Veřejnost v kandidátských zemích EU, v nichž se teprve bude konat referendum, podpoří přistoupení k EU

Poté, co proběhla referenda na Maltě, ve Slovinsku, Maďarsku, Litvě, na Slovensku a v Polsku, kde občané rozhodli o připojení svých zemí k EU, lze očekávat, že I zbývající kandidátské země se vysloví pro členství v EU. Vyplývá to z výzkumu EU Accession Study, který včera zveřejnila společnost TNS.

Vezmeme-li v úvahu všechny oprávněné voliče, tak podpora vstupu do EU je nejvyšší v zemích, které mají přistupovat až v další vlně: v Rumunsku (86 %), následovaném Bulharskem (74 %) a Tureckem (70 %). Občané v Lotyšsku (47 %) a Estonsku (44 %) jsou pro vstup do EU v menší míře, ale podpora přistoupení převažuje nad podílem lidí, kteří jsou proti.

Ve srovnání s výsledky z minulého roku se podpora vstupu do EU těchto zemích podstatně nezměnila. Lidé v kandidátských zemích mají v souvislosti se vstupem do EU jak pozitivní, tak negativní očekávání. Očekávání, zda lidé vstupem do EU získají nebo ztratí, se mezi jednotlivými zeměmi liší. Turci, Rumuni a Bulhaři nejčastěji říkají “získáme”, zatímco Češi, Lotyši a Estonci jsou, podobně jako loni, obecně nejrezervovanější (i když Estonci jsou velmi optimističtí, pokud jde o možnosti cestování).

Lidé v Polsku, Maďarsku, Slovinsku a Slovensku jsou optimističtí v určitých oblastech (Poláci ve vzdělávání, cestování a životním prostředí, Maďaři ve vzdělávání a životním prostředí, Slovinci v oblasti cen spotřebního zboží) a pesimističtí v jiných (Slovinci v uplatnění na trhu práce a pocitu hrdosti na svou zemi, Slováci v oblasti cen spotřebního zboží, Maďaři v uplatnění na trhu práce, Poláci v oblasti cen spotřebního zboží a životní úrovně).

Jan Herzmann, generální ředitel Taylor Nelson Sofres Factum, uvedl: “Výsledky tohoto výzkumu potvrzují, že veřejné mínění v kandidátských zemích EU, kde ještě neproběhlo referendum, se celkově přiklání ke vstupu do EU. Ovšem ačkoli veřejnost v kandidátských zemích podporuje vstup do EU, existují značné obavy, zejména v oblasti životní úrovně, zvláště z vývoje cen spotřebního zboží po vstupu do EU.”

Informace o výzkumu:

Výzkum provedlo v dubnu a květnu 2003 deset výzkumných firem v kandidátských zemích EU: BBSS (Bulharsko), TNS Factum (Česká republika a Slovensko), ES Turu-uuringute (Estonsko), TNS Hungaria (Maďarsko), Baltic Data House (Lotyšsko), SIC Rinkos Tyrimai (Litva), TNS OBOP (Polsko), CSOP (Rumunsko), GRAL-ITEO Marketing Research (Slovinsko), TNS PIAR Marketing Research (Turecko). Projekt koordinovala česká společnost TNS Factum.

Šlo o čtvrtou vlnu výzkumu. První byla provedena v září až říjnu 2000, druhá v září 2001, třetí v září a říjnu 2002. Letos odpovídal na sadu otázek v každé ze zúčastněných kandidátských zemích reprezentativní soubor dospělé populace. V zemích, kde referendum již proběhlo, nebyly položeny otázky na hlasování, v Litvě otázky na očekávání od členství v EU. Velikost výběrového souboru v každé zemi byla přibližně 1000 osob, výjimkou bylo Turecko (2000) a Slovensko (500). Celkem byl dotázán soubor 11 675 lidí. Výzkum proběhl prostřednictvím osobních rozhovorů, kromě Slovinska a Slovenska, kde proběhlo telefonické dotazování.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info