VÝUKA POLITOLOGIE NA ČZU V PRAZE

EDUCATION IN POLITICS AND POLITICAL SCIENCE AT THE CZU

Jaroslav Čmejrek

Adresa autora:

Katedra humanitních věd, PEF ČZU v Praze, 165 21 Praha 6 - Suchdol, Kamýcká ul.

cmejrek@pef.czu.cz

Anotace:

Příspěvek se zabývá zkušenostmi s výukou politologie na fakultách ČZU, zejména na fakultě provozně ekonomické. Hlavní pozornost se soustřeďuje na možnosti zkvalitnění práce výběrových seminářů. Jako zvláště perspektivní se jeví jednak rozpracování politologických aspektů evropské integrace, jednak problematika regionálního rozhodovacího procesu.

Summary:

The paper refers to various aspects connected with education in the politics and political science at the Czech University od Agriculture, especially at the Faculty of Economics and Management. The paper focuses on the means of improvement of course works in seminars. The students are very interested in topics related to political implications of European Union and topics devoted to the policy-making on the regional level.

Klíčová slova:

politologie, politická transformace, zemědělství a venkov v politickém procesu, transformace zemědělství, výuka, výběrové semináře, seminární práce

Key words:

politics, political science, political change, agriculture and countryside in the policy-making, transformation of agriculture, education, seminars, course works

Politologie jako samostatný obor a předmět vysokoškolského studia nemá u nás příliš bohatou historii. Do konce čtyřicátých let se s ní bylo možné setkat pouze v rámci sociologie. Spolu s ní pak byla v následujícím období zatracována jako “buržoazní pavěda”. První vážné pokusy konstituovat politologii jako obor a studijní předmět byly podniknuty v liberální atmosféře druhé poloviny šedesátých let, avšak po krátkém rozkvětu oboru je na dvě desítky let zmrazila normalizace. K návratu politologie na vysokoškolskou půdu došlo až v roce 1990. Zajistit výuku politologie nebyl snadný úkol. Bylo třeba nejen vytvořit příslušné katedry a vypracovat studijní programy, ale zejména bylo nutné připravit vhodné učební texty a vyrovnat mnohaletý deficit hodnotné politologické literatury. Během několika let bylo dosaženo v tomto úsilí pozoruhodných výsledků a výuka politologie se rozběhla na celé řadě fakult v Praze, Brně, Olomouci i jinde. Své místo si politologie našla rovněž v studijních programech ČZU v Praze.

Není jistě třeba dokazovat užitečnost, ba nezbytnost tohoto předmětu pro studium ekonomických oborů. Ekonom by měl mít určitou představu o politickém systému a jeho institucích, o fungování politických mechanismů a jejich vlivu na hospodářský život. Ostatně, nezřídka se hospodářský vzestup určité země vysvětluje spíše stabilitou politického systému než ekonomickými faktory. Na druhé straně sebelepší ekonomické předpoklady mohou být znehodnoceny politickou nestabilitou. Podobně jako na jiných ekonomických školách politologie zdomácněla i na Provozně ekonomické fakultě ČZU. Je na ní zařazena jako povinný předmět do studijních programů všech oborů a od zahájení výuky tohoto předmětu vzrostla jeho váha jak z hlediska hodinové dotace, tak z hlediska požadavků kladených na studenty.

Výuka politologie na ČZU má svá specifika. Jestliže se v rámci politologických předmětů pokoušíme objasnit základní otázky naší politické transformace, nemůžeme ponechávat stranou agrární a rurální aspekty tohoto procesu. Již na počátku 90. let se otázky související se zemědělstvím (transformace družstev, restituce, státní dotace apod.) staly jedním z důležitých impulzů politické diferenciace. Hned po listopadu 1989 vyvstala otázka zemědělské politické reprezentace a zápas o tuto úlohu svedla celá řada politických subjektů. Přestože se četné pokusy o zformování stavovsky pojaté zemědělské strany ukázaly jako nereálné a o vliv na venkově se podělily etablované parlamentní strany, otázka politické obhajoby zájmů českého zemědělství a venkova zůstala stále aktuální. Nasvědčují tomu i množící se protesty zemědělců a akty nekonvenční obrany zemědělských zájmů.

Proto pokládáme za nezbytné nabídnout posluchačům ČZU v rámci politologických předmětů možnost seznámit se s politickými či politologickými aspekty rozvoje zemědělství a venkova. Nejde samozřejmě o výchovu a přípravu posluchačů v duchu určité ideologie či dokonce konkrétní politické strany. Svůj úkol spatřujeme v poskytnutí vědomostí a objektivních informací, jež absolventům ČZU usnadní politickou socializaci i vstup do profesionální praxe. V tom spočívá specifičnost výuky politologie na ČZU ve srovnání s jinými fakultami ekonomického zaměření či fakultami s výukou politologie. Agrární a rurální akcent ve výuce politologie se týká přirozeně nejen Provozně ekonomické fakulty, ale i ostatních fakult ČZU, v jejichž programech je politologie zařazena do nabídky volitelných předmětů, které zvyšují úroveň vzdělání a celkový rozhled absolventů.

Základní jednosemestrový kurz politologie pro posluchače Provozně ekonomické fakulty ČZU je koncipován jako doplnění ekonomického vzdělání. Uvádí posluchače do problematiky vědy o politice, seznamuje je se základními etapami vývoje politického myšlení, s otázkami vývoje státu a vývoje demokratické teorie i praxe, s politickými systémy a jejich institucemi, zejména s politickými stranami a volebními systémy. Pozornost je věnována otázkám dělby moci a legislativnímu procesu. Stranou nezůstávají ani otázky zahraniční politiky a mezinárodního postavení ČR. V této oblasti je důraz kladen zejména na problematiku rozšiřování evropských a euroatlantických struktur. Studenti jsou vedeni k pochopení souvislostí mezi fungováním politických mechanismů a výkonností ekonomiky a na druhé straně i k poznání vlivu ekonomického myšlení na sféru politiky, zejména na politické programy.

Výuka v základním kurzu politologie na Provozně ekonomické fakultě se uskutečňuje formou přednášek a seminářů. Kromě nich mají studenti možnost využívat pravidelných konzultací. Přednášky jsou koncipovány tak, aby předvedly posluchačům politologii jako vnitřně provázaný celek a poukázaly na uzlové problémy a základní přístupy k jejich řešení. Velký důraz se klade na práci v seminářích; posluchači jsou vedeni k samostatnému přístupu, rozebírají politologické texty, diskutují o klíčových otázkách vývoje politického systému i o aktuálních politických problémech. Pedagog se na semináři soustřeďuje na řízení diskuse a na její zobecňující shrnutí z hlediska politologické teorie. Podle potřeby doporučuje literaturu vhodnou k rozšíření znalostí.

Ke zkvalitnění výuky politologie, a to nejen v základním kurzu pro posluchače Provozně ekonomické fakulty, ale i ve výběrových seminářích, značně přispělo vydání vlastních skript, v nichž byl výklad klíčových politologických témat doplněn výběrem ukázek z politologické literatury. Skripta, která v svém pojetí přihlížela k potřebám a specifice ČZU, usnadnila studentům orientaci v předmětu a zefektivnila práci na seminářích. Vydání z roku 1996 bylo rychle rozebráno, takže již na podzim 1998 musel být pořízen dotisk. V letošním roce jsme na základě zkušeností se skripty, připravili jejich nové, značně přepracované a rozšířené vydání. Vnitřním členěním se nová skripta přizpůsobují rozšíření hodinové dotace základního kurzu z 1/2 na 2/2. K rozšíření dotace došlo u oborů PAA a INFO. Předpokládáme, že v budoucnu bude tato změna zavedena i u PAE.

Jednosemestrový základní kurz politologie byl původně zakončen pouze zápočtem, u PAE však byla před několika lety zavedena zkouška. Rovněž tato změna se příznivě projevila na kvalitě výuky. V současnosti je jednosemestrový základní kurz ukončen zkouškou také u PAA, zatímco informatici mají z politologie stále jen zápočet.

Lze konstatovat, že v posledních letech se vydáním vlastních skript a úpravami studijních programů podařilo stabilizovat výuku v základním kurzu politologie na velmi slušné úrovni. To se projevilo zvýšeným zájmem o výběrové politologické semináře, které si studenti PEF mohou zvolit po ukončení základního kurzu, tj. od šestého (PAE) či osmého semestru (INFO, PAA).

Úkolem výběrového semináře je umožnit posluchačům, aby si prohloubili znalosti ze základního kurzu a naučili se je aplikovat na aktuální politické problémy. Politologický seminář je jednosemestrový s týdenní hodinovou dotací 0/2 a ukončen je zápočtem. Výuka probíhá seminární formou s bohatým využitím individuálních konzultací. Posluchači vypracovávají seminární práce, které pak představují na seminářích. Velký význam je přikládán otevřené diskusi, jejímž předmětem jsou nejen studentské seminární práce, ale i aktuální politické otázky. Pedagog diskusi usměrňuje a uzavírá.

Výběrový politologický seminář se zabývá širokým okruhem otázek spojených s vývojem demokratického politického systému a s krystalizací systému politických stran v ČR. Velkému zájmu studentů se těší srovnávání programů českých politických stran a komparace volebních výsledků v letech 1990-1998. Pozornost se věnuje otázkám dělby moci a legislativnímu procesu v ČR, stejně jako diskusím o změnách ústavy a o možných úpravách volebního zákona. Jako velmi perpektivní se jeví témata spojená s evropským integračním procesem.

V důsledku rostoucího zájmu studentů o politologický výběrový seminář se v posledních letech začal projevovat nedostatek témat vhodných pro seminární práce. Tento problém jsme vyřešili zařazením otázek komunální a regionální politiky do programu výběrového semináře. Komunální a regionální témata se u studentů setkala s příznivým ohlasem a některé seminární práce na tato témata byly skutečně slibné. Začalo se ukazovat, že problematika politického rozhodování na komunální a regionální úrovni otvírá široké možnosti, jak s využitím studentského potenciálu mapovat situaci a pronikat do oblasti. která dosud byla z politologického hlediska poněkud stranou zájmu. Zdá se, že se zde nabízejí možnosti politologického navázání na tradici rurální sociologie a na projekty, které se již na půdě ČZU úspěšně rozvíjejí.

Obdobný charakter jako výběrový politologický seminář pro studenty vyšších ročníků PEF mají volitelné politologické předměty pro studenty technické, agronomické a lesnické fakulty. Je zde ovšem jeden podstatný rozdíl tito studenti neabsolvovali základní kurs politologie. K této skutečnosti je třeba přihlížet při stanovení nároků na studenty i způsobu práce. Výuka má zpravidla proseminární charakter.

Do nabídky volitelných předmětů pro studenty vyšších ročníků PEF jsme zařadili také jednosemestrovou přednášku se seminářem nazvanou Zemědělství a venkov v politickém procesu. Cílem výběrové přednášky a semináře je osvětlit problematiku rozvoje zemědělství a venkova z pohledu politické teorie, zasadit tuto specifickou problematiku do kontextu dlouhodobých vývojových tendencí lidské společnosti i do procesu formování demokratického politického systému ČR. Tento výběrový předmět se zřetelně odlišuje od agrární politiky, která je chápána jako součást hospodářské politiky státu a akcentuje instrumentální stránku vztahu mezi státem a agrárním sektorem. V cílech i metodách se odlišuje i od rurální sociologie.

Obsahové zaměření předmětu zahrnuje historické otázky spojené s přechodem od agrární společnosti ke společnosti industriální, se vznikem tzv. agrární otázky a s různými způsoby jejího řešení, dále také problematiku vztahu rolnictva a venkovského obyvatelstva k k demokratickým reformám a politickému stranictví. V této souvislosti se studenti seznámí i s pozoruhodnou tradicí českého agrarismu a s jeho postavením v stranickém systému první republiky. Hlavní důraz je kladen na aktuální otázky, především na agrární aspekty transformace politických systémů v 90. letech v postkomunistických zemích a na agrární aspekty mezinárodních integračních procesů. Mimořádně zajímavé je srovnávání politických programů českých stran v 90. letech z hlediska jejich přístupu k agrárním orázkám a k obnově venkova. Pozornost je věnována rovněž enviromentálnímu myšlení a jeho politickým souvislostem.

Jsme přesvědčeni, že výběrová přednáška a seminář umožní budoucím zemědělským inženýrům lépe se orientovat v politických procesech, prohloubit znalosti o fungování politického systému, pochopit širší politické souvislosti rozvoje zemědělství, obnovy venkova, tvorby krajiny a péče o životní prostředí a tyto poznatky využívat ve své profesi.

Výuka politologie na Provozně ekonomické fakultě i na dalších fakultách ČZU získala v druhé polovině devadesátých let ucelený charakter. Zvláště je třeba zdůraznit, že se podařilo přizpůsobit výuku politologie celkovému zaměření a poslání ČZU. O tom svědčí i akreditace, kterou výuka politologie na ČZU získala v roce 1997.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info