Vláda chystá podporu vývozu pro malé české firmy

České firmy přes útlum, který provázel hlavně evropské trhy po větší část letošního roku, většinou rychle našly nové zákazníky, takže exportu se stále daří. Bilance zahraničního obchodu tak skončí letos zřejmě s nejlepším výsledkem od roku 1999. "Letošní schodek dosáhne zřejmě podle našeho odhadu 64 miliard korun, což je o 7 miliard méně než v předchozím roce," uvedl včera šéf CzechTrade Martin Tlapa. Dodal, že se zlepšil především vývoz do zemí Evropské unie, kde za deset měsíců byl objem našeho vývozu vyšší než objem dovozu. "Toho jsme dosáhli navíc v době, kdy ekonomika většiny zemí eurozóny stagnovala," připomněl Tlapa.

Ekonom Jiří Klíma však podotýká, že drtivá většina největších exportérů se rekrutuje z podniků se zahraniční účastí nebo se stoprocentně zahraničním kapitálem. Například v první desítce největších exportérů jich najdeme sedm, v první dvacítce čtrnáct. "Na zahraniční investory se však v příštích letech nebudeme už moci tak spoléhat jako dosud, protože objem jejich přímých investic v naší zemi má v příštích letech klesat, například kvůli příliš vysokým firemním daním a vysokému zdanění pracovní síly," uvádí Klíma. Očekávaný nižší objem zahraničních investic v příštím roce potvrdil nedávno i šéf CzechInvestu Martin Jahn.

Větší podpoře než dosud by se proto měl těšit v příštích letech vývoz malých a středních podniků, které jsou v západní Evropě páteří celé ekonomiky.

Změnu oznámil při nedávném předávání titulů Exportér roku i premiér Vladimír Špidla. "Ministerstvo průmyslu a obchodu v příštím roce zahájí nové programy na podporu vývozu. Mimo jiné půjde i o rozšíření programu pro podporu mezinárodního marketingu malých a středních firem," řekl premiér.

Podle mluvčího agentury CzechTrade Jana Hergeta půjde o tři konkrétní programy podpory exportu malých a středních firem, z toho dva zcela nové. "Prvním je Prospekce, což je program podpory marketingu pro vybrané země," řekl Herget a doplnil, že na programu bude participovat česká exportní banka, která bude poskytovat vývozcům půjčky, dále EGAP, který kontrakty pojistí a CzechTrade, který bude dotovat marketingové aktivity.

Nový bude i program zastoupení, který zvýhodní firmy, jež se spojí při vytvoření zastoupení v zahraničí. Rozšířen bude rovněž stávající program marketing, na jehož financování se budou od příštího roku podílet i strukturální fondy Evropské unie.

Zatímco letos bylo na podporu vývozu malých a středních firem k dispozici 70 milionů korun, v příštím roce by to mělo být 120 milionů, z toho by ovšem 50 milionů mělo připutovat z evropských fondů. "Bojujeme ale o to, abychom měli k dispozici celkem 150 milionů. Z toho třetinu by tvořila spoluúčast Evropské unie," uzavřel Herget.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info