Vídeň hrozí oddálením rozšíření unie
07.01.2003 | Hospodářské noviny
Otázka tranzitní nákladní dopravy přes Rakousko opět ohrožuje přijetí nových členů do Evropské unie.
Vídeň se totiž s ostatními členskými zeměmi nedohodla na tom, jak a zda vůbec regulovat tranzitní nákladní dopravu v zemi. Jednání uvázla na mrtvém bodě, jelikož rakouský kabinet si přeje zachování dosavadní regulace prostřednictvím "ekobodů", tedy omezení nákladní dopravy kvůli ochraně citlivé alpské krajiny, zatímco ostatní země požadují zrušení všech omezení v příštím roce. K tomu se kloní i Evropská komise. "Je to bezprecedentní omezení jednotného trhu," řekl k tomu komisař Frits Bolkenstein.
Zrušit omezení požaduje hlavně Itálie, která přes Rakousko vyváží většinu zboží. "Naší zemi hrozí další znevýhodnění v dopravě, které bude ještě znásobeno novými byrokratickými překážkami a zpožděním při výstavbě alternativních dopravních tras," zní stanovisko římského ministerstva dopravy, zveřejněné na jeho internetové stránce.
Rakouská vláda vyvíjí v poslední době silný nátlak na Brusel. Pokračující spor vede až k tomu, že část kabinetu požaduje zablokování rozšíření unie o nové země. "Rakousko musí zesílit politický tlak, aby docílilo co nejlepšího výsledku, který by ulehčil život obyvatelům Alp. Vyzývám proto kancléře, aby 16. dubna nepodepsal smlouvu o rozšíření unie," řekl podle deníku Der Standard minulý týden ministr dopravy Mathias Reichhold ze Strany svobodných (FPÖ).
Tento požadavek FPÖ je starý, nová je však reakce kancléře.
Největší místní média - televize ORF a deníky Der Standard, Die Presse, Neue Kronen Zeitung a Salzburger Nachrichten - hodnotí tyto výroky naprosto shodně jako zbytečná silácká gesta, která zemi zahánějí do mezinárodní izolace.
Stejný názor má i rakouský člen Evropské komise Franz Fischler. "Nevidím žádnou šanci na prodloužení výjimky. Měli bychom se už konečně rozloučit s myšlenkou, že se nám ji podaří zachovat," řekl v rozhovoru pro deník Tiroler Tageszeitung.
Realistické by podle něho bylo omezit nákladní dopravu v okamžiku, kdy by emise škodlivin překročily určitou hranici. Stav ovzduší by přitom zjišťovaly "létající laboratoře". "Bylo by to drahé, ale pořád ještě produktivnější než trvat na naší výjimce," uvedl.
Další články v kategorii Zemědělství
- Důslednější ochranu zvířat před týráním mají zajistit přísnější pravidla (17.12.2025)
- Důvody k optimismu pro sedláky z rodinných farem existují i v nepříznivých časech (17.12.2025)
- Zemědělská a plastikářská firma Patria Kobylí loni snížila ztrátu na 4,7 mil. (17.12.2025)
- Český vědec, který vrátil vědě vůni bylin. Roman Pavela získal prestižní světové ocenění ScholarGPS (17.12.2025)
- Šebestyán vidí jako prioritu úpravu zemědělského rozpočtu, má ho za podhodnocený (17.12.2025)
- MENDELU koordinuje aktivity k ochraně biodiverzity a udržitelnému hospodaření v Amazonii (16.12.2025)
- SZIF už pozastavil dotace firmám z Agrofertu kvůli Babišovu střetu zájmů (16.12.2025)
- Řečtí farmáři třetí týden protestují s traktory na dálnicích, ohrožují turismus (16.12.2025)
- Sledování propojenosti zemědělců zatím slouží více k buzeraci než k ochraně hospodářské soutěže (16.12.2025)
- EK stále očekává podpis dohody mezi EU a Mercosurem do konce letošního roku (16.12.2025)

Tweet



