativní zátěž na žadatele a současně by měl potenciál dostatečně odrazovat od případných snah systém obejít. Veškeré tyto náměty předává ASZ ČR také koaličním zástupcům pro zemědělství s žádostí o to, aby otázka majetkové propojenosti byla vyřešena co nejdříve, aby do konce volebního období mohlo dojít k její aplikaci i s vazbou na nezbytné zastropování všech dotací. Česko jakožto specifická země EU, kde současné prakticky neomezeného čerpání zemědělských dotací společně s přetrvávajícím modelem postsocialistického velkozemědělství umocnily výrazný trend skupování zemědělských firem dokonce nezemědělským byznysem, bohužel stále neuplatňuje zastropování ve většině provozních dotačních titulů, ačkoli důsledné omezení přímých dotací na rozumné a českým podmínkám odpovídající úrovni by kromě jiného také znamenalo určité navýšení základní platby (BISS) pro všechny klasické zemědělské podniky.

Předseda ASZ ČR Šebek v debatě s ministrem Výborným také znovu zdůraznil, že je potřeba významně upravit stávající preferenční kritéria a snížit rovněž stávající maximální částky u investičních dotací tak, aby dotační alokace prostředků vystačila na modernizaci mnohem většího počtu zemědělských podniků, včetně těch středních, neboť nemalá část sedláků, a to včetně středních firem si na tyto podpory neměla možnost sáhnout ještě ani jednou. Vyzdvihl nutnost zlepšení přístupu k těmto podporám zejména pro menší subjekty, které by měly mít navíc možnost žádat o podporu na pořízení většiny potřebných a vhodných typů zemědělské techniky. Připomněl také, že národní dotace musí odpovídat zájmům většiny českých farmářů a ne vylobbovaným požadavkům z několika segmentů či dokonce početně malých zájmových skupin velkých a největších podniků. Systém úprav u investičních podpor může docílit kromě jiného také toho, že se podpory přesunou od největších zemědělských podniků, které dotace nepotřebují, k těm menším a středně velkým, které je naopak potřebují.

Úvahy o dalších změnách v dotacích souvisí s nedávnými ale i plánovanými demonstracemi, kterých se účastní část zemědělců. Ministr Výborný poděkoval ASZ ČR za konstruktivní přístup v rámci vyjednávání podmínek SZP a za věcný dialog o aktuálních tématech agrárního sektoru. Protesty organizované na začátku roku Agrární komorou a její členskou organizací Zemědělským svazem měly ve své skutečné podstatě za cíl především změnit schválené nastavení redistributivní platby. Následně se ale potvrdilo, že pro jimi navrhované nesystémové úpravy nemají argumentační a politickou podporu a demonstranti ji pro tuto chvíli zatím vyřadili ze svých požadavků. Jedním z pozitivních výsledků demonstrací tak pro sedláky bylo to, že koaliční vláda konečně začíná reálně řešit, jak nastavit sledování propojenosti podniků a zastropování dotací jakožto reálných nástrojů na zlepšení situace v konečném důsledku u většiny zemědělců.

Nadějnou zprávou je rovněž to, že na schůzce byl minstrem zemědělství zmíněn zájem na větší podpoře přes Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a to s výhledem na nový podpůrný titul. Zástupci ASZ ČR a ministr Výborný se rovněž shodli na tom, že navrhované zákonné předkupní právo k propachtované zemědělské půdě, jehož plošné zavedení navrhují někteří opoziční poslanci z hnutí ANO a z SPD, je naprosto nepřijatelným řešením. Předseda a místopředsedové ASZ ČR současně poděkovali ministrovi zemědělství za aktivní přístup ministrova náměstka Milana Daďourka v oblasti přípravy legislativy k rodinným farmám.

Zástupci ASZ ČR prezentovali ministrovi několik konkrétních návrhů. Mezi nimi byl například návrh na zavedení přednostní šance na získání státní půdy do vlastnictví nebo do pachtu pro mladé, lokálně hospodařící anebo začínající zemědělce a také požadavek na prosazování evropské možnosti navýšení přímých plateb o 10 procent. Asociace dále znovu požádala o zavedení diskutované možnosti výběru zemědělcem, zda bude přijímat dotace v eurech, což by řada farmářů kvůli své podnikatelské situaci a obchodním partnerům jistě uvítala, což ale ministr zatím nepodpořil. Další velkou prioritou, kde se ASZ snaží obhájit zájmy vlastníků půdy a zemědělců i lesníků, je změna mysliveckého zákona, který je nyní již na projednání legislativní rady vlády. Zde zástupci ASZ probírali s ministrem aktuální situaci a apelovali na maximální udržení rozsahu této novely.

Zástupci ASZ ČR také požádali ministra zemědělství o konkrétní reakce na písemně předložené strategické návrhy a konkrétní náměty na snižování zbytečné byrokracie, které byly na MZe v předchozích měsících Asociací zaslány. Ministr Výborný potvrdil, že také toto téma je pro něj zásadní a že se bude zabývat náměty ze strany ASZ ČR.

Uplynulé setkání s ministrem zemědělství považují zástupci ASZ ČR za poměrně pozitivní. Je pochopitelné, že programové prohlášení nebude možné již naplnit zcela, nicméně ze strany ministra zemědělství je znatelná snaha o dotažení vládních plánů v rámci nynějších možností. Také proto bude ASZ ČR i nadále věnovat čas a energii vyjednávání s vládními představiteli – to je způsob, který Asociace považuje za efektivnější než opakované výhrůžky a demonstrování za další ve své podstatě nic neřešící požadavky na silnicích. ASZ ČR nabízí raději promyšlená systémová řešení a funkční změny, které mohou zlepšit celkovou situaci českého agrárního sektoru.

Mgr. Lukáš Senft, mediální oddělení ASZ ČR

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info