Vědci pátrají po odrůdách, které se vypořádají s horkem. Listy zahřívají na 75 °C

Jaké odrůdy bude v Česku vhodné v následujících letech pěstovat? Pátrají po nich olomoučtí vědci. Spolu se zástupci Univerzity Palackého vyvinuli zařízení, které zkoumá odolnost rostlin vůči vyšším teplotám.

Informace o takzvané termostabilitě rostlin (termostabilní látka je taková, která se za zvýšených teplot nemění, pozn. red.) totiž nabývají podle odborníků na významu mimo jiné v souvislosti se současnými klimatickými změnami a častějším výskytem teplotních extrémů.

„Jedná se o univerzální přístroj pro měření tepelné stability jakýchkoliv buněk, který jsme ale primárně vyvíjeli pro buňky rostlinné. Je to vlastně ohřevný systém. Celé měření trvá zhruba 25 minut,“ uvedl vedoucí oddělení biofyziky Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH) Petr Ilík s tím, že části rostliny je nutné zahřívat postupně. „Rostliny na teplotní extrémy reagují podle své odolnosti. Naše metodika by mohla pomoci při výběru odrůdy plodiny, která by si udržela výnos i v nestabilních klimatických  podmínkách.“ Martina Špundová - členka výzkumného týmu

K měření vědci potřebují pouze malý vzorek části rostliny, nejlépe listu. Ten pak vloží do nevelké aparatury s vodou zbavenou iontů. „Část rostliny se zahřívá z pokojové teploty zhruba na 75 stupňů Celsia. Se zvyšující se teplotou se mění chlorofylová fluorescence, která vypovídá o teplotní odolnosti fotosyntetických procesů,“ popsal měření Petr Ilík.

Vědci podle něj zároveň měří i vodivost média – tím zjišťují odolnost buněčné membrány. Přístroj PlanTherm, který již mají čeští experti k dispozici, slouží i k testování toho, jak rostliny reagují na krátkodobý vysokoteplotní stres.

Badatelé již svůj výzkum publikovali v odborném časopise New Phytologist. Zařízení vyvíjeli ve spolupráci s českou firmou. Nyní jej nabízejí ke komerčnímu využití.

AUTOR adr