WTO prý odmítla chránit zeměpisná označení

Evropská unie to však popírá * Ve sporu Anheuseru s Budvarem se čeká kompromisní řešení. Světová obchodní organizace (WTO) ve svém předběžném nálezu odmítla způsob, jímž chce Evropská unie (EU) chránit obchodní známky založené na zeměpisném označení původu. S odvoláním na informované zdroje to napsal list Financial Times. Verdikt WTO ovlivní ochranu sektů a vín z oblastí Champagne či Beuajolais, sýrů Parmesan či Gorgonzola, ale i nároky Budějovického Budvaru na zeměpisnou ochranu jeho značek piva.

WTO minulý týden rozeslala zúčastněným stranám předběžné rozhodnutí ve sporu mezi Evropskou unií na jedné straně a USA a Austrálií, které si na praxi EU u WTO stěžovaly. Předběžný výrok obsahuje výhrady ke způsobu, jímž hodlá EU chránit obchodní známky založené na zeměpisném označení původu.

Američané a Australané, a spolu s nimi i Brazilci či Jihoafričané, o takovou ochranu nestojí a preferují tradiční firemní známky. Zeměpisná označení (tzv. GI) jsou podle nich jen novou formou ochrany hýčkaných evropských farmářů a výrobců potravin. USA a Austrálie si stěžovaly, že EU neposkytuje podobnou ochranu producentům z jiných zemí, ačkoli pravidla WTO nařizují rovné zacházení se všemi producenty.

Spory o výklad

Verdikt rozhodčího výboru WTO zatím není závazný. Obě strany sporu si jej však už nyní vykládají jako své "vítězství". List Financial Times totiž v pátek napsal, že WTO celkově odmítla způsob, jímž chce EU chránit známky založené na zeměpisném označení původu potravinářských výrobků. Evropská komise (EK) to však rozhodně popřela. Mluvčí EK Arancha Gonzálezová sdělila, že WTO naopak evropskou praxi označila za kompatibilní s pravidly WTO, zejména s její Dohodou o právech duševního vlastnictví souvisejících s obchodem (TRIPS). Podle mluvčí rozhodci poukázali jen na některé nejasnosti, jež EU dokáže hravě odstranit.

Evropská komise loni zveřejnila seznam 41 vín, sýrů a dalších produktů, které chce v rámci WTO chránit tak, že jejich používání bude vyhrazeno jen producentům ze stanovených regionů. EU navíc chce seznam zeměpisně chráněných názvů rozšířit o dalších 600 položek. Podobné záměry mají například Indie s čajem Darjeeling, Švýcarsko se sýrem Ementál o další země.

V řadě zemí světa jsou ale názvy regionálně chráněné v EU chápány jako druhová označení. Někde si je místní společnosti zaregistrovaly jako vlastní obchodní známky. To se týká také názvu Budweiser americké firmy Anheuser-Busch. Ta se už řadu let soudí v řadě zemí o názvy odvozené od německého označení Českých Budějovic s Budvarem.

Budvar má být více chráněn pouze v EU

V tomto kontextu řeší Světová obchodní organizace letitý spor mezi Budějovickým Budvarem a americkým pivovarnickým koncernem Anheuser-Busch kompromisně. S odkazem na informované zdroje to v pátek napsal britský list Financial Times.

Rozhodčí výbor WTO sice vyšel EU a Budvaru vstříc, když rozhodl, že tradiční firemní známky nejsou jedinou možností a že vedle nich mohou existovat i chráněná označení původu. To podle pozorovatelů znamená, že Anheuser nemůže Budvaru zakázat používání jeho značek Budvar a Bud, soupeřících s americkou registrovanou známkou Budweiser.

Na druhé straně rozhodnutí odpírá Budvaru právo pokoušet se uplatnit ve světě kontrolu nad názvem Budweiser. Panel WTO rozhodl, že geografické označení nemůže být uplatňováno na překlady do jiných jazyků. Budweiser je odvozen od německého názvu Českých Budějovic a Anheuser má tento název v USA zaregistrován od druhé poloviny 19. století, tedy dříve, než vznikl pivovar Budvar. "Předběžný nález WTO se nedotkne ochrany udělené zeměpisnému označení Budějovické a Českobudějovické pivo v rámci EU. V žádném případě také nebude mít vliv na naše registrované ochranné známky kdekoliv ve světě," reagoval generální ředitel Budvaru Jiří Boček. "Nejde nám o protekcionismus, ale o spravedlnost. Není prostě přijatelné, aby EU nemohla prodávat pravou italskou parmskou šunku v Kanadě, protože obchodní známku ,Parma Ham' si vyhradil kanadský producent," řekl před časem odstupující zemědělský komisař Franz Fischler.

Vrátí se ementál a šampaňské?

Ve skutečnosti však Brusel podle expertů navrhoval, aby produkty se zeměpisným označením mohli prodávat jen prověření místní výrobci a nikoliv ti, kteří na ně mají mimo EU zaregistrovanou ochrannou známku. Rozhodnutí o neuplatňování práva na překlad by také mohlo znamenat, že na český trh by se mohla opět objevit počeštěná označení jako šampaňské nebo sýr ementál.

Tisk

Další články v kategorii Zemědělství

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info