Zasedání Evropské rady konané ve dnech 15. a 16. března 2002 v Barceloně
27.06.2002 | Euroskop
Závěry předsednictví
1. Evropská rada se sešla ve dnech 15. a 16. března 2002 v Barceloně na svém každoročním jarním zasedání věnovaném ekonomické, sociální a ekologické situaci v Unii. Zasedání předcházela výměna názorů na hlavní projednávané otázky s novým předsedou Evropského parlamentu Patem Coxem. Evropská rada vítá předsedovu iniciativu pokud jde o politický dialog a pragmatické změny.
2. Hlavy států nebo vlád a ministři zahraničních věcí a financí se rovněž setkali se svými protějšky z třinácti kandidátských zemí, aby s nimi projednali strategii schválenou v Lisabonu a její realizaci. Evropská rada pokládá lisabonskou strategii za stimul, který kandidátské země pobídne, aby přijaly a realizovaly hlavní ekonomické, sociální a ekologické cíle; pokládá ji rovněž za proces obousměrného učení.
Celkový politický a ekonomický kontext
3. Euro je jasným dokladem, čeho může Evropská unie dosáhnout, je-li zde politická vůle. Tutéž politickou vůli je třeba vynaložit, aby Unie naplnila ekonomické, sociální a ekologické cíle, které si vytyčila.
4. Na základě jarní zprávy Komise Evropská rada zhodnotila pokrok, jehož se za první dva roky existence lisabonské strategie dosáhlo. Konstatuje, že zde byly významné úspěchy, že však existují také oblasti, kde byl pokrok příliš pomalý. Přihlédla k příspěvkům jednotlivých složení Rady. Nyní jde o to, tuto strategiii zjednodušit a zkonzolidovat, aby se zajistilo účinnější naplňování jak rozhodnutí již přijatých, tak rozhodnutí, která byla právě přijata.
5. Po prudkém poklesu v roce 2001 je ekonomická situace v prvních fázích celosvětového oživení. Základem tohoto oživení jsou rychlá reakce ekonomické politiky, zdravé základy a obnovení důvěry. Nyní je třeba tyto vyhlídky posílit jasným přihlášením se k ekonomické reformě, aby se zvýšil potenciál EU, pokud jde o růst a zaměstnanost.
Udržení tempa naší dlouhodobé strategie
Koordinace ekonomických politik
6. Koordinace fiskálních politik je zakotvena v přihlášení se ke zdravým veřejným financím a k pravidlům hry dohodnutým v rámci Paktu stability a růstu. členské státy nejpozději do roku 2004 naplní nebo udrží střednědobý cíl prakticky vyrovnaného nebo přebytkového rozpočtu. Je třeba umožnit symetrické působení automatických stabilizátorů za předpokladu, že limit 3 % HDP nebude narušován poklesy. To zejména znamená, že v etapách expanze je třeba zplna využít dividend růstu. Fiskálních politik mohou podle uvážení členské státy využívat jedině tehdy, jestliže vytvořily nezbytný manévrovací prostor.
Evropská rada vyzývá Radu, aby nadále v rámci svého každoročního dohledu prověřovala dlouhodobou udržitelnost veřejných financí, zejména ve světle rozpočtových problémů způsobovaných stárnutím obyvatelstva.
7. Eurozóna je měnovou unií fungující na základě jednotné a nezávislé měnové politiky a decentralizovaných, avšak koordinovaných fiskálních politik. Je tudíž zapotřebí pokročit dále, a to tím, že:
- se zkvalitní a zkoordinují metodologie, jichž se užívá k sestavování statistik a ukazatelů eurozóny. Komise a Rada se vyzývají, aby v dostatečném předstihu před jarním zasedáním Evropské rady v roce 2003 předložily komplexní zprávu o statistikách eurozóny;
- se bude jako celek soustavně analyzovat poměr politik eurozóny, aby bylo možno vyhodnocovat konzistentnost monetárních a fiskálních politik ve vztahu k ekonomickému růstu;
- se posílí existující mechanismy koordinace fiskální politiky. V tomto směru Komise předloží návrhy na posílení koordinace ekonomické politiky, a to v dostatečném předstihu před jarním zasedáním Evropské rady v roce 2003.
8. V této souvislosti Evropská rada podporuje “Dokument o hlavních problémech”. Tento dokument bude základem Zásadních směrnic pro hospodářskou politiku, která budou velmi cílená a konkrétní, pojmenují klíčové ekonomické problémy a navrhnou konkrétní opatření, jak je řešit. Zaměří se zejména na kvalitu a udržitelnost veřejných financí, na další nezbytné reformy pokud jde o trhy výrobků, kapitálu a práce a na zajištění návaznosti na politiky už v každé z těchto oblastí zavedené.
Udržitelný rozvoj
9. Dnešní růst nesmí za žádných okolností ohrožovat růstové možnosti příštích generací. Strategie udržitelného rozvoje znamená, že jednotlivé politiky musí odpovídat dlouhodobým cílům Unie. V procesu tvorby politiky a přijímání rozhodnutí se musí dostat stejné pozornosti ohledům ekonomickým, sociálním i ekologickým. V této souvislosti jednotlivá složení Rady - včetně ECOFIN a Rady pro všeobecné záležitosti - schválila vlastní strategie zohledňování ekologických zřetelů a rovněž Rada pro rybolov učinila nezbytná opatření pokud jde o toto zohledňování v rámci její nadcházející prověrky.
10. Evropská rada vítá rozhodnutí ratifikovat jménem Evropského společenství Protokol z Kjótó. členské státy vyzývá, aby své ratifikační řízení uzavřely do června 2002. Protokol by měl vstoupit v platnost před Světovým summitem o udržitelném rozvoji, který se uskuteční v Johannesburgu. Evropská rada opakuje své v Göteborgu vyslovené pozvání adresované ostatním průmyslově vyspělým zemím.
11. Evropská rada uznává význam 6. Akčního programu v oblasti ekologie jako klíčového nástroje pokroku směrem k udržitelnému růstu a vítá pokrok, jehož bylo nedávno dosaženo v diskusích mezi Evropským parlamentem a Radou, jejichž cílem je jeho definitivní schválení.
12. Je však zapotřebí dalších kroků. Evropská rada:
- bere na vědomí, že po své zprávě o ekologických technologiích hodlá Komise předložit v roce 2002 Akční plán překonávání překážek, které se ekologickým technologiím staví do cesty;
- bere na vědomí záměr Komise urychlit svou práci na přípravě rámcové směrnice o platbách za využívání infrastruktury a tak zajistit, že zhruba v roce 2004 budou moci různé způsoby dopravy a přepravy lépe odrážet to, co každou společnost skutečně stojí;
- bere na vědomí záměr Komise zahrnout nejpozději do konce roku 2002 dimenzi udržitelnosti do vyhodnocování dopadů jako součást rozsáhlejšího úsilí Komise na poli lepší regulace;
- žádá Radu, aby současně s dohodou o otevření trhů s energiemi dospěla do prosince 2002 ke shodě o schválení směrnice o zdaňování energií, a to s přihlédnutím k potřebám těch, kdo profesionálně působí v oblasti silniční dálkové přepravy;
- souhlasí s tím, že do roku 2010 musí Evropská unie vykázat zásadní pokrok ve zvyšování účinného využívání energií.
13. Vzhledem ke Konferenci o financování rozvoje v Monterey Evropská rada vítá, že ministři zahraničních věcí dospěli ke shodě pokud jde o oficiální rozvojovou pomoc (ODA). V ní se říká, že v rámci prověrky prostředků a časového rámce, který každému z členských států umožní dosáhnout cíle stanoveného Organizací spojených národů ve výši 0,7 % oficiální rozvojové pomoci/hrubý národní důchod (GNI), se členské státy, které cíle 0,7 % dosud nedosáhly, zavazují, že jako první krok individuálně během příštích čtyř let zvýší objem své ODA při plánování svých rozpočtových výdajů, přičemž další členské státy budou i nadále usilovat o to, aby zůstaly na úrovni, případně aby se dostaly nad úroveň 0,7 % ODA, takže kolektivně Evropská unie dosáhne do roku 2006 průměru 0,39 %. S tímto cílem před očima se budou všechny členské státy Evropské unie rozhodně snažit dosáhnout do roku 2006 při plánování svých rozpočtových výdajů alespoň úrovně 0,33 % ODA/GNI. Rada ECOFIN bude zkoumat další cesty, jak ulehčit břemeno zadlužení nejméně rozvinutým zemím.
14. Na základě sdělení Komise “Na cestě ke globálnímu partnerství pro udržitelný rozvoj” a závěrů Rady pro životní prostředí ze 4. března 2002 Evropská rada na svém červnovém zasedání v Seville stanoví celkový postoj Evropské unie pro summit v Johannesburgu a na jaře 2003 prověří komplexní strategii udržitelného rozvoje, přičemž se zaměří zejména na to, jak se uvádějí v život závěry Světového summitu o udržitelném rozvoji. Evropská rada zdůrazňuje význam zlepšeného globálního vládnutí (Governance) v této oblasti.
Příznivější prostředí pro podnikání a konkurenceschopnost
15. Podnikání a řádně fungující vnitřní trh jsou klíčem k růstu a k vytváření pracovních míst. Regulační prostředí by mělo povzbuzovat k podnikatelským aktivitám a co nejvíce usnadňovat zakládání nových podniků, zejména tím, že se bude zplna využívat internetu. Evropská rada vyzývá členské státy, aby urychlily naplňování Charty malých a středních podniků a využívaly osvědčených zkušeností. Evropská rada bere na vědomí, že Komise hodlá před jarním zasedáním Evropské rady v roce 2003 předložit Zelenou knihu o podnikání. Počínaje tímto rokem se Rada bude před každým jarním zasedáním Evropské rady scházet, aby zhodnotila pokrok, jehož se v této oblasti dosáhlo. Evropská rada má za to, že Basilejský výbor pro bankovní dohled by měl zajistit, aby jeho činnost nevyúsťovala v diskriminaci malých a středních podniků, a žádá Komisi, aby předložila zprávu o důsledcích basilejských postupů na všechny sektory evropské ekonomiky a zvláštní pozornost v ní věnovala malým a středním podnikům.
16. Plné uvádění veškeré legislativy vnitřního trhu v život je předpokladem náležitého fungování vnitřního trhu. Přestože bylo dosaženo pokroku, etapového cíle 98,5 % převedení legislativy, vytyčeného ve Stockholmu, dosáhlo pouze sedm členských států. Úsilí je třeba vystupňovat. Evropská rada vyzývá všechny členské státy, aby usilovaly o naplnění tohoto cíle a aby cíle stoprocentního uvedení směrnic do praxe, jejichž implementace se opožďuje o více než dva roky, dosáhly do jarního zasedání Evropské rady v roce 2003.
17. Evropská rada vítá pokrok v modernizaci komunitárních soutěžních pravidel. Práci, která v tomto směru probíhá, přikládá maximální prioritu a vyzývá Radu, aby do konce roku 2002 přijala nový právní rámec.
18. Evropská rada nadto:
- opětně vyzývá členské státy, aby do roku 2003 snížily a v následujících letech snižovaly celkovou úroveň státní pomoci měřenou v procentech HDP a aby tuto pomoc přesměrovaly na průřezové cíle obecného zájmu, včetně hospodářské a sociální soudržnosti a aby ji zacílily na případy, kde trh prokazatelně selhal. Menší a lépe zacílená státní pomoc je klíčovou součástí účinné konkurence;
- naléhavě vyzývá Radu, aby na svém květnovém zasedání odsouhlasila legislativní balík týkající se veřejných zakázek, jehož projednávání už bylo zahájeno, a to s cílem jeho konečného schválení co nejdříve v roce 2002;
- žádá Komisi, aby ve svém každoročním Hodnocení fungování vnitřního trhu (Internal Market Scorebord) konkrétně poukázala na přetrvávající technické překážky;
- bere na vědomí, že Komise hodlá co nejdříve předložit pokračování svého sdělení o strategii pokud jde o vnitřní trh služeb, ve kterém mj. poukáže na všechna nezbytná konkrétní opatření.
V této souvislosti Evropská rada znovu prohlašuje, že z hlediska ekonomického a sociálního rozvoje Unie je důležité zkvalitnit veřejnou správu.
19. Na národních úrovních i na úrovni Společenství se bude všemožně usilovat o zjednodušení a zkvalitnění regulačního prostředí včetně jeho meziinstitucionálních aspektů, přičemž zvlášť bude zdůrazněna potřeba snížit administrativní zátěž malých a středních podniků. Evropská rada vyzývá Komisi, aby v dostatečném předstihu před příštím zasedáním v Seville předložila akční plán Komise, který by měl zejména zohlednit doporučení Mandelkernovy skupiny pro otázky lepší regulace.
20. Evropská rada vyzývá Radu, aby na základě návrhů Komise a ve světle závěrů Fóra pro finanční stabilitu provedla do června 2002 analýzu požadavků týkajících se dobrého a transparentního řízení firem a prozkoumala možnost vytvoření “skupiny moudrých”.
21. V Gentu Evropská rada vyzvala Evropskou investiční banku (EIB), aby rozšířila poskytování půjček pro vybrané sektory a tak přispěla k ozdravení ekonomiky EU. Evropská rada vítá nedávné rozhodnutí EIB naplnit tuto výzvu uvolněním zhruba 4 až 4,5 miliard EUR v průběhu dvou let na poskytování půjček, a opětně vyzývá banku, aby podporovala investice zejména do sektorů, které jsou důležité z hlediska podpory ekonomické integrace, hospodářské a sociální soudržnosti, růstu a zaměstnanosti v Unii.
Posilování sociální soudržnosti: Sociální agenda
22. Evropský sociální model je založen na dobré ekonomické výkonnosti, na vysoké úrovni sociální ochrany a vzdělání a na sociálním dialogu. Aktivní stát blahobytu by měl podněcovat lidi k práci, protože zaměstnání je nejlepší zárukou proti vylučování ze společnosti. Evropská rada se domnívá, že v Nice schválená Sociální agenda je důležitým nástrojem posilování evropského sociálního modelu. Jarní zasedání Evropské rady se musí stát příležitostí k hodnocení, jak se při naplňování cílů Sociální agendy pokročilo. Toto hodnocení musí dát další podnět a vést k odpovídajícím pobídkám všude, kde je jich zapotřebí. Cílů vytyčených v Lisabonu lze dosáhnout jedině vyvářeným úsilím jak v hospodářské, tak v sociální sféře.
Pokud jde o sociální sféru, patří sem:
- větší zapojení pracujících do změn, které se jich týkají. V této souvislosti Evropská rada vyzývá sociální partnery, aby hledali cesty, jak restrukturalizaci podniků lépe řídit dialogem a prevencí; vyzývá je, aby se aktivně zapojili do výměny osvědčených zkušeností z oblasti restrukturalizace průmyslu;
- větší důraz na kvalitativní aspekty práce: pokud jde zejména o oblast bezpečnosti a ochrany zdraví, Evropská rada vyzývá Radu, aby prioritně prověřila připravované sdělení Komise o strategii Společenství na poli ochrany zdraví a bezpečnosti.
23. Evropská rada zdůrazňuje význam bezpečnosti při přepravě těžkých nákladů a nutnosti zajistit dodržování a další rozvíjení sociálních ustanovení a žádá Radu, aby do konce roku 2002 ukončila práci na návrhu příslušného nařízení.
24. Evropská rada zdůrazňuje význam boje proti chudobě a vylučování ze společnosti. členské státy se vyzývají, aby ve svých národních akčních plánech stanovily cíle do roku 2010 pokud jde o výrazné snížení počtu lidí ohrožovaných chudobou a vylučováním ze společnosti.
25. Ve snaze čelit výzvě stárnoucí populace Evropská rada vyzývá k urychlení reformy důchodových systémů, aby se zajistilo, že tyto systémy budou financovatelné a naplní své sociální cíle; v této souvislosti zdůrazňuje, jak je důležité, aby na základě národních zpráv o strategii, které mají být předloženy do září 2002, byla pro jarní zasedání Evropské rady v roce 2003 připravena společná zpráva Komise a Rady o důchodech.
Bere na vědomí první zprávu Rady o zdravotní a jiné péči o seniory a vyzývá Komisi a Radu, aby v dostatečném předstihu před jarním zasedáním Evropské rady v roce 2003 zevrubněji prozkoumaly otázky dostupnosti, kvality a financovatelnosti.
26. Evropská rada zdůraznila význam deklarace o násilí na ženách, kterou přijala Rada (Zaměstnanost a sociální politika).
Prioritní opatření
27. Evropská rada stanovila tři rozsáhlé oblasti, které vyžadují konkrétní úsilí vzhledem k tomu, jak zásadní roli hrají při dotváření skutečně společného ekonomického prostoru a při sledování dlouhodobých cílů Unie. Za současné situace je Evropská rada přesvědčena, že mohou rovněž významně přispět k hospodářskému ozdravení.
Aktivní politika plné zaměstnanosti: více a lepších pracovních míst
28. Plná zaměstnanost v Evropské unii je jádrem lisabonské strategie a v rámci ekonomických a sociálních politik představuje cíl zásadního významu, který vyžaduje vytváření více a lepších pracovních míst. Proto je nezbytné věnovat i nadále zvláštní pozornost reformování politik zaměstnanosti a trhu práce.
29. Evropská rada vítá, že se před jarním zasedáním Evropské rady uskutečnil Sociální summit a že sociální partneři schválili společný rámec opatření, jejichž cílem je celoživotní rozvíjení odbornosti a kvalifikace. Evropská rada naléhavě vyzývá sociální partnery, aby své strategie v různých územních (evropská, národní, regionální a místní) a oborových sférách dali do služeb lisabonské strategie a cílů schválených v Lisabonu a aby za tímto účelem zpracovali výroční zprávu o svém úsilí jak na národní úrovni (v rámci plánů zaměstnanosti), tak na úrovni evropské a aby tuto zprávu předložili přímo Sociálnímu summitu.
Víceletý program, který předloží v prosinci 2002, by měl už tento příspěvek zahrnout, zejména pokud jde o adaptabilitu podnikové sféry v takových oblastech, jakými jsou kolektivní vyjednávání, mzdová zdrženlivost, zvýšená produktivita, celoživotní učení, nové technologie a pružná organizace práce.
30. Strategie zaměstnanosti schválená v Lucemburku prokázala svou hodnotu. Průběžné hodnocení této strategie v roce 2002 musí vycházet z toho, co jí bylo dosaženo, a zahrnout cíle dohodnuté v Lisabonu. V tomto smyslu strategie musí:
- být zjednodušena, zejména tím, že se sníží počet směrnic, aniž by se tím ohrozila jejich efektivita;
- sladit časový rozvrh s termínem 2010, dohodnutým v Lisabonu, a to včetně průběžného hodnocení v roce 2006, které zachytí, čeho bylo dosaženo pokud jde o průběžné cíle dohodnuté ve Stockholmu, jak to bylo stanoveno následnými zasedáními Evropské rady;
- posílit úlohu a odpovědnost sociálních partnerů při realizaci směrnic a jejím monitorování.
31. Novelizovaná strategie zaměstnanosti by se měla soustředit na zvyšování míry zaměstnanosti podporou zaměstnatelnosti a odstraňováním překážek a kontraproduktivních stimulů, které lidem brání přijmout zaměstnání nebo v něm setrvat; přitom je třeba zachovat vysoké standardy ochrany, které jsou evropskému sociálnímu modelu vlastní. Jak bylo naznaženo ve zprávě o účasti pracujících, je zapotřebí účinné interakce mezi sociálními partnery a státními orgány a zejména prioritního zaměření na celoživotní učení, kvalitu práce a rovnost mezi pohlavími.
32. Pokud jde o současné politiky zaměstnanosti, pak mimo jiné:
- kde členské státy poskytují daňové úlevy, je třeba upřednostnit snižování daňového zatížení osob s nízkými mzdami;
- je třeba přizpůsobit systémy daní a dávek, aby se vyplatilo pracovat a aby lidé byli stimulováni k hledání práce. členské státy by měly prověřit takové aspekty, jakými jsou vázanost dávek na určité podmínky, splůování těchto podmínek, doba, po kterou jsou dávky poskytovány, míra jejich obnovování, dostupnost dávek po dobu, kdy příjemce pracuje, využívání daňových dobropisů, administrativní systémy a kvalita řízení;
- má-li se zajistit konkurenceschopnost EU a zvýšit zaměstnanost v jednotlivých kvalifikačních kategoriích a zeměpisných oblastech, je věcí zásadního významu, aby národní orgány práce a systémy kolektivního vyjednávání při respektování autonomie sociálních partnerů přihlížely ke vztahu mezi vývojem mezd a situací na trhu práce a tak umožňovaly, aby se mzdy vyvíjely podle toho, jak se vyvíjí produktivita a aby se v jejich vývoji odrážely rozdíly mezi kvalifikacemi;
- v zájmu náležité vyváženosti mezi flexibilitou a zajištěností se členské státy vyzývají, aby v souladu s národní praxí přezkoumaly právní úpravu pracovní smlouvy, případně ceny práce, a to s cílem vytvářet více pracovních míst;
- členské státy by měly odstranit kontrastimuly, které brání zapojování pracovních sil ženského pohlaví a měly by usilovat o to, aby se v souladu s národními úpravami zajistilo, že do roku 2010 bude zajištěna péče o alespoň 90 % dětí ve věku od tří let do zahájení povinné školní docházky a o alespoň 33 % dětí mladších tří let;
- je třeba omezit podněty, které jednotlivce vedou k dřívějšímu odchodu do důchodu a je třeba omezit zavádění systémů předčasných důchodů. Je třeba zvýšit úsilí o to, aby se pro starší pracovníky rozšířily šance na setrvání na trhu práce, např. prostřednictvím pružných systémů postupného odcházení do důchodu a reálného přístupu k celoživotnímu učení. Mělo by se usilovat o postupné zvyšování skutečného průměrného věku, kdy lidé v Evropské unii odcházejí do důchodu, a to tak, aby k roku 2010 se tento průměrný věk zvýšil o zhruba 5 let. Pokrok v této oblasti se bude každoročně analyzovat, a to vždy před jarním zasedáním Evropské rady.
33. Evropská rada vítá akční plán Komise, jehož cílem je odstranit do roku 2005 překážky na evropských trzích práce a vyzývá Radu, aby přijala nezbytná opatření k uvedení navržených kroků do života. Je třeba upřednostnit:
- uvedení do života - v souladu s akčním plánem, schváleným v Nice - právních podmínek nezbytných k zajištění reálné mobility všech, kdo jsou zapojeni do školství, výzkumu a inovací;
- omezování právních a správních překážek, které stojí v cestě uznávání profesí, a dalších bariér vyplývajících z toho, že nejsou uznávány doklady o vzdělání a o neformálním učení; přitom je třeba přihlížet k bodu uvedenému níže, který se týká vzdělávání;
- zajištění toho, aby všichni občané - zejména takové skupiny, jako jsou nezaměstnané ženy - byli vyzbrojeni základními kvalifikacemi, především těmi, které souvisejí s informačními a komunikačními technologiemi;
- kde je to na místě, vyšší převoditelnost práv vyplývajících ze sociálního zabezpežení, včetně důchodů, v celé Evropské unii. V této souvislosti Evropská rada vyzývá, aby se na základě parametrů dohodnutých na zasedání Evropské rady v Laekenu urychleně pracovalo na reformě nařízení (EEC) č. 1408/71 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení, a to tak, aby nové nařízení mohlo být schváleno před koncem roku 2003.
34. Je zapotřebí konkrétních kroků. V tomto směru Evropská rada rozhodla, že:
- Evropský průkaz o zdravotním pojištění nahradí současné formuláře potřebné k poskytnutí zdravotní péče v jiném členském státu. Návrh v tomto smyslu Komise předloží před jarním zasedáním Evropské rady v roce 2003. Tento průkaz zjednoduší postupy, nezmění však stávající práva a povinnosti;
- v těsné spolupráci s členskými státy bude zřízena informační internetová stránka “One-stop European Job Mobility Information Web Site”; k jejímu plnému zprovoznění by mělo dojít nejpozději před koncem roku 2003.
Propojení evropských ekonomik
Finanční trhy
35. Jedině skrze integrovaný a výkonný evropský kapitálový trh budou moci mít spotřebitelé i podnikatelé plný prospěch z eura. Konkurující si finanční trhy povedou k širší možnosti volby a k nižším cenám pro spotřebitele a investory, a to při náležitých úrovních ochrany. Evropská rada tudíž:
- vítá shodu nad Lamfalussyho návrhy a naléhavě vyzývá k jejich okamžitému uvedení v život;
- znovu potvrzuje svou jednoznačnou odhodlanost realizovat Akční plán finančních služeb (FSAP) a dosáhnout plně integrovaných trhů s cennými papíry a s rizikovým kapitálem do roku 2003 a trhů finančních služeb do roku 2005;
- vyzývá Radu a Evropský parlament, aby co nejdříve v roce 2002 schválily navržené směrnice o ručení, o zneužívání trhu, o zprostředkovatelích pojištění, o marketingu finančních služeb na dálku, o finančních konglomerátech, o písemných nabídkách (prospektech), o profesních penzijních fondech a o mezinárodních standardech účetnictví.
Propojení evropských energetických, dopravních a komunikačních sítí
36. Výkonné a propojené energetické a dopravní sítě jsou páteří evropského vnitřního trhu. Další otevírání trhu, vhodná regulace, lepší využívání stávajících sítí a doplnění chybějících spojení zvýší výkonnost a konkurenci, zajistí náležitou úroveň kvality, sníží zahlcování sítí a přivodí tak vyšší udržitelnost.
37. Na poli energetiky Evropská rada:
- vítá první zprávu Komise o efektivním otevírání vnitřního trhu plynu a elektřiny, dohodnutém ve Stockholmu. žádá Komisi, aby tuto zprávu před každým jarním zasedáním Evropské rady aktualizovala, aby bylo možno hodnotit dosažený pokrok;
- naléhavě vyzývá Radu a Evropský parlament, aby co nejdříve v roce 2002 schválily již podané, dosud však neschválené návrhy týkající se závěrečného stadia otevírání trhu plynu a elektřiny, a to včetně:
- svobodné volby dodavatele ze strany všech evropských spotřebitelů elektřiny a plynu jiných než domácností, a to od roku 2004. To bude znamenat přinejmenším 60 % celkového trhu;
- přijetí - ve světle získaných zkušeností a ke dni předcházejícímu jarnímu zasedání Evropské rady v roce 2003 - rozhodnutí o dalších opatřeních, a to s přihlédnutím k definici povinnosti poskytovat veřejné služby, k bezpečnosti dodávek a zejména k ochraně odlehlých oblastí a nejzranitelnějších skupin obyvatelstva;
- oddělení přenosu a distribuce od výroby a dodávek;
- nediskriminačního přístupu spotřebitelů a výrobců k síti, založeného na transparentních a zveřejněných tarifech;
- ustavení regulační funkce v každém členském státu, operující v náležitém regulačním rámci, s cílem zajistit zejména účinnou kontrolu podmínek, za kterých se stanoví tarify;
- naléhavě vyzývá Radu, aby co nejdříve v roce 2002 dospěla ke shodě o systému stanovení tarifů týkajících se přeshraničních transakcí s elektřinou, a to včetně řízení v souvislosti s nadměrným zahlcením, který by vycházel ze zásad nediskriminování, průhlednosti a jednoduchosti;
- souhlasí s cílem, aby do roku 2005 dosáhly členské státy vzájemného propojení pokud jde o elektřinu na úrovni minimálně 10 % jejich do provozu uvedené výrobní kapacity. Finanční požadavky by měly pokrývat hlavně podniky, o které přitom jde;
- naléhavě vyzývá, aby do prosince 2002 byla schválena revize směrnic a na ně navazujících finančních předpisů o transevropských energetických sítích (TEN) a bere na vědomí, že Komise hodlá - v rámci příprav na příští zasedání v Seville - předložit zprávu o bezpečnosti dodávek, která bude vycházet z výsledků diskuse vyvolané Zelenou knihou Komise o bezpečnosti dodávek energií;
- vyzývá Komisi a Radu, aby na jarním zasedání Evropské rady v roce 2006 analyzovaly celkovou výkonnost evropského vnitřního trhu energií, zejména míru převedení regulativního rámce a jeho vliv na ochranu spotřebitelů, investice do infrastruktury, účinnou integraci trhů, propojení mezi nimi, konkurenci a na životní prostředí.
38. Na poli dopravy Evropská rada:
- vítá pokrok pokud jde o projekt GALILEO a žádá Radu (Doprava), aby ve spolupráci s Evropskou agenturou pro kosmický prostor na svém zasedání v březnu přijala nezbytná rozhodnutí pokud jde o financování a zahájení tohoto programu a pokud jde o vytvoření společného podniku;
- konstatujíc důležitost přístupu Společenství k EUROCONTROL vyzývá, aby se do konce roku 2002 aktivně pracovalo na balíku návrhů Komise, aby tak mohlo být rozhodnuto realizovat v roce 2004 Jednotné nebe; dále je třeba do konce roku 2002 rozhodnout o navržených pravidlech přidělování parkovacích míst na letištích;
- na základě zprávy Komise o fungování prvního balíku týkajícího se železnic vyzývá Radu, aby pracovala na druhém balíku, jehož součástí jsou mj. interoperabilita a vysoké bezpečnostní standardy;
- vyzývá, aby do prosince 2002 byly schváleny dosud projednávané návrhy týkající se přístavních služeb a smluv o službách ve veřejném zájmu;
- žádá Radu a Evropský parlament, aby do prosince 2002 schválily revizi směrnic a na ně navazujících finančních předpisů o transevropských dopravních sítích (TEN), včetně nových prioritních projektů identifikovaných Komisí, a to s cílem vysoce náročnými standardy bezpečnosti v celé Evropské unii zlepšit situaci v dopravě a omezit malou prostupnost v takových oblastech, jakými jsou např. Alpy, Pyreneje a Baltské moře.
39. Schválení nového “telekomunikačního balíku” znamená, že na poli komunikací se budou na všechny konvergující technologie vztahovat stejná pravidla, čímž se vytvoří větší konkurence a vyrovnají se šance na evropském hřišti. Členské státy se vyzývají, aby do května 2003 zajistily plnou realizaci regulačního telekomunikačního balíku; kromě toho by měla být urychleně přijata směrnice o ochraně dat.
40. Je nutno pokročit dále. Pokud jde o příští etapu, Evropská rada:
- dává prioritu tomu, že do roku 2005 budou v celé Unii široce dostupné a využívané širokopásmové sítě a že bude vypracován Protokol internetu IPv6;
- vyzývá Komisi připravit komplexní Akční plán eEurope 2005, tak aby mohl být předložen v dostatečném předstihu před zasedáním Evropské rady v Seville; Komise se při své práci na něm zaměří zejména na výše uvedené priority a na bezpečnost sítí a informací, na eVládnutí, eUčení, eZdravotnictví a eObchod;
- vyzývá členské státy, aby zajistily, že do konce roku 2003 se poměr mezi osobními počítači připojenými na internet a žáky v celé Evropské unii sníží na 1:15.
41. Konvergence technologií otevírá před všemi podniky a občany nové možnosti přístupu k informační společnosti. Klíčovou roli při zajištování širokého přístupu k interaktivním službám sehraje digitální televize a mobilní komunikace třetí generace (3 G).
Evropská rada proto:
- vyzývá Komisi a členské státy, aby podporovaly využívání otevřených platforem k zajištění toho, že občané budou mít svobodnou volbu přístupu k aplikacím a službám informační společnosti, a to zejména prostřednictvím digitální televize, mobilů 3 G a dalších platforem, které konvergence technologií může v budoucnu přinést, a aby pokračovaly ve svém úsilí zavádět komunikaci prostřednictvím mobilů 3 G;
- žádá Komisi, aby na zasedání Evropské rady v Seville předložila komplexní analýzu přetrvávajících překážek, které brání zajištění rozsáhlého přístupu k novým službám a aplikacím informační společnosti prostřednictvím otevřených platforem v digitální televizi a v mobilní komunikaci 3 G, plnému rozvinutí mobilních komunikací 3 G, rozvoji eObchodu a eVládnutí a úloze, kterou v této souvislosti mohou hrát národní systémy elektronické identifikace a elektronického podpisu.
Kvalitní veřejné služby
42. Integrace evropských sítí a otevírání trhů veřejných služeb by měly v plné míže zohlednit význam kvalitních veřejných služeb. V tomto směru Evropská rada zdůrazňuje, jak je pro občany i pro územní a sociální soudržnost důležitý přístup ke službám v obecném hospodářském zájmu. V této souvislosti Evropská rada žádá Komisi, aby:
- na květnovém zasedání Rady předložila své sdělení a zasedání Evropské rady v Seville podala zprávu o stavu prací na směrnicích týkajících se státních subvencí a v případě potřeby navrhla v této oblasti úpravu plošných exempcí;
- pokračovala ve svém zkoumání s cílem sjednotit a konkretizovat zásady služeb v obecném hospodářském zájmu, které tvoří základ článku 16 Smlouvy, do návrhu rámcové směrnice, a to při respektování specifik různých odvětví, o která přitom jde, a ustanovení článku 86 Smlouvy. Komise předloží zprávu do konce tohoto roku.
Konkurenceschopná ekonomika založená na vědění
Školství
43. Evropská komise vítá shodu na podrobném “Programu práce do roku 2010”, který se týká školství a systémů odborné přípravy. Evropská rada stanoví za cíl, aby školství a systémy odborné přípravy dosáhly do roku 2010 světové úrovně. Souhlasí s tím, že těmi základními zásadami, na nichž tento program stojí, budou: zvýšená kvalita, usnadnění obecného přístupu a otevření se širšímu světu.
Radu a Komisi vyzývá, aby jarnímu zasedání Evropské rady v roce 2004 podaly zprávu o jeho účinném naplňování.
44. Evropská rada vyzývá k dalším opatřením v této oblasti:
- k zavádění nástrojů, které by zajistily transparentnost diplomů a kvalifikačních osvědčení (ECTS, přílohy k diplomům a kvalifikačním osvědčením, evropský životopis) a k těsnější spolupráci pokud jde o univerzitní diplomy v kontextu procesu Sorbonne-Bologna-Praha, a to nejpozději do berlínského zasedání v roce 2003; podobné kroky je třeba podniknout na poli přípravy na povolání;
- k lepšímu zvládání základních dovedností, zejména tím, že od velice raného věku se budou učit nejméně dva cizí jazyky; k zavedení ukazatele jazykové způsobilosti v roce 2003; k rozvíjení digitálního alfabetismu; k zobecnění osvědčení uživatele internetu a počítače pro žáky středních škol;
- Evropská rada vyzývá Komisi, aby prověřila možné varianty, jak středním školám pomoci navázat nebo rozšířit internetové družební spojení s partnerskou školou někde jinde v Evropě, a aby červnovému zasedání Evropské rady v Seville o tom podala zprávu;
- posilovat evropskou dimenzi školní výuky a její začlenění mezi základní dovednosti žáků do roku 2004.
45. Evropská rada vítá sdělení Komise “Jak realizovat evropský prostor celoživotního učení” a vyzývá Radu, aby do zasedání Evropské rady v Seville přijala usnesení o celoživotním učení, přihlížejíc přitom k evropské strategii zaměstnanosti.
Výzkum a hraniční technologie
46. Evropská rada znovu vyzývá Radu a Evropský parlament, aby do června 2002 schválily 6. rámcový program výzkumu (FP 6) a právní instrumenty k němu.
47. Aby se překlenula propast mezi EU a jejími hlavními konkurenty, musí se v Unii výrazně vystupňovat celkové úsilí na poli výzkumu, rozvoje a inovací, a to se zvláštním důrazem na hraniční technologie. Evropská rada proto:
- se shoduje na tom, že celkové výdaje na výzkum, rozvoj a inovace v Unii je třeba zvyšovat s cílem dosáhnout v roce 2010 úrovně 3 % HDP. Dvě třetiny těchto nových investic by měly pocházet ze soukromého sektoru;
- bere na vědomí, že Komise hodlá na jaře 2003 navrhnout opatření, jak lépe integrovat inovace do Evropského prostoru znalostí s cílem zlepšit využívání práv duševního vlastnictví v celé Evropě, dále rozvinout a zvýšit soukromé investice a využívání rizikového kapitálu ve výzkumu a posílit propojenost podnikatelství a vědecké základny;
- znovu zdůrazňuje význam komunitárního patentu a vyzývá Radu, aby na svém květnovém zasedání dospěla ke společnému politickému stanovisku. Komunitární patent musí být účinným a pružným nástrojem, který podniková sféra může s vynaložením dostupných nákladů získat; přitom je třeba respektovat zásady právní jistoty a nediskriminace mezi členskými státy a zajišťovat vysokou kvalitu.
48. Hraniční technologie jsou klíčovým faktorem budoucího růstu. Evropská rada žádá Radu, aby do června 2002 projednala sdělení Komise “Vždy o životě a biotechnologie - strategie pro Evropu”. žádá Radu a Komisi, aby vypracovaly opatření a sestavily časový harmonogram, které umožní podnikatelské sféře Společenství využívat potenciálu biotechnologie a přitom respektovat zásadu opatrnosti a vyhovět etickým a sociálním standardům. Komise se vyzývá, aby v dostatečném předstihu před jarním zasedáním Evropské rady v roce 2003 podala zprávu o dosaženém pokroku.
Zlepšování metod práce
Po Barceloně
49. Evropská rada naléhavě vyzývá Radu a Komisi, aby zefektivňovaly příslušné postupy: je třeba se soustředit spíše na opatření k uvádění věcí do života než na každoroční vypracovávání vodítek. Majíc před očima cíl, který spočívá v tom, že Evropská rada bude dávat výchozí politický podnět k opatřením, která mají klíčový význam pro dosahování dlouhodobých cílů Unie, Evropská rada se usnesla, že je třeba co nejdříve synchronizovat časové harmonogramy schvalování Zásadních směrnic pro hospodářskou politiku a každoročního balíku týkajícího se zaměstnanosti.
Na svých jarních zasedáních bude proto Evropská rada analyzovat a v případě potřeby přizpůsobovat komunitární hospodářskou, sociální a ekologickou politiku jako celek.
Budoucnost Evropy
50. Hlavy států nebo vlád uvítaly, že bylo zahájeno jednání Konventu o budoucnosti Evropy a na základě zprávy předsedy Konventu Valéry Giscarda d'Estaing budou na svém zasedání v Seville vést o tomto jednání první rozpravu.
51. členové Evropské rady vyslechli projev, jímž generální tajemník Rady Javier Solana předložil svou zprávu o tom, jak zlepšit fungování Rady a o navržených reformách, které mají toto fungování zefektivnit a zajistit větší průhlednost legislativního procesu. Evropská rada dala předsednictvu pokyn, aby v těsné spolupráci s generálním tajemníkem Rady navázalo na tomto základě veškeré nezbytné kontakty se členy Evropské rady a s dopisovateli, které jmenují, s cílem předložit sevillskému zasedání zprávu, v níž se navrhnou ke schválení konkrétní opatření. V rámci příprav zasedání Evropské rady v Seville zprávu projedná Rada pro všeobecné záležitosti.
Finanční spolupráce EU - Středozemí
52. Evropská rada znovu potvrzuje zásadní důležitost středozemního regionu a své odhodlání rozvíjet partnerství EU - Středozemí. V této souvislosti vítá rozhodnutí Rady ECOFIN o posíleném nástroji investic EU - Středozemí v rámci EIB, který se doplůuje o systém partnerství EU - Středozemí a o kancelář představitele EIB v této oblasti. Na základě vyhodnocení toho, jak tento nástroj funguje, a s přihlédnutím k výsledkům konzultací s našimi partnery v rámci procesu z Barcelony bude rok poté, co byl tento nástroj uveden v život, projednáno a schváleno rozhodnutí o založení většinové EIB vlastněné pobočky, která se bude věnovat našim partnerským zemím ve Středozemí.
Severní dimenze
53. Evropská rada vyzývá Radu, členské státy, Komisi a EIB, aby společným úsilím nalezly urychleně řešení současných finančních a technických problémů, které brání plné realizaci závěrů ze zasedání Evropské rady v Göteborgu o Severní dimenzi partnerství pro životní prostředí.
Opatření USA týkající se oceli
54. Evropská rada vzala s velkým znepokojením na vědomí opatření, která USA zavedly v sektoru oceli a která neodpovídají pravidlům Světové obchodní organizace a směřují proti duchu společného úsilí dále liberalizovat světový obchod, jak o něm bylo dosaženo dohody v Doha. Plně podporuje záměr Komise vést na základě dohod o Světové obchodní organizaci konzultace a iniciovat proces týkající se možných ochranných opatření Společenství.
Ratifikace Smlouvy z Nice
55. Předseda vlády Irska seznámil s přístupem své vlády k ratifikaci Smlouvy z Nice, kterou mají všechny členské státy dokončit do konce roku 2002, aby se umožnilo pokračování procesu rozšiřování podle plánu.
Evropská rada tento přístup uvítala a znovu potvrdila svou ochotu všemožně přispět k tomu, aby irskou vládu v tomto procesu podpořila, a shodla se, že se na svém příštím zasedání v Nice k tomuto problému vrátí.
Gibraltar
56. Evropská rada vítá rozhodnutí Spojeného království a Španělska uvést znovu do chodu bruselský proces ve věci Gibraltaru, započatý v listopadu 1984; zdůrazňuje, že EU podporuje snahu obou vlád překonat rozdíly, které mezi nimi pokud jde o Gibraltar existují a do léta uzavřít komplexní dohodu; vyzývá Komisi, aby zkoumala, jak by EU mohla jakoukoli dosaženou dohodu podpořit.
Západní Balkán
57. Západní Balkán je i nadále životně důležitý pro stabilitu a bezpečnost Evropy. Evropská rada opětně potvrzuje své závazky, které na sebe vzala v březnu 2000 ve Feiře.
Srbsko a černá Hora
58. Evropská rada vítá dohodu dosaženou 14. března v Bělehradě mezi srbskými a černohorskými představiteli o principu jednotného ústavního uspořádání pro Srbsko a černou Horu. Vyjádřila své ocenění facilitačního úsilí, které s tímto cílem vyvinul generální tajemník / Vysoký představitel Javier Solana. Tuto dohodu, která konsoliduje státní unii, považuje za rozhodný prvek v realizaci evropské perspektivy Srbska a černé Hory a za významný příspěvek ke stabilitě tohoto regionu.
59. Evropská rada bere na vědomí závazek obou stran dospět ke společnému vnitřnímu trhu včetně společné celní a obchodní politiky. EU očekává, že obě republiky budou plně přispívat k dosažení těchto cílů. EU je připravena toto úsilí podpořit v rámci procesu stabilizace a přidružování. EU bude i nadále nabízet radu i pomoc a bude pravidelně monitorovat dosažený pokrok. Unie nadto očekává, že obě republiky budou společně usilovat o zajištění fungování společných institucí.
60. Unie bude v rámci procesu stabilizace a přidružování pokračovat v poskytování hospodářské pomoci v souladu se svou stávající politikou podmíněnosti. Při stanovení úrovně této pomoci a určování těch, kdo z ní budou mít prospěch, bude Unie v plném rozsahu přihlížet k pokroku, jehož bylo v každé republice dosaženo, včetně toho, jak každá republika přispívá k účinnému fungování společného státu a k dosahování evropských standardů.
Bývalá Jugoslávská republika Makedonie
61. Evropská rada připomíná ústřední roli Evropské unie v procesu stabilizace, usmíření a obnovy v Bývalé Jugoslávské republice Makedonii (FYROM). V této souvislosti Evropská rada vyjadřuje ochotu Evropské unie převzít po volbách ve FYROM a na žádost její vlády odpovědnost za operaci, která by následovala po operaci, kterou ve FYROM v současnosti provádí NATO, a to za předpokladu, že v té době bude existovat stálý systém spolupráce EU-NATO (“Berlín plus”). Za tímto účelem Evropská rada žádá příslušné politické a vojenské orgány Rady, aby od nynějška v konzultacích s NATO vypracovávaly varianty umožňující Evropské unii přijmout příslušná rozhodnutí.
62. Evropská rada zdůrazňuje význam toho, aby se co nejdříve dospělo ke stálému uspořádání vztahů mezi Evropskou unií a NATO. Za tímto účelem rovněž žádá předsednictví spolu s Vysokým představitelem, aby navázali příslušné kontakty na vysoké úrovni, které by zajistily pozitivní výsledek.
Blízký východ
63. Evropská rada přijala Barcelonské prohlášení o Blízkém východu (v příloze).
Zimbabwe
64. Konstatujíc, že vláda Zimbabwe zabránila pozorovatelům EU monitorovat volby a berouc na vědomí průkazné závěry zpráv skupiny pozorovatelů Britského společenství a Parlamentního fóra Společenství pro rozvoj Jižní Afriky (SADC), je Evropská rada přesvědčena, že tyto volby nelze hodnotit ani jako svobodné, ani jako korektní. Evropská unie odsuzuje způsob, jakým vláda Zimbabwe volby organizovala.
65. Evropská rada blahopřeje lidu Zimbabwe k občanskému a demokratickému odhodlání, které během hlasování v prezidentských volbách projevil.
66. Evropská rada vyjadřuje své znepokojení přetrvávajícím ohrožením občanských a politických práv významných členů opoziční strany v Zimbabwe a usnáší se, že bude vývoj pečlivě sledovat. Evropská unie bude nadále poskytovat humanitární pomoc lidu Zimbabwe a bude zvažovat další možná cílená opatření proti jeho vládě.
67. Evropská rada se usnesla vyslat v blízké budoucnosti tříčlennou delegaci na vysoké úrovni, aby se zeměmi regionu Společenství pro rozvoj Jižní Afriky projednala znepokojení Evropské unie pokud jde o Zimbabwe, a to na základě jejich společného přihlášení se k vládě práva a demokracii.
Angola
68. Evropská rada vyjadřuje své uspokojení nad oznámením o ukončení nepřátelských akcí v Angole, které učinila 13. března vláda ve snaze dosáhnout celkového klidu zbraní v zemi. Evropská rada rovněž vítá záměr státních orgánů dovolit politickou reorganizaci UNITA a volbu jejího nového vedení. Vyzývá strany, aby cestou politického dialogu pod záštitou OSN v plném rozsahu realizovaly ustanovení Protokolu z Lusaky s cílem nastolit v Angole mír a stabilitu. Aby bylo možno čelit tíživé humanitární situaci, která se dotýká velké části angolského obyvatelstva, žádá Evropská rada angolské orgány, aby usnadnily humanitární aktivity mezinárodních organizací, církví a nevládních organizací.
Demokratická republika Kongo
69. Evropská rada vyjadřuje své znepokojení nad vývojem situace v Demokratické republice Kongo a lítost nad škodlivými důsledky pro vývoj nyní probíhajícího dialogu mezi konžskými státy.
Nigérie
70. Evropská unie je hluboce znepokojena informacemi o možném kamenování jedné ženy v Nigérii. Vyzývá nigérijské orgány, aby v plném rozsahu dodržovaly lidská práva a respektovaly lidskou důstojnost, zejména ve vztahu k ženám.
PŘÍLOHA
Barcelonská deklarace o Blízkém východu
1. Blízký východ svírá nesmírně vážná krize. Evropská unie vyzývá obě strany, aby přijaly okamžité a účinné kroky k zastavení krveprolévání. Tento konflikt nelze řešit vojensky. Míru a bezpečnosti lze dosáhnout jedině jednáním.
2. K nalezení východiska ze současné situace je zcela nezbytné přistoupit k bezpečnostním, politickým a ekonomickým aspektům jako neoddělitelným a vzájemně provázaným prvkům jednoho jediného procesu. Je zapotřebí obnovit rozumnou politickou perspektivu a souběžně realizovat politická a bezpečnostní opatření tak, aby se navzájem posilovala. Evropská Rada upřímně vítá schválení rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 1397, ve které se odráží silný závazek mezinárodního společenství v tomto směru.
3. Tuto rezoluci je třeba urychleně naplnit, zejména požadavek okamžitého zastavení všech aktů násilí včetně teroristických činů, provokací, podněcování a ničení, a výzvu izraelské a palestinské straně a jejich vůdcům, aby spolupracovali při realizaci doporučení Tenetova plánu a Mitchellovy zprávy s cílem obnovit rozhovory o politickém řešení.
4. Nevybíravé teroristické útoky v posledních týdnech, které usmrcovaly a zraňovaly nevinné civilní osoby musí být odsouzeny. Jako legitimní moc nese Palestinská autonomie plnou odpovědnost za boj proti terorismu všemi legitimními prostředky, kterými disponuje. Její schopnost tak činit nesmí být oslabována. Izrael, jakkoli má právo proti terorismu bojovat, musí okamžitě stáhnout své vojenské síly z oblastí daných pod kontrolu Palestinské autonomie, zastavit popravy bez soudu, odvolat uzávěry a omezení, zmrazit zakládání osad a dodržovat mezinárodní právo. Obě strany musí dodržovat mezinárodní standardy lidských práv. Akce proti lékařským a humanitárním institucím a personálu jsou absolutně nepřijatelné. Musí být schopny plnit v plném rozsahu svou funkci.
5. Berouc na vědomí rozhodnutí vlády Izraele propustit prezidenta Palestinské autonomie Arafata z jeho domácího vězení v Ramaláhu, Evropská rada požaduje, aby byla okamžitě zrušena všechna zbývající omezení jeho svobody pohybu.
6. Evropská rada vítá rozhodnutí prezidenta Spojených států vyslat zpět do regionu zvláštního vyslance Zinniho. Evropská unie, zejména prostřednictvím zvláštního představitele EU velvyslance Moratinose, je připravena spojit své úsilí s ním, se zvláštním vyslancem Ruské federace a se zvláštním koordinátorem OSN.
7. Evropská rada je i nadále přesvědčena, že monitorovací mechanismus nějaké třetí strany by mohl oběma stranám napomoci vyvíjet své úsilí s tímto cílem a naléhavě je vyzývá, aby zvážily návrhy na přijetí pozorovatelů. Evropská unie a členské státy jsou připraveny se na takovém mechanismu podílet.
8. Evropská unie je odhodlána se stranami, zeměmi v tomto regionu, s USA, OSN a Ruskem hrát svou roli při hledání řešení založeného na rezolucích Rady bezpečnosti OSN č. 242, 338 a 1397 a na zásadách madridské konference, zásadách z Osla a následných dohod, které oběma státům, Izraeli i Palestině, dovolí žít v míru a bezpečnosti a v plném rozsahu hrát svou roli v tomto regionu. Vysoký představitel Javier Solana bude pokračovat ve svých pravidelných konzultacích se všemi mezinárodními aktéry, kteří jsou do věci zapojeni.
9. Pokud jde o izraelsko-palestinský konflikt, konečný cíl je dvojí: vytvoření demokratického, životaschopného a nezávislého palestinského státu, skoncování s okupací z roku 1967 a právo Izraele žít v bezpečných a zajištěných hranicích, zaručených závazkem mezinárodního společenství a zejména arabských zemí.
10. Evropská rada vítá nedávnou iniciativu saudskoarabského korunního prince Abduláha, která je založena na koncepci plné normalizace a úplného stažení v souladu s rezolucemi OSN a nabízí unikátní příležitost, které je třeba se v zájmu spravedlivého, trvalého a celkového řešení arabsko-izraelského konfliktu chopit. Od nadcházejícího summitu Arabské ligy očekává, že v tom bude pokračovat a od vlády a lidu Izraele, že pozitivně zareagují.
11. Evropská rada uznává a vysoce oceňuje ty, kdo nadále neúnavně pracují pro mír v rámci izraelské a palestinské společnosti a podporuje přímé kontakty a dialog, který obě strany vedou.
12. V návaznosti na své současné úsilí Evropská unie v plném rozsahu a zásadním způsobem ekonomicky přispěje k nastolování míru v tomto regionu ve snaze zlepšit životní podmínky palestinského lidu, zkonsolidovat a podpořit Palestinskou autonomii, posílit ekonomickou základnu budoucího palestinského státu a podpořit rozvoj a regionální ekonomickou integraci. V tomto ohledu je Evropská unie připravena přispět k obnově palestinské ekonomiky jako integrální součásti regionálního rozvoje.
13. Evropská unie je i nadále přesvědčena, že má-li být mír na Blízkém východě trvalý, musí být komplexní.
Další články v kategorii Zemědělství
- Projekt Hlídače státu: Agrofert má i přes Babišův střet zájmů zakázky od státu (19.12.2025)
- Itálie a Francie jsou proti rychlému schválení a podpisu dohody Mercosur (18.12.2025)
- Čí zájmy hájí premiér Babiš na jednání Evropské rady k rozpočtu? Naší země, nebo svého agroholdingu? (18.12.2025)
- Evropský parlament schválil odklad nařízení o odlesňování o další rok (18.12.2025)
- Řečtí zemědělci pokračují v blokádách i po příslibu více peněz (18.12.2025)
- Česko rozšiřuje plochy ekologického zemědělství. Bio obiloviny a tradiční odrůdy nabývají na oblibě (18.12.2025)
- Důslednější ochranu zvířat před týráním mají zajistit přísnější pravidla (17.12.2025)
- Důvody k optimismu pro sedláky z rodinných farem existují i v nepříznivých časech (17.12.2025)
- Zemědělská a plastikářská firma Patria Kobylí loni snížila ztrátu na 4,7 mil. (17.12.2025)
- Český vědec, který vrátil vědě vůni bylin. Roman Pavela získal prestižní světové ocenění ScholarGPS (17.12.2025)

Tweet



